ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012  (läst 2091 gånger)

2010-08-23, 17:37
läst 2091 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Citat från SVAR:s hemsida:
 
Nu släpps cd-produkten Sveriges Befolkning 1880
Cd-skivan innehåller uppgifter om alla personer som var skrivna i Sverige vid slutet av år 1880.
 
Fakta som redovisas är namn, boendeort, födelseförsamling, födelseår, yrke samt hushållstillhörighet.
 
Skivan kommer att finnas till försäljning under släktforskardagarna i Örebro till mässpris, 500 kr.  
I vår bokhandel finns den för leverans från den 31 augusti. Pris 560 kr.
 
Vi finns i Riksarkivets monter D1 under Släktforskardagarna den 28-29 augusti.

2010-09-13, 01:56
Svar #1

Utloggad Inger Sellman Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-30, 23:58
    • Visa profil
Hej Sklulle vilja köpa ett ex av sv bef. 1880. Får inte tag på den. Hur gör jag????  
Vilken bokhandel?  MVH Inger i Bodafors

2010-09-13, 06:49
Svar #2

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Skivan kan köpas via SVAR http://www.svar.ra.se eller telefon 010-476 77 00.
 
Hälsningar,
Helena i Södertälje

2010-12-23, 14:34
Svar #3

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Jag är rätt förvirrad då jag började söka på cdn. Många har som födelseort den ort där de bor på fast de inte är födda där. T.ex Anders Persson i Vislanda har som födelseort Vislanda (Kronobergs län) och han har bott där nästan i hela sitt liv. Men han var född i Öjaby och först i födelseboken där det året han föddes hittar man honom.  
 
Detta är inte ett fall utan ungefär hälften av de som jag ännu sökt upp för att se var de bodde de året hittas inte trots att de levde år 1880. Förklaringen är då enkel att de har fått den ort de bor på fast de själva är födda i en helt annan församling.  
 
På skivorna 1890 och 1900 fanns inga sådana här problem, inte än iallafall. Har någon mer råkat ut för detta.
 
Mvh Jesper

2010-12-23, 15:31
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jodå Jesper, det är rätt vanligt i Norrbotten i de sk. folkräkningarnabåde 1890 och 1900. I SCB-utdragen är det helt enkelt rätt vanligt att man inte var mer noggrann, de var ju inte till för att ange korrekta uppgifter om födelseplats - inte ens för att ge korrekta utdrag av hfl, utan det handlade om antal personer boende i församlingen vid slutet på det aktuella året. Man var i vissa församlingar inte heller så noga med om familjesammansättningen var rätt heller i styvfamiljer i avskrifterna till SCB.  
 
Jag har på annan ställer i mer kåserande och raljerande form för flera år sedan skrivit följande Om jag skulle tro på uppgifterna som finns i de s.k. Folkräkningarna har morfar bara helsyskon och familjen heter dessutom något annat i efternamn (Granberg i stället för Sandberg). Hans mamma har av någon anledning bytt namn eftersom hon och hennes far och syskon har ett när hon är ung (Lindholm) och hon har ett annat (sitt riktiga Lundholm) som vuxen enligt folkräkningen. En annan släkting är född i fyra olika församlingar enligt de fyra folkräkningar jag hittat henne i, hennes barn i två olika. Prästen var inte så noga och sedan var inte de som lade in det så noga, det är nämligen inte samma uppgifter som i SCB-utdraget som i sin tur skiljer sig från husförhörslängden. Flera släktingars familjebilder ser lite konstiga ut eftersom de är inne på sina andra eller tredje äktenskap och barnen har fel föräldrar i folkräkningarna. En skånsk släkting heter av någon anledning sitt efternamn i förnamn.
 
Det som folkräkningen/Sveriges befolkning 1880-1900 kan visa med någon säkerhet är var någon bodde i slutet av december det året, inte något annat. Övrigt var inte avsikten med utdraget/avskriften.
 
De är ändå bra sökhjälpmedel för att hitta ledtrådar var någon tog vägen som man tappat bort, om man sedan går in i hfl och se efter vad som egentligen står.
 
Hälsningar,
Eva

2010-12-26, 11:12
Svar #5

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Okej, tack så mycket Eva. Det var en sak som blev en överraskning för mig då jag sökte upp en familj i Sörby (Skåne). Där bor min släkt familj med mor och far och tre barn. Jag blev väldigt förvånad att de var tre stycken eftersom på 1890 är de två men har en piga i hushållet. Jag antog då att dottern flyttat hemifrån men sen visar det sig något annat. Pigan är ju deras dotter och syster men eftersom man skrivit ensam i familjen så trodde jag att hon inte tillhörde de. Varför har prästen fört in flickan i ett eget hushåll när tillhör hushållet.
 
Mvh Jesper

2011-02-12, 21:13
Svar #6

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
I Sveriges Befolkning 1880 hittade jag en notering som jag reagerade på. Hustrun till en kyrkoherde i Svenska Kyrkan var noterad som Baptist. Visserligen är det inte alltid som en hustru är överens med sin man, men jag blev lite fundersam. I husförhörslängder, i dödboken och i SCB:s avskrifter fann jag ingen notering.
 
Är det en olycklig felregistrering eller var kommer uppgiften ifrån?
Personen är Karolina Moberger, född 1821 på Fårö (I).

2011-02-13, 10:22
Svar #7

Carl Szabad

Det var ett intressant problem! Men om man går in i källan, dvs SCB-avskriften av husförhörslängden, vilket du uppenbarligen redan gjort, finns ingen kommentar om att hon skulle ha någon annan trosåskådning än den gängse. En felregistrering, alltså.

2011-02-13, 10:55
Svar #8

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Tack Carl
 
Jag misstänkte det. Följer du upp för en rättning?

2011-02-13, 10:57
Svar #9

Carl Szabad

Redan ordnat på webben. På skivan blir felet kvar.

2011-02-28, 17:55
Svar #10

Moderator Källor

Ett inlägg har raderats då det inte är tillåtet med efterlysningar i denna tråd. Vill man göra efterlysningar skall det ske i en tråd som berör en socken kopplad till personen ifråga.

2011-05-26, 10:36
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hur vanligt är det att en hel familj är försvunnen i 1880 trots att de bor där de alltid bott och på samma plats där de också bor 1890 och 1900. Är det källmaterialet som det är fel på eller är det skivan?

2011-05-26, 10:42
Svar #12

Carl Szabad

Exempel, tack! Det är lätt att kolla mot källmaterialet exempelvis via folkräkningsbilderna eller i ett steg till via husförhörslängderna.

2011-05-26, 11:23
Svar #13

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Husförhörslängderna är givetvis kollade.... å där finns de ju... hur skulle jag annars veta att de faktiskt bodde där 1880?
 
Föräldrarna är inte heller avlivade i Dödboken (CDn)men den är ju inte komplett vilket kanske förklarar saken.
 
Nä, det visar sig helt enkelt vara - som vanligt - skrot bakom tangenterna. Om man istället för att söka på CD söker hos SVAR får man lika lite svar... det vill säga de finns inte. MEN om man söker upp en annan familj som bor på samma ställe och då väljer att kika på källa så... jodå, där finns de med. Kanske inmataren hos SVAR gick på fikarast och glömde var han/hon var? Och man kan undra om de haft många fikapauser och om de då också glömt var de var (så att det saknas en massa andra familjer som man inte upptäckt är borta).
 
/Lena

2011-05-26, 11:27
Svar #14

Carl Szabad

Återigen, exempel, tack! Eventuella fel måste ju rättas till.

2011-05-26, 11:58
Svar #15

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Pröva att söka på olika stavningar. Man kan stava namn på mängder av sätt. Stavningen kan skilja sig på en person mellan 1880, 1890 och 1900. I Sveriges dödbok kan man sedan ha fått yttligare en stavning.
På skivorna finns ju ingen normaliserad stavning utan man måste söka exakt motsvarande den text i databasen. De kan vara med men under ett nytt namn.
 
Lycka till!

2011-05-26, 13:19
Svar #16

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
VARDE LJUS över problemet..... det visar sig att familjen finns i 1880 MEN men fel födelseförsamling angiven. Och det är faktiskt fel i källan. De är födda i Långaryd och inget annat (jag har kollat födelseböckerna och alla husförhören).
 
Här är länk till källan:
http://www.svar.ra.se/svarimagetransfer/frameset.asp?uidObjectGUID={91FA6D4E-3E76-4344-8C72-5D28B1A2A79E}&strPysicalPass=SVAR%2FBilddatabas%2FSCB+H usf%C3%B6rh%C3%B6rsl%C3%A4ngdsutdrag+%28HFLU%29+Census%2FSCB+HFLU+1880+Census%2F SCB+HFLU+1880+Census+J%C3%B6nk%C3%B6pings+l%C3%A4n%2F1880+L%C3%A5ngaryd/&kalla=F olkr%C3%A4kningen+1880+Per+Andersson%2C+f.+1822+%28rad+13%29&bildnr=8&format=jpg
 
Sorry du får kopera och klistra.... länken för lång för att funka.
 
Familjen ovanför i folkräkningen var födda på annan plats och nedtecknaren har helt enkelt satt nedflyttningstecken på deras födelseförsamling. Jag gjorde ett stickprov på de övriga familjerna därunder  och visst... det är fler som har fel födelseförsamling på grund av nedflyttningstecknet, de är nästan alla födda i Långaryd men i 1880 fått Villstad som födelseförsamling. I 1890 är det rätt. Så det är nog bäst att kolla alla mellan
 
Backstugsittare Per Andersson
hh              Johanna Johannesson
son             Isak
 
och nedåt.....
 
/Lena

2011-05-26, 14:01
Svar #17

Carl Szabad

Länken fungerar inte och någon backstugsittare Per Andersson född i Villstad finns inte i databasen för 1880. Däremot finns en backstugusittare med det namnet. Han bor i Bänkarekull i Långaryd och om man söker på det bynamnet på skivan finns det 10 st där, varav den här familjen är tre.

2011-05-26, 14:42
Svar #18

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Helt korrekt... det är just den familjen. Men jag kollade även familjerna längre ned, t ex en familj med en dotter vid namn Anima, den familjen har också fel födelseförsamling. Även för dem är det korrekt i 1890.
 
Men Kalle.... länken funkar ju bara om du är inloggad på Svar... andra kommer inte åt den ju.
 
/Lena

2011-05-26, 14:49
Svar #19

Carl Szabad

Jag är inloggad.
 
Uppgifterna om felaktig födelseförsamling kan meddelas som kommentar i SVARs folkräkning. Dock är de inte formellt felaktiga (om än i praktiken) eftersom det de facto står så i underlaget.

2011-05-26, 16:05
Svar #20

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hm, märkligt.... kanske man inte kan länka direkt till bilden.  
 
Jag vet att man kan anmäla ändringar eller kompletterande uppgifter till SVAR men att jag lade ut det här var för att uppmärksamma andra forskare på att det finns en binge med folk som de kanske letar efter och inte hittar därför att fel födelseförsamling är regad hos SVAR. Som ett litet tips alltså.
 
/Lena

2011-05-26, 16:18
Svar #21

Carl Szabad

Vanligtvis identifierar nog inte en forskare personer efter födelseförsamlingen. Det är ju den personuppgiften som är mest osäker i en husförhörslängd.

2011-05-26, 16:25
Svar #22

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Självfallet gör man inte det. I mitt fall så hade jag ju dels alla husförhörslängder dels födelsenotisen men då jag gärna vänder på varje sten ville jag också se vad som eventuellt kunde stå i 1880. Ibland står saker som inte står någon annan stans, inte ens i husförhörslängderna, t ex sinnessjuk eller enbent.

2011-05-26, 16:44
Svar #23

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Om ni läser mitt inlägg längre upp som skrevs 23 december 2010 har ni fått från Eva Dahlberg en jätte bra beskrivning hur detta med folk i folkräkningen ser ut.
 
Mvh Jesper J

2011-05-26, 16:49
Svar #24

Carl Szabad

Jodå, Eva brukar komma med tydliga och informativa inlägg. Nu skiljer ju stavningen rätt rejält mellan Villstad och Långaryd, så det tipset gäller knappast där .

2011-05-26, 20:17
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! tack  Men min släkting som var född i fyra olika församlingar 1870-1880-1890-1900 är i tur och ordning i den s.k. folkräkningen - och flera gånger även i hfl märk väl ;-) - född i Överkalix, Överluleå, Edefors och Jokkmokk .... i samtliga fall utom 1870 är det församlingen hon bott i den 31 december det aktuella året som anges vara födelseförsamling.  
 
Särskilt intressant eftersom Edefors församling som anges vara födelseförsamling 1890 inte fanns 1852 när hon föddes. Edefors bröts ut ur Överluleå 1884 och i SCB 1890 har stor del av befolkningen på samma sida i SCB-utdraget som hon och hennes man fått förs dvs. Edefors som födelseförsamling oavsett när de är födda.
 
1870: Överluleå: Cajsa Helena, f. 1852 i Överkalix Norrbottens län
1880: Överluleå: Kajsa Helena Andersdotter Lundholm, f. 1852 i Överluleå Norrbottens län
1890: Edefors: Kajsa Helena Lundholm, f. 1852 i Edefors
1900: Jokkmokk: Katarina Helena Lundholm, f. 1852 i Jockmock (detsamma gäller för hennes man och barn som är födda i Överluleå respektive Edefors)
 
Hon är född i Överkalix (7 april 1852, Överkalix C:5 (1845-1863) sid 40), men prästen i Överluleå tappar bort uppgiften om hennes födelseförsamling rätt snabbt när hon flyttar runt i Överluleå före och efter vigseln, och det vet vi ju alla att om ingen födelseförsamling står så är det ju den man för tillfället är i som de är födda i ;-)  
 
I Överluleå AI:6b1 (1874-1884) sid 622 finns hon hos far och styvmor, men redan första flytten ut från föräldrahemmet 1875 (sidan 403) är hon utan födelseförsamling. Vid vigseln sommaren 1880 finns hon på sidan 882 och flyttar sedan till Övre Svartlå, sidan 895, till maken och där födds dottern 1882. Allt i Överluleå hfl och utan någon födelseförsamling angiven. I SCB-utdraget står dock förs och nedflyttningstecken på henne och flera andra.
 
Efter att Edefors församling bildats bor de kvar i Övre Svartlå och återfinns i Edefors AI:1 (1890-1894) sid 231 - utan några födelseförsamlingar. De flyttar från Edefors till Jokkmokk 1898 och där anges alla familjemedlemmarna som födda i Edefors i församlingsboken 1897-1905 men det hindrar inte att det i SCB-utdraget tydligt står förs med nedflyttningstecken, dvs. Jokkmokk för dem  
 
Hälsningar,
Eva

2011-05-27, 09:58
Svar #26

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Jag har också sett exempel på folk som bevisligen finns inne, hittas inte vid sök. Fastän jag söker förtvivlat på olika stavningar etc...  Men sen dyker de upp vid ett helt annat sök...
Jag har länge funderat om det är sökmotorn som fallerar, eller registratorerna som var ojämna. Här i tråden framkommer det klart att det är manuella registratorer. Då får man väl ta hypotesen att det är de som fallerat med jämna mellanrum. Vilket är iofs mänskligt och faktiskt väntat.
Ett annat exempel är att vissa omgångar hittade jag massvis med Carl, men knappast någon Karl, men nästa årtionde var det tvärtom. Präster som försöker normalisera eller registratorer som försöker normalisera? Tydligen registratorer...
Lärdom? Får du träff fint och rent, och omständigheterna i övrigt stämmer, är det förträffligt.
Får du inget träff - sök vidare, olika stavningar etc...  Kanske om du vet en släkting sök på släktingen istället...  Med liite tur hittar du så småningom...
 
Problemet är möjligen att ibland får man träff, det ser rätt ut - men KAN alltså vara fel ändå. Om inte annat så var det vanligt att de hade samma förnamn i flera släktled. Pojkar brukade ofta heta Carl osv...
Så häng inte allt på en tillfällig träff fastän det ser rätt ut. Man måste ha flera samstämniga indicier innan man kan fastslå träffen som ett faktum.
 
Några funderingar.  

2011-05-27, 15:37
Svar #27

Carl Szabad

Ett fel många gör är att de tror att stavningar av namn var huggna i sten. Inte ens idag är myndigheterna helt samstämda i det avseendet. En myndighet kan stava ett namn, exempelvis Lindquist, på det viset medan en annan stavar det Lindkvist. Det är ofta beroende på om uppgiften är hämtad ur officiell folkbokföring eller om personen själv lämnat uppgifterna.
 
Man måste alltså alltid söka kreativt, och hur man gör det framgår under hjälptexten i sökfönstret.

2011-05-27, 16:23
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Instämmer med Carl! Jag minns tydligt en gubbe jag skrev av till förra versionen av Sveriges dödbok (jag svävar utanför ämnet, sorry ) - han dog alltså i perioden 1947-1970, jag tittade bara i originalen, inte i SCB-avskrifter och hans namn stavades på två olika sätt i församlingens dödbok respektive i församlingsboken, så jag bad att få titta även i föregående församlingsbok för att få en ledtråd till vad som var rätt - och fick en tredje variant ...!  
 
Han hette något i stil med Karl-Gustaf Gustavsson - i tre olika stavningsvarianter i tre samtida officiella källor och jag behövde välja en av dem ... enligt lagen om alltings [...] så valde jag säkert en stavning han själv inte använde  
 
Hälsningar,
Eva

2012-06-29, 08:47
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det någon, som har möjlighet att söka i Sv. Bef: 1880 efter en Nils A Nilsson född 1860 i ?, bosatt år 1880 troligtvis i Göteborg?
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna