ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Roos  (läst 869 gånger)

2000-01-04, 00:21
läst 869 gånger

Utloggad Arne Teljer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Finns det någon som kan hjälpa mig att komma vidare?
Enl hfl är Edla Christina Roos f i Gesäter 26/9 1805. Moder Maria Kinhult f  15/3 1774 i Vermland.
I födelsenotis från Gesäter (Rölanda)från 1805
nämns Ädla Christina f 10/12 Ringstad.  
Fader Jan Roos och Maria Kynholdt.
Maria K verkar senare (enl hfl)vara gift med en Jonas Gabriel Hesselrot.
Pig, Edla Christina Roos gifter sig 1834 med Dr. Carl Gustaf Gunnarsson i Rennelanda.
Närvarande är då fästmöns styffader och ende anförvant Jonas Hesselroth.
Finns det någon som har några uppgifter kring Jan Roos och Maria Kinhult?
Mvh Arne

2000-01-04, 19:34
Svar #1

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Hej, Arne
I Lerdals (P) vigsellängd noteras en vigsel mellan bokhållaren Joakim Kynhult och Katarina Andersdotter 1801-01-04.
 
I Foss (O) födelsebok noteras att en dotter Fredrica döps 1832-05-28 och att föräldrarnas namn är Aron Lindberg och Crestina Kinhult boende på Slättebacka, Stene.
 
Ovanstående kanske kan vara något att söka vidare på?

2000-01-05, 01:04
Svar #2

Thomas Andersson

Hej Arne!
Intressant med ditt inlägg angående Maria Kinhult.
Jag härstammar själv från Hesselrotssläkten och har utrett den en hel del. Det stämmer bra att Maria Kinhult var gift med Jonas Hesselroth i hennes andra gifte. Maria föddes i Svanskog i Värmland 15/3 1774 och avled 25/11 1829. Paret gifte sig 1812. De bodde i Östra Fjälla, Lerdal sn i Dalsland . De fick inga barn tillsammans.
En hel del av släkten Kinhult( Kinholt bodde under 1800-talet i Lerdal sn i Dalsland. Jonas och Maria Kinhult flyttar senare till Hultane i Rännelanda sn i Dalsland. Maria kom från Rölanda sn i Dalsland när hon gite sig med Jonas med sig hade hon sin dotter Edla Roos f. 1807 enl mina anteckningar. Edla kanske hade en syster född 1805 eller så är min uppgift fel.

2003-03-03, 23:08
Svar #3

Björn Kindhult

Är det någon som vet något om Joakim Kynhult född i Tyskland år 1760?. Gift i Lerdal(P) år 1801 med Katarina Andersdotter. Han stod i vigsellängden som bokhållare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna