ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Macintosh och CD-skivor  (läst 1821 gånger)

2005-03-03, 20:37
läst 1821 gånger

Utloggad Sandra Albertus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-10-12, 20:59
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag undrar varför alla Cd-skivor som ges ut bara är PC - kompatibla. Är det svårt att få dem att fungera på Mac också?
Samma frågeställning med datorprogrammen. De som är intressanta får jag inte ta del av.
Varför?
 
Sandra

2005-03-04, 01:15
Svar #1

Stig Pettersson

Man bör väl snarare fråga om Macintosh verkligen VILL vara med.
 
Varför kan Mac i sådana fall inte hantera CD-skivor och datorprogram avsedda för vanliga datorer?

2005-03-04, 07:31
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Om man skaffar ett hjälpprogram som heter VirtualPC och installerar på Mac-en fungerar den även som en PC och kan då köra PC-program. Däremot tror jag inte det finns VirtualMac för PC.
 
Tidigare statistik (för något år sedan) som Rötters operatör tog fram visade att det bara var en på 300 (0,36 % av alla under den mätperioden) av de som loggade in på Rötter som gjorde det från en Mac. Huvuddelen av Mac-ägarna använder således sina datorer till annat än för släktforskning.

2005-03-04, 15:44
Svar #3

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Som gammal mac användare är det snarare så att Microsoft inte är kända för att göra sina program läsbara av andra. Då köper de ju inte Microsoft(PC) produkter!
 
Detta är en gammal tvistefråga som har diskuterats sedan jag köpte min första mac (1984) och ofta kan Mac klara av pc produkter men aldrig tvärtom. Vi som har haft Mac skaffar oss ofta billiga PC för att kunna delta i och läsa PC produkter. Anledningen till att inte gå över till PC är en grundläggande irritation över Microsoft och att min Mac alltid fungerar och sällan bryter ihop.
 
Hoppas att ni inte blir altför irriterade över PC nedgörandet, men som Mac användare blir man så trött på att PC är normen, ofta eftersom mycket av det jag gör(som bildhantering design och Layout) funkar bäst på Mac.
MVH
Lena-Maria

2005-03-04, 16:09
Svar #4

Bertil Sjödin

Om Mac nu är så jättebra så förstår då inte jag varför Macanvändarna har problem med sådant som fungerar bra för normala datoranvändare. När hörde man några PC-användare klaga över att de inte kan köra Mac-program?

2005-03-05, 09:16
Svar #5

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Det finns inga virus eller spionprogram till Mac OS X!
Det är bra nog!
 
Jodå, Bertil, jag känner många som önskar att Mac OS X, kunde köras på en PC.
 
Vänligen
Johnny Nyberg

2005-03-05, 10:03
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Lena-Maria,
Du blandar ihop saker och ting lite grann nu. Microsoft är ju ett programvaruföretag, inte ett PC-tillverkande företag. Det finns ett flertal andra operativsystem än Microsoft för PC. Visst är det så att exempelvis windows har blivit standarden för PC, men den stora orsaken till att PC kommit att bli vanligare än Mac är det som du själv skriver i ditt inlägg, nämligen priset. Det finns massor av tillverkare av PC-kompatibler, men inte av Mac-kompatibler - något som beror på Apple själva, därmed kan man fortsätta med att hålla höga priser på sina maskiner, medan PC-priserna sjunker.
Det har i sin tur gjort att det skrivs fler program för PC än för Mac, det finns helt enkelt för få Mac på marknaden.
Det finns i alla fall program som det Carl nämner ovan som gör att Mac kan läsa och köra PC-program, och även tvärtom för den som vill det. Men det blir aldrig lika snabbt som om det gick att köra direkt utan emulator.
Microsofts programs datafiler är läsbara för andra program som är skrivna för PC. Den stora orsaken till muren mellan Mac och PC är att de använder olika processorer, med olika kodning.
Men Microsoft kodar för Mac också, om längtan skulle bli för stark J.
 
MVH    Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-03-05, 11:12
Svar #7

Utloggad Roger Jarl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 11:25
    • Visa profil

2005-03-05, 12:02
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
normala datoranvändare?  
 
Från en från början onormal användare som tvingats över till den normala sidan först på arbetet, och sedan i hemmet!!! Så nu sitter jag här med en massa normala PC-driftsstörningar och virusattacker o spionprogram o anti-sådana.
Helt normalt numera...  
 
Medan nästan alla mina generationers Macar står o samlar damm, förutom mitt gamla DISGEN på Mac som jag envisas att fortsätta med, fast ingen har utvecklat det, o de går alla som klockor när jag slår på dem ibland!!!
 
Att man skriver från PC i Rötter är inte så märkligt, när det som skrivs från Macen ser ut som svenska med de underligaste tecken, så all från släktforskarprogrammet måste först föras över till PC-program för att tvättas!  
 
Nu verkar iof Windows vara mer driftsäkra i XP-versionen än under de gamla 95 o 98:ornas tid och hänger sig inte alls lika ofta.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-05, 14:30
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Enligt vad jag förstår från okt/nov i höstas (se här) åstadkom vi en hel del förbättringar* avseende problematiken kring Mac:ar och dess anbytarhieroglyfer.. -Men det förutsätter iof sig att man inte har vilken webläsare som helst heller, lätt skall det ju inte vara!  
 
*)Som synes via länken rättar inte gamla texter till sig med mindre än att vi genererar om all text, vilket inte varit aktuellt då det stänger forumet för en stor del av en dag tror jag.

2005-03-05, 19:56
Svar #10

Utloggad Sandra Albertus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-10-12, 20:59
    • Visa profil
Hej igen!
Ämnet är laddat.
Bra tips om Virtual PC, aldrig hört förut.
Min grundfråga kvarstår ändå.  
Varför görs alla släktforskningsskivor så att bara PC kan läsa dem. Mina barn har ju Mumintrollen, Nalle Puh, Alfons och en massa andra CD-romskivor som går att köra både på PC och Mac.  
Sandra

2005-03-05, 19:58
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Svaret brukar vara att marknaden är för liten och lönsamheten för liten, samt att man inte har någon som kan göra det!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-06, 07:25
Svar #12

Bo Olsson

Är inte dom flesta släktforskarskivor gjorda i MS Access? Om så är fallet finns ju Microsoft Office 2004 för Mac och då bör det ju gå att läsa filerna på CD:n.

2005-03-06, 07:59
Svar #13

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Jag har CD-skivor, vilka är 7-8 år gamla, dessa kan köras i både PC och Mac!
Jag tycker att det är beklämmande att skivorna inte kan köras på flera plattformar!
Det beror väl bara på om rätta viljan finns, något annat kan det väl inte vara?

2005-03-07, 13:43
Svar #14

Bertil Sjödin

Du har nog rätt Johnny, rätta viljan verkar inte finnas hos Macintosh eftersom de fortsätter att isolera sig från den stora datavärlden.

2005-03-07, 16:38
Svar #15

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Bertil, om du med den stora datavärlden menar MS, så visst, att allt fler väljer bort dem, det är ställt utom allt tvivel!
 
Det finns många tunga tecken på att datorvärlden står inför en betydande förändring. Den som lever får se.
 
Vänligen
Johnny Nyberg

2005-03-07, 16:49
Svar #16

Bo Olsson

1997 satsade Microsoft 150 miljoner dollar i Apple. Utan det tillskottet är det inte säkert att Macintosh ens hade funnits kvar i dag.

2005-03-07, 17:16
Svar #17

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Stämmer!
Det hade väl sannolikt köpts upp av något större företag, som hade insett inovations-potentialen, vilken vi har sett prov på de senaste tre åren!  
 
I Tiger, som kommer innan sommaren, finns allt som MS skulle vilja att Longhorn skulle ha, när det nu kommer.
 
Nu var det ju INTE detta, det skulle handla om!
Nog med pajkastningen!
 
Vänligen
Johnny Nyberg

2005-04-02, 13:41
Svar #18

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Rätt ska vara rätt!
 
Microsoft stödköpte inte på något sätt, utan köpte sej fri från åtal.  
 
Microsoft köpte aktier i Apple för 150 miljoner dollar 1997. Microsoft och Apple hade gått ihop till en allians. Microsoft gick med på att betala 150 miljoner dollar för att slippa pågående och framtida rättsliga tvister om att de stulit Apples interface från MacOS till sitt eget operativsytem Windows 95. Microsoft lovade också att Office 98 skulle komma till Macintosh.
 
Man har fortsatt att göra det trots att avtalstiden gått ut...de tjänar säkert många dollar efter det beslutet!
 
Vänligen
Johnny Nyberg

2005-04-02, 18:58
Svar #19

Kalle Thorsberg

Och Mac snodde det från Xerox osv...

2005-04-02, 20:21
Svar #20

Anders Nilsson

Öh??? Mac snodde musen från Xerox inte Windows...

2005-04-03, 09:54
Svar #21

Jonny Myrberg (Myrberg)

Hmm  
Var det inte så att det var Windows 1.0 som Microsoft snodde från Apple ?? inte 95.
Den ansågs ändå så pass olik Apple
 
Ms-dos är inte heller Microsoft produkt i botten utan QDos av Tim Paterson (som i sig troligen är en clone av Gary Kidalls CP/M) som dom fick köpa för 50.000 dollar och glömde berätta om kontraktet med IBM.. som dom sedan via lisens lät IBM få fast under namnet MS-DOS  
 
Listan om hur data väldens höjdare snodde saker fram o tillbaka kan göras lång.

2005-06-09, 00:16
Svar #22

Per Persson

Snart kan man kanske köra Windowsprogram på Mac utan dyra program såsom VirtualPC (kostar ca 2000 kr). Mac byter nämligen till Intelprocessorer:  IDG om Apples byte till Intelprocessorer

2011-01-30, 11:23
Svar #23

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Efter att ha läst denna långa presentation av ämnet så kanske de flesta cd-skivorna idag kan köras i Mac. Jag ska kanske få en bärbar mac och jag vill vara förberedd då om det går så man inte blir besviken när man får den och jag inte kan installera något
 
Mvh Jesper J

2011-01-30, 11:32
Svar #24

Carl Szabad

Ingen skiva går att köra direkt under Mac-OS, men idag finns möjlighet att installera gratisprogrammet VirtualBox. Det skapar en area på din hårddisk där du kan installera någon lämplig Windows-version, exempelvis XP (eller annat operativsystem), och därefter installera de önskade skivorna i boxen. De kan du sen köra som om det var en Windowsdator.

2011-01-30, 12:36
Svar #25

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Okej, då vet jag
 
Mvh Jesper

2011-01-31, 10:14
Svar #26

Utloggad Johan Malmros

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 20:51
    • Visa profil
Ja, tråkigt nog tänker man inte på Mac-användare när CD-skivorna görs. Konstigt, då jag kan tänka mig att 95% av arbetet med skivorna är att samla ihop all data till databasen, och 5% är programmeringen av användargränssnittet. Att göra en MAC-version torde vara enkelt fixat om viljan fanns.  
 
Jag löser det med att köra http://www.vmware.com/products/fusion/. Då kan jag dra igång Windows i ett fönster samtidigt som jag kör mina vanliga MAC-program.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna