ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flera bouppteckningar efter samma person  (läst 616 gånger)

2014-08-31, 09:26
läst 616 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej,
 
Jag är också ny på det här med bouppteckningar och försöker förstå varför det ibland finns två olika exemplar för samma person?  
Jag exemplifierar genom en Johan Eriksson i Korsträsk, Älvsby sn som jag forskar på:
 
Genom riksarkivet svar hittar jag en bouppteckning för Johan Eriksson, Sexman i Korsträsk upprättad 1829. Detta stämmer väl in eftersom han ska ha gått bort 1828. Piteå tingslags häradsrätts arkiv, AII:33, nr 11 (bild 140).
 
Men genom svars söktjänst får jag även upp en till bouppteckning för samme man. Nu står han som både Sexman och Bonde, med sin fru Elisabet Nilsdotter som anhörig. Det jag inte begriper här är varför årtalet är 1824 eftersom han fortfarande lever här?!? Piteå tingslags häradsrätts arkiv, AII:28, nr 45 (bild 320)
 
Och när jag ändå är igång och frågar undrar jag varför hans frus bouppteckning (Elisabet Nilsdotter) står daterad till 1824 när hon gick bort 1844? Piteå tingslags häradsrätts arkiv, AII:28, nr 45 (bild 320). Jag noterar ju att det är samma bouppteckning som den ovan men vem avser den då egentligen? Johan eller Elisabet eller båda?
 
Alltså:  
- Varför har Johan två bouppteckningar, en före hans död?
- Vem avser bouppteckningen från 1824?
- Är någon av dessa bouppteckningar verkligen Elisabets eftersom hon dog 1844?

2014-08-31, 13:41
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Bouppteckningen i Piteå tingslags häradsrätts arkiv AII:29 nr 45 är upprättad i Johan Erikssons och Elisabeth Nilsdotters livstid och på deras kallelse. Syftet är att uppteckna och beskriva dels den egendom de avser att lämna sonen Nils Erik Johansson och hans hustru som lån, dels den egendom de själva förbehåller sig under sin livstid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna