ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Upprättades bouppteckningar efter alla?  (läst 6184 gånger)

2006-06-28, 11:01
läst 6184 gånger

K. MacKie

Hej  
 
Jag har en liten fråga att ställa angående boupptckningar. Ska man söka på mannen, eller kvinnan eller är de den som avled senast, i mitt fall kvinnan.
Tack för att ni tar er tid att läsa och ev svara.
Mvh
K. MacKie
Key

2006-06-28, 11:30
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Bouppteckning gjordes efter varje person som dog, om de inte var för fattiga. Vill du ha en bild av hur paret hade det, tror jag det är bäst att söka efter den som dog först. Finns det en bouppteckning efter den andre också, så kanske den kan ge ytterligare information, men om man blev änka/änkling på gamla dagar var det nog praktiskt att göra ett arvsskifte och flytta hem till något av barnen, och i så fall hade man själv inte så mycket tillgångar kvar vid sin död. Så jag tror det är större chans att hitta en bouppteckning efter den som dog först. (Men jag har mest sett bouppteckningar från tidigt 1900-tal, och jag vet inte hur mycket man kan generalisera här.)
 
T.ex: min mmfm dog 1933. Bouppteckningen räknar upp värdet på huset och diverse inventarier (till och med korkmattorna nämns och värderas), och så hade de en liten slant på banken. Arvingarna nämns också förstås. Hennes man, min mmff, dog 6 år senare. Då hade han sålt huset, arvet hade fördelats mellan barnen, och han själv bodde på ålderdomshem. Ingen bouppteckning gjordes.

2006-06-28, 18:47
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
På 1700-talet och en bra bit in på 1800-talet var det på vissa håll lite si och så med bouppteckningar...
Jag har ett exempel där bouppteckning inte gjordes efter mannen (som dog först) och inte heller efter hustrun utan först när den gifta dottern som tagit över gården dog, många år senare! Och man var alltså inte alls utfattig, tvärtom borde arvet fördelats långt tidigare. Men så gjordes alltså inte. Detta var i slutet på 1700-talet/början av 1800-talet i Älvsborgs län.
Ett annat exempel är att en bouppteckning borde gjorts efter en hustru som dog - särskilt eftersom mannen ett drygt halvår senare gifte om sig och det fanns barn i första äktenskapet som egentligen skulle avvittrats först. Inte heller här var det fattigdom (barnen borde i morsarv fått ungefär 100 kr var). Detta var i mitten på 1800-talet i Malmöhus län.
 
Så det går inte att säga - det kan finnas bouppteckning efter vardera maken, efter ingen av makarna, efter den som dött först, efter den som dött sist. Ingen ordning alls, i alla fall inte i stora delar av Kristianstad, Malmöhus och Älvsborg under 1700-talet och minst fram mot mitten av 1800-talet.
 
Ingela

2006-06-28, 20:53
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ingela.
 
Hur kan man veta att det inte gjordes någon bouppteckning? Står det anmärkt i barnens senare bouppteckning? Något sådant har jag aldrig stött på.
 
En helt annan sak är, att många äldre bouppteckningar inte finns bevarade. Det varierar starkt över landet.
 
Per Thorsell.

2006-06-28, 22:59
Svar #4

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Min erfarenhet är att bouppteckningar längre tillbaka inte gjordes om man kom överens om fördelning. Därför kan det vara lite si och så med bouppteckningar som någon skrev ovan.
 
Det skulle lämnas in en bouppteckning men det fanns ingen riktig bevakning på att detta gjordes. Det ledde helt enkelt till att i många fall struntade man i att upprätta en bouppteckning och registrera den.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-29, 00:05
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Många bouppteckningar är försvunna ur arkiven. Men bouppteckningen kan vara gjord medan personerna levde och gården överfördes till något barn. Då är föräldrarna i stort sett utan egendom och efter deras död görs ingen bouppteckning. Det är ganska vanligt att det görs en gemensam bouppteckning när den siste makan/maken dör. Bouppteckningen kan vara registerar långt efter dödsfallet och även i fel ting. Innan änkan eller änklingen gifter om sig måste en bouppteckning göras för att barnen ska garanteras arvsrätt. Bouppteckningar kan därför finnas i kyrkoarkiven som bilaga till vigselböckerna. I vigselboken anges ofta att boet är delat.  
En viktig funktion hade bouppteckningen, nämligen att ge kyrkan fattigprocenten (om jag inte minns fel 1/4 procent av boets behållning) som bekostade fattigvården. Om bouppteckning gjordes kan det utläsas ur kyrkans fattigräkenskaper (sällan mikrofilmade).
   
Björn Engström

2006-06-29, 00:09
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Bouppteckningar verkar ha varit mycket mer utförliga förr i tiden än nu.  
 
Min farmor dog 1918 när min far var 10 och hans bror 8 år. I hennes bouppteckning räknas det upp ganska detaljerat om möbler, husgeråd, sänglinne, handdukar, dukar, kläder m.m.  
 
Farfar dog 1955 och hans bouppteckning var betydligt mer summarisk. Han bodde på ålderdomshem de sista 8 av sitt 88-åriga liv, och det kanske är en förklaring. Sönerna hade fått dela på möbler och annat lösöre, så det var inte så mycket kvar att specificera.
 
Även närmare nutiden tycker jag mig se en skillnad i utförlighet. Min mor dog 1973 och min far 2000. Bouppteckningen efter min mor är mer detaljerad än den är efter min far.

2007-01-04, 14:46
Svar #7

Anders Swahn

Hej,  
jag har kommit till en punkt där allt verkar tyda på att jag hittat rätt föräldrar till en person, men när jag kom till bouppteckningen för fadern stod endast halvsyskonen med som arvtagare. Den son vars moder tidigare avlidit finns inte antecknad i bouppteckningen, trots att allt tyder på att han levde vid tillfället för sin faders död. Nu är frågan om föräldrarna medvetet kan ha utelämnat den första sonen ur bouppteckningen, eller om han kan ha utelämnats av anledningen att hans riktiga moder avlidit ett antal år tidigare. Bouppteckningen skrevs 1812 och hans första hustru dog 1797. Kan det dessutom ha betydelse att sonen som jag följer kallade sig soldat, och ev. drog iväg från socknen under en period?
 
Mvh
/Anders

2009-11-09, 20:34
Svar #8

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
Har problem med en Hans Månsson d. 1743 och hans barn i två giften. Hittade en bouppteckning men utan namn på barnen i första giftet, och det är dom jag skulle vilja ha namnen på, men så här stod det i bouppteckningen ....Månsson til Hustru Brita Olsdotter utgifwit som ock bekräftelser therå uti Skärkinds Härads Lofl. Tings Rätts dombok th 12 september 1738 införd framwistes först.... och lite längre ned För then skul framwistes en upprättad, och wid Winter Tinget i Kumbla år 1743 then 28 Januarii utaf Skiärkinds Härads lofl. Tings Rätt bekräftad förteknings skrift emellan Enkian och thes omyndiga son å ena och the öfriga stiufbarnen å andra sidan...  nu har jag lånat hem domboken för de aktuella tiderna men hittar ingenting där. Letar jag fel eller finns testamentet på annan plats?
Samuel

2009-11-10, 19:52
Svar #9

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Du ska nog låna Skärkinds härads småprotokoll. Det är en serie som innehåller lagfarter, fastebrev, testamenten och liknande, där tror jag att du kan hitta denna skrift.
 
/Stig-Ove

2011-02-04, 09:39
Svar #10

Johan Westermark

hej jag letar i det förgångna. jag bor i Stockholm där det finns många arkiv. vad jag undrar över då släkten en gång i tiden tillhörde franska kapellet. Vid en viss tid fanns ej ngn katolks församling i Stockholm så man fick vända sig till den franska statsman, ambasad eller vad det då hette, som symboliserade en fransk församling. Då kallad franska kapellet. Vad jag vill veta : finns det bouppteckningar för folk som tillhörde katolska läran från tiden 1760 och om så vore var kan man finna dessa?Stockholms området. tack

2012-08-30, 13:09
Svar #11

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Hur gör jag för att beställa kopia på en bouppteckning, när jag inte vet dödsförsamlingen?  
 
I bouppteckningsregistret för Stockholms magistrat och rådhusrätt har jag hittat min ana Anna Maria Blumenhoff f Balck, död 1742-11-11 och bouppteckningens nummer är 1745/1:808. Men Riksarkivets beställningsformulär kräver att jag anger dödsförsamling, och den vet jag inte än - jag hoppades själv att församlingen skulle stå i bouppteckningen...  
 
Kan jag lista ut församlingen utifrån bouppteckningens nummer? Eller finns bouppteckningarna filmade, även om jag inte lyckats hitta dem på SVAR?

2012-08-30, 16:36
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Anna-Carin.
Bouppteckningarna före 1860 finns mikrofilmade och kan läsas via mikrokort. Finns att hyra från SVAR och finns väl kanske även på något ställe i Stockholm, typ Arninge.

2012-08-30, 17:27
Svar #13

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Tack! Jag kanske får göra så istället, då.

2012-08-30, 17:33
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bouppteckningarna för Stockholm finns också på Stadsarkivet, både på kort och i original.

2012-08-30, 18:42
Svar #15

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Församlingen kan inte behövas när du uppger Stockholms magistrat och rådhusrätt + bouppteckningens nummer. Om det inte går att sända formuläret utan att något skrivits i rutan för dödsort, skriv vad som helst - xxx till exempel. Eller skicka beställningen i ett vanligt mejl till Stockholms stadsarkiv, det går lika bra.
Hälsar vänligen
Maud

2012-08-30, 18:44
Svar #16

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Elisabeth -
Aha, det är ju logiskt, förstås. Först denna vecka insåg jag att jag hade anor i Stockholm, så jag har inte bekantat mig tillräckligt med deras forskarsal.  
 
Maud -
Det är ungefär det jag har gjort nu (men församling måste man välja i en lista, så det gick inte att skriva in vad som helst). Vi får se om det går vägen.
 
(Meddelandet ändrat av acb 2012-08-30 18:46)

2013-02-18, 20:52
Svar #17

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Hej, jag undrar hur långt efter någon avlidit som man bör hitta bouppteckningen? Jag letar efter bouppteckningen på en släkting som dog i december 1882 och då har jag letat genom hela boken från december 1882 till ca augusti 1883 utan resultat. Det är tyvärr ingen som helst ordning i boken så det är blandat hur som helst mellan 1879 och 1883 så det känns lite jobbigt att börja om från början om jag nu har missat den. Görs det alltid en bouppteckning eller kan det vara så att jag letar efter något som inte finns? Jag söker släktingar i Amerika men utan resultat varför jag gärna vill ha tag i bouppteckningen för hans föräldrar.

2013-02-18, 22:59
Svar #18

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Var letar du? Finns det inget register? Om du har dödsdatum och ort kan du beställa den från Riksarkivet, men det vet du kanske. Om det nu gjordes en bouppteckning.

2013-02-19, 17:26
Svar #19

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Hej. Tack för tipset, nu såg jag att det fanns ett register efter alla böckerna och där fanns hon inte med så då behöver jag inte leta längre. Tack även för tipset med Riksarkivet, jag har inte släktforskat så länge så just bouppteckningar har jag inte varit inne och kollat så mycket i tidigare.

2013-04-29, 21:03
Svar #20

Utloggad Per Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 22:26
    • Visa profil
Hej
Jag har fått svar från RA - register saknas. Ska jag tolka det som
att det inte finns ngn innehållsförteckning så att RA snabbt kan hitta Bouppen?
MEN att Bouppen mycket väl kan finnas fysiskt hos RA?
Om det är så att Bouppen finns men RA inte kan leta fram den, finns det då möjlighet
för mig att själv åka tex till Arninge och söka fram Bouppen ?
eller kan den bara sökas på det arkiv där den finns rent fysiskt?
undrar
 
//per

2013-04-29, 23:24
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om du berättar vem det är som är död, och när och var, så kanske du kan få ett bättre svar.  
 
I Arninge finns veterligen inga bouppteckningar.

2013-04-30, 08:05
Svar #22

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Per! Vanliga bouppteckningar (före 2001) förvaras inte hos Riksarkivet i sig utan hos de olika landsarkiven som ingår i Riksarkivet (samt hos de arkiv som har landsarkivsuppdrag - Värmlandsarkiv, Stockholms stadsarkiv och Malmö stadsarkiv tillhör organisatoriskt inte Riksarkivet men har landsarkivsuppdrag). Därför finns bouppteckningarna inte i Arninge. Riksarkivet har en gemensam beställningssida, men bouppteckningarna finns inte på ett och samma ställe.  
 
Min erfarenhet av att de svarar register saknas är att det innebär just det, man har inte förtecknat bouppteckningarna i några register utan man måste manuellt sitta och söka och se om det finns någon (och det är inte helt säkert att det finns någon). Det kan du göra själv på det aktuella landsarkivet, eller så kan personalen på det aktuella arkivet göra det åt dig mot en avgift.
 
Både SVAR och ArkivDigital har däremot digitaliserade bouppteckningar, som du kan söka i själv och i vissa fall finns det även det register till dem. Ancestry/Genline har däremot inga bouppteckingar i sina databaser.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. ett litet lästips.

2014-03-29, 06:15
Svar #23

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Sidan 22
 
3 Inledning
 
3.1 Historik
 
Den nuvarande ordningen för bouppteckning har lång tradition i svensk rätt.
 
Redan i början av 1600-talet aktualiserades en lagreglering av bouppteckningsinstitutet. I Karl XI:s lagförslag fanns bestämmelser om att bouppteckning skulle upprättas när ett omyndigt faderlöst barn skulle sättas under förmyndare.  
 
Under 1600-talet infördes också bestämmelser rörande bouppteckningsplikt för vissa personer i Stockholm.
 
Enligt 1686 års Lagkommission var det angeläget att lagstifta om en allmän bouppteckningsplikt och detta arbete resulterade i 1734-års lag.  
 
I lagens nionde kapitel fanns bestämmelser om egendoms laga uppteckning efter den avlidne
 
I 1 § stadgades att
 
när dödsfall timar, då ska man eller hustru, som lefver efter, ehvad förord gjorde äro, riktigt uppgifva och låta noga uppteckna alltsammans i boet, så löst som fast, sådant som det vid dödstimman var, med alla skrifter och handlingar, fordringar och gäld, i arfvingarnes eller deras förmyndares eller ombudsmäns närvaro; skrifve och samma uppteckning under, der den gälla skall, med edlig förpligtelse, att ej något med vilja och vetskap är dölgt och utelämnadt, utan att allt riktigt uppgifvet . Med uppteckning må ej längre uppskjutas, än högst tre månader efter dödsfallet .. Nu är boet upptecknadt; då bör en avskrift af bouppteckningen hos domaren ingifvas inom en månad derefter; men i häradsrätten vid det ting, som näst efter en månad infaller. Är någon av arvingarna omyndig eller utrikes stadd, varde ock den rätt hos domaren intecknad, som omyndig eller utrikes vistande i arfvet eger.”
 
I 1734-års lag fanns med andra ord regler om skyldighet för efterlevande maka eller arvingar att uppge och förteckna alla tillgångar och skulder i boet sådana de var vid dödsfallet.  
 
Bouppgivaren skulle sedan under edlig förpliktelse underteckna handlingen.  
 
Förrättningen skulle ske i arvingarnas och gode männens närvaro. Bouppteckningen skulle upprättas inom tre månader från dödsfallet och ges in inom en månad i städerna eller då den avlidne bott på landet, vid nästa ting.
 
Reglerna om bouppteckning överfördes år 1933 till lagen (1933:314) om boutredning och arvskifte. I samband med det reglerades bouppteckningsplikten närmare. Samtidigt infördes bestämmelser om kallelse till förrättning, innehållet i bouppteckningen och kontroll över
bouppteckningsskyldighetens fullgörande.  
 
Dessutom infördes uttryckliga regler om att efterarvingar skulle kallas till förrättningen och om att bouppteckning kunde ske på flera håll om den avlidne haft egendom på flera orter. Även regler motsvarande de som nu finns rörande tilläggsbouppteckning infördes.
 
Vid införandet av ärvdabalken år 1958 upphörde 1933-års lag om boutredning och arvskifte och bestämmelser angående bouppteckning fördes in i 20 kap. ÄB där de fortfarande finns. De ändringar som gjordes var bara av formellt och redaktionellt slag.
 
Fram till dess att arvsskatten avskaffades utgjorde bouppteckningarna dessutom underlag för beräkning av sådan skatt.  
 
Bouppteckningen har dock under lång tid haft betydligt fler funktioner än att tjäna som underlag för bestämmande av arvsskatt.  
 
Den är en viktig legitimationshandling när det gäller rätten att företräda dödsboet och vidta rättshandlingar för boets räkning, t.ex. vid avyttring av fast egendom och bankärenden.  
 
Bouppteckningen ligger till grund för bodelning och arvskifte samt i förekommande fall för beräkning av efterarvskvoten.  
 
När dödsbo eller arvinge som är ensam dödsbodelägare söker lagfart på förvärv av egendom efter den avlidne är bouppteckningen också fångeshandling.  
 
Reglerna kring bouppteckningsförrättningen utgör
skydd för arvingar och universella testamentstagare.  
 
Upprättandet av en bouppteckning bidrar dessutom till att borgenärerna lättare kan bevaka sina
rätt.
 
Äldre bouppteckningar kan vara viktiga dokument för historisk forskning.
 
Tidigare var bouppteckningarna mycket detaljerade och innehöll uppräkningar av varje litet föremål i hemmet. Med hjälp av dessa kunde man utläsa hur människor bodde och klädde sig, vilka verktyg och redskap de använde och om de hade tillgångar t.ex. i form av djur, fastigheter och sparande. Det var möjligt att rekonstruera en avliden persons hela hem och på så sätt bilda sig en
uppfattning om hans eller hennes livsvillkor.13
 
Detaljrikedomen i bouppteckningarna har dock avtagit efter hand och standardiserade formulär liksom mer översiktliga uppgifter av typen
”sedvanligt lösöre i tre rum och kök” används numera i stor utsträckning.
 
Dessutom finns flera andra källor som återspeglar samhällsutvecklingen, t.ex. massmedia.  
 
Statistiska Centralbyrån, SCB, tar också fram statistik inom ett flertal av de områden där forskning tidigare bedrivits utifrån
bouppteckningarna.  
 
Bouppteckningarna har därför av flera skäl inte längre samma värde som källa för personhistoria, socialhistoria, ekonomisk historia
och kulturhistoria som tidigare.  
 
Denna utveckling har dock inte haft något med
avskaffandet av arvsskatten att göra utan påbörjades redan tidigare.  
 
Som fånges- och legitimationshandling har dock bouppteckningen samma användningsområden som före arvsskattens avskaffande.  
 
Källa: http://www.skatteverket.se/download/18.2132aba31199fa6713e800016930/121258587925 3/bouppteckn_testamentsreg.pdf
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-03-29 06:34)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-05-06, 19:42
Svar #24

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Hej. Jag undrar om någon vet hur det är om man inte hittar den man söker i bouppteckningsregistret, betyder det då att personen inte finns med i böckerna för bouppteckningen eller kan han finnas där ändå? Finns alla som är i böckerna med i registret?
 
 
/Anna-Lena

2014-05-07, 19:26
Svar #25

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Man hoppas ju  att registret  innehåller samtliga bouppteckningar  
som finns i de aktuella volymerna.
Men inget register är helt korrekt, det kan finnas enstaka missar.

2014-05-08, 14:09
Svar #26

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:36
    • Visa profil
Min erfarenhet är att det ofta saknas bouppteckningar efter avlidna. Jag är inte klar över vad som var avgörande för att en bouppteckning skulle upprättas.
 
/Peppe

2014-05-08, 15:17
Svar #27

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Bouppteckning upprättades väl när det fanns något bo att redovisa. Många av mina anor dog utfattiga och då hittar man ingen uppteckning.

2014-05-08, 18:49
Svar #28

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Nja, bouppteckning skulle väl alltid finnas
efter en avliden oberoende vad som personen
hade i sin ägo.
 
Kanske var det någon tidig lag, från 15- 1600-talet
har ingen koll men det finns ju många historiker  
här.
 
Det finns t.o.m. bouppteckningar efter barn
som dött i späd ålder
 
//Jarl

2014-05-11, 12:49
Svar #29

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 04:36
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Visserligen kom en lag 1734 om att bouppteckning skulle göras (men redan tidigare
kan de finnas i städer och Skåne), men om den gjordes hängde mycket på hur mycket
man ägde, speciellt de första decennierna.
Sålunda finns det regionala skillnader, så att det finns färre bouppteckningar där
bönderna sällan ägde sin jord. Och i städer utfärdades ofta fattigbevis istället,
för de fattigaste.
Även långt fram på 1800-talet var det vanligt att man bara gjorde bouppteckning
efter den ena maken.
 
Ett annat fall är att bouppteckningar ofta saknas för dem som blev riktigt gamla,
eftersom man redan hade delat upp boet då.
 
Anna-Lena och Eva!
 
Vid min genomgång av Sörmlands äldre bouppteckningar har jag noterat enstaka som
saknas i registret. Värre var det dock i Trosa, där hade den som gjort registret
missat åtskilliga, eftersom de började på en vänstersida i volymen istf en
högersida, som är det normala!
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna