ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förslag till alla som ger ut CD-skivor  (läst 1326 gånger)

2004-05-08, 22:11
läst 1326 gånger

Erik Holmlund

Man kan konstatera att det ges ut allt fler CD:s med renskrivet material. Rent generellt är det mycket av godo och ett bra sätt att använda den nya tekniken, men såklart är det omöjligt att det inte smyger sig in en hel del fel när man hanterar så stora datamassor.  
 
Därför har jag ett förslag till alla utgivare av CD-skivor. Det bör alltid finnas en kontaktperson, helst med email angivet, till vilken man kan rapportera felaktigheter. Dessa felaktigheter bör sedan finnas samlade i en lista med rättelser som alla bör ha tillgång till och lämpligen bör den läggas ut på webben, så att alla kan ladda hem den allra mest aktuella listan på rättelser. Det är självklart omöjligt att ge ut en CD helt utan fel. Det vet man redan när man ger ut CDn och därför bör det anges på originalutgåvan hur eller var man kan få tag på rättelserna.  
 
mvh
Erik, Skellefteå

2004-05-09, 12:25
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Erik,
 
Det tycker jag var ett väldigt bra förslag.
 
Hälsningar Eivor

2004-05-10, 18:42
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är väl inget som hindrar att redaktören (eller vi sjäva) fixar en rättelseavdelning, här på Anbytarforum eller RÖTTER, där rättelser och ev diskussion om dessa kan föras. Gärna under samlad rubrik. Sedan med varje CD-skiva, tidskrift, bok, etc som egen underrubrik.
 
Tre rubriker finns redan:
 
Landskap: Småland: Allmänt: Torsås (H) rättelser och frågor, rotehäften 1535-1800
 
Övriga ämnen: Medeltiden: Raneke - SMV - Rättelser
 
Landskap (efterlysningar m.m.): Ångermanland: Efterlysningar: Rättelser till Sigurd Sjödins Stigsjö/Viksjöbor
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-05-10, 19:03
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Är det inte meningen att åtminstone böcker och tidskrifter ska rättas under Litteratur-Sök - databasen över böcker, artiklar, CD-skivor och webbplatser inom ämnena släkt-, person- och lokalhistoria som finns på Rötter, bland Hjälpmedel och i vänstermenyn under läsarsidor? Där står så här under Meddela rättelser/kompletteringar
 
Har du funnit felaktigheter i boken/artikeln som nämns här ovan? Eller har du hittat kompletterande uppgifter? Då kan du meddela dem här. I formuläret nedan skriver du in dina rättelser och kompletteringar. Glöm inte ange sidnummer (och del eller årgång om sådan finns). Observera att uppgifterna inte blir synliga i Litteratur-Sök förrän de har godkänts av redaktören, vilket kan ta några dagar.
 
Varför sprida det på många ställen?
 
Hälsningar,
Eva

2004-05-10, 19:58
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Eva!
Tack för ditt snabba svar! Jo, just samlat vill jag ha det!
Jag hade precis för mig att jag sett den av dig nämnda funktionen någonstans, men jag fann den inte! Lite symptomatiskt, inte bara för mig, tror jag!
Jag tog sök inlägg och valde rubriker och där kom bara de tre tidigare nämnda rubriker med (förutom de som innehöll ordet berättelse  ).
Nu prövade jag Sök i hela Rötter och då fann jag ytterligare ett exempel på just spridda rubriker:
DALARÖTTER - Rättelser & kompletteringar (vilket ju ter sig naturligt att det ligger på ett eget ställe pga att det tillhör ett särskilt landskap.)
Men det intressanta är att där verkar redaktören sträva efter att samla allt på ett ställe.
 
Personligen tror jag att det skulle bli fler rättelser och kompletteringar till olika skrifter, CD-skivor, etc om det fanns en avdelning på Anbytarforum för detta, eftersom det är sådan aktivitet här och det skulle bli överskådligare, tydligare och mer sökbart.
 
Upptäcker nu i skrivande stund att flera personer redan upptäckt vad jag just upptäckt och verkar tycka som jag:
 
En ny rubrik under Anbytarforum eller i Rötter borde gälla rättelser till tryckta verk. Inte bara för de litteraturtips som redan är införda tidigare, utan en enskild rubrik. Det är åtskilliga böcker som aldrig förts in bland litteraturtipsen, utan tas för givna, t ex 1:a Livgrenadjärregementets historia, olika herdminnen o s v. Som det är nu anammas och sprids uppgifter ideligen som är felaktiga. I Släkt och Hävd finns en rubrik där rättelser införs, varför inte här, där det når en större publik? Där rättelser för en viss bok förs in vart efter så att du direkt kan kolla om uppgifterna för dina släktingar troligen är korrekta eller om ändringar införts.  
Mvh  
Essan G  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Håkan Skogsjö / huvudredaktör (Admin) - måndag den 10 juni 2002 kl. 23.35:  [Ändra]  
 
Rättelser till tryckta verk görs bäst i databasen Litteratur-Sök, som finns under Hjälpmedel i Nättidningen RÖTTER). Klicka på RÖTTER-loggan längst upp till vänster och sedan på länken Litteratur-Sök i den vänstra spalten.  
 
I Litteratur-Sök söker man upp den titel som man vill korrigera, klickar sedan på länken ?Meddela rättelser/kompletteringar? som finns direkt under uppgifterna och fyller i formuläret.  
 
Om det tryckta verk man vill korrigera inte finns i Litteratur-Sök får man själv lägga in uppgifter om det. Under det gröna sökformuläret på huvudsidan i Litteratur-Sök finns följande text: ?Gör Litteratur-Sök ännu bättre: Registrera bok/CD | Registrera artikel?. Vill man registrera en bok klickar man förstås på den förra länken, vill man registrera en artikel på den senare. Uppgifterna man lägger in visas omedelbart i databasen och det är också möjligt att med en gång skriva in korrigeringar.  
 
På det viset har man gjort två goda gärningar: Tipsat om en bok och meddelat rättelser till den!  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Essan Gradhman - tisdag den 11 juni 2002 kl. 12.39:  [Ändra]  
 
Hej Håkan!  
Visst känner jag till Litteratursök, men tyvärr inte fullständiga titlar, författare, tryckår o s v på de böcker jag har ändringar till och som fordras på Litteratursök. De böcker jag hänvisade till tidigare som 1:a Livgrenadjärregementets historia har jag ingen aning om vilket tryckår eller författare den har. Likaså herdaminnen kallar jag för Bygd?n, Skarstedt o s v och jag antar att det inte är lämpligt med sådana ”titlar”..  
Men om någon annan lägger in dessa böcker ska jag med glädje bistå med ändringar.  
Mvh  
Essan G  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Essan Gradhman - tisdag den 11 juni 2002 kl. 12.52:  [Ändra]  
 
Jag vill tillägga att jag skulle vilja ha dessa rättelser till en början under Anbytarforum så att de uppmärksammas. För inte går jag in under Litteratursök lika ofta som under Anbytarforum.  
Det är ett ställe där man söker ny litteratur.  
Böcker som man inte känner till tidigare.  
Inte heller går jag in och kollar böcker som jag redan känner till. Det tror jag inte någon gör!  
Så för att få rättelser uppmärksammade tror jag det vore bättre om dom låg under en särskild rubrik på Anbytarforum. För att kanske senare flyttas in under respektive bok.  
 
De sägs ju att genom sig själv känner man andra  
Mvh  
Essan  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Håkan Skogsjö / huvudredaktör (Admin) - tisdag den 11 juni 2002 kl. 13.05:  [Ändra]  
 
Flera av de böcker du nämner finns redan i Litteratur-Sök, exempelvis Bygd?n och de andra herdaminnena. För övrigt blir det nog alltid svårt att meddela rättelser och kompletteringar till tryckta verk om man inte känner till titeln, men ett enkelt sätt att hitta boktitlar är att använda Libris-katalogen på Internet.  
 
Anbytarforum är ett ypperligt diskussionsforum, däremot fungerar det inte till allting. Kompletteringar och rättelser till tryckta verk samlas enklast och mest effektivt i Litteratur-Sök som är specialgjort just för detta. Antalet sökningar per dygn brukar ligga mellan 1000 och 2000, så det är den i särsklass mest använda funktionen i RÖTTER när det gäller böcker, länkar, CD-skivor och liknande.  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Lasse Nilsson - tisdag den 11 juni 2002 kl. 14.03:  [Ändra]  
 
Blandar vi inte ihop äpplen och päron nu ?  
 
Literatur-Sök är fantastiskt bra om man letar efter information och inte vet vad som finns.  
 
Men inte går man väl dit för att kontrollera om det har kommit rättelser till nåt man har i bokhyllan ?  
Möjligen om det finns en funktion som enbart visar gjorda rättelser (t.ex. senaste månaden).  
Men den finns väl inte ?  
 
Jag håller med Essan....  
 
Mvh/Lasse  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Olle Elm (Olle) - tisdag den 11 juni 2002 kl. 14.58:  [Ändra]  
 
Har gjort ett antal sökningar i Litteratur-Sök på böcker som jag själv använder flitigt. Ingenstans finner jag några kompletteringar. Min slutsats är att vi ännu inte använt denna funktion särskilt väl, utan kompletteringarna gömmer sig säkert i ett antal diskussioner i forumet.  
Bra Essan att Du uppmärksammade frågan! Tycker för egen del, att det inte är så mycket att diskutera; kompletteringarna skulle bli tydligare och mera samlade om de lades in under respektive bok i Litteratur-Sök; och/eller om de som tidigare varit brukligt, publiceras i SoH eller annan lämplig genealogisk tidskrift. (Jämför alla sökbara kompletteringar på SoH CD:n).  
Om jag spånar lite, kan jag tänka mig att man skulle kunna lägga in en komplettering i Litteratur-Sök, men även samtidigt lägga in en blänkare på Anbytarforum om att så skett. Då får kompletteringen den uppmärksamhet som är möjlig. Man kan ju t o m tänka sig att kompletteringen, efter att den befunnits felaktig eller ofullständig, rättas av annan kompletterare. Själva diskussionen som ev uppstår tas givetvis i Anbytarforum ..  
En annan åtgärd som jag tror, dels skulle kunna sätta fart på kompletteringarna i Litteratur-Sök, dels skulle kunna få oss att uppmärksamma att det sker förändringar i kompletteringsbranschen, är att Rötter skriver om detta på nyhetsplats.  
 
Har lagt in en komplettering ang min artikel i SlfÅb?96 som ett prov på ovanstående modell. Det dröjer dock innan den visar sig. Litteratur-söks funktionär måste lägga in den först. Får vänta med blänkaren tills dess.  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Essan Gradhman - tisdag den 11 juni 2002 kl. 22.00:  [Ändra]  
 
Hej igen!  
En annan vinkling är att rättelser skulle kunna ske direkt på släktnamn. Alltså på t ex kända smedssläkter, kända prästsläkter  
o s v.  
Varför inte t ex rubriken; Gradman/rättelser  
Då kan alla de som har Gradman i sin släkt gå in och kolla ifall det är någon redan känd rättelse eller om det tillför deras egen forskning något.  
Alltså för varje namn som finns noterat som släktnamn sätta in en tilläggsrubrik med namnet/rättelser. Men även på litteratur som jag redan påpekat.  
Lägg det i första hand på Anbytarforum med senare överflyttning till Litteratursök.  
Mvh  
Essan G  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Håkan Skogsjö (Hakan) - onsdag den 12 juni 2002 kl. 01.27:  [Ändra]  
 
Essan, har du gjort som Olle och prövat att lägga in rättelser och kompletteringar? Kan kanske vara värt ett försök. Nu finns uppgifter om Olles artikel i årsboken och hans rättelser samlade på ett ställe. Praktiskt. Skulle rättelserna i stället funnits i Anbytarforum skulle man hitta uppgiften om artikeln men inte rättelserna - eller tvärtom - och det är ju inte så finurligt.  
 
Alltså, gör som Olle!  
 
PS Naturligtvis kan man skicka rättelser under Släkter i Anbytarforum. Men vad gör man med alla rättelser som inte är att hänföra till ett släktnamn? Skickar de under en socken, till exempel. Och de som inte är att hänföra till varken en släkt eller en socken? Skickar de under ett yrke. Eller ett land. Visst är möjligt. Men en sak är säkert: Det blir inte särskilt lätt att kolla om dit finns några rättelser gjorde till en viss artikel eller en viss bok. Och det är det man kan göra tack vare Litteratur-Sök - på samma sätt som man kunnat göra i Släkt och Hävd i många decennier. Men där har problemet varit att rättelserna blivit utspridda på många tidskriftsnummer. I Litteratur-Sök blir i stället alla rättelser till samma titel smart nog samlade på ett ställe. Varför då börja sprida ut dem på annat sätt?  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Håkan Skogsjö (Hakan) - onsdag den 12 juni 2002 kl. 01.46:  [Ändra]  
 
Ett litet tillägg: För den som vill veta mer om Litteratur-Sök finns följande text att läsa:  
 
Klicka här  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Olle Elm (Olle) - onsdag den 12 juni 2002 kl. 08.11:  [Ändra]  
 
Håkan,  
Kanske lite utanför ämnet här, men när jag gjorde mina kompletteringar i Litteratur-Sök observerade jag följande:  
1) Inga möjligheter att kontrollera vad man skrivet (förutom i själva inskrivningsrutan); Alltså inte de fina möjligeheter som finns i Anbytarforum.  
2) Inga formateringsmöjligheter (ex kursiv) och troligen svårt att använda fotnötter.  
3) Ingen instruktion/standardiserng för hur en komplettering bör göras.  
 
Är detta något att fundera på, eller är det tänkt att ni redaktörer snyggar till det vi sänder in?  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Håkan Skogsjö (Hakan) - onsdag den 12 juni 2002 kl. 11.36:  [Ändra]  
 
Tyvärr finns i dag inga möjlighetet att förhandsgranska rättelser och kompletteringar som siickas in till Litteratur-Sök, men det kanske kommer. Men eftersom sådan text är tänkt att vara mer beständig är det förstås bra om man först formulerar sig i ett ordbehandlingsprogram och sedan bara klistrar in texten i textrutan när rättelsen ska skickas in. Skulle det till äventyrs ändå bli fel kan sådana alltid korrigeras i efterhand (mejla redaktören).  
 
Texten kan formateras med vanliga html-koder (alltså på ett för många betydligt mer hemtamt vis än med koderna i Anbytarforum). Jag har nu utökat instruktionerna med uppgift om detta. Där framgår också hur man kan fixa till fotnoter, för den som till äventyrs ser detta som någonting viktigt (det finns ju många andra varianter, som ofta är enklare både för skribenten och läsaren).  
 
Tanken är att en kompletteringar kan göras helt fritt, huvudsaken är att de är begripliga. Förebilden är i mångt och mycket avdelningen Rättelser och kompletteringar till genealogiska arbeten som i flera decennier har funnits i Släkt och Hävd, och den har mig veterligen alltid fungerat utan några särskilda instruktioner eller standarder.  
 
Som sagt, pröva gärna funktionen mer!  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Olle Elm (Olle) - onsdag den 12 juni 2002 kl. 14.25:  [Ändra]  
 
Ang förebilden avdelningen Rättelser och kompletteringar till genealogiska arbeten i Släkt och Hävd: Instruktioner för Kompletteringar och rättelser till genealogiska arbeten finns i SoH 1980:3, sid 203. Om minnet inte sviker mig har instruktionen också utsänts som särtryck, möjligen reviderad ...
 
Stefan igen:  
Inget är så bra att det inte kan göras bättre!
 
Dessutom behövs väl bara en övergripande rubrik till exempel: Rättelser och kompletteringar, med några underrubriker för Böcker, Tidskrifter, CD-skivor, etc.  
Sedan kan vi andra fylla på med titlar under varje sådan!
Då blev det väl verkligen samlat, eller hur Eva ?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-05-10, 23:07
Svar #5

Utloggad Harriet Boquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2008-12-31, 22:12
    • Visa profil
Hej  
 
Det är jättebra att man kan skriva rättelser, men om man som jag har en rättelse som gäller Söder-CD:n så blir det lite svårt eftersom man måste skriva in sid.nr. Det finns inga sidnr i Rotemansarkivet. :-(
Vad gör jag???
 
Mvh
Harriet

2004-05-11, 06:29
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Möjligen det Stefan, så kan någon lägga in uppgifterna i Litteratur-Sök sedan. Tänk bara vad lång listan med rättelser till Sveriges befolkning 1890 skulle bli  ... Jag tycker det är synd att så många släktforskare endast vänder sig till Anbytarforum och inte ser alla de andra resurser som finns på Rötter.  
 
Om det redan finns en databas, varför inte använda den?  
 
När det gäller cd:n vi ger ut i Jönköpingsbygdens genealogiska förening ser vi ju hellre att rättelserna kommer till oss än på Anbytarforum eftersom vi inte har utgåvor av vår cd (vars innehåll är detsamma som finns på vår hemsida) utan vi rättar kontinuerligt och säljer alltid en aktuell cd.  
 
Värdet av att rätta enskilda uppgifter till Stockholmsskivorna, CD-Emigranten eller befolknings- och dödskivan i en särskild diskussion på Anbytarforum eller i Litteratur-Sök anser jag vara minimalt.
 
Hälsningar,
Eva

2004-05-11, 15:10
Svar #7

Utloggad Harriet Boquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2008-12-31, 22:12
    • Visa profil
Hej Eva
Du skriver att Värdet av att rätta enskilda uppgifter....
Jag har en hel släkt som har blivit födda i fel län, tycker du att det är en enskild uppgift?
Bara en liten undran, jag tycker det är en ganska viktig detalj för kommande släkter som inte har muntlig tradition att bygga på.
 
Mvh
Harriet

2004-05-11, 21:42
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Även kommande generationer bör väl kolla primärkällor? Då upptäcker man fel i databaser.

2004-05-11, 23:19
Svar #9

Utloggad Harriet Boquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2008-12-31, 22:12
    • Visa profil
Hej Anders
 
Visserligen skall man alltid kolla primärkällor, men att inte ens ha rätt län på en hel släkt tycker jag är lite dåligt. Vad jag kan se har inte just den orten blivit rätt placerad på någon, varken i min släkt eller någon annans.
Hittar man då detta fel i Söderskivan och sedan skall försöka kolla primärkällor så blir det ganska svårt att hitta, eller hur?
 
Mvh  
Harriet

2004-05-12, 12:54
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Litar man enbart på sekundärkällor blir det ganska svårt att släktforska.
Naturligtvis så skall den som utger en CD sträva efter att få allt rätt, men jag håller med Eva, och ser ingen anledning att behandla enskilda uppgifter annorlunda bara för att de rör samma släkt.

2007-06-28, 09:13
Svar #11

Ingmarie Björklund

Hej alla
 
Vet inte om detta är rätt avdelning för detta men jag tar upp det ändå. Det finns ju cd-skivor för 1890, 1900, 1970, 1980, sveriges befolkning men vad jag saknar är 1960-1970 är det något som är på gång som någon vet

2007-06-28, 11:51
Svar #12

Hans Jacobsson (Hansjacob)

Instämmer med Ingmarie.
Det mesta av 1900-talet saknas och verkar inte vara prioriterat heller.  
Det verkar ju som efter ca 1920 börjar folk röra på sig ordenligt och plötsligt blir det svårt att hitta dem. En CD för 1950 eller 60 vore underbart. Alla har ju inte tillgång till muntlig tradition heller.....när den klipps av vet ju ingen och att sedan reda ut kusinbarn är inte lätt. Fast många är undetbart hjälpsamma här på forumet. Vad hade man gjort utan dem.
MvH
Hans

2007-06-28, 12:29
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Se Släktforskningsprojekt längre ned på sidan. Det skulle kunna vara ett jättebra frivilligprojekt.

2007-06-28, 19:12
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Den här frågan har förklarats ett antal gånger i olika diskussioner. Det är alltså inte rimligt att registrera hela Sveriges befolkning för hand. För 1970 och 1980 kunde befintligt digitalt material användas i arbetet och 1890 och 1900 har registrerats av ett antal registreringsbaser runt om i landet som arbetsmarknadsprojekt under bortåt 15 år med 100-150 heltidsarbetande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna