Jag har länge undrat varför företag som Genline, SVAR m.fl. har satsat så lite på att digitalisera och lägga ut domböcker, bruks- & gårdsarkiv och andra viktiga källor på Internet. Det finns oerhörda mängder med värdefullt arkivmaterial som mest bara ligger bortglömt i långa rader av arkivhyllor.
Vill man undersöka detta så krävs det att man 1) har ekonomi och fysiska möjligheter att ta sig till arkiv 2) har tiden och möjligheten att i kanske månader besöka arkivet för att hitta det man söker (vilket förutsätter att man kanske måste bo långa tider på hotell, vilket är dyrt).
Delar av materialet brukar finnas på mikrokort, men då krävs det att man har mikrokortsläsare.
Har man inte dessa möjligheter/förutsättningar så är den enda lösningen att själv bekosta kopiering eller skanning av det material man behöver, men detta får också en väldigt orimlig prisnivå för många.
Därför undrar jag - vad krävs det för att t.ex. domböcker, mantalslängder före 1642 m.m. ska börja digitaliseras och läggas ut på Internet i större omfattning? Framförallt är det äldre material av olika former (t.ex. 1600-talet och bakåt) som är av intresse, som kan täcka upp där kyrkböcker saknas eller ger knapphändiga uppgifter.
Jag är övertygad om att man skulle kunna få reda på mycket mer om hembygd och släkt ända ner mot medeltiden bara de äldre källorna var mer tillgängliga.
Vad tycker ni övriga, och vad bör göras?