ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-27  (läst 1817 gånger)

2001-11-25, 22:49
läst 1817 gånger

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Jag gissar - är ganska säker på - att dödsboanmälningarna hanterades av resp. tingsrätt på samma sätt som bouppteckningar. Sedan något år har all hantering gått över till skattemyndigheterna. Du bör först kolla så att inte handlingarna du söker finns kvar på tingsrätten. Har de gått över till landsarkivet bör de finnas i samma serie som bouppteckningar.

2001-12-02, 20:06
Svar #1

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Jag beställde för några år sedan kopia av en bouppteckning från 1982 och fick då en dödsboanmälan, så det verkar som att de hanteras på ett och samma sätt.

2002-01-07, 17:02
Svar #2

Mattias Jonsson

Jag har en bouppteckning efter en dragon som aldrig kom tillbaks från Den norska campaignen 1814. Han dog på Göteborgs sjukhus, antagligen på väg till eller från Norge. I hans bouppteckning, vilken upprättades mer än 2 år efter hans död, står något noterat i kanten; Belagd med ....... charta. Det står någon oläsbar krumelur i texten. Är det någon som har någon id? om vad som kan avses med texten?
 
Mvh/Mattias

2002-01-07, 22:41
Svar #3

Bertil Berglund (Berra)

Mattias
Charta kan vara en stämpelavgift, eller ett bevis på ekonomisk täckning. Den krumelur du nämner bör vara en siffra.
MVH
Bertil

2002-01-11, 11:44
Svar #4

Mattias Jonsson

Tack Bertil,
Det kan vara en siffra som står där. Din förklaring låter ju rimlig. Jag trodde att noteringen hade något att göra med att bouppteckningen var upprättad så långt (2 år) efter dödsdatumet.  
 
Mvh/Mattias

2002-01-12, 01:44
Svar #5

Anna Orebrand

Hej!
 
Två av mina anor fick bara ett barn tillsammans, en dotter. Hon avled dock endast 28 år gammal 1809. Hon efterlämnade sin make och fem barn. Föräldrarna överlevde henne med ungefär två årtionden.
 
Nu till saken. När jag hittade hennes föräldrars bouoppteckningar antog jag att deras fem barnbarn skulle räknas upp där. De borde ju ha arvsrätt. Men varken i moderns bouppteckning från 1825 eller i faderns från 1828 nämns något om att de har haft en dotter som är avliden och att de har flera barnbarn efter henne. I hustruns bouppteckning nämns endast maken och i faderns bouppteckning nämns endast hans nya hustru. Allt verkar helt enkelt lite skumt. Är det någon som kan förklara varför barnbarnen inte nämns i detta fall? Eller har ni råkat ut för något liknande?
 
Tilläggas kan att dödsfallen ägde rum i Uppland, närmare bestämt i Simtuna socken.
 
Tacksam för svar!
 
Mvh Anna

2002-01-12, 02:31
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej Anna. Det finns väl två möjligheter: antingen är uppgifterna i bouppteckningen ofullständiga eller så har du forskat fel. Själv har jag varit med om båda sakerna.
 
I din situation skulle jag kolla min egen forskning noggrant i kyrkböckerna. Eftersom det hela rör sig om relativt sen tid bör det vara möjligt att med hjälp av kyrkböckerna vinna full klarhet om dina nuvarande uppgifter är korrekta eller inte. När jag forskade fel en gång var det just en bouppteckning som fick mig att upptäcka felet.
 
Om dina uppgifter visar sig vara korrekta, vilket nog är det mest sannolika, är uppgifterna i bouppteckningen ofullständiga. Detta kan bero på flera saker, men en möjlighet är att man när bouppteckningen upprättades helt enkelt underlät att berätta om den avlidna systerns barn. Kanske var kontakten mellan släktingarna bruten. Man ska komma ihåg att uppgifterna i bouppteckningarna bygger på vad en nära arvinge (änka, änkling, äldsta barnet eller liknande) berättade för dem som upprättade bouppteckningen, och arvingarna behöver inte alltid ha berättat hela sanningen. Om färre arvingar delade arvet blev förstås varje lott större.

2002-01-12, 02:46
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ett litet tillägg: Du nämner ingenting om din anmoder som avled 28 år gammal hade några syskon. Men om hon hade det och inte några av dem nämns, tyder det på att den som upprättade bouppteckningen inte brydde sig om att skriva upp barnen till den som avlidit. Mitt resonemang i förre inlägget bygger på att andra syskon nämns, men inte just den avlidne dottern och hennes fem barn.

2002-01-12, 11:12
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Anna! Hur ser bouppteckningen ut efter faderns nya hustru?

2002-01-12, 15:11
Svar #9

Anna Orebrand

Hej!
 
Tack för svaren! Min anmoder (Maria Andersdotter) som avled så ung 1809 var enda barnet. Hon hade alltså inga syskon, varken helsyskon eller halvsyskon. Bouppteckningen efter faderns nya hustru har jag ännu inte återfunnit. Kanske kan denna ge viktiga ledtrådar - om det nu har upprättats någon sådan.
 
Maria Andersdotters anor har varit ganska svåra att spåra eftersom hon i samband med sitt giftermål 1798 flyttade från Simtuna socken till Västerlövsta socken och i Västerlövstas kyrkböcker saknas det HELT födelseuppgifter om henne (det är helt enkelt tomt där födelsedatum och ort ska stå). I dödboken uppges dessutom hennes ålder till 31 år (och inte till 28).
 
Vad som fick in mig på rätt (eller kanske fel?) spår var den bouppteckning som upprättades efter henne. När hon avled 1809 var nämligen hennes make, soldat Anders Åhlström, fånge i Norge. Boet uppgavs därför av hennes fader, soldat Anders Ahlbom i Simtuna. Det är alltså utifrån uppgifterna i bouppteckningen som jag sedan har gått vidare och kunnat fastställa födelsedatum och föräldrar. Nu börjar jag dock bli lite osäker eftersom barnbarnen inte omnämns i Ahlboms och hans hustrus bouppteckningar. Men kanske valde man helt enkelt att göra det så enkelt som möjligt, för att sedan själva lösa de praktiska problemen? Kanske hade man inte heller riktigt koll på de fem barnbarnen, som var födda mellan 1799 och 1807? Det hade ju trots allt hunnit gå ganska många år sedan dottern avled. Frågetecknen kring dessa bouppteckningar är alltså många...
 
Mvh Anna

2002-01-12, 15:38
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag tycker inte det låter som du behöver oroa dig för att ha kommit fel i forskningen. Uppgiften om fadern Ahlbom är rimligen korrekt (under förutsättning att andra källor pekar i samma riktning, vilket de tydligen gör), och att barnbarnen inte nämns i morföräldrarnas bouppteckningar är inget ovanligt, ibland noterades alla arvingar noggrant, ibland inte. Det jag tycker man ska vara särskilt observant på är om ett barn i en barnaskara inte nämns i bouppteckningen, eftersom risken då förstås finns att detta barn egentligen inte hörde till barnaskaran utan att man har forskat fel. Men så är ju inte fallet här. Jag tycker inte att det verkar finnas så många frågetecken; man har helt enkelt inte varit så noggrann när bouppteckningarna upprättades, vilket inte är något ovanligt. Kanske var arvet efter soldaten och hans hustru så obetydligt att man inte tyckte det var så viktigt att notera alla arvingar med namn.

2002-01-12, 17:23
Svar #11

Utloggad Johan Anell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 23:05
    • Visa profil
Eftersom det handlar om soldater finns det en viss risk att rotens soldat byttes mot en ny soldat med samma namn, men utan släktskap med sin företrädare. Din anmoder kan ju vara dotter till någon annan soldat Ahlbom i Simtuna. Har själv märkt att jämnåriga soldater med samma namn kan efterträda varandra utan att man knappt observerar det i en kladdigt skriven husförhörslängd.

2002-02-18, 15:16
Svar #12

Mikael Östlund

Hej!
 
Tänkte fråga lite om bouppteckningar.
 
Är det hos respektive tingsrätt dessa finns?
 
Finns de på mikrokort i ex. Arninge?
 
Tacksam för svar.
Mikael Östlund

2002-03-13, 11:13
Svar #13

Bo Andersson

Hej!
Varför är det så dyrt att beställa bouppteckningar?
När de fanns hos Tingsrätterna var det gratis. Nu fick jag för 10 sidor kopierade betala 200 kr inkl frakt.Är det ett rimligt pris?
 
Bo Andersson

2002-09-23, 05:04
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om man går in på följande länk finner man information om var bouppteckningar finns.
 
http://www.rsv.se/skatter/arvsskatt/adressforteckning.html
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-11-26, 20:27
Svar #15

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Har förgäves letat efter en bouppteckning efter en person som var adelsman. Visserligen lågadel men har släkten har ändå sköld på riddarhuset.
Finns adelns bouppteckningar någon särskild stans då jag efter genomgång av ganska många volymer inte kan finna en enda bouppteckning efter någon adlig person. I det här avseendet gäller det 1880-talet i Värmland.
 
Peter Borg

2002-11-26, 21:15
Svar #16

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
De lämnades till hovrätterna. Götas dito lär vara kraftigt gallrade.
mvh Lennart

2002-11-26, 22:33
Svar #17

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Och sedan till Landsarkiven, ev Riksarkivet, åtminstone för Svea Hovrätt

2002-11-26, 23:07
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Veterligen har Göta Hovrätt kvar de adliga bouppteckningarna för sitt område. Jag beställde en kopia därifrån i vintras, och det gick bra. Det finns en alfabetisk förteckning över vilka bou de har, och den finns på arkiven också, samt Riddarhuset.

2002-11-26, 23:21
Svar #19

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Kan man då anta att bouppteckningen (om sådan upprättades) efter Lorents Hästesko-Fortuna, död 1706, bosatt i Vichtis fs, Nyland, Finland, bör ha lämnats in till Svea hovrätt? Han var ju adelsman, och Finland var ju en del av Sverige. Eller var det Åbo hovrätt som tog hand om den?

2002-11-27, 04:57
Svar #20

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Tillägg till Elisabeths svar: Göta hovrätt - i min samling av mikrokort har jag GH EXIA:  Register, SVAR D59219 (2 kort) - Register över Morgongåfwobref, Testamente, Bouppteckningar, Arfskiften och Afwittringsinstrument, som wid ... utgallring ... ur Göta Hovrätts arkiv blifwit ... undantagna ... (beslut 1860). Det är den av Elisabeth nämnda (avfotograferade) förteckningen: Årtal, namn, slag av handling och nummer - sorterad efter begynnelsebokstav på namnn (A-Ö).
Min erfarenhet av Göta hovrätts arkiv är också synnerligen goda - högsta tänkbara service vid förfrågningar!

2002-11-27, 20:35
Svar #21

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Tack för inläggen. Jag misstänkte att det var något åt det hållet. Så det blir att kontakta Göta Hovrätt och se om det finns där. Det fanns ju ganska mycket lågadel i de värmländska bygderna men inte en enda finns i bouppteckningsvolymerna.
 
Peter Borg

2003-01-25, 20:48
Svar #22

Mikael Frölund

Här kommer en fråga som kanske låter väldigt dum,  
men jag har en anfader som ärvde ett instrument  
och namnet av en avliden fältmusiker (ca 1830-35  
i Lövås, Glava sn), enligt vad som berättas i  
släkten. Kan jag i bouppteckningar finna något om  
ärvda namn, soldatnamn eller titlar?

2003-06-09, 08:24
Svar #23

Camilla Eliasson

Hej!
 
Bouppteckningar brukar vara en bra källa för att få information om syskon till den avlidne.
Finns det någonstans där man kan söka efter bouppteckningar och läsa dess innehåll?
Det borde ju finnas en bouppteckning för varje avliden person, eller?
 
En bouppteckning som jag letar efter är för följande person:
Anna Viktoria Johansson, f. 1879 i Västerlanda. Hon förblev ogift och i sitt testamenter nämner hon bla att hennes fosterdotter Kerstin Maria Ahlin ska ärva henne om och när hennes syster gått bort. Längst ner i testamentet har man lagt till bla följande: ? 499 Den 10 mars 1947 blev detta testamente för bevakning efter Anna Viktoria Johansson ingivet till Göteborgs rådhusrätt. vilket borde betyda att kvinnan dött och att en bouppteckning borde ha blivit upprättade en tid efter detta.
Testamentet är skrivet 6/12 1934 i Göteborg.
 
Hoppas någon har tips om hur jag ska gå tillväga.
Tack
Camilla

2003-06-09, 09:50
Svar #24

Mikael karlsson

Hej Camilla.
http://www.ra.se/gla/
 
Gå in på ovanstående adress som är till Göteborgs landsarkiv och skriv till dem... så får du nog bouppteckningen..
Möjligtvis behöver de ha död datumet för personen  
men ring till pastorsexpeditionen där hon bodde i så fall så hittar de henne nog ...
 
Hälsningar
Micke

2003-06-09, 10:02
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Camilla.  
Bouppteckningarna som lämnades in till en tingsrätt före den 1 juli 2001 finns nu på landsarkiven. Tidigare lämnades de in till tingsrätten, eller dess föregångare, i det område (domsaga) som respektive församling tillhörde. Men i samband med omorganisation har det bouppteckningsmaterial som fanns hos tingsrätterna flyttats över till landsarkiven (med några undantag, men fråga alltid på Landsarkivet).
 
Fr.o.m. den 1 juli 2001 lämnas nya bouppteckningar in till den lokala skattemyndigheten i stället för till tingsrätten.
 
Det finns inte bouppteckningar för alla, men det är en stor chans att det finns. Den du söker finns då i Göteborgs landsarkiv. De har på sin hemsida under Service--Förfrågningar--Bouppteckningar ett formulär att fylla i för att beställa, där de skiljer på de bouppteckningar som gjordes före 1970 och efter. Där ser du vilka uppgifter de behöver. De flesta landsarkiv har någon motsvarande information på sin hemsida.
 
Rent allmänt kan jag också säga (eftersom det ligger under Metodfrågor) att det inte är sekretess på bouppteckningar. Arkiven har rätt att att betalt för kopiorna, och ev. också forskningskostnad om det är så att det inte finns register, utan de måste bläddra genom flera års tingshandlingar för att hitta (eller inte hitta) bouppteckningen.
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-16, 09:58
Svar #26

Jenny Sjöborg

Hej!
 
Skulle vilja ha tag i några bouppteckningar efter personer som levde i Tving i Blekinge på 1700-1800-talet. Undrar nu vart jag skall vända mig och om någon vet hur långt tillbaka i tiden man kan förvänta sig att hitta bouppteckningar efter vanliga torpare och bönder?
 
Hälsningar,
Jenny

2003-07-16, 11:22
Svar #27

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Du vänder dig först och främst till Landsarkivet i Lund, där de har orginalhandlingarna plus ett register över de personer som det finns bouppteckningar efter.  
Sedan kan du ta en titt på SVAR:s hemsida, på NAD, där hittar du att bouppteckningar för Medelstad härad (som Tving tillhör) är filmade fram till ca 1860, de finns även på rullfilm) och det tredje alternativet är, om du har svängarna förbi, titta in på SVAR-projektet i Kallinge, http://www.ronneby.se/svarprojektet
Där finns nämligen ett utförligare register av 1700-talet för Medelstad härad gjort av Björn-Åke Petersson, Kallinge.  
Den äldsta bouppteckningen för Medelstad härad är från 1699 och sedan finns de sporadiskt fram till ca 1740, därefter finns det många bouppteckningar.
Hälsningar från
 

2003-07-16, 11:36
Svar #28

Jenny Sjöborg

Tack för ditt (snabba) svar Annika!

2003-07-27, 11:52
Svar #29

Per Eriksson

Varför ska det vara så svårt? Jag har letat överallt, men antagligen på fel ställe.
Jag försöker få tag på en adress dit jag kan skriva för att efterfråga en bouppteckning från 1926. Eftersom det är så pass nytt tycks det inte finnas hos SVAR. Men vart letar jag då? Det gäller Kinnevalds härad. Och det skall väl tillhöra Växjö? Men vilken är isf adressen?
Snälla ni som är mer erfarna att leta i bouptecknignar hjälp.
 
Hälsningar
Per

2003-07-27, 11:58
Svar #30

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Per!
 
Om du läser Stefan Simanders inlägg från den 23/9 2002 här ovan så får du svar på var bouppteckningarna finns.  
 
Mvh//
Lotta

2003-07-27, 12:06
Svar #31

Per Eriksson

Tack Lotta, men helt tydligt är det fortfarande inte. Men jag skriver väl till Landsarkivet i Vadstena så får dom hänvisa mig vidare om det inte är rätt.
 
//Per

2003-07-27, 12:21
Svar #32

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Per igen!
 
Om du går in på Vadstena landsarkivs hemsida
Bouppteckningar på 1900-talet så kan du läsa mer.
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna