ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Piratkopiering?  (läst 821 gånger)

2004-06-13, 11:07
läst 821 gånger

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Jag och en person har delade åsikter om vad som är piratkopiering eller inte.
Musik på skivor, CD, kasett m.m får kopieras för privat bruk. Jag kan göra en kopia av en CD till en kompis helt lagligt. Hur är det med t.ex dvdn Sveriges befolkning 1890? Kan en person göra kopior av den och ge bort till släkt och vänner utan att ta betalt? Personen påstår att man får göra så medan jag kallar det för piratkopiering. Vem av oss har rätt?
 
MVH
 
Siv

2004-06-13, 11:29
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En 'säkerhetskopia' för privat bruk är väl (som du skriver om musik-CD) OK - men att dela ut kopior till släkt och vänner är knappast att betrakta som 'privat' längre.. Det gäller nog för våra CD/DVD precis som för musik och annat.
-Obs att SvBef 1890 är en CD, ej DVD.. (Så ingen tror det krävs DVD för den skivan)

2004-06-13, 20:20
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det är tillåtet att göra enstaka kopior av vissa saker (musik och film, men inte datorprogram och TV-spel) åt dig och dina kompisar, eller din vänkrets.
 
Hämtat från www.piratbyran.org Det finns mycket värdefull info i ämnet på sidan.
 
Frågan är ju då om släktskivorna räknas som datorprogram. Jag gissar det...? På samma sida står också:
 
Man får inte ens för enskilt bruk kopiera datorprogram (Nintendospel eller liknande) och inte heller (hela) digitala sammanställningar (t ex hela National Encyklopedien).

2004-11-21, 15:06
Svar #3

Anders Andersson

Det upphovsrättslagen kallar digitala sammanställningar är alltså databaser på CDROM och liknande. Nationalencyklopedin är en sådan databas, men även Sveriges befolkning 1890. Skillnaden mellan dem är att Nationalencyklopedin (såväl de enskilda artiklarna som hela samlingsverket) skyddas av upphovsrätt i 70 år efter upphovsmannens död, medan systematiska sammanställningar av folkbokföringsuppgifter får nöja sig med katalogskyddet (det innebär bland annat betydligt kortare skyddstid och inga ideella rättigheter).
 
Oavsett om den digitala sammanställningen omfattas av upphovsrätt eller enbart katalogskydd, så gäller alltså att de i likhet med byggnadsverk och datorprogram inte får kopieras för enskilt bruk. Inte ens säkerhetskopior tillåts av lagen, utan det är upp till framställaren att medge att sådana tas.

2004-11-21, 19:35
Svar #4

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Tack för svaren. Jag tänker att om det skulle vara lagligt att göra en kopia av CDn SvBef 1890 så skulle det lätt bli som ringar på vattnet. Alltså att det går från släktforskare till släktforskare. Då skulle kanske bara säljas 100 ex. Eftersom det kostar pengar att göra ett sådant register så blir ju effekten att det inte tillverkas mera sådana CD-skivor eftersom det ändå inte går ihop ekonomiskt. Då förlorar en på det i alla fall eftersom en inte får så lättillgänglig information mer.

2004-11-21, 23:02
Svar #5

Anders Andersson

Även om det alltså inte är lagligt att kopiera skivan, så befarar jag att databasutgivning som bygger på förväntningar om ett stort antal sålda exemplar på sikt inte kommer att löna sig, helt enkelt därför att användarna erhåller nya sätt att få tillgång till informationen. Katalogskyddet varar i 15 år, och det är mer än tillräckligt, eftersom vi inte vet vilka databaser allmänheten kommer att ha tillgång till om fem år. Investeringen måste alltså betala sig redan de första få åren, annars tar man en stor risk. Den tekniska utvecklingen gör databaserna olönsamma innan eventuell piratkopiering hinner göra det.
 
Själv har jag (av tekniska skäl) inte köpt någon CDROM för släktforskningsbruk, utan jag utnyttjar de exemplar som finns tillgängliga vid arkiv och bibliotek. Om alla gjorde likadant skulle det givetvis vara ekonomiskt omöjligt för Släktforskarförbundet att ge ut några skivor; efterfrågan på exemplar skulle vara för liten om bara arkiven köpte in dem.
 
Ändå tror jag att användning av gemensamma databaser, eventuellt mot avgift (såsom Genline) är att föredra framför att varje forskare förväntas inhandla ett helt batteri av skivor som man ändå bara plockar enstaka uppgifter ur. Varför betala för hela Sveriges befolkning 1890, när man endast behöver en tusendel av informationen på samma skiva?

2004-11-22, 11:10
Svar #6

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Fast biblioteket och liknande har en dyrare licens än vad privatpersoner har. För övrigt så håller jag med dig om att gemensamma databaser är att föredra eftersom en får så många CD-skivor att hålla reda på annars + att det tar onödig plats på hårddisken. En gemensam databas är ju också mycket enklare att uppdatera.

2011-05-04, 15:14
Svar #7

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Jag har läst detta men vill bara undra. Det är ju en självklarhet att man ska vara rädd om skivorna som man köper och jag putsar och gör rent de en gång i månaden. Men det är alltså olagligt av mig om min skiva går sönder och jag måste göra en kopia av skivan. Det är ju synd om man måste betala för en helt ny skiva för man kan ju behöva cdn en vacker dag trots att man kan köra programmet utan den.
 
Mvh Jesper J

2011-05-04, 15:24
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
För personligt bruk kan man göra en kopia, tror jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna