ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2011  (läst 2883 gånger)

2003-12-05, 12:51
läst 2883 gånger

Birgitta Almqvist (Baq)

Hej alla som - tydligt inspirerade av mitt och andras snack om svenska ortsnamn - fortsatt vidare in i en intressant diskussion om datortekniska begrepp. Dessa lämnar dock jag därhän ity jag därvidlag är rena blåbäret. Har i st en alldeles egen profesionellt yrkesverksam  datorexpert, tillika son, som fixar åt mig. Jojo, somliga är förutseende. Det var jag för 50 år sedan i alla fall.
 
Om XP kan jag, om än lite lillgammalt som det blir för den som vill men inte kan, säga att det funkade inte i min Dell som likt sin användare är lite till åren. Så det blev för ättelägget att installera om. Eller snarare installera tillbaka.
 
Glad att ha Microsoft 2000 men saknar den lilla söta XP-vovven som viftade på svansen och skrapade med tassen när jag bad om sök.  
Får väl nöja mig med en eller annan pigg skärmassistent, som jag kan byta ut när jag får lust, bl a ett gem eller en leende röd boll - man får ta det som gives - och fortsätter glad i hågen att söka urfäder.  
 
Birgitta

2005-03-20, 18:52
Svar #1

Utloggad Georg Dreifaldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2014-02-16, 19:47
    • Visa profil
    • www.dreifaldt.com
Ett förslag: Orts-CDn är jättebra att ha, men saknar en massa orter. Skulle inte förbundet kunna lägga upp en diskussion på ett lämpligt ställe där vi som försöker ta reda på t.ex. kordinaterna för nya orter/byar/gårdar/torp etc kan dela med oss av detta till andra.  
 
Bara en tanke (som kanske redan är tänkt av någon annan?)
 
mvh
Georg

2005-03-20, 19:29
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

De orter som saknas torde röra sig om mindre gårdar och torp. Men om något år kan det finnas underlag till en ny och betydligt mer detaljerad ortnamns-CD, så håll ut så länge.

2005-03-20, 20:07
Svar #3

Utloggad Georg Dreifaldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2014-02-16, 19:47
    • Visa profil
    • www.dreifaldt.com
Jättebra Carl!
 
Men det ena utesluter väl inte det andra?
 
Georg

2006-01-03, 11:50
Svar #4

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Min ort-skiva har funkat utmärkt fram tills för någon vecka sedan då jag inte får igång programmet längre...  
 
Jag har inte gjort några installationer eller förändringar mer än de vanliga windows-update körningarna som går automatiskt.
Och allt annat fungerar som det ska (peppar, peppar...)
 
Någon som vet vad detta kan bero på?
 
 
Givetvis har jag testat de åtgärder som föreslås, dvs stänga program, starta om osv, men det hjälper inte...  
 
mvh Niklas

2006-01-03, 15:34
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Din dator orkar helt enkelt inte med. Det är alltså inget fel på programmet. Att stänga program ger inte mer resurser. Du behöver rensa din dator från skräpfiler mm.  
Kör underhållsguiden (diskrensning, scandisk, diskfragmentering). Du behöver förmodligen också ta bort en del program från autostarten också (msconfig). Det är inte fel att sätta i mera minne i datorn också.

2006-01-03, 22:12
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Lite svårt att tro att Niklas (med sin IT-anknytning) har för klent/fullt/skräpigt i burken.. Jag sätter en slant på att XP fått någon fnatt ihop med detta gamla 16-bitarsprogram.. Det är inget unikt, det står en del om det ovan - men kanske Carl Szabad kan ge ett svar som är lite uptodate i frågan..!?

2006-01-04, 09:14
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hur det är i detta fallet vet jag ej, men min dator stängde åtkomsten till Windows XP efter att ha kört en windows-update Security Pack 2 som senare enligt min datakunnige son visade sig ha krockat med min 2-Wheel 4DMouse från Tech. När en sidoscroller-funktion stängdes av så fungerar det igen.
 
Finns det fler ortnamn på CD:n än på Lantmäteriets hemsida
http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html ?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-01-04, 09:25
Svar #8

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Ja, jag har förstått att den skiljer sig en del från övriga cd-skivor från förbundet och att det verkar finnas risk för en del problem relaterat med 16-bitars program till XP.
Dock har jag som sagt kört den utan som helst problem dagligen i cirka ett år på den här burken (och precis som Peter gissar så är det en ganska kraftfull pc (IBM Thinkpad T41, 1,4 ghz M processor, med både stor disk (80 GB) och hyffsat med minne (512 mb) som kör XP professional SP2...)
 
Jag är dock ingen expert på XP eller andra microsoftbaserade operativsystem men då jag inte gjort några installationer av andra program nyligen så funderar jag på om antingen programfilerna blivit korrupta på något sätt eller om någon ny självinstallerad systemuppdatering har satt igång detta strul?
 
Jag kan ju alltid testa att installera om programmet och se om det blir någon skillnad...  
 
mvh Niklas

2007-10-09, 09:24
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Förbundsstyrelsen har beslutat att Svenska ortnamn 1999 ska utgå ur sortimentet. Den som vill skaffa detta utmärkta hjälpmedel för att leta rätt på vilken församling en gård eller by hör till får således försöka leta antikvariskt framöver.

2007-10-10, 06:58
Svar #10

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Finns det fortfarande skivor kvar att köpa, eller är de helt utsålda?
/Helena

2007-10-10, 10:23
Svar #11

Carl Szabad (Carl)


2007-10-10, 19:16
Svar #12

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Varför det. Va den inge bra ?
 
Richard Brun

2007-10-10, 20:58
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Detaljerad beskrivning finns under länk högst upp i diskussionen.

2007-10-10, 21:54
Svar #14

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Konstigt svar jag fick. Under länken i rubriken finns varken upplysningar om min fråga varför eller huruvida produkten va bra. Endast en del diskussion om handhavandet. Visserligen, som i all reklam tyvärr, framhålles alla förtjänster som just denna vara sägs ha. Så dessa utomordentliga egenproducerade virsord kan väl knappast vara grund för att ta bort produkten ur sortimentet. Enligt var där säges finns ju inte bättre produkt på jorden. Och väntetiden kan bli lång för den som suktar efter just denna produkt. Men den som väntar på något gott...  Dessutom utlovas uppdateringar och förbättringar, så det bästa blir ännu bättre...
 
RB

2007-10-10, 22:36
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Varför den utgått kan jag inte svara på. Det är ett beslut som fattats högre upp. Ansvariga för sortimentet i Bokhandeln är Ingrid Månsson och Karl-Ingvar Ångström i förbundsstyrelsen.
 
Själv tycker jag den är väldigt användbar om man vill veta var en gård eller by ligger i Sverige och vilken församling den hör till. Genom att man kan söka på delar av ord kan man identifiera även platser som är svårlästa i handlingarna.
 
Någon information om att det inte finns bättre produkt på jorden kan jag inte hitta i den texten i alla fall. Och någon väntetid för leverans har det inte varit sedan den kom ut.

2007-10-11, 07:09
Svar #16

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Varför inte tillhandahålla den som nedladdningsbar fil framöver istället..!? Har för mig att den låg någonstans kring knappa 50 mehabyte, så det vore ju en fin gest när den nu inte får säljas längre.
 
Eller annars som en medlemsmorot, ifall nu någon ansvarig skulle sätta morgonkaffet helt i halsen över mitt gratisförslag  
 
Ett suveränt vertyg är det, och den förtjänar att vara ett standardverktyg så länge den går att köra (16-bitarsprogram har ju kunnat strula - misstänker att den kanske inte alls går i Windows Vista, eller..?)

2007-10-11, 07:13
Svar #17

Carl Szabad (Carl)

Den fungerar utmärkt i Vista. Det är bara delar av installationsrutinen som ligger i 16-bitars kod, men det är inget problem.

2007-10-11, 10:25
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bra förslag Peter! - om det nu är möjligt att genomföra och att just denna produkt/erbjudande inte orsakar det merarbete för medarbetarna i förbundet, som möjligen styrelsen försöker undvika ... om det nu inte handlar om något annat, som vi bara kan fantisera om.  
 
För mig är Svenska ortnamn 1999 ovärderlig när jag söker på ortnamn, just genom möjligheten att söka på både för-och efterleder - eller som Carl skriver på delar av ord. Tillsammans med Rötters Sockensök och lantmäteriets KartSök och ortnamn går det oftast att finna vad man söker.
 
Nu får jag erkänna; Jag har inte Rosenberg, .. och den finns ju kvar i Bokhandeln under Geografiska hjälpmedel. Kan det möjligen vara så att dessa två produkter konkurrerar med varandra?
Vänligen,
Olle
 
PS. Vet att CD:n Svenska ortnamn ?99 används flitigt i Deltiolog-kretsar (Vykortsamlare  ) DS.
Vänligen,
Olle Elm

2007-10-11, 14:48
Svar #19

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Den minsta prick jag sett är väl den som visade var en ort låg. Tycker att det var en värdelös CD.
 
Kjell

2007-10-12, 09:33
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

En skribent anser CDn vara ovärderlig och en annan värdelös. Det tyder på att åtminstone en av dem förstått vad den ska användas till.
 
Värdet i CDn är inte i första hand kartan, utan textinnehållet, där varje plats är relaterad till närmaste tätort, är kategoriklassad (by, gård, etc) och har koordinater angivna, något som är viktigt för den som använder släktforskarprogram med kartfunktion.
 
De mycket flexibla sökmöjligheterna, där man kan begränsa sig till län, kommun eller församling och dessutom söka på för-, mellan- eller efterled gör att en suddig 1700-talsnotis, där kanske bara ett par bokstäver syns, går att identifiera som en gård eller en by.
 
Man kan också välja objektkategori (slott, fyrar, flygplatser, etc) och den vägen begränsa sökning, eller studera på kartan hur strukturen ser ut i Sverige.
 
Kartan tillkom sent i produktionen och har kanske störst värde för en ortnamnsforskare, som lätt kan få illustrerat hur olika komponenter i ett ortnamn inte sällan är geografiskt hopklumpade. Sök exempelvis på efterleden -röd, -ryd, -rud och -red så kan man se hur de används över landet, fast ursprunget för dem alla kommer från röjning, dvs nybygge. Ett par andra exempel är -muren (förekommer i stort sett enbart i Gästrikland) och mellanledet benning som bara förekommer i gränstrakterna mellan Västmanland och Dalarna.

2008-01-19, 10:08
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
CD:n finns nu i förbundets bokhandelssortiment igen, enligt vad som framgår av Rötters startsida den 15 januari 2008.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 19 januari, 2008)

2010-04-23, 15:19
Svar #22

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
 
Varför fungerar inte skivan Svenska ortnamn på Windows 7?
 
Mvh Inga-Lill

2010-04-23, 16:21
Svar #23

Carl Szabad

Den ska fungera på Windows 7, 32-bits- men inte med 64-bits-versionen.

2010-04-23, 16:54
Svar #24

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Ok, kompisen har 64-bits, då går det tydligen inte. Finns det någon planering om en ny ort-skiva till denna version?
 
Mvh Inga-Lill

2010-07-13, 13:17
Svar #25

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Förbundet verkar inte ha några planer på en ny ort-skiva, tyvärr. Jag ville inte acceptera att bara sluta använda ort-skivan, så för egen del löste jag problemet genom att ladda ner och installera gratisprogrammet Virtualbox från Sun (Oracle?), som skapar en virtuell dator i datorn. Där kan man sedan installera någon äldre Windows-version som man har, och sedan Svenska Ortnamn. När den virtuella datorn är igång ligger den som ett eget fönster på skrivbordet, och det är bara att växla mellan detta och de fönster som man har öppna i Windows 7. (Dock fångas muspekaren i det virtuella fönstret när man klickat där, men man kommer loss med ett tangentkommando.) Det var inte helt enkelt att få allt att fungera, t ex fick först inte den virtuella datorn kontakt med CD-läsaren när jag skulle installera XP. Jag har tyvärr glömt detaljerna eftersom det var rätt mycket pyssel och sökande på nätet efter tips, men det fungerade till slut! Jag tar inget ansvar för om någon får problem om man prövar detta, t ex så vet jag inte om man bör ha antivirus även i den virtuella datorn. Jag mejlade frågan till Sun men fick aldrig något svar.

2010-07-13, 22:36
Svar #26

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Christina!
 
Vet du om detta fungerar i en Mac också?

2010-07-17, 16:36
Svar #27

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Vet inte, men jag kollade på Oracles hemsida, och där finns i alla fall en version av Virtualbox att ladda ner för användning i Mac OS X.

2010-07-17, 17:11
Svar #28

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Jag vet inte om man får lägga ut länktips här, men jag upptäckte nyss att det finns en sida www.virtualbox.org, där man direkt hittar allt om VirtualBox, och slipper leta runt på Oracles hemsida där länkar till VirtualBox förvisso också finns men inte är helt lätt att hitta.

2011-02-10, 00:40
Svar #29

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
 
Nu är det så att jag har skaffat mig en ny bärbar dator, med Windows 7. (Tyvärr) så var det en 64 bits version på den, och då är det ju så att cd-skivan Svenska Ortnamn inte fungerar i denna version. Jag fick aldrig något svar av förbundet, sist jag frågade, om det finns planer på att göra en ny version av denna mycket BRA cd-skiva. Det verkar vara samma problem med cd-skivan Rosenberg.  
Nog måste väl förbundet ordna detta? Jag har fortfarande kvar min stationära dator med Windows XP, där båda dessa skivorna än så länge fungerar, men hur många har kvar Windows XP?
 
Mvh Inga-Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna