ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges befolkning 1930  (läst 4883 gånger)

2008-08-21, 10:33
läst 4883 gånger

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
Kommer en sådan CD skiva?
mvh Solveig Mårtensson

2009-02-06, 03:10
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bra fråga! Men var är svaret?
 
Nu finns ju 1930 på SVAR så då borde en dataregistrering vara möjlig mycket snabbare, eller?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-02-06, 17:56
Svar #2

Utloggad Magnus Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-02-24, 22:37
    • Visa profil
    • nilsanor.webb.se
Men hur hittar man i 1930 på SVAR? Jag ser ingen innehållsförteckning över vilken församlingsbok som är på vilken sida. T.ex. för Västernorrlands län.

2009-02-06, 22:26
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Indexering pågår m h a ideella insatser.

2010-06-03, 20:47
Svar #4

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 17:34
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Finns det någon som håller på att registrera uppgifterna i en sökbar databas??  
Borde finnas intresse då det är lite långt mellan 1900- och 1970-års folkräkningar.

2010-09-01, 16:04
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag vill upprepa Olle Lundstedts fråga. Finns det planer från SVAR eller någon annan att registrera personuppgifterna i SvBef1930?

2010-09-01, 16:19
Svar #6

Carl Szabad

Registrering pågår av folkräkningen 1930, men är inte så långt kommen, av ekonomiska skäl.

2010-09-01, 16:27
Svar #7

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 17:34
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Carl!
Lite mer kött på benen, tack!
Vem håller på med det?
Skriver man av eller skannar man med särskilt program?
Läggs det ut till frivilliga?
Mm, mm.

2010-09-01, 16:37
Svar #8

Carl Szabad

Jag känner inte till så mycket mer, men det pågår på samma sätt som registreringen av övriga folkräkningar i SVARs regi hos registreringsbaser ute i landet. Någon skanning med OCR-tolkning är knappast möjlig, eftersom det handlar om handskrivna längder.

2010-09-02, 10:06
Svar #9

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag tror det finns en hel del folk som skulle vilja hjälpa till med ett sånt projekt. Ni kanske skulle söka efter frivilliga till det?
 
/T

2010-09-03, 10:38
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här ett aktuellt svar från SVAR som jag fått med mail:
 
Dataregistrering av 1930 års folkräkning påbörjades  som ett pilotprojekt för några år sedan med avsikt att producera en sökbar cd. Registreringen utförs i samma program som övriga folkräkningar som finns tillgängliga i SVAR´s folkräkningsdatabas men är något förenklad då vissa uppgifter utelämnats.
Då utbildning i både progamvara och registreringsprinciper krävs är enskilda ideella insatser dessvärre inte aktuella.
 
Samtliga folkräkningar har dataregistrerats med hjälp av SVARs registreringsenheter runt om i landet. I takt med att resurserna minskat har en omproiritering av de olika registreringsprojekten varit nödvändig. Arbetet med 1930 års folkräkning, som ju p.g.a. PUL inte är aktuell för publicering i sökdatabasen, har tillsvidare fått ligga vilande.  
 
Underlagen till 1930 års folkräkning, SCB-utdragen, finns tillgängliga som skannade bilder på vår hemsida med tydliga instruktioner för enkel åtkomst av önskat län och församling.
 
 
Vilka regler gäller för PUL egentligen? Tydligen kan man inte publicera 80 år gamla uppgifter i en sökdatabas.
 
Torbjörn, jag har hört planer om att börja registrera Malmöhus län på frivillig väg. Är du eller andra intresserade så skriv gärna här.

2010-09-03, 12:02
Svar #11

Carl Szabad

En frivillig registrering bör ni förankra hos SVAR först, eftersom den annars kan bli värdelös i det sammanhanget. Annars finns ju gott om andra registreringsprojekt, exempelvis Namn åt de döda, där det fortfarande fattas ca en miljon poster för tiden efter 1901. Några län är väldigt dåligt representerade, där Halland ligger klart sämst, om man nu ska hålla sig till gamla Skåneland.

2010-09-04, 18:46
Svar #12

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Det låter ju intressant. Jag kan nog hjälpa till lite med det!

2010-09-04, 23:44
Svar #13

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2011-02-16, 19:12
    • Visa profil
Vilka regler gäller för PUL egentligen? Tydligen kan man inte publicera 80 år gamla uppgifter i en sökdatabas.
En mycket bra fråga, jag var övertygad om att det var 70 år. Lagen blir ännu mer komisk när det är fullt möjligt att söka efter dagsfärska personuppgifter på internet. Företagen som publicerar dessa uppgifter tar sin rådata från samma ställe som SVAR.
 
Således kan man genom internet och ett kreditkort få reda på en specifik persons adress, taxerade inkomst och betalningsanmärkningar. Detta är ett mindre hot mot den personliga integriteten jämfört med 80 år gamla sökbara mantalslängder.
 
Sverige är fantastiskt.

2010-09-05, 11:41
Svar #14

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Adresser, telefonnummer och ekonomi är sådant, som snabbt kan ändras. Därför är det inte så känsligt, om det blir allmänt känt. Släktskap är däremot oföränderligt. Somliga människor är mycket känsliga för att uppgifter om detta blir allmänt kända. Uppenbarligen har så länge varit fallet - annars hade vi inte haft så stora problem med fader okänd.

2010-09-05, 15:24
Svar #15

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Steg för steg:
 
1. 70 års sekretess betyder att en uppgift skall prövas innan den lämnas ut. Enbart om synnerliga skäl föreligger får den inte lämnas ut. Att någon är född ett visst datum, gift sig med någon (namngiven) ett visst datum, dött ett visst datum - samt var man bodde de datumen - är inte skyddat.
Vad som kan vara synnerliga skäl för att inte lämna ut föräldrar eller dödsorsak är att detta kan leda till missaktning för personen. Det kan t.ex. vara att ett barn är fött som resultat av incest eller att någon dött i AIDS eller som resultat av ett brott.
 
2. Att publicera uppgifter är en helt annan sak. Enligt gamla PUL fick man i princip inte dataregistrera eller via dator publicera något alls om personer, om man inte var en tidning. Enligt nya PUL - som gäller idag - får man inte publicera något som kan vara pinsamt (leda till missaktning) för berörd person eller dennes släkt (om man inte är en tidning förstås, så att det får riktigt, riktigt stor spridning).
 
3. I Sv. Bef. 1970 och 1980 finns inga släktskap angivna, inte ens vilka som bor i samma hushåll.
Dvs. den enda uppgift som visas på Sv. Bef. 1970 och 1980 som t.ex. Ratsit inte visar är var man är född.
Att sedan vi användare är så listiga att vi kollar vilka som bor på samma adress och därav drar djärva - och ogrundade - uppgifter om eventuella släktskap är något helt annat.
 
4. Om SVAR nu har sådana betänkligheter förstår jag inte varför man inte dragit Sv. Bef. 1970 och 1980 inför Datainspektionen och domstol och fått dem förbjudna. Att det inte är aktuellt visas väl bäst av att SVAR säljer dessa CD:s själva!
F.ö. publicerar ju SVAR redan 1930 års folkräkning på sin sida. PUL gör ingen som helst skillnad mellan att publicera skannade sökbara sidor eller register. Det är ju t.o.m. så att den av SVAR publicerade versionen ger svar just på eventuellt känsliga frågor som vilka som bor i samma hushåll - och, vilket faktiskt kan vara känsligt - vilka som bor på anstalt!
 
Slutsats: som många myndigheter drar SVAR gärna fram PUL och 70 års sekretess som spöken för att skrämma oss att inte göra vad de inte vill att vi skall göra. Om Datainspektionen/domstolar inte stänger ner Ratsit, Birthday.se etc. så kan vi lugnt dra slutsatsen att de skulle tillåta Sv. Bef. 1930 på samma format som Sv Bef. 1970 och 1980.
 
Anledningen till varför SVAR inte vill tillåta ett register för 1930 är naturligtvis att de lagt ner stora resurser på att skanna och publicera 1930 i den form det har idag. De har dessutom på detta sätt skaffat sig ensamrätt på 1930. Man är därför mer intresserad av andra år, som t.ex. 1910 (vad är skillnaden på 1910 och 1930?! - vi har idag massor med levande 100-åringar). SVAR kommer förmodligen att göra register för 1920 och t.o.m. 1940 innan de kommer att göra 1930 (de kommer naturligtvis att dröja med 1920/1940, annars förlorar 1930 för mycket i värde).
Som alltid är orsaken alltså ekonomisk, inte något annat.
 
Så det är bara en fråga om någon har energi nog att dra SVAR inför Datainspektionen/domstol. Och tillräckligt med energi för att därefter organisera avskrifter.
 
Ingela
PS. Att något är snabbt föränderligt betyder att det är extra känsligt, inte tvärt om. Fader okänd är i 99% av fallen en produkt av att fadern inte ville ge understöd till barnet, inte att han skämdes - alltså ekonomi, igen.

2010-09-05, 15:58
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Här flödar konspirationsteorierna...
 
På vilken grund ska någon dra SVAR inför Datainspektionen/domstol? För att man inte vill tillåta ett register för 1930?
 
När och till vem har SVAR i så fall givit beskedet att man inte vill tillåta ett register för 1930? Eller m.a.o.: Vem har av SVAR hindrats att upprätta ett register för 1930?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-09-05, 18:39
Svar #17

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 17:34
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Roligt läsa att fler än jag är intresserad av 1930-års folkräkning i en databas.
 
Juridiskt.
Ingelas konspirationsteori är intressant, men knappast mer än en sådan.
Vi har i annan tråd för ca ett år sedan diskuterat det här med vad som får läggas ut på Internet och inte. Min korta fråga om var det i PUL det står att man inte får lägga ut icke känslig information, fick jag aldrig svar på. Antagligen för att det står väl inget om det i PUL.
PUL är väl till för att skydda känslig information, som exempel har nämnts etnisk tillhörighet.  
Om det hade stått i PUL att man inte får nämna var folk bor och vad deras födelsedatum är, ja då hade vi väl inte haft Eniro/Hitta och Upplysning.se med dessa data på Internet.  
Ibland har jag känslan av att det handlar om det här med att det som inte är tillåtet, är förbjudet istället för som i andra kulturer att det som inte är förbjudet, är tillåtet
 
Tekniskt
Carl menar att det inte är möjligt att OCR-tolka handskriven text. Men här har Carl för en gångs skull fel. Efter att googlat lite ser jag att det visst finns program. Frågan är hur bra de är idag. Carl har tidigare visat ett kreativt tänkande, kanske dags för det igen, Carl?
Det finns vissa saker som talar för att det kanske går att OCR-tolka de handskrivna folräkningsdokumenten. De är skrivna på ett formulär, alltså har informationen alltid samma plats. Det är ett begränsat antal personer som har fyllt i dessa formulär, alltså borde det inte vara omöjligt lära ett program tolka en viss skribent rätt. Sedan är det en synnerligen begränsad databas som behövs. Alla svenska för- och efternamn samt ett antal orter.
 
Däremot tror jag kvaliteten på SVARs skannade dokument är för dålig som bas för en hyfsad OCR-tolkning. Alltså, kanske vi kan övertala ArkivDigital att fotografera originalen?
 
Organisation
Min första tanke var att gänget hos Släktforskarföreningen som producerat den nya dödboken skulle fortsätta med folkräkningen. I vilket fall så behöver ett sådant här projekt en professionell projektledning och ekonomiska resurser. Från SVAR lär vi, av juridiska själ?, inte få hjälp. ArkivDigital?

2010-09-05, 22:06
Svar #18

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Någon konspirationsteori är det knappast när SVAR hävdar att det inte är möjligt att göra en sökbar databas pga PUL - varpå jag hävdar att det snarare har med ekonomi att göra. Vilket företag är intresserat av en produkt som förbrukar massor med resurser att producera, ersätter en fungerande produkt och som inte kommer att ge ett dugg i extra intäkter?!? Är detta så svårt att ta till sig?
 
Ja, var får jag allt detta från? Kanske från Anders Bergs inlägg 03 sep 2010 kl 10:38 här ovan.
Citat av SVARs svar till Anders: Arbetet med 1930 års folkräkning, som ju p.g.a. PUL inte är aktuell för publicering i sökdatabasen, har tillsvidare fått ligga vilande.
PUL gör ingen skillnad på en sökdatabas och publicering av skannade bilder, som ju f.ö. helt vänligt är uppdelade i län, församlingar etc.
 
Olle,
Jag föreslår att Du läser vad jag skrivit i punkt 2. Så enkel är nuvarande PUL, vilket de flesta har väldigt, väldigt svårt med. Myndigheter inte minst. Varför har jag aldrig begripit.
 
Ingela

2010-09-06, 11:18
Svar #19

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Ingela!
Problemet med nya PUL är att det finns människor, som känner sig illa berörda av snart sagt vad som helst. Man kan alltså aldrig någonsin vara säker på att undgå åtal, om man publicerar någonting om en person utan dennes uttryckliga medgivande, om man inte är en tidning.

2010-09-06, 11:31
Svar #20

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Ingela!
Beträffande fader okänd har du säkerligen betydligt större erfarenhet än jag. Jag har dock stött på fall, där den misstänkte inte velat svära sig fri inför domstol utan hellre betalat en rundlig summa.

2010-09-06, 13:17
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Konspirationsteorin i ditt första inlägg, Ingela, är naturligtvis följande:
 
Anledningen till varför SVAR inte vill tillåta ett register för 1930 är naturligtvis att de lagt ner stora resurser på att skanna och publicera 1930 i den form det har idag. De har dessutom på detta sätt skaffat sig 'ensamrätt' på 1930.
 
Låt oss nu bena ut det hela steg för steg. Men först ett citat ur ditt senaste inlägg:
 
Vilket företag är intresserat av en produkt som förbrukar massor med resurser att producera, ersätter en fungerande produkt och som inte kommer att ge ett dugg i extra intäkter?!?:
 
1) Det sista citatet skulle ju lika gärna kunna gälla 1910, som man nu koncentrerar registreringen på, och alla andra folkräkningar (d.v.s. SCB-utdragen vart tionde år av husförhörslängder och församlingsböcker). Med ditt resonemang borde man ju inte ha förbrukat massor med resurser på att dataregistrera något år alls, utan nöjt sig med den både snabbare och billigare skanningen av SCB-utdragen för övriga år också.
 
2) Arkiv Digital fotograferar originalen av församlingsböckerna fram till sekretessgränsen, och Genline skannar de mikrokort som finns med församlingsböckerna för samma tidsperiod. Alla församlingsböcker som omfattar år 1930 har visserligen inte slutåret innan sekretessgränsen så att de kan filmas, men tillräckligt många har det för att SVAR inte ska ha någon ensamrätt till 1930 bara för att man har SCB-utdragen för det året.
 
3) En sökbar databas är något helt annat än att bara ha bilder, även om bilderna är uppdelade i län och församlingar. Om du går direkt till bilderna, så måste du veta var du ska leta om du inte vill bläddra sida upp och sida ned i församling efter församling och län efter län för att hitta personer som har flyttat till okänd ort. Med hjälp av en databas hittar du dem snabbt (även om risken för fel naturligtvis ökar med ytterligare ett led med avskrifter).
 
4) Det SVAR är ensamma om i dessa sammanhang är databaserna. Genom att inte registrera 1930, så skaffar man sig inte någon ensamrätt - man avstår ifrån den. Och eftersom en sådan databas är en stor fördel för släktforskarna jämfört med att bara ha tillgång till bilderna, så skulle den naturligtvis ha lockat kunder - tvärtemot vad du säger (att den inte kommer att ge ett dugg i extra intäkter).
 
5) Att SVAR inte själva registrerar 1930 är inte detsamma som att man inte tillåter en registrering, d.v.s. att ingen annan får utföra registreringen.
 
På din egen fråga var du får allt detta från hänvisar du till Anders inlägg, där han citerar ett mejl från SVAR. Låt oss också reda ut vad där står, steg för steg:
 
1) Registrering av 1930 är redan påbörjad - som ett pilotprojekt för några år sedan med avsikt att producera en sökbar cd.
 
2) Eftersom resurserna minskat, så har SVAR tvingats till en omprioritering av de olika registreringsprojekten.
 
3) Detta har lett till att 1930 tillsvidare fått ligga vilande.
 
Och av detta drar du alltså din högst personliga slutsats. Men din konspirationsteori faller ju platt till marken, eftersom SVAR som sagt bara förlorar en fördel mot sina konkurrenter när man inte kan erbjuda kunderna en databas.
 
Men du går ju ett steg längre än att spekulera om orsaken till att man inte själva registrerar 1930 - du säger att man inte vill tillåta ett register för 1930. Och du fortsätter:
 
Så det är 'bara' en fråga om någon har energi nog att dra SVAR inför Datainspektionen/domstol. Och tillräckligt med energi för att därefter organisera avskrifter.  
 
Och med anledning av det påståendet ställde jag följande självklara fråga i mitt förra inlägg:
 
När och till vem har SVAR sagt att man 'inte vill tillåta ett register för 1930'?
 
Den frågan är fortfarande obesvarad.
 
Och jag kan lägga till ett par nya frågor:
 
Hur menar du att det rent praktiskt går till när SVAR inte tillåter någon att upprätta ett register? Och enligt vilken lag har arkivmyndigheten Riksarkivet/SVAR till uppgift att tillståndspröva register?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-09-07, 23:43
Svar #22

Moderator Källor

Ett antal inlägg rörande scanning och OCR av handskrivet material hos SVAR  har flyttats .

2013-04-09, 09:09
Svar #23

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Att göra en databas för 1930 utan att ange hushållens familjeförhållanden vore ju meningslöst då det efter man hittat personen i databasen bara är att gå in i de scannnade originalen och se! Svar har dessutom direktlänkar från sina databaser till originalen. Ger bara en obetydligt tidsförlust! Dessutom har man i många fall församlingsböcker och födelse, döds och vigselböcker samt SCB register fram tom 1942. Att inte bara ta uppgiften i databasen utan med hjälp av dessa gå till husförhör/församlingsböcker rekommenderas då det ofta ger ytterligare information och gör forskningen bättre underbyggd. Men databasen är ovärderlig när man inte vet i vilken församling en person bor.
 
Flera av SCB register är maskinskrivna för 1930-40 talet, tyvärr inte alla. De som är borde man kunna scanna. Att ta bort brus i scannade dokument orsakade av dåligt papper och sådant är fullt möjligt, borde inte vara ett problem. Huruvida dessa ändå går att OCR-läsa vet jag inte. Man minns ju Apples Newton som skulle tyda text man skrev på skärmen med en penna, fungerade sådär vill jag minnas. Men tekniken har nog utvecklats sedan dess. Borde prövas! Ett alternativ som fungerar är att någon läser upp texten, och ett röstigenkänningsprogram översätter detta till digitalt. Lär fungera på röster man tränat igenkänningsprogrammet på. Har letat på nätet men kunde bara hitta sådana som hanterar Engelska, men det borde finnas även för Svenska. Men hur hela processen med uppläsning, tolkning, kontrolläsning faller ut jämfört med att skriva direkt är en annan sak.
 
Har själv Svar, fungerar bra tycker jag, det är sällan problem med läsbarhet. Däremot börjar det bli så många sidor i vissa församlingar att man tex i Malmös måste bläddra förbi massor av sidor innan man kommer dit man vill. Ett register med direktlänkar borde införas!
 
Slutligen, konkurrens splittrar resurser men kan å andra sidan leda till att man tvingas skärpa sig och inte slå sig bekvämt till ro. Om nu inte Svar grejar en databas för 1930 är det väl bra om någon annan flåsar dom i nacken!
 
Sedan är ju sekretessbestämmelserna otydliga och logiskt obegripliga. Man kan exempelvis utöver redan angivna inkomstuppgifter beställa en bouppteckning för vem som helst oavsett årgång! Den om något borde väl innehålla känslig information??!  
 
(Meddelandet ändrat av pegej 2013-04-09 09:35)
 
(Meddelandet ändrat av pegej 2013-04-09 09:39)

2013-04-09, 10:55
Svar #24

Carl Szabad

I den registrering av 1930 års folkräkning som nu är påbörjad av Riksarkivet SVAR kommer familjeförhållandena att ingå på samma sätt som i de tidigare folkräkningarna.

2013-04-09, 11:15
Svar #25

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Så det kommer att resultera i en 1930-CD?
 
För några år sedan la man 1930-arbetet på is och koncentrerade sig på 1910 - är 1910 nu lagt på is, eller var det arbete för SVAR-abonnemanget som avsågs?

2013-04-09, 11:26
Svar #26

Carl Szabad

Registreringen av 1910 är i slutfasen och det kommer en skiva någon gång efter nyår.
 
Det har nyligen kommit medel från Vetenskapsrådet för att färdigställa en fullständig registrering av 1930. Därför är det pilotprojekt som gjordes för några år sen avseende delar av 1930 avslutat.

2013-05-06, 10:12
Svar #27

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Nu börjar det verkligen bli dags för 1910, 1930 och 1870 på CD. Vad händer??

2013-05-06, 18:08
Svar #28

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
1910 kommer i början av år 2014 att ges ut på cd preliminärt. 1930 är i full gång vilket är ett arbetsprojekt med Universitet etc. Ungefär 2016/2017 kommer den nog att vara komplett.  
 
Kom ihåg att ni alltid kan söka i det redan nu färdiga materialet på SVARS hemsida: http://www.svar.ra.se/
 
Kram /Jesper
 
(Meddelandet ändrat av jeppe16 2013-05-06 18:11)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna