ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckningar och dess användning  (läst 1874 gånger)

2007-07-25, 12:44
läst 1874 gånger

Utloggad Elisabet Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 22:30
    • Visa profil
Tack Harriet!
 
Så kan jag ju faktiskt gå vidare, att ta reda på var sonen befann sig nio månader innan min farfar föddes. Det är nog en god id? att kolla sonens bouppteckning också.
 
Elisabet

2007-07-25, 13:32
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag är intresserad av en bouppteckning, det gäller en dam som avled 1955. Hur är det med sekretess i sådana fall? Ngn som vet om församlingen där hon avled har en ev bouppteckning eller vart den annars kan finnas?
Mvh,
AnnBritt

2007-07-25, 13:35
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Se svar idag här till annan frågeställare Anbytarforum: Övriga ämnen: Juridik: Bouppteckningar om sekretess (ingen) och var de finns (före 1 juli 2001 hos respektive landsarkiv, eftersom tingsrätterna - och dess föregångare - som ursprungligen hade bouppteckningarna lämnade över dem till sina respektive landsarkiv då).
 
I inlägg under denna rubrik Anbytarforum: Övriga ämnen: Juridik: Häradsting den 18 juli 2007 tipsar Ingela Martenius om hur man hittar till vilket tingslag en socken hör - därifrån tar man reda på landsarkivet (men i de flesta fall är väl landsarkivet detsamma som för församlingen och kyrkböckerna).
 
Hälsningar,
Eva

2007-07-25, 19:18
Svar #3

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Landsarkiven har boupteckningar fram till 2001, sedan finns de hos Skattemyndigheten. Finns ingen som helst sekretess kring detta, bouppteckningar är offentliga handlingar. Gå in på landsarkivens hemsidor, många landsarkiv har ett enkelt beställningsformulär, som man fyller i. Vet man personens dödsdatum och dödsförsamling är det enkelt för dem att slå upp. Man kan då få hem en kopia på förstasidan, där dödsbodelägarna finns. Ett alldeles utmärkt sätt att hitta ättlingar och nu levande släktingar!!
På landsarkivens hemsida ser man också för vilka län just det landsarkivet har bouppteckningarna. Gäller det Stockholm, är det Stockholms stadsarkiv som har handlingarna. Där är de ett föredöme i snabbhet och tillmötesgående.
 
Kerstin M

2009-01-27, 19:12
Svar #4

Utloggad Ursula Knutsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2013-10-20, 15:57
    • Visa profil
Tänkte beställa några kopior på bouppteckningar från Landsarkivet i Göteborg. När jag ska fylla i beställningsformuläret är jag osäker på vilka uppgifter jag behöver. Vad för slags uppgifter innehåller de olika alternativen: Bouppteckning, Bouppteckning samt bilagor och Bouppteckningsprotokoll? Vilka delar är värdefulla för en släktforskare? Tänkte även beställa kopior från Lunds Landsarkiv och där fanns Företag med som obligatorisk uppgift att lämna av beställaren. Om man är privatperson då? Någon som kan hjälpa mig?
Mvh Ursula

2009-05-05, 16:44
Svar #5

Utloggad Peter Bergman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2015-08-09, 11:25
    • Visa profil
Hur hittar man i bouppteckningarna? De verkar väldigt röriga och långa.
Jag vet t.ex. när man gammelfarfars far dog (1878). Borde det inte gå att se hur familjen hade det? Detta var i Åmåls sn.
Vet även dennes far, 1848, i Korsbyn, Åmåls sn.
 
 
 
 
Inlägget flyttades 18 februari 2010 från Hur gör jag: Bouppteckningar.
Camilla Eriksson, moderator

2009-05-05, 18:26
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Peter, bouppteckningarna är i allmänhet ordnade efter vilket härad den socken låg, där någon av dina släktingar avled. Bouppteckningarna finns i den häradsrättens arkiv, som i sin tur finns på landsarkivet. För Dalsland är det Göteborg, och där finns nog bra register för det härad du behöver. De flesta äldre bouppteckningar är filmade, fast  oftast bara till omkring 1850, efter det får det nog bli ett arkivbesök. Du kan söka på bouppteckningar i Anbytarforums sökmotor, så får du veta mera.
 
 
Inlägget flyttades 18 februari 2010 från Hur gör jag: Bouppteckningar.
Camilla Eriksson, moderator

2009-05-05, 19:58
Svar #7

Utloggad Peter Bergman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2015-08-09, 11:25
    • Visa profil
Jag hittade Åmåls rådhusrätts och magistrat och massa bouppteckningar. De är lite svåra att hitta i. Finns det något system eller måste man bläddra igenom alla hundratals sidor? :/
 
 
Inlägget flyttades 18 februari 2010 från Hur gör jag: Bouppteckningar.
Camilla Eriksson, moderator

2009-05-05, 22:11
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Peter, dina förfäder bodde väl inte i staden Åmål, i så fall hade Rådhusrättens bouppteckningar varit det rätta för dig. Men nog bodde de i Åmåls landsförsamling, som hörde till Tössbo Häradsrätt? Då är det är den du söka i.  
 
Tyvärr ser jag att bouppteckningsregistren ännu saknas på AD Online, så du får väl börja leta i den volym som täcker det år din anfader dog, och titta igenom den. Enligt lagen skulle bouppteckningen lämnas in till rätten inom 6 månader efter dödsfallet, men det kan ändå variera. Namnet på den avlidne brukar vara understruket, vilket kan underlätta sökningen. På Landsarkivet i Göteborg har de nog också personregister till Tössbos bouppteckningar.
 
 
Inlägget flyttades 18 februari 2010 från Hur gör jag: Bouppteckningar.
Camilla Eriksson, moderator

2009-10-23, 12:01
Svar #9

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Såg svaret om att bouppteckningar efter 1900 fanns på tingsrätten:  
 
Vilken tingsrätt hör Norra Åkarps församling till?
 
Vänliga hälsningar
Johanna

2009-10-23, 14:02
Svar #10

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Johanna, svaret du läst måste vara gammalt, för bouppteckningar från 1900-talet finns på landsarkiven sedan några år. Man får tag på dem genom att antingen beställa kopior genom ett särskilt formulär på www.statensarkiv.se eller besöka det aktuella landsarkivet (Åkarp låter skånskt, i så fall är det Landsarkivet i Lund).

2009-10-23, 20:04
Svar #11

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Helt riktigt var svaret tio år gammalt... Då är det på landsarkiven som jag ska leta. Möjligen att arkiv digital kan ha fotograferat bouppteckningar från vissa församlingar? Tack så mycket för din hjälp Sven!
 
Hälsningar
Johanna

2009-10-23, 22:01
Svar #12

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Hallå igen Johanna! Jag kom att tänka på att jag sett att SVAR har skannade bouppteckningar från 1900-talet för enstaka häraden. Norra Åkarp tillhörde Västra Göinge härad och SVAR har bouppteckningar därifrån för perioden 1901 till 1933 om det är till någon hjälp för dig. Tyvärr har de inte skannat registret över bouppteckningarna vilket kan göra sökandet väldigt tidsödande.
Med vänlig hälsning
Sven
 
(Meddelandet ändrat av svgr 2009-10-23 22:22)

2009-10-25, 12:29
Svar #13

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Mycket intressant... Tack än en gång Sven!
 
Mvh Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna