ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: CD-skivor eller Anbytarforum?  (läst 888 gånger)

2002-02-16, 11:57
läst 888 gånger

Leif Svensson

Det är hela tiden efterlysningar efter information från olika CD-skivor typ som exempelvis Söder- Klara skivan, Sveriges dödbok, CD-Emigranten och nu senast Soldatskivan.
 
Det är ett väldigt stort arbete på att få ut ett register på CD som sedan är till försäljning och därigenom få tillbaka en del av dom kostnader som är nedlagda.
 
Kort därefter så är det fritt fram att få dessa uppgifter tillgängliga på Anbytarforum utan att behöva köpa dessa skivor. Visserligen finns skivorna tillgängliga på dom olika arkiven, bibliotek eller den lokala släktforskarföreningen där man kan titta på dessa skivor.  
 
Vissa personer lämnar konsekvent ut uppgifter från dessa skivor flera gånger per dag,
i vissa fall fullständiga rapporter i stället för att ange endast kort information att personen finns med på skivan.
 
Då undrar jag (förhoppningsvis utan att det skall bli den hetsiga debatt som pågår i några liknande diskussioner i detta ämne) var går gränsen?  
Är det en fördold piratkopiering att konsekvent lämna ut fullständig information?
Det är ju inte en eller två gånger, det är trots allt tusentals förfrågningar, där upphovsmännen tappar försäljning på sin produkt.

2002-02-16, 14:19
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag tror faktiskt att det är precis tvärtom, att ju mer som frågas kring CD-skivan eller boken, så kommer fler och fler att upptäcka den och i förlängningen köpa den. Det är alltså, enligt min mening inte till någon som helst fördel för någon part att undanhålla uppgifter.
Att kalla det för fördold piratkopiering är väl ändå att spetsa till det i onödan. Det är ju fråga om att citera. Men, som flera gånger har påpekats i andra sammanhang, så är det hållningen till forskningen som är mer viktig. Vissa tycks samla friskt utan att göra minsta källhänvisning, eller källkontroll. Det är nog det stora problemet i sammanhanget.
Sveriges Dödbok har vad jag förstår varit en stor succ? - trots att det finns många som frågar här i forumet efter uppgifter och också får sina frågor besvarade.

2002-02-16, 17:25
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det är ju faktiskt så att man vill se vilka uppgifter som finns på skivorna. När forskare upptäcker hur stor nytta man har av de olika databaserna och hur ovärderliga de är så ökar i stället försäljningen.
Visst finns det säkert folk som ska åka snålskjuts, men jag tycker att det kan man bjuda på.

2002-02-16, 18:46
Svar #3

Anna Berg

Man borde väl också sluta citera ur kyrkböcker och andra böcker också....  
Jag menar allt har ju ett pris och en del vill dela med sig och tacksamma är vi som inte har råd att köpa allt som erbjuds, och har långt till arkiven.
TACK alla ni som är generösa!

2002-02-17, 17:43
Svar #4

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Naturligtvis ska man hjälpa till men till en viss gräns. Upptäckarglädjen måste ju finnas kvar!
Jag fick en ledtråd av en hjälpsam forskare och sedan har jag köpt aktuella CDskivor.Detta har gjort att jag kommit ännu längre i min forskning samt lärt mig annat.
Söderskivan är en guldgruva för det kulturhistoriska intresset!!!!
MVH/ Birgitta Björnberg

2002-02-17, 21:16
Svar #5

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Jag håller med föregående i detta ämne. Jag har själv skickat ut olika förfrågningar här, och ibland fått svar. Jag har köpt hem flera av de CD-skivor som jag fått tips ur tidigare, eftersom jag har förstått hur mycket information de innehåller

2002-02-17, 22:59
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Leif! Din tanke är god, men jag tror effekten snarare blir den som övriga debattörer konstaterat, att intresset för CDna ökar så mycket att den aktiva forskaren köper en själv. Priserna är ju för de flesta människor inte oöverstigliga numera. Värre var det för några år sedan när NAD- och Emigrant-CDna kostade 2.500:-/st.
 
Fördelen med diskussionerna i Anbytarforum är också att man kan påvisa olika sökmetoder och extrafunktioner som en nybörjaranvändare kanske inte tänker på.
 
Ett större problem är när kommunala bibliotek köper skivorna och sedan lånar ut dem utan tillstånd, för det man köper är ett tillstånd för en brukare att använda CDn, inte hur många som helst.
 
Jag fick just i veckan ett brev från Salt Lake City (Mormonkyrkan alltså, inte OS-sekretariatet) där man begärde obegränsad rätt att på obegränsat antal datorer kostnadsfritt installera CDn Svenska ortnamn 1999 som man just köpt för 395:-! Dessutom ville man kostnadsfritt kunna göra ett obegränsat antal kopior av CDn! Svaret blev självfallet NEJ!
 
Carl Szabad
Kanslichef
Sveriges Släktforskarförbund

2002-02-18, 19:12
Svar #7

Bengt Andrasson

Carl!
 
Det känns bra att du delar åsikten att exponering av innehållet bidrar till intresset och köpbenägenheten för CD:n. Priset, som du också konstaterar, måste då vara rimligt (jämför Sjöfartsverkets Levande sjökort Strömstad - Åhus, inkl 50 km landzon, för under 1000 kr med Lantmäteriets omrimliga pris på 3995 kr för en landkarta för ett län!).
 
För kunna att hålla priset rimligt till privat konsument gäller det att kommersiella nyttjare får betala sin skäliga andel. Därför oroar mig det du skriver om biblioteken. Är det inte så att biblioteken betalar bibilioteksersättning för sin CD-utlåning på liknande sätt som för bokutlåning?
 
Vad gäller Mormonkyrkan, liksom andra organisationer, borde man väl tillämpa samma typ av tidsbegränsade fleranvändarlicenser som programvaruföretag, inte minst amerikanska sådana, framgångsrikt lärt sig sälja och tillämpa. Var det inte det Mormonkyrkan bad om offert på?
 
För mig som enskild amatöranvändare är det viktigt att få tillgång till uppgifter om mitt hemland (kartor, ortsregister, kyrkoböcker, emigration, soldathistoria osv) till en acceptabel kostnad. Därför bör vi uppskatta den gratis marknadsföring som sker bl a i detta forum, som jag tror leder till fler köp, fler bibliotekslån, större licensbehov hos Mormonkyrkan osv, och därmed lägre styckpris för kostnadstäckning.
 
Bengt Andr?asson

2002-02-18, 23:54
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Bengt! Vi godkänner inte att biblioteken lånar ut förbundets CD-produkter, däremot får de naturligtvis användas på bibliotekens datorer som vilket referensverk som helst. Jag har flera gånger fått agera telefonsupport åt, som det sedan visat sig, låntagare som lånat CDna på biblioteket och därefter installerar dem i sin egen dator. Detta kan vi naturligtvis inte acceptera. Det är stöld.
 
Mormonkyrkans formulär var inte på något vis luddigt utan det framgick mycket tydligt vad man begärde royalty free. Man ville ... use the CD ROM Product on an unlimited number of computers ... download the CD ROM Product onto an unlimited number of computers ... make unlimited copies of the CD ROM Product ... and store the CD ROM Product in memory or electronic form or physically transfer the same from mashine to mashine ...

2002-02-19, 09:11
Svar #9

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Carl. Vad gör jag när jag vet att ett bibliotek lånar ut t.ex. Klaraskivan resp Söderskivan till de låntagare som så önskar? Är detta ok?
Mvh, AnnBritt

2002-02-19, 10:34
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

AnnBritt! De CD du nämnde är inte framtagna av förbundet utan av Historiska databasen under Stockholms Stadsarkiv. De har vi alltså inga synpunkter på. De CD förbundet producerat är Sveriges dödbok 1950-1999 och Svenska ortnamn 1999.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna