ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svea hovrätts arkiv  (läst 1452 gånger)

2001-12-15, 12:15
läst 1452 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Är det någon som forskat i Svea hovrätts arkiv?  Vilka äldre källor (domböcker) finns bevarade för hovrätten ?  Har en hänvisning till Svea hovrätts register Janus Regius DI:1 1614-1705 (SVAR) att det år 1630 8/12 togs upp om ett dråp som en Bastian Mattsson varit inblandad i, vidare hänvisas till LB 64 n 6, sentens 1632 29/1. Detta efter nämnda register som SVAR har på mikrofich?. Uppgifterna har jag fått i andra hand av en annan släktforskare och undrar nu om det finns bevarat något dommål i nämnda sak i Svea hovrätts arkiv eftersom namnet bars av en samtida förfader till mig. Vad är dessutom Janus Regius ?  
 
Mvh Niclas R.

2002-01-05, 11:07
Svar #1

Annika Davidsson

Hej Niklas!
Enligt SVAR:s pärm domstolsarkiv flik 4 är Janus Regius en liggare över instämda och vädjade mål till Svea hovrätt. Registret är ordnat efter sökandens förnamn. Man får uppgift om tiden då målen först inkommit till hovrätten om domarna samtom akternas plats i Libri causarum EVI2aa
Mvh Annika

2003-05-02, 11:06
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har någon forskare använt sig av Svea hovrätts äldre arkiv och kan berätta vad där finns för material. Hovrätten grundades 1614 och handlingar borde således finnas ifrån denna tid. Jag har hört att arkivets äldre handlingar ska vara brandhärjat (eller starkt utgallrat) varför jag gärna vill veta vad som finns bevarat, ex. om där finns rannsakningsprotokoll liknande senare Göta hovrätts arkiv, om inlagor i brottsmål eller om där enbart finns hovrättens slutliga dom som skickades tillbaks till underrätten.
Intresset baseras främst av att Svea hovrätt var den instans dit dommål skickades ifrån områden som ifrån 1634 kom att falla under Göta hovrätts jurisdiktion.  
 
Finns det dessutom någon bra handledningslitteratur om Svea hovrätts arkiv?  
   
mvh Niclas Rosenbalck

2003-05-05, 09:20
Svar #3

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Niclas!
Du kan få detaljerade uppgifter från Riksarkivet om vad för äldre material som ingår i Svea hovrätts arkiv och om vad som finns där av intresse för forskning exempelvis i landskapet Småland. Det finns sedan några år flera tryckta beståndsöversikter för Riksarkivet. Innan Göta hovrätt instiftades 1634, med säte i Jönköping, tog Svea hovrätt upp mål som rörde de sydligare landskapen. I serien Liber Causarum har jag själv funnit mycket intressant och givande material från Småland med genealogisk räckvidd.
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna