ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skrivelser från Svea hovrätt på Landsarkivet i Härnösand  (läst 1056 gånger)

2004-01-15, 18:57
läst 1056 gånger

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Jag håller på att renskriva de skrivelser från Svea Hovrätt som finns bevarade på Landsarkivet i Härnösand, sign. GB landskansli DIIa:1-25 (1635-1736) och verket omfattar totalt 25 volymer. Jag kommer att ge ut materialet på CD och det kommer även att innehålla ort- och personregister.
 
Mvh Tony Jonsson

2004-01-16, 10:58
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Tony!  
 
Det låter klart intressant! Har du någon uppfattning om när det kan tänkas vara klart?  
 
Hälsningar,  
Mikael!

2004-01-16, 11:55
Svar #2

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Spännande!  
Vilka geografiska områden gäller det?
(Kanske en dum fråga men....)
Mvh
Karin

2004-01-16, 12:00
Svar #3

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Hej Mikael!
Min första tanke är att ge ut materialet per volym, alltså i den takt som varje volym blir klar. Eller då helt enkelt hela volymerna 1-25. Men hur lång tid dessa tar tillsammans har jag faktiskt i dag ingen uppfattning om. Jag kommer att meddela när varje volym blir klar i så fall.
Volym DIIa:1 1635-1647 är på drygt 230 sidor och jag beräknar att vara klar med den i mars månad.
 
Mvh Tony

2004-01-16, 22:05
Svar #4

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Hej Karin!
Det är inte alls en dum fråga om vilka geografiska områden det omfattar! Jag borde ha angivit detta i mina tidigare inlägg.
Det gäller landskapen Gästrikland, Hälsingland, Medelpad och Ångermanland. De två sistnämnda tillhörde Gävleborgs län fram till och med 1723, om jag inte tar fel, då Västernorrlands län blev eget 1724. Jag antar, har inte forskat vidare på det, att Medelpad och Ångermanland ingår i serien även från 1724 till 1736.
 
Mvh Tony

2004-01-16, 22:15
Svar #5

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Tony! Tror du att man med lite tur kan hitta uppgifter från norra Dalarna också eller hör det till något annat distrikt?
mvh
Karin

2004-01-16, 22:34
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Tony!
Vad är det exakt för material du excerperar? Är det avkunnade domar ifrån Svea hovrätt eller vad innehåller materialet?
 
En fråga som möjligen anknyter sig till det material du går igenom är kanske följande notis (nämnd här):
 
Den 10 April 1635 Härnösand Den anklagade Tattarahövidsmann Sven Isachsson från Uppland i Bärlinge socken saman med sitt följe fången och förd till rätta  
Brott: Stulit ifrån några fattige Crononf skattskyldiga undersåtar uti Västerbotten penningar och kläder värde 25 D 3M Kmt Harför är deras anförare Sven Isachsson efter der 6cap i tjuvnad -blk  
CL5351  
 
Kan denne tattarhövidsman återfinas i ditt material ?
 
vänligen
Niclas Rosenbalck

2004-01-16, 22:45
Svar #7

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Hej Niclas!
Ja, det är avkunnande domar från Svea Hovrätt men det finns också de domar som togs upp där och sändes vidare till Kungliga Hovrätten för vidare utslag.
 
Jodå, den första domen som finns i breven är just Sven Isaksson. Här nedan följer domen. Jag kommer att normalisera stavningen på personer och orter i avskrifterna. Eller tycker Du att man skall bibehålla namn- och ortsskicket i sin helhet?  
 
En doom ifrå Hernösand, öffuer een Tattarehöfuitzman be:dh Sven Isaksson, som är bliffuin medh sitt medhföllie och partij fången och fördh till rätta, huilka haffua stulit ifrån några fattige Cronones skälskyllige Undhersåtar i Ångermanlandh och uthij Westerbottenn, Sölffuer penning:r och Cledhe, det denn ij handom tagit är, och aff Rätten wärderat till 25 d[aler] och 3 m[arker] koppar penning:r, Hwarföre deras anförere Sven Isaksson är dömbdh effter thet 6 Capit: i Tiuffua B:
RESOLUTIO: Tiuffwen Sven Isaksson, kann icke benådas utan skall andhrom till warnagel ophängias, Och flijtigt förmanas att bekiänna hwadh missgierning:r han wart medh der andhra, huilka skola ståå honom till muns, Och de som dödhen förtiennt haffua skola dömas och domen till dänn Kongelige Hoffret försändas, der andhra som mindher ondt giort haffua, skole förwijsas Konungarijket.  
Den 6 maij blef han ophengdh i Hernösand.
 
 
Aff Stocholm then 10 Aprilis åhr 1635.
Gävleborgs landskansli DIIa:1 sid. 2.
 
Bästa hälsningar,
Tony Jonsson

2004-01-17, 11:39
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Tony!
 
Tack för informationen. Jag glädjer mig åt din kommande CD, den verkar bli en guldgruva för forskare.
Vad gäller normalisering av ort- och namnstavning sä är det bra att göra detta i själva registret, men i texten kan det lätt bli anakronistiskt om övriga ord bibehåller originalstavning. En variant är att ha ett normaliserat register (ev. med namnvarianterna nämnda) och i texten på något vis markera namnet, ex. kursivera/understruka, för att göra det lättare att hitta just hänvisningen.  
 
goda hälsningar
Niclas

2004-01-17, 19:06
Svar #9

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Hej Niclas!
Ja, jag hoppas att detta verk kommer att vara till nytta för forskare. Det finns mycket kött på benen att hämta! Det kan nog vara klokt att bibehålla stavningen på orter och personnamn. Namnen har jag markerat med fetstil och orter kursiverat. Själva registret kommer jag att normalisera vad gäller ort- och personnamn.
 
Mvh Tony

2004-07-20, 03:56
Svar #10

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Hej gott folk!
Nu har jag excerperat den första volymen 1635-1647 och håller nu på som bäst med korrekturläsning samt bearbetning av ort- och personregistret samt en förteckning över de målen som togs upp. Antalet sidor kommer att ligga på omkring 135-140 med registren. Tilläggas bör att det är även landskapen Västerbotten och Norrbotten, vilket jag glömde att nämna i tidigare ovanstående inlägg.
Jag ämnar att vara klar med materialet till försäljning i augusti månad och för den som är intresserad av ett ex på CD kan gärna höra av sig till mig via e-post: tjg@harnosand.org eller brevledes på adressen, Åsen 1010, 870 10 Älandsbro. Tänkt pris för CD-skivan är 150:- och det inkluderar då även portot.
 
Mvh Tony Jonsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna