ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: CD-skivor för Jämtland och Härjedalen  (läst 2154 gånger)

2002-02-21, 12:26
läst 2154 gånger

G. Oskarsson

Finns det ingen CD som passar släktforskare med de flesta rötterna i Jämtland & Härjedalen ?

2002-02-22, 15:23
Svar #1

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Så vitt jag vet finns det ingen CD som rör släktuppgifter från Härjedalen och Jämtland.
Landsarkivet i Östersund har mycket fina personregister, bl.a. födda, vigda, döda och över bouppteckningar och lagfarter. Överföring till databas pågår, men någon CD har jag inte sett till.
Christer Kalin

2003-01-06, 22:56
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag måste bara få fråga. Jag har sett i vissa inlägg att det dels ska finnas en Cd-skiva för födda, vigda och döda tom år 1860 för Jämtland samt en Cd-skiva för Själevad. Stämmer detta och var kan man i så fall köpa dessa?
Mvh,
AnnBritt Sjödin

2003-01-07, 07:28
Svar #3

Utloggad Inger Kölestam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2010-07-04, 11:44
    • Visa profil
Hej!
CD:n för Själevad kan du köpa av Nolaskogs Hembygds och Släktforskarförening. Gå in på deras hemsida hsn.nu och gör beställningen.
 
CD:n för Jämtland är jag också intresserad av. Var finns den att köpa?
Mvh
Inger

2003-01-07, 14:27
Svar #4

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Inger. Tack för hjälpen. Vill passa på att säga att jag fann upplysningen om den ev. CD-skivan ang. Jämtland under inlägget Ångermanland, Själevad, av Björn Thunberg, 30/12, -02, kl 10.24. Nu ska jag gå in på Nolaskogs hemsida.
Men, som sagt, CD-skivan ang. Jämtland vore mycket givande att ha så jag hoppas någon kan hjälpa oss finna den.
Mvh,
AnnBritt

2003-01-07, 15:53
Svar #5

Carina Olsson

Hejsan!
Jag tror inte att det finns någon CD-skiva för Jämtland. Har aldrig sett något sådant. Däremot har Georg Hansson lagt uppgifter ur Ströms kyrkoböcker på nätet. Det är födda, döda och vigda i Ströms församling som finns på hans hemsida. Är det någon som vet nåt om en CD-skiva för Jämtland finns det nog många intresserade!!!
 
MVH Carina

2003-01-07, 18:53
Svar #6

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Ang. CD-skiva för jämtland.
Jag misstänker att det kan vara ett missförstånd.
På landsarkivet i Östersund öla, Har man gjort en databas med dessa uppgifter. Det kan vara den som åsyftas. Det vore i och för sig kul att ha hemma, men då gör man nog sig själv en björntjänst på öla. För då behöver ju ingen gå ditt längre för att söka sina rötter.
Björn

2003-01-08, 00:52
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
På olika håll är det känt att registerarbeten för Jämtlands (och Härjedalens !) kyrkböcker pågår.
ÖLA:s sedan länge befintliga kortregister över födda (-1875), vigda (-1860), döda (-1860) har under 4-5 års tid överförts till datamedium och är tillgängligt i forskningsexpeditionens datorer. Det pågår ännu  kontroll av registren.
 
Arkion tycks på nätet tidigare ha erbjudit sina abbonenter tillgång till denna databas (se f ö även senaste numret av ShF), men uppgiften är numera borttagen.
På släktforskarförbundets nätsidor finns länkar till register över ett fåtal Jämtlandssocknar.
Vid SSGF:s årliga Jämtlandsträffar i Stockholm har jag medfört bl.a. min egen databas över födda (-1894). Under dessa möten har naturligtvis också diskuterats om olika registers tillgänglighet.  
Det är möjligt att ovannämnda fakta tillsammans har bidragit till ryktesspridningen om en CD, men någon sådan finns alltså inte (ännu).

2003-01-08, 20:31
Svar #8

Utloggad Roland Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2022-03-19, 16:22
    • Visa profil
Hej!
 
På släktforskardagarna i Borlänge i somras, där den preliminära databasen fanns med, kunde det meddelas att tanken på att sprida information även till de som inte bor i närheten av Östersund fortfarande finns på ÖLA! Tanken är att en CD-skiva skall kunna finnas till Släktforskardagarna i Östersund nästa år. Jag hoppas mycket på att detta infrias!  
Med den version som förvisades och som troligen är samma som finns på arkivet idag tyder mycket att detta är genomförbart! För övrigt är ju detta en utomordentlig hjälp för alla släktforskare att komma vidare i sin forskning när man kört fast!
Man behöver dock alltid kontrollera dessa uppgifter med orginalen så den utgör inget hot för ÖLA snarare en utmärkt marknadsföring från deras sida som inte nog kan prisas!
 
MvH Roland Skoglund  
ordf Föreningen Släktforskare i Uppland.

2005-05-06, 08:00
Svar #9

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hej,
det enda jag kommer att tänka på är ett program som heter Ministerialregistret i Jämtlands län, med personuppgifter på födda, döda, och vigda i Jämtland/Härjedalen. Vet dock inte var man kan få tag på den eller om den finns på en CD eller kan laddas ner från nätet. Kanske någon annan vet?
 
Mvh Susanne

2005-05-06, 10:35
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

SVAR ligger bakom den - se www.svar.ra.se. Dessutom även en CD med bouppteckningsregister för Jämtlands län..

2006-01-22, 15:15
Svar #11

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
CD-register är både på gott och ont. Den huvudsakliga och goda sidan är att att en enorm mängd data kan snabbt genomsökas. Tidsvinst och möjligheten att hitta nålen i höstacken alltså. Den dåliga sidan är man kan förledas tro att allt finns registrerat. På sätt och vis är det så, men ändå inte.
När CDn Ministerialregister - Jämtlands län utkom 2004 var den emotsedd av många, inklusive mig själv. Den har sedan dess varit ett mycket bra arbetsredskap. För att den ska fungera tillfredsställande, måste man emellertid känna till vilka uppgifter som kan återfinnas där och inte. Det sista nog så viktigt. Eftersom jag själv arbetat med registrering av födda, är jag mest förtrogen med de problem som kan uppstå i det sammanhanget. Därför koncentrerar jag mig på den delen.  
Vad innehåller då CDn och inte? Jag vill framhålla att det mesta av det som inte finns, kan hänföras till förstörda och förkomna kyrkböcker. För 1700-talet skulle jag uppskatta att upp till 10% av alla födda av den orsaken saknas. På skivan finns beskrivet vilka församlingar och tidsperioder uppgifterna om födda och döpta omfattar. Luckor för tre församlingar anges - Endast större luckor har redovisats - men beskrivningen är bristfällig och bör förbättras. För Sveg anges en lucka 1643-1730. Luckan är större än så, eftersom det inte finns någon födelsebok igen förrän 1860. För följande församlingar (med angivna tidsperioder) finns också större luckor:
 
Bodsjö (1689-1875) Lucka: 1741-1750 och 1788-1798.
Fors (1689-1875) Lucka: 1719-1725.
Hackås (1703-1875) Lucka: 1707-1744, 1754-1757 och 1764-1813.
Lit (1694-1875) Lucka: 1727-1738.
Lockne (1781-1875) Födelseboken börjar först 1809.
Norderö (1692-1875) Lucka: 1726-1746.
Näs (1704-1875) Lucka: 1779-1808.
Ragunda (1738-1875) Födelseboken börjar först 1818.
Storsjö (1750-1875) Lucka: 1776-1807 [efter 1776 finns 1781-1804 ett dussintal Storsjöbor införda i grannförsamlingarna, där de döpts].
 
Utöver detta finns brister i kyrkobokföringen, d.v.s. försumliga präster. Enstaka missar finns i de flesta församlingar, men några är mer drabbade än andra. Det gäller (med ungefärliga perioder):
Berg: 1720-1730
Fors: 1725-1740
Näskott: 1800-1810
Rödön: 1700-1710.
I hela Sunne pastorat (innefattande framför allt annexförsamlingarna Marby och Norderö) saknas ett flertal födda under 1800-talets första hälft. Närmare omfattning och tidsprecisering skulle här kunna göras, men det fordrar forskning i framförallt husförhörslängder. I Västjämland (Undersåkers pastorat) förekommer missar under tiden omkring 1820-1850, men utbredningen har jag ännu inte riktigt kläm på.
 
En kommentar från CDn finner jag mindre genomtänkt:  Uppgifter om dödfödda barn saknas ofta i källorna och därmed också i registret. Denna självklarhet gäller ju inte bara dödfödda. Finns de inte i kyrkboken, kan man givetvis inte registrera dem. Vad man har velat säga här är inte lätt att sia om, men att väldigt många dödfödda i födelseböckerna är förbisedda i registret är klart. I kortregistrets begynnelse, när varje uppgift skulle maskinskrivas på icke förtryckta kort, kan jag tänka mig att man rationaliserade bort de dödfödda i hög grad.
 
Sedan finns ett mindre antal personer som inte kan påträffas eller är svårsökta i registret. Barnets eller föräldrarnas namn man vara felskrivna/omkastade i källmaterialet. Den som kartlägger hela befolkningen i vissa bestämda områden upptäcker oftast dessa misstag, men för många andra förblir de dolda.
T.ex. den som med CD-skivans hjälp söker efter Anna Jonsdotters (1739-1826) i Alsen ursprung, kanske inte inte hittar henne eftersom hennes far felaktigt uppges som Ol. Svedberg i födelsenotisen.
 
Slutligen. Det antal födda, vars namn man inte lyckats tolka eller feltolkat är få. Digitaliseringen har dock medfört missar av teknisk art. Söker man t.ex. på födda i Alanäs, men med Alsens kyrkoarkiv som källa, får man upp 19 poster på skärmen. Söker man på Näs kyrkoarkiv får man även med alla födda i Näskott.

2006-01-23, 21:14
Svar #12

Karin Bergström (Athen)

Karl Göran,
Tack för dessa påpekanden! Det är mycket värdefullt att få veta i just vilka socknar dessa luckor finns och när de finns.
 
Mvh Karin

2007-09-28, 06:28
Svar #13

Utloggad Christina Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vill bara säga att CDn Ministerialregister funker inte med Windows Vista, hoppas man gör något åt det. Skivan är ju inte bilig så man vill ju gärna använda den.

2007-09-28, 17:38
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Christina! I undermappen `Data som ligger i den mapp som CDn är installerad i finns en fil meny.exe. pröva att starta programmet med den.

2008-12-16, 22:38
Svar #15

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Flera som använder/använt Ministerial-CDn önskar nog att sökhandledningen hade varit mer omfattande och precis. T.ex. när man söker i namnnormerat läge hade det ju varit bra att få information om hur man har normerat. Att namnet Gölin är normerat till Gudlög må ju vara lite märkligt, eftersom den namnformen saknar belägg i kyrkböckerna.  
 
Nåväl, efter praktik kommer man ju då och då till en och annan insikt.
En är att det är möjligt att söka inom exakta tidsintervaller. Om man i variabeln Datum: skriver 1795..1805, så begränsas det sökta inom dessa år.
 
Misslyckas man med att hitta en vigsel åren 1733-1748, kan man ha bättre tur genom att begränsa sökningen till Jämtlands läns länsstyrelses landskontors arkiv men då utelämna brudens namn.
Här är också möjligt att hitta kompletterande upplysningar. T.ex. vigdes i Oviken 27/10 1734 Jon Nilsson med Brita Larsdotter i Namn. Något ursprung för Jon uppges inte, men i landskontorets arkiv anges han vara från Näset [=Matnäset] i Myssjö.
 
Det händer att jag använder födelseregisterdelen för att leta efter personer som inte finns med där. Hur kan det vara möjligt ? Jo, om man i en familj saknar ursprunget till en av makarna, kan vi ofta genom barnens dopnamn göra oss en hypotes om vad dennes/dennas föräldrar kan ha hetat. Bär personen ifråga ett patronymikon känner vi förstås redan faderns förnamn. Sedan gör man sökning på enbart förnamn - fadersnamnet och det tänkta modersnamnet. Naturligtvis sker det inom en lämplig tidsram (högst plus/minus 10 år) som utgår från den eftersökta personens födelseår. Om sökningen resulterar i fler än en familj, är det lämpligt att först undersöka den som bor närmast och därefter gå mot periferin.
Jag har fått åtskilliga napp med den här metoden och påträffat personer som inte finns i födelseböckerna, men väl i husförhörslängderna. Särskilt i de socknar som haft mindre noggranna präster.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna