ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrantforskning - hur börjar man ?  (läst 1037 gånger)

2009-08-25, 09:17
läst 1037 gånger

Utloggad Marie Bråthen Birath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 19:25
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag har nyligen börjat med emigrantforskning. Har varit inne på Familysearch och fått reda på källhänvisn. i IGI Records. Såg att det fanns något center i Trollhättan och kanske även i Örebro där man kunde höra om de har upplysn. Vet någon hur man kommer i kontakt med dem för mer info? Har Batchnr o Source call no.
 
Jag vet ej exakt när mina emigranter anlände till USA. Finns det någonstans man kan försöka hitta dem? Jag tar tacksamt emot information om hur man kan bära sig åt.
 
Personerna jag kollar efter är 3 bröder, men de emigrerade nog inte samtidigt...
* Henning Fredrik Johansson f 1895 i Skövde (Det är honom jag hittat i IGI, Familysearch)
* Karl Johan Johansson f 1884 i Skövde
* Ernst Albin Johansson f 1897 i Sventorp. (Utvandrardag 1925-09-12)
 
Ser fram emot att få svar! Marie

2009-08-25, 09:31
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Marie! Ett standardtips är att alltid börja med vilka uppgifter som finns i Sverige - med så sentida och unga emigranter bör man kolla vilka uppgifter om dem som finns i föräldrarnas bouppteckningar (dvs. när och var avlider föräldrarna? Deras bouppteckningar kan du få från landsarkivet dit det området hör - se www.statensarkiv.se).
 
Släktforskarförbundet har i förra veckan givit ut en alldeles ny handledning i Emigrantforskning (se Rötters startsida - klicka på loggan högst upp till vänster på denna sidan).
 
De forskarcentra som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (även kallad mormonkyrkan) har är kanske inte rätt ställe för emigrantforskningen i sig, det finns sällan mer uppgifter på deras mikrofilmer än vad du redan hittat.
 
Gratis tips om emigrantforskning finns här i Diskulogen nr 72, april 2006, sidorna 12-22 - men skaffa den nya handledningen från Förbundet också!
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-08-25 09:32)

2009-08-25, 09:34
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Handboken köps här i Rötterbokhandeln.
 
Hälsningar,
Eva

2009-08-25, 11:16
Svar #3

Utloggad Marie Bråthen Birath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 19:25
    • Visa profil
Hej och tack för tipsen!!
 
(Boken köpte jag på Släktforskardagarna i Falköping i söndags! Jätteintressant och bra det jag läst hittills i den.)
 
Jag tar gärna emot fler idéer och sökvägar att gå.
Hälsningar Marie

2009-08-25, 11:34
Svar #4

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Hej Marie,
 
Jag föreslår att du kontaktar din närmaste släktforskarförening eller Skövdes eftersom dina utvandrare är födda där. Ofta har släktforskarföreningar ett forskarrum på det lokala biblioteket med olika hjälpmedel.  
 
Det du skulle behöva ha hjälp med är att söka i CD-skivorna Emibas och Emigranten Populär. I Emibas är källorna kyrkoböckerna, dvs hfl o utfllängd och här får du reda på när de åkte o varifrån. Emigranten däremot är från poliskamrarna. Det var anmälningsplikt att för emigranten att visa upp sin biljett. Har du då tur har de köpt sina biljetter längre än till hamnen och då får du reda på destinationen.
 
Nästa steg är att söka i Ellis Islands databas som finns på nätet, den sträcker sig 1892-1924. Där kan finnas en adress som imigranten åkte till, kanske en släktings.
 
Vet du om de bytte namn när de emigrerade eller vid någon annan tidpunkt? Johansson är ett vanligt namn, själv har jag emigranter med just det namnet och det blev till Johnson och det finns miljontals med det namnet i USA.  
 
Skrev en artikelserie i slutet av 2007 på min blogg http://tagesdotter.wordpress.com om att leta efter emigranter. Gå gärna in där så kan du kanske få några tips.
 
/Annelie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna