Forum > 98) Svea hovrätts arkiv

Skrivelser från Svea hovrätt på Landsarkivet i Härnösand

(1/3) > >>

Tony Korpenklo:
Jag håller på att renskriva de skrivelser från Svea Hovrätt som finns bevarade på Landsarkivet i Härnösand, sign. GB landskansli DIIa:1-25 (1635-1736) och verket omfattar totalt 25 volymer. Jag kommer att ge ut materialet på CD och det kommer även att innehålla ort- och personregister.
 
Mvh Tony Jonsson

Mikael Persson:
Hej Tony!  
 
Det låter klart intressant! Har du någon uppfattning om när det kan tänkas vara klart?  
 
Hälsningar,  
Mikael!

Karin Jegelius:
Spännande!  
Vilka geografiska områden gäller det?
(Kanske en dum fråga men....)
Mvh
Karin

Tony Korpenklo:
Hej Mikael!
Min första tanke är att ge ut materialet per volym, alltså i den takt som varje volym blir klar. Eller då helt enkelt hela volymerna 1-25. Men hur lång tid dessa tar tillsammans har jag faktiskt i dag ingen uppfattning om. Jag kommer att meddela när varje volym blir klar i så fall.
Volym DIIa:1 1635-1647 är på drygt 230 sidor och jag beräknar att vara klar med den i mars månad.
 
Mvh Tony

Tony Korpenklo:
Hej Karin!
Det är inte alls en dum fråga om vilka geografiska områden det omfattar! Jag borde ha angivit detta i mina tidigare inlägg.
Det gäller landskapen Gästrikland, Hälsingland, Medelpad och Ångermanland. De två sistnämnda tillhörde Gävleborgs län fram till och med 1723, om jag inte tar fel, då Västernorrlands län blev eget 1724. Jag antar, har inte forskat vidare på det, att Medelpad och Ångermanland ingår i serien även från 1724 till 1736.
 
Mvh Tony

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion