ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sökning på CD-skivor här på Rötter  (läst 1359 gånger)

2005-05-21, 20:18
läst 1359 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Är det inte tveksamt med alla önskemål om sökning på CD-skivorna som finns här på rötter?
Har för mig att det t ex inte är tillåtet i USA.
 
Fråga får man väl göra, men alla snälla som svarar?

2005-05-21, 21:19
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Personsökning på minst 7 CD-skivor: En person 60:-, 5 personer 200:-
(Söder, Klara, Gamla Stan, Sveriges befolkning 1890, 1970, 1980; Mantalslängder Stockholm 1800-1870)
Sten-Sture Tersmeden
Täby (9 sep 2004)
 
Är inte detta mer tveksamt i så fall?

2005-05-22, 00:14
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)


2005-05-22, 08:03
Svar #3

Christian Andersson

Hej Anders
 
Spridning av intregritetskränkande personuppgifter om nu levande individer mot betalning är nog att betrakta som människohandel.
 
Alla svenskar födda före 1980 har förvandlats till säljbara objekt på den kommersiella släktforskarmarknanden.

2005-05-22, 10:16
Svar #4

Nicke Bodin

Vart förekommer Spridning av intregritetskränkande personuppgifter? Vad har släktforskning med integritet att göra över huvudtaget? Att andra vet när och var man är född och vilka släktingar man har är väl inget att hetsa upp sig över? Så länge vi håller oss till fakta och undviker struntprat så stör vi inte någons integritet.
 
Född 1966. Sök gärna mer om mig...
 
;-)

2005-05-22, 11:26
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad har släktforskning med integritet att göra över huvudtaget?
 
Du världen!
 
Några små lästips (det finns fler - t.ex. under diverse kändis-rubriker):
 
Källor: CD-skivor: Sveriges befolkning 1970 (handhavande): Namn- och personuppgifter (ej efterlysningar)
 
Ordet är fritt!: Nya CD-skivor på gång?
 
(Observera att dessa diskussioner är uppdelade på flera sidor.)
 
Sedan är det oerhört naivt att tro att alla delar din uppfattning om integritet! Var så god att publicera dina egna personuppgifter var du vill - men låt andra avgöra vad som är integritetskränkande för dem! Tro det eller ej, men alla har faktiskt inte rosenskimrande familjeförhållanden som man vill skylta med på internet eller landets alla bibliotek...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-22, 12:11
Svar #6

Nicke Bodin

Det är skillnad på personuppgifter och familjeförhållanden. Förstår om någon smugit med oäkta barn eller tidigare giften eller dylikt - att detta är besvärande. Men om var och en ska avgöra blir det också konstigt. Vill man hålla hemligt var man bott och vem man varit gift med o.d. så kanske man borde få anmäla detta till folkbokföringen? *hmm*

2005-05-22, 12:31
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Skillnaden mellan personuppgifter och familjeförhållanden är som skillnaden mellan frukt och äpplen - de sistnämnda inräknas bland de förstnämnda...
 
Dessutom finns det nogge mellom rännedredda å häfta - om lite båhuslänska är tillåten här... J
 
M.a.o.: Bara för att något inte är hemligt behöver det inte spridas på internet och CD-skivor!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-22, 15:56
Svar #8

Nicke Bodin

Varför kontaktar du inte de ansvariga om du stör dig på dessa CD-skivor? Här kan du ju inte komma någonstans. Vi som (släkt)forskar kan ju inte göra annat än att plocka fram de uppgifter vi vill ha - utan minsta tanke på att det finns människor som vill ha hemligheter/integritet.
 
Tror det är ytterst sällsynt att uppgifter missbrukas. Lika sällsynt som att någon tycker det är fel att uppgifterna finns. Men jag förstår de som inte vill skylta...
 
=)

2005-05-22, 17:02
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har jag sagt att släktforskare inte ska få plocka fram uppgifter? (Det kan man göra hos de myndigheter där de finns - efter lagenlig sekretessprövning i det enskilda fallet.) Jag talar om att inte sprida uppgifterna på internet och CD-skivor! Inser du inte skillnaden?
 
Vad sedan missbruket av uppgifterna beträffar, så är det i allra högsta grad ett sådant redan att sprida hela befolkningens familjeförhållanden på CD-skivor - totalt utan hänsyn till konsekvenserna för enskilda personer!
 
Har du läst de diskussioner jag länkade till tidigare? Har du läst förbundsordföranden Ted Rosvalls veckobrev den 17/10 2004? Har du gjort det, så vet du vilken reaktion man får om man kontaktar de ansvariga...
 
Men jag tänker inte ta hela den diskussionen igen, utan hänvisar till vad jag har skrivit tidigare.
 
Avslutningsvis kan jag bara säga att det är fullkomligt ointressant vad du, jag eller någon annan tror om det ena eller andra. Vi kan omöjligen veta vilka uppgifter som är känsliga för en enskild person eller familj vi inte känner. Därför ska vi avstå från att fläka ut personliga uppgifter om nu levande personer framför näsan på alla andra. Det brukar kallas att visa hänsyn - och att visa hänsyn anses åtminstone utanför släktforskarvärlden som normalt folkvett...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-22, 19:27
Svar #10

Nicke Bodin

Vill man kan man få reda på ALLT om en bestämd person - utan CD-skivor. Tyckte bara diskussionen lät intressant - men då jag nu läst de sidor du infogade länkar till så känner jag att denna diskussion överlåts bäst till människor som engageras av den.
 
Jag är ju bara en enkel släktforskare - utan önskemål om nya CD-skivor eller klagomål på de gamla. Jag förstår dock problematiken.
 
Var och en skull (som sagt) själv få avgöra om de vill vara med - som i fallet Ingrid. Dylikt dilemma är ju www.hitta.se - där man finner hemliga telefonnummer...och en karta så man hittar hem till den hemlige dessutom!
 
Lycka till i er debatt - forskar vidare, oavsett utång! ;-)

2005-05-23, 19:46
Svar #11

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Till Sten-Sture, som inledde denna diskussion, vill jag säga följande:
 
Jag tvekar inte ett ögonblick att gratis vidarebefordra uppgifter från diverse cd-skivor och Arkions 'folkräkningar', inte heller från egen arkivforskning. Förstår att det retar dig, eftersom jag är långt ifrån ensam och du därmed lär ha svårt att kränga dina cd-sökningar ? 60:-.
Som jag skrev den 6 mars (under annan rubrik) angående din annons i Rötter: Försöka duger. Men det här försöket att ifrågasätta gratishjälp var bara alltför lätt att genomskåda.
 
Gör som vi andra, Sten-Sture - dela med dig, gratis! Jag tror nog att du kommer att tycka att det är bra mycket roligare än att räkna pengar.
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-24, 21:32
Svar #12

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Maud! Kunde inte låta bli att skriva lite efter Teds veckobrev.
Varför inte uppmana folk att köpa skivorna själva. Producenterna förlorar en hel del skulle jag tro genom den mängd förfrågningar som görs varje dag på Rötter.
 
I mitt fall, tro inte att man blir rik av att annonsera på Rötter och kolla upp förfrågningar på flera olika skivor!
 
Du vet troligen hur många sökalternativ man måste pröva på varje skiva.
 
Har i andra hand fått insikt i ett fall av kopiering till självkostnadspris till kursdeltagare av div. CD-skivor. Hoppas det var ett enstaka undantag och inte vanligt förekommande.

2005-05-24, 22:38
Svar #13

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Sten-Sture,
om du nu bekymrar dig om cd-producenternas inkomster så får du i konsekvensens namn sluta att sälja sökningar på deras skivor och uppmana dina kunder att själva införskaffa dem. Utgivarna förlorar lika mycket vare sig uppgifterna lämnas gratis eller mot hutlös betalning.
 
Anbytarforums id? är att vi hjälper varandra i den mån vi kan och vill, och utan krav på ersättning. Här finns många som generöst delar med sig av resultatet av åratals mödosam forskning. Jämfört med detta är en snabb och enkel sökning på en och annan cd en mycket ringa insats.
 
Dessa sökningar kan för övrigt ses som ren reklam för cd-skivorna. Den som exempelvis har sin släkt i Stockholm kommer snart att inse nyttan och glädjen av att själva inneha rotemansarkivet på cd.
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-26, 19:08
Svar #14

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Jag brukar inte lägga mig i dessa gnälldiskussioner. Vanligtvis brukar jag bara sitta och läsa dem och småle för mig själv.
 
Nu kan jag dock inte hålla mig längre.
 
Detta är inte den första diskussionen här på Anbytarforum inom ämnet att dela med sig av sin forskning.
 
Jag förstår inte var all denna missunnsamhet kommer ifrån. Jag erkänner gärna att jag många många gånger sökt och fått hjälp här och även om jag inte så ofta kan, så ger jag den hjälp jag har möjlighet till.
 
Detta är inte någon ny företeelse här i livet. Vissa tjänster tar man betalt för och vissa inte, av många olika anledningar.
 
Jag kommer osökt att tänka på en fras som kanske inte låter så rolig, men faktiskt passar rätt bra in:  
Sköt dig själv och skit i andra.
 
Ni som har så fullt upp med att klaga på dem som delar med sig av sin forskning och erfarenhet, gör det inom andra områden i livet också?  
Får man byta mat- och bakrecept med varandra?  
Kan den som ha internet söka upp information åt den som inte har det?  
Får man låna telefonen av varandra?
 
Ni kanske har någon taxa man gå efter så man vet vad allt är värt. Pengar verkar ju ändå vara det viktigaste här i livet. Gud förbjude att man använder sig av andra valutor.
 
Tack för ordet!
/Annelie

2005-05-26, 20:58
Svar #15

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Rättelse i mitt inlägg till Jörgen: Jag menade förstås (i näst sista meningen) den minst 'förvanskade' stavningen.
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-26, 21:26
Svar #16

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Alla har väl rätt att själva avgöra om man vill betala för en tjänst eller inte?
 
För några kanske det är värt att få ett snabbt svar för en mindre summa, andra hoppas på att frivilliga kan tänkas svara vid tillfälle.
 
Båda alternativen kan ju samexistera.

2005-05-26, 21:45
Svar #17

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Sten-Sture:
Det var dit jag ville komma, om än på lite omvägar. Var och en gör på det sätt de trivs bäst med och accepterar att andra också gör det. I ditt första inlägg lät det dock som att du inte tyckte så utan ville att gratishjälpen (i det här fallet med cd-skivor) skulle upphöra.

2005-05-26, 23:53
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Till den som eventuellt tänkt köpa Sten-Sture Tersmedens sökningar på hans cd:
 
Jag har också dessa cd, och jag gör sökningar helt gratis - skicka gärna förfrågningar via e-post genom att klicka på mitt namn ovan.
Hälsar vänligen
Maud

2005-05-28, 11:22
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu är Båhusläns vara eller icke vara mer ändamålsenligt placerat under Landskap: Bohuslän: Allmänt: Bohuslän - eller Båhuslän..?

2010-08-05, 22:19
Svar #20

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag har en undran. Får man fråga om en person finns på senaste Sveriges dödbok? Jag vet inte vilka år den senaste täcker, bara att det är en ny på gång och den ska jag köpa.
En Usa släkting är på besök och åker hem innan jag hinner få den nya cd:n så nu undrar jag om det finns ngn jag kan e.maila till och ställa en liten fråga om en avliden, troligen mellan åren 1937 och 1947?
 
Vänliga hälsningar,
AnnBritt Sjödin

2010-08-05, 22:32
Svar #21

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
bara fråga på
Min mailadress har du om du klickar på mitt namn till vänster.
Missade att du menade mellan 1937-47 och den nya DVD´n har jag inte men ställ frågan så ska jag se vad jag kan göra. Ställ den då här på forumet så kanske fler kan hjälpa till.
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av lassew 2010-08-05 22:40)

2010-08-06, 00:37
Svar #22

Carl Szabad


2010-08-06, 11:38
Svar #23

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack Lasse och Carl. Har e-mailat er båda.
Väljer av hänsyn till anhöriga att inte lägga ut namnet här.
 
Vänliga hälsningar
AnnBritt

2010-08-07, 20:30
Svar #24

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 13:14
    • Visa profil
Var får man tag på den senaste Sveriges dödbok? Sökt men hittar inte.
 
Mvh Christina

2010-08-07, 22:29
Svar #25

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Antingen är den slutsåld eller så har den slutat säljas inför att den nya nu ska släppas.

2010-08-08, 18:18
Svar #26

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 13:14
    • Visa profil
Okej ,tack! Trodde att den nya redan kommit  
Var får man tag på dem annars då?

2010-08-08, 19:34
Svar #27

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Annars har den funnits i Rötterbokhandeln, och där dyker väl den nya upp om ca 14 dagar. Den ska ju släppas på släktforskardagarna i Örebro, så den börjar väl säljas i bokhandeln precis efter eller något sådant.

2010-08-08, 23:16
Svar #28

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 13:14
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna