ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saköreslängder  (läst 1955 gånger)

2004-01-07, 13:20
läst 1955 gånger

Annsofi Sterner

Är det någon som vet om det finns namnregister till saköreslängderna för Västerås åren 1700-1800?

2004-01-08, 00:29
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Annsofi!
 
Har studerat Lindes Bergslags häradsrätts domböcker under 1600- och ett stycke in på 1700-talet.
 
Och där återfinns efter hösttinget varje år, från slutet av 1600-/början av 1700-talet, saköresregister (=förteckning över utdömda sakören eller böter). Dock inget namnregister utan en resum? av målet, de personer som var inblandade, bötesumma och hänvisning till folio (sida) i domboken.
 
Under 1700-talet utbröts i vissa fall saköreslängderna ur domboken och bildade separata volymer. Hur dessa är uppbygga känner jag inte till eftersom de inte har studerats av mig.
 
Om det verkligen finns namnregister för saköreslängder tvivlar jag på. Du får nog lov att kolla saköreslängderna i domboken till att börja med. Men förhållandet kanske var annorlunda för Västerås stad, vad vet jag ?
 
Med forskarhälsning
/Leif

2004-01-09, 10:34
Svar #2

Annsofi Sterner

Givetvis menar jag inte bara de register som finns i resp dombok. Det finns åtskilliga forskare runt om i Sverige som sitter och gör namnregister till olika arkivvolymer. Både dom personer som upprättar namnregister och dom som har renskrivit domböcker m.m. borde profilera sig mer här på rötters hemsida. Det är en tidsödande olägenhet att leta i arkiv utan namnregister. Det är ingen seriös forskare som kräver att få gratis uppgifter. Dom flesta vill betala för sig, fast det måste ju vara inom rimliga gränser man prisätter ett register. Börjar ett register kosta mer än 150 kronor och dessutom inte är så innehållsrikt på namn backar i alla fall jag. Som sagt var, man vill ju ha lite valuta för pengarna, det kan för vissa bli många register som måste inköpas för att kunna komma vidare i forskningen.

2004-01-09, 22:45
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det framgår inte alldeles klart att du menar namnlistor upprättade av forskare i domstolsarkiv.
 
Huruvida det finns åtskilliga som sysslar med detta ska jag låta vara osagt, men här har du i alla fall dem som annonserar om sitt arbete i Nättidningen: http://www.genealogi.se/domutg.htm
 
Mvh /Leif

2010-10-12, 13:25
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Oäkta barn i saköreslängder?
En fråga (och ett svar) på släktbands hemsida:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2068&grupp=12428&artikel=4 089242
 
Vad jag funnit i Anbytarforum om detta:
 
Du ska naturligtvis söka i häradets dombok efter ett mål, som behandlar detta fall (titta särskilt i saköreslängderna [sist vid varje tingstillfälle], som man ibland kan använda som ett slags register), men det är osäkert om det finns något, eftersom det vid denna tid (1863) inte längre var olagligt att få ett oäkta barn. Tjugo år tidigare hade du troligare fått napp. Källa:  
 
Ja, om du har tur kan du hitta fadern i domboken för häradet. 1853 var det fortfarande straffbart att få ett oäkta barn, så Anna Stina kan ha blivit stämd inför tinget. Snabbaste sättet att leta i domboken är nog att leta i saköreslängden. I den står det vilka som blivit dömda. Saköreslängden brukar finnas efter målen för varje ting (det hölls tre ting varje år + ev. urtima ting). Källa:
 
 
Gunnela fick, eftersom Andreas inte dök upp, själv betala böter för lägersmålet. Tydligen hade man dock fått tag på Andreas vid hösttinget samma år (1753), eftersom man återfinner honom i det tingets saköreslängd under § 15, då han betalar böter för lägersmålet.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-10-12, 13:26
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Till moderatorn: Denna diskussion:
 
 
 
borde väl läggas ihop med den här diskussion, eller?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna