ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrantbrev  (läst 980 gånger)

2015-01-06, 14:24
läst 980 gånger

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
På en informationsdag om släktforskning i Göteborg hörde jag talas om att det fanns en samling med brev som skrivits av blivande emigranter till fartygslinjer och liknande för att få information om hur man bäst tog sig till Amerika från just deras bostadsort. Jag försökte sedan komma åt materialet, men det visade sig inte vara så lätt och nu har tyvärr den lilla skriftliga information som jag fick på informationsdagen förkommit. Vet någon mer om denna brevsamling och hur man kommer åt den?
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

2015-01-06, 17:43
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hej det du söker är troligen  Bröderna Larssons brevarkiv. Registret till  breven finns på  cd:n Emigranten populär.  Själva breven finns på landsarkivet i Göteborg.  
 
Vänligen,  
Calle

2015-01-22, 19:53
Svar #2

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Tack för svaret. Jag ska gå till landsarkivet.
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna