ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför sådan knapp digitalisering?  (läst 718 gånger)

2008-10-14, 11:20
läst 718 gånger

Utloggad Fredd Holm

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 568
  • Senast inloggad: 2023-03-26, 16:01
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Jag har länge undrat varför företag som Genline, SVAR m.fl. har satsat så lite på att digitalisera och lägga ut domböcker, bruks- & gårdsarkiv och andra viktiga källor på Internet. Det finns oerhörda mängder med värdefullt arkivmaterial som mest bara ligger bortglömt i långa rader av arkivhyllor.  
Vill man undersöka detta så krävs det att man 1) har ekonomi och fysiska möjligheter att ta sig till arkiv 2) har tiden och möjligheten att i kanske månader besöka arkivet för att hitta det man söker (vilket förutsätter att man kanske måste bo långa tider på hotell, vilket är dyrt).
Delar av materialet brukar finnas på mikrokort, men då krävs det att man har mikrokortsläsare.  
Har man inte dessa möjligheter/förutsättningar så är den enda lösningen att själv bekosta kopiering eller skanning av det material man behöver, men detta får också en väldigt orimlig prisnivå för många.  
Därför undrar jag - vad krävs det för att t.ex. domböcker, mantalslängder före 1642 m.m. ska börja digitaliseras och läggas ut på Internet i större omfattning? Framförallt är det äldre material av olika former (t.ex. 1600-talet och bakåt) som är av intresse, som kan täcka upp där kyrkböcker saknas eller ger knapphändiga uppgifter.

Jag är övertygad om att man skulle kunna få reda på mycket mer om hembygd och släkt ända ner mot medeltiden bara de äldre källorna var mer tillgängliga.

Vad tycker ni övriga, och vad bör göras?

2008-10-14, 12:59
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11830
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 10:48
    • Visa profil
Jag har länge undrat samma sak, men med tillägget att jag skulle vilja se de senare domböckerna etc. Från senare hälften av 1800-talet finns de inte ens på mikrokort.

2008-10-14, 19:19
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
En anledning till att företagen drar sig för att ge sig in i t ex bruks- och gårdsarkiv beror säkerligen på arkivaliernas art och bristfällig indexering.

T ex kyrkoböcker och mantalslängder är inbundna volymer som relativt enkelt går att avfotografera och digitalisera. Detsamma gäller domböcker.

Med bruks- och gårdsarkiv är det en annan femma. De innehåller mestadels enskilda, lösa dokument i arkivkartonger. Och pga. att de ligger löst måste handlingarna hanteras med särskild varsamhet. Och detta tar tid. Och tid är pengar - särskilt för företag.  

Det tar alltså för lång tid för t ex Genline och SVAR att digitaliera det som är särskilt svårtillgängligt.

Rätta mig gärna Genline och SVAR om jag har fel!

2009-06-08, 20:04
Svar #3

Sten Magnusson

OBS att även Arkiv Digital finns. De har avfotograferat flera domboksserier se lista på deras hemsida och på AD-Online.
Mvh/Sten Magnusson

2009-10-20, 09:14
Svar #4

Sten Magnusson

Tog en titt på AD-Online.
I deras lista bl.a. Bergmästarens i Nya Kopparbergs m fl bergslag, Byting: Simrishamn, Ystad, Göta kanalbolag, Visnums kontraktsprostsarkiv, Släktnamnsregister Värmland. För mer information, ta en titt på Arkiv Digitals hemsida.

Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna