ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-02  (läst 1193 gånger)

2003-10-08, 17:16
läst 1193 gånger

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Hej Birgitta
Var har du hittat Svenska ortnamn och vem har skrivit den? Hittar den inte i Libris, SOFI/DAG  eller någon annanstans.  
Mvh Margareta

2003-10-08, 18:14
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Margareta! Svenska ortnamn 1999 är en CD. Den kan inhandlas via Rötters Bokhandel (spalten till vänster)

2003-10-08, 18:36
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Boken som Birgitta menar är väl Svenskt ortnamnslexikon som enligt information på SOFI:s hemsida (www.sofi.se) kom ut i juni 2003 och är utarbetat inom Språk- och folkminnesinstitutet och Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet och skrivet av en grupp forskare vid de båda institutionerna (redaktör: Mats Wahlberg).  
 
Boken kan beställas från Språk- och folkminnesinstitutet (Box 135, 751 04 Uppsala, tel. 018-65 21 60, e-post registrator@sofi.se). Den kommer också att finnas tillgänglig i bokhandeln. Pris 350 kr inkl. moms.  
-----
Slut citat.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Margareta, jag hittade det under Nyhetssidan på deras hemsida.

2003-10-08, 18:58
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Ursäkta, jag missade att även den nya boken heter så. Den här diskussionen berör ju CDn.
 
Boken är, som Birgitta skriver, elegant formgiven och mycket innehållsrik. En brist är att den inte är heltäckande. Den ger ett antal tusen nedslag på olika namn, men oftast finns ju inte det man söker med. Å andra sidan skulle en heltäckande bok om ortnamn snarast bli ett större bokverk, och dessutom aldrig bli färdig.

2003-10-08, 20:58
Svar #4

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Tack Eva  
Misade deras nyhetssida. Jag ska skriva till dem.
Hälsningar
Margareta

2003-10-10, 10:55
Svar #5

Birgitta Almqvist (Baq)

Hej Eva, Margareta och Carl och tack för engagemang i frågan om ortsnamn. Det är i och för sig inte frågan om hur heltäckande boken Svenska ortsnamn är eftersom en av alla brister i min kunskapsbank gäller geografi, och jag därför inte kan avgöra den saken. Det är ortsnamnens ursprung som jag finner vara så fascinerande. Jag förstår Carls vettiga ord om att det skulle bli ett större bokverk. Skulle ett sådant material rymmas på en CD?  
 
Ta som exempel min barndoms ort, Råsunda: min av experter obekräftade tanke är att namnet ursprungligen är sammansatt av  rå = råmärke (gränsmärke) och sund = stycke av vatten som man simmar över (definition enl Wess?n Våra ord, en av mina favoriter i bokhyllan). Skulle det kunna vara så att Råsunda fått sitt namn av att platsen hade ett vattendrag som utgjorde en gräns mellan - ja vad då?  
 
Märkligt kan tyckas att den del av Sverige som jag bor i heter Västernorrlands län fast länet obestridligen vetter åt öster. Det lär ha sitt ursprung i att denna kuststräcka efter ett krig för flera hundra år kom att tillhöra vårt östra grannland Finland och då onekligen låg väster om detta. Eftersom jag har missat många av skoltidens lektioner inte bara i geografi utan även i historia, kan jag inte kan redogöra för när detta inträffade.  
 
Historia är emellertid ett ämne som jag, i takt med min egen stigande ålder, finner alltmer intressant. Nån som känner igen sig? Vi som söker våra och andras rötter är väl (?) också intresserade av historia i största allmänhet så jag har nog 'fränder'i Rötter.
 
Vilket projekt det skulle vara för en idog och kunnig person  att skapa ett sånt ortnamnsregister!
 
tycker Birgitta

2003-10-10, 17:12
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Västernorrland låg onekligen i den västra delen av Sverige när länet bildades. Finland avstyckades som eget land först 1809.

2003-10-11, 07:36
Svar #7

Michaël Lehman (Philippos)

Av samma anledning återfinner man landskapet Västerbotten vid svenska ostkusten och landskapet Österbotten vid finska västkusten.
 
Förvisso avstod Sverige bland annat Finland i freden i Fredrikshamn 1809, men eget land blev Finland inte så tidigt; det övergick från svenskt till ryskt storfurstendöme. Finland förklarades och erkändes självständigt först 1917.

2003-10-12, 13:26
Svar #8

Birgitta Almqvist (Baq)

Carl, javisst, det var ju det jag förklarade i mitt inlägg, men inlärning funkar ju bäst om man repeterar svaret, eller att någon annnan bekräftar det, så nu ska väl alla begripa varför detta för oss östra landskap en gång ur ett finländskt perspektiv låg västerut och därför fick heta Västernorrland.    
 
Det finns emellertid mer provinsiella förklaringar till ortsnamn och det är dessa jag hoppas att en dag få läsa om på en CD. Det är de små orterna vars namn är spännande att få veta mera om. Det är ett område som är relaterat till folklivsforskning. En pigg etnolog skulle kanske kunna framställa en sådan CD som komplement till Svenskt Ortnamnslexikon? Men - jag vet att jag därvid är lite naiv - vem skulle betala kalaset?
 
Frågan är alltså fortfarande: är det möjligt att åstadkomma en sådan CD? Det var det jag önskade att någon skulle kommentera, så kom igen!  
 
Birgitta, sedan 1960 en innevånare i detta vårt östra Västernorrland

2003-10-12, 22:49
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Av Birgittas inlägg kan man tro att landskapet Västerbotten (Västernorrland är länet) för flera hundra år sedan tillhört Finland och att namnet därför ska ses ur ett finskt perspektiv. Men både Västerbotten och Österbotten var under 600 år svenska landskap så namnen ska nog snarare ses ur ett svenskt perspektiv. Finland tillhörde Sverige från slutet av 1200-talet till 1809.

2003-10-13, 18:14
Svar #10

Birgitta Almqvist (Baq)

Kristina! Ditt inlägg om Västerbotten var intressant även om det låg en bit ifrån den ursprungliga frågan, den om min förhoppning om en framtida CD om våra ortsnamn.
 
Nu är det nog så att inlägget om Västerbotten får du rikta till Micha?l, men jag kan väl ändå nämna att enl min just nu aktuella källa, Norstedts uppslagsbok 9:e uppl. 1992, så är Västerbotten inte endast ett landskap utan även ett län(AC). En del av V-norrlands län (Y) tillhör Västerbottens län enligt nämnda källa.  
 
Men låt mig återvända till frågan om våra ortsnamns ursprungliga betydelebärande delar. Jag hoppas fortfarande att någon entusiast ska kunna uppfylla min - och säkert många andras - önskan om en CD med våra ortsnamns ursprungliga betydelser.
 
Ortsnamn bär på kulturhistorisk information som vi släktforskare, antingen vi är amatörer eller professionella, bör ha stor nytta och glädje av.  
 
I förhoppning om att alla nu har skickat iväg de fyra vykorten med protester mot borttagandet av sockenindelningarna, vill jag föreslå att vi också slår vakt om de gamla ortsnamnen och deras ursprungliga betydelser.  
 
Namn på boplatser har så vitt jag förstår alltid varit meningsbärande och kan därför berätta mycket om hur livet gestaltade sig för våra förfäder där de bodde. Vad sägs om t ex Blidö, Njutånger, Tillfället, Hamra, Åkersberga, Drälinge - visst väcker de  din nyfikenhet?  
 
Birgitta

2003-10-13, 18:22
Svar #11

Michaël Lehman (Philippos)

Nej, en del av ett län kan inte tillhöra ett annat län. Vad vore det för slags ?korsägande?? Snarare är det så, att huvuddelen av Ångermanland ingår i Västernorrlands län, men nordligaste delen av Ångermanland ingår i Västerbottens län och nordvästra delen av Ångermanland ingår i Jämtlands län.

2003-10-13, 18:56
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Birgitta menar nog rätt fast det blev fel. Västerbotten är ett landskap och inget annat. Länet heter Västerbottens län.
 
Gränsen mellan landskapen Ångermanland och Västerbotten tillhör f ö en av de knivigheter jag stött på under arbetet med Socken-Sök (som f ö fick en ros i fredags i Anbytarforum; tack för den!). Den som vill fördjupa sig i frågan kan använda Socken-Sök, via länk från Rötters startsida.
 
Vad avser möjligheten för någon entusiast att göra en CD med våra ortnamns betydelse så finns det flera statliga institutioner som sedan bortåt 100 år arbetar med det projektet. För närvarande skulle jag grovt gissa att de häften som hittills utkommit i serien Sveriges ortnamn upptar någon hyllmeter. Själv är jag lycklig innehavare av fyra stycken som täcker in Ångermanland.
 
Via Rötter > Länkar > Historia > Ortnamn kan man hitta mer information.

2003-11-01, 16:10
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Nu har jag inte läst igenom allt här... men, beräknas det utkomma någon uppdatering av CD:n Svenska Ortnamn? Jag har nämligen precis upptäckt att det inte går att installera den på Windows XP p g a fel filsystem.

2003-11-01, 16:26
Svar #14

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 08:36
    • Visa profil
Lotta, du vet att det finns en bra tjänst on-line? http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html
 
Mvh
Peppe

2003-11-01, 16:37
Svar #15

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Per!
 
Jodå, det vet jag, men det är smidigare att söka i Svenska Ortnamn. Där kan man också få upp listor på alla gårds- och bynamn i en församling med flera bra sökmöjligheter. Mycket bättre med andra ord.  
 
Mvh//
Lotta

2003-11-01, 16:42
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Lotta! Den fungerar i XP i mitt system (se diskussion i arkivet ovan hösten 2002, då operativsystemen var på tal).
 
Hälsningar,
Eva

2003-11-01, 21:02
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Eva!
 
Vad har du för filsystem? NTFS fungerar det inte i, möjligen FAT32, men det vet jag inte...än .
Emigrant-CD:n går inte heller att installera och inte JBGF:s CD  
 
Mvh//
Lotta

2003-11-01, 22:55
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag har svårt att tänka mig att filsystemet skulle spela någon roll här. Det är förstås inte omöjligt, men jag tippar annars att XP ställer till lite grand om sökprogrammen är 16-bit eller gamla på annat vis. Har du provat att ändra kompabilitetsläget? (Gör en genväg till progammet, och högerklicka på den, så ser du en flik Kompabilitet)

2003-11-01, 23:34
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Daniel!
 
Det går naturligtvis inte att göra en genväg till programmet och ändra kompatibilitet när jag inte kan installera det.  
 
Mvh//
Lotta

2003-11-01, 23:36
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Lotta! Det är FAT32 och även Emigranten (och Sveriges Dödbok respektive Befolkning) fungerar utmärkt - jag kom på att jag inte installerat vår egen cd . Det gick att göra ser jag, men jag söker alltid  på nätet när jag behöver något från JBGF:s databas (bredband :-) ...).
mvh,
Eva

2003-11-02, 00:08
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Lotta: du kan göra en genväg till installationsprogrammet och ändra dess egenskaper. Vad blir det för felmeddelande förresten - är bara nyfiken, jag har inte någon av skivorna själv men om jag skaffar så är det bra att veta innan vad det blir för trassel med NTFS..
 
Är det kopieringsskydd eller liknande som bråkar? Det kan jag tänka mig ger problem med NTFS.

2003-11-02, 07:11
Svar #22

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Lotta,
 
Oavsett Windows-version så kan man få installationsproblem p.g.a. primärminnets storlek. Installation av program från CD's, t.e.x Kartex, på min gamla PC gav konflikt med McAfee. Prova med att stänga ALLA program, inkluderat virus-scanner, före installationen.
 
Mvh, Bosse.

2003-11-02, 09:30
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Lotta! De enda fel vi noterat på Svenska ortnamn nyligen är en felpressad leverans som kom i juni i somras. När felet upptäcktes stoppades försäljningen tills en ny upplaga kom. Felet yttrade sig dock inte som problem vid installation, utan vid sökning.
 
Teoretiskt kan det ju vara ett mekaniskt fel på CDn. Pröva att installera den på någon annan dator. Annars sätter jag en slant på Bosses tips med att stänga av alla andra program. Det finns visserligen inga konstiga rutiner i förbundets CD-produkter och alla har utan problem kunnat installeras på datorer med antivirusprogram igång. Det finns f ö inget kopieringsskydd på CD-n som kan störa installationen.
 
Det planeras ingen 32-bitsvariant av Svenska ortnamn i det här utförandet. Det går inte att automatiskt konvertera gammal 16-bitskod. Däremot är det min förhoppning att någon gång i en framtid kunna göra en utvidgad version med fler namn, men enligt Lantmäteriet är inte det registret klart förrän om tre år.

2003-11-02, 13:22
Svar #24

Lotta Nordin (Lotta)

Hej och tack alla för förslag!
 
Jag har nu lagt in CD:n på vår bärburk utan problem. Det är uppenbarligen NTFS som ställer till det, för på bärburken är det FAT32 och samma version av XP. Jag ska ominstallera XP på den här burken idag och byta till FAT32 så får vi se.... NTFS klarar inte av 16-bitsprogram och det är vad felmeddelandet också säger (på Mr Gates produkters vanliga kryptiska sätt).  
Förbundets övriga skivor har jag inte haft problem att installera, Sveriges befolkning och Sveriges Dödbok, inte heller Stockholmsskivorna innebar några problem.
 
Mvh//
Lotta

2003-11-02, 14:07
Svar #25

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Lotta.
 
Jag har XP och mina partioner är formaterade med NTFS. Trots detta har jag inte haft några problem med att installera och använda Svenska Orter.
 
Vilka rättigheter har ditt användarkonto i XP?
Ibland kan detta ställa till det om man bara är en vanlig användare.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-11-02, 14:48
Svar #26

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Ann!
 
Jag har administratörsrättigheter. Och som sagt, felmeddelandet säger att det är just 16-bits som är problemet. Jag ringde även supporten för datorn och dom säger att programmen är för gamla. Det märkliga var att dom sa att det inte ska spela någon roll om jag har FAT32 eller NTFS, så varför det fungerar på den ena datorn men inte den andra är ett stort mysterium. Jag har också försökt ändra kompatibilitet på installationsfilen via utforskaren, med samma usla resultat.
 
Mvh//
Lotta

2003-11-02, 16:03
Svar #27

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Vad konstigt. Jag hoppas att det löser sig. Det låter lite tråkigt att behöva ha FAT32.
 
Hälsnignar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-11-02, 16:18
Svar #28

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
NTFS och 16-bitars program innebär inte någon principiell motsättning!  Däremot händer det ibland att gamla installationsprogram får problem i nya system (jag sysslar med mjukvaruutveckling så jag har sett det hända några gånger). Ett typexempel - vanligt för ett par år sedan - är att installationsprogrammet blir förvirrat för att det hittar en disk större än 2 (eller 4) GB och rapporterar att det inte finns diskutrymme.
 
Eftersom du har installerat det på din bärburk (bra ord förresten, det måste jag komma ihåg) så kanske det fungerar att helt enkelt kopiera mappen där du installerat programmet till din XP-maskin. Det brukar gå bra för enkla installationer men förutsätter nätverk mellan datorerna eller CD-brännare i den bärbara.
 
En annan sak som fungerat ibland är att göra en slaskmapp på XP-datorn, kopiera hela CDn till den och installera därifrån.

2003-11-02, 21:35
Svar #29

Lotta Nordin (Lotta)

Hej igen!
 
Undrens tid är inte förbi.  
Efter att ytterligare en gång ha konsulterat supporten för datorn och fått ett mycket bestämt svar att det inte ska gå med 16-bitsprogram på min XP så gjorde jag en ominstallation av XP (skulle ändå göra det p g a att annat inte fungerade efter fabriksinstallationen) med NTFS igen. Tänkte sen att jag för skojs skull skulle stoppa i CD:n och se om jag fick samma usla resultat en gång till. Men se! nu fungerade det alldeles utmärkt.  
Så det som inte ska gå det gick! Det kan ju vara bra att veta.  
 
Mvh//
Lotta
...och tack igen till alla som engagerat sig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna