ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Renoverade domböcker  (läst 2157 gånger)

2007-08-10, 21:35
läst 2157 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Originaldomboken brukar anses vara en säkrare källa än de s.k. renovationerna som förvaras hos hovrätterna. Kan det vara tvärtom? Nedan visas på de översta två bilderna originalkopior från ett mål vid Konga h.d. 1634. På den nedersta bilden visas en kopior av samma mål hämtat ur en renoverad dombok.  



Det finns en väsentlig skillnad som består i att patronymikon för Anders i Stolpabäck är Larsson enligt originalet medan det i renovationen saknas patronymikon för Anders i Stolpabäck! Tacksam för synpunkter.

2007-08-10, 22:01
Svar #1

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Förtydligande: Det är en del som talar emot att Anders i Stolpabäcks fadersnamn var Larsson. I så fall ser det ut som om den person som skrev av originaldomboken har gjorts en rättelse på så sätt att ett felaktigt patronymikon tagits bort. Om det visar sig vara så kan man med fog påstå att renovationen i detta fall är den säkraste källan. Gjordes det rättelser i renovationerna om de innehöll uppenbara felaktigheter? För mig förefaller det rimligt.

2011-12-31, 02:24
Svar #2

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Innehåller de renoverade domböckerna alltid samtliga mål och i sin helhet avskrivna mål? Jag håller på och går igenom advokatfiskalens renoverade domböcker som finns inscannade hos Arkiv Digital. Kollade i Åkerbo härads domböok för 1640 och den bestod bara av en sida, vilket jag tyckte var väldigt lite.  
 
Tack på förhand

2011-12-31, 02:54
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Nej detaljer i originalen saknas ibland i renovationerna. Originalen kan t ex innehålla mer utförliga redogörelser för släkter. Jag vet också att vid ett tillfälle läste jag att det stod uttryckligen ungefär så här detta år hölls inget ting i XXXX socken. Kommer nu inte i håg socknen men det var en socken i Västerdalarna. Om hela mål saknas kan jag däremot inte uttala mig om.
 
Mvh Björn

2011-12-31, 14:48
Svar #4

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Jag har ett fall där renoverade domboken innehåller mål som inte finns i orginalet (inga sidor verkar saknas). Min rekommendation är att läsa båda (om båda finns såklart)!
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2011-12-31 14:49)

2011-12-31, 16:26
Svar #5

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Jag har läst en del i 1600-talets domböcker för Ale härad, och där är det inte helt ovanligt att det kan finnas skillnader mellan originalboken och den renoverade domboken. Ärenden som finns i originalboken kan saknas i den renoverade domboken, och även tvärtom, ärenden som finns i den renoverade domboken kan saknas i originalboken.
 
(Ibland kan man man fundera över beteckningen originalbok. Ärendena vid Ale härads ting den 21/5 1660 är numrerade både i originalboken och i den renoverade domboken, men numreringen skiljer sig helt åt och ärendena kommer i olika ordning. Här tycks därför inte den renoverade domboken vara en avskrift av originalboken, såvida man inte då struntade i den befintliga numreringen. Är kanske båda avskrifter av de anteckningar som gjordes vid tinget? Men vid de övriga tingen överensstämmer numreringen.)
Bengt Johansson

2012-01-01, 11:13
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I Svärdsjö tingslags renoverade domböcker finns ungefär hälften av domarna nedtecknade under det tidiga 1600-talet. Normalt gjordes ett kladdprotokoll som renskrevs och ytterligare en avskrift av hovrätten, som blev de renoverade domarna. Renovationer renskrevs av någon som inte kände till de lokala förhållandena. Normalt skrevs alla handlingar på lösblad som senare blivit inbundna till böcker. Ibland finns kladdprotokollen mikrofilmade, men de är svårlästa med mycket strykningar och infogade ord eller meningar.

2012-01-02, 08:49
Svar #7

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Hovrätten skrev nog inte någon avskrift. Underrätten skulle efter årets slut lämna en kopia av domboken (renovationen) till Advokatfiskalen, så man kunde kontrollera att man dömde riktigt.
Som Göran Johansson säger från den 10 augusti 2007 så kan det finnas rättelser i renovationen, ett namn kan vara felskrivet i originalet och som blivit rättat i renovationen.

2015-12-29, 13:10
Svar #8

Utloggad Mats Werner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-05-20, 12:22
    • Visa profil
Jag är intresserad av att läsa igenom domböckerna för Dimbo häradsrätt (som ingår i Vartofta härad) i början av 1700-talet. Dessa är ju inte digitaliserade i orginal (på Arkiv Digital) men det finns ju renoverade domböcker, så via http://dombok.slektforskning.se/?search=vartofta&area= hittar man ju rätt volymer.
 
Problemet är att dessa täcker ju ofta fyra härader, och jag söker alltså ett tingslag i ett av dem. Ibland är det 16 härader i samma dombok. Och i de jag kikade i fanns inget register.  
 
Har någon av er något tips för hur man navigerar i dessa renoverade domböcker? Eller är det bara att börja på sida 1 och traggla sig igenom alla volymer?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna