ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08  (läst 2492 gånger)

2000-07-14, 14:32
läst 2492 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tips! Om Du gör en vanlig sökning och endast matar in text för församling, ex vis Vireda, får Du en listning på alla på CD:n förekommande ortnamn för just den församlingen. Användbart när man håller på att utreda en socken och inte begriper vad det står.
Självklar sökningsmetod på CD:n för en del kanske, men inte för alla.
Vänligen,
Olle Elm

2000-07-14, 17:38
Svar #1

Carl Szabad

Olle! Vill man begränsa sig ytterligare kan man under Objektkategorier välja (Bebyggelsenamn) så slipper man namn på sjöar, berg o dyl.

2000-12-21, 11:37
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Vi har fått kritik mot CDn som kanske bottnar i en pedagogisk miss från oss. En användare har klagat på att de tätorter som en post är relaterad till inte alltid är de som vägmässigt är naturligt relaterade.
 
Avsikten med att ange fågelvägen och riktningen till närmaste tätort för varje post är alltså inte att platsen naturligt ska vara relaterad till tätorten, utan att man ska kunna placera in den på en vanlig karta, exempelvis en bilatlas. Ett exempel:
 
Söker man på Falekvarna i en bilatlas hittar man inte platsen. Söker man i Svenska ortnamn får man fram att det är en gård som ligger ca 4,5 km NO om Vartofta. Vartofta är en tätort som på CDn anges ligga i Slöta fs i Falköpings kn och som även finns med på en vanlig karta. Med hjälp av en linjal kan man således på vägkartan, med utgångspunkt från Vartofta, placera Falekvarna på exakt rätt ställe, även om gården inte finns med på kartan.
 
Man ska också vara medveten om att 90 % av alla platser som finns med på CDn saknas i en väl så detaljerad kartbok. Den mycket utförliga KAK-atlas som vi har på förbundets kansli innehåller således ett register på ca 100 sidor med namn i mycket liten stil i fem kolumner per sida, som är större än A4-format. Det registret skulle alltså behöva vara på bortåt 1000 sidor för att få med allt som finns med på CDn.

2002-04-26, 11:42
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Det har visat sig att många inte känner till att det finns en uppgradering av sökprogrammet för Svenska ortnamn här. Men OBS!, det gäller bara de som köpt CDn före mars 2000, och har versionsnumret 1.00 eller 1.02. Versionen framgår om man klickar på knappen OM. Står det v. 1.04 är det den senaste och behöver inte uppgraderas.
 
Uppgraderingen fungerar dock bara om man lagt in hela CDn på hårddisken.
 
Carl Szabad
Projektledare

2002-09-20, 13:59
Svar #4

Utloggad Anneli Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2013-10-06, 12:31
    • Visa profil
Jag kanske ska köpa CD:n Svenska ortnamn, men jag har en fundering innan jag beställer den som jag hoppas att någon vänlig själ kan besvara...
 
På exempelbilden som  finns här på rötter när man läser om CD:n så visar den en hel Sverigekarta. Går det att söka i enbart ett län och få upp en karta på det länet?

2002-09-20, 14:06
Svar #5

Bo Berndstsson

Nej, kartan är alltid en översikt över hela landet. Söker du på enbart ett län, så visas träffarna för det länet, men resten av landet finns med på kartan.

2002-09-20, 14:14
Svar #6

Utloggad Anneli Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2013-10-06, 12:31
    • Visa profil
Det är ju lite synd tycker jag. Finns det någon liknande CD att beställa som man kan komma ner på länsnivå på kartan när man söker??

2002-09-20, 14:16
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Fortsättning på ovanstående:
 
Här är ett exempel på kartbilden vid sökning på orter som börjar på Red, Rud, Ryd och Röd. Den första bilden gäller sökning på hela Sverige, den andra Jönköpings län. Varje röd prick är en träff.
 
 

2002-09-20, 16:45
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om man vill komma ner på länsnivå, får man köpa Lantmäteriverkets kart-cd som finns för de olika länen. Kruxet är bara priset, som är bortåt 2000 kr för ett län.

2002-09-22, 18:37
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Det var ett par år sedan Lantmäteriets CD kostade så lite. Nu kostar de 4.000:-/län.

2002-09-24, 11:54
Svar #10

Utloggad Anneli Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2013-10-06, 12:31
    • Visa profil
Hmm... förstår inte... Jag har precis köpt den här CD:n och jag har version 1.02. Varför får man inte den senaste versionen som verkar vara 1.04 för?? Så, bör jag uppgradera min nu då eller? Dessutom så får jag inte ut några röda prickar på min karta... Kommer de röda prickarna om jag uppgraderar?

2002-09-24, 23:17
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag köpte min cd i maj -02, och blev också förvånad när jag fick version 1.02 (eller som det står vid installationen 1.03). Jag lade in den på min dator med Windows ME och hade samma problem som Anneli, dvs inga röda prickar. Dessutom kunde jag inte få upp fullskärmsbild. Uppdateringen hjälpte inte mot något av de problemen.
 
Jag gjorde aldrig något av saken - det var för varmt i somras ... - och har helt enkelt knappt använt cd:n. Häromveckan fick jag dock dataproblem, och fick slutligen formatera om hårddisken, och lade in Windows XP. Därför får jag nu lägga in allt igen och tänkte att nu ska jag höra av mig till förbundet innan jag lägger in ort-cd:n.  
 
Jag fick dock först syn på Annelis inlägg om sitt problem här idag och känner exakt igen problemet, vilket jag tänkte skriva.  Men innan dess måste jag ju testa om det funkar att lägga in den i mitt nya system - döm om min förvåning när de röda prickarna nu finns här. Skivan är fortfarande version 1.02, vilket strider mot infon på hemsidan, men fullbildsskärm får jag och de röda prickarna finns.
 
Mitt problem finns alltså inte längre, men jag måste fortfarande tala om att Anneli inte är ensam om det.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-09-25, 00:10
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Version 1.04 är en minimal uppgradering mot 1.02 och därför har vi inte gjort någon nypressning.
 
Däremot förstår jag inte riktigt varför de röda prickarna inte syns. Har man grafiken inställd på minst 16-bitsfärg, vilket torde vara standard idag, borde de synas utan problem. Eventuellt kan det vara så att grafikdrivrutinen i datorn behöver uppdateras. Detta kan man göra från leverantörens hemsida.
 
Carl Szabad
Projektledare

2002-09-25, 07:36
Svar #13

Karin. A. Björkholm. (Karin)

Windows XP (Professional)  löser alla problem !

2002-09-25, 16:30
Svar #14

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Anneli och Eva!!
 
Samma problem här, inga röda prickar och inte fullskärmsbild.
 
Och till Karin A, den problemlösning du föreslår kanske kostar två tusen kronor eller mer. Det tycker jag är alldeles för dyrt.
 
Kjell

2002-09-25, 18:14
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det där med fullskärmsbild skall ju fixa till sig om man laddar ner uppdateringen ort.exe som man hittar enklast genom att klicka här. (Samma länk som förtexten här ovan hänvisar till..)
-Nu skall det som står där modifieras lite, då det har blivit lite otydligt formulerat - men vissa problem lär hur som helst lösa sig med den uppdateringen. Notera att det krävs att man har CD:n installerad på hårddisken.
-Självklart skall detta program gå att köra utan XP-Pro; det skall fungera från Win 3.1 och framåt..
(Carl lär nog meddela mer..)

2002-09-25, 18:51
Svar #16

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Peter!
Meningen med att installera hela CD:n på (49 meg) hårddisken bör väl vara att slippa använda CD skivan i fortsättningen. Eller??
 
Kjell

2002-09-25, 18:57
Svar #17

Kjell J

Jag har uppdaterat till 1.04 men det blev inga röda prickar ändå.

2002-09-25, 19:18
Svar #18

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Jag har kört programmet (1.02)i snart två år med W95, W98 och W98SE utan några som helst problem.
Grafiken är ställd på 16 bitars färg som Carl Szabad påpekar här ovan och hela CD:n ligger på hårddisken.

2002-09-25, 20:55
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Kjell! Har du kollat om din grafikdrivrutin behöver uppdateras?

2002-09-25, 21:07
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Om jag minns rätt (jag har ju inte längre möjlighet att kolla det ...) så micklade jag med färgerna för att få till det och bilden fixades inte med uppdateringen. Jag hade hårddiskinstallation och följde råden om uppdatering och läste frågorna här utan att hitta någon lösning. Däremot hittade jag samma fråga från Karin Jegelius den 13 april 2000 (se äldre inlägg).
Det fungerade inte tillfredsställande var allt jag hade kunnat konstatera innan min datorn gick i en lite märklig strejk häromveckan. Mitt nästa steg om jag inte hade sett Annelis fråga hade varit att ringa kansliet (eller ställa frågan här kanske, men eftersom frågan redan fanns från 2000 och jag inte var hjälpt av svaret så hade jag nog ringt istället). Nu var det ju bra tycker jag att diskussionen blev här (du hade kanske inte behövt ta bort den nya rubriken Peter ... ;-) ).
 
Det kan ju ha varit något med drivrutinerna som alltså rättades till när jag igår försökte med min XP-graderade maskin, i övrigt är ju alltså datorn densamma. Annars vet jag inte varför, jag vet bara att jag hade problem i Windows ME, därmed inte sagt att alla andra har problem eller att det inte fungerar hos andra. Det är ju trots allt buggarna som är det intressanta.
 
Carl, när det gäller att ni inte gjort nypressning utan levererar 1.02, så kan det ju då gärna framgå av hemsidan, nu står det så här: Den nya versionen heter 1.04. Versionsnumret för sökprogrammet får man fram om man klickar på OM. Det är ju lätt att tro att om man beställer nu så är det den man får. Jag vet att det blir 1.04 när man gör den uppgradering som finns på hemsidan, men det tror man ju inte man ska behöva. Det är ju bättre att lägga till den förklarande texten på hemsidan, det kostar väl inget?
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-09-25, 22:18
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Givetvis menade jag att programmet/CD:n skall vara installerat på datorn (CD:n behöver man aldrig stoppa in igen, annat vid en ev. ominstallation)
Jo Eva, som jag nämnde ovan så är en ny formulering på gång; det blir väl Håkan som får gå in och ändra det..
-Ett förtydligande om det Bo skrev om att färgen nu står på 16-bitar som Carl sa  - det går förstås bra bara det är minst 16-bitar (den som har högre inställning behöver alltså inte ställa ner värdet..)

2002-09-26, 08:24
Svar #22

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag har tidigare installerat den rekommenderade uppdateringen (1.04) på min W2000-dator. Den utlovade åtgärden att programmet startas i maximerat läge har vissa brister. När programmet startas täcks hela skärmen av  applikationsfönstret, men själva informationsdelen är i övre vänstra delen av skärmen. Resten är bara en bakgrund. Det går att åtgärda på olika sätt, t.ex. genom att
- välj förminskning - applikationsfönstret “förminskas” till att bara visa den delen som innehåller info och placeras i mitten på skärmen.  
- därefter välj maximera och applikationsfönstret fyller hela skärmen utan onödig bakgrund.
 
I mina ögon ett lite krångligt sätt att utnyttja skärmen. Har någon mer samma problem, enligt Carl var jag i mars den enda som påpekat problemet.

2002-09-26, 08:39
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Det låter bekant. Jag tror att det var något i den stilen jag hade, dvs. det jag kallade för problem med fullskärmsbilden. Det är lite svårt att beskriva ett problem enbart på minnesbilden. Jag vill lite likna fenomenet vid att det blev som Emigrantskivan snarare än Dödskivan när jag körde på hela skärmen, dvs. mest bakgrund. Det problemet finns inte med Ortskivan i mitt nya system.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-09-26, 09:03
Svar #24

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Christer m.fl
 
Om skärmbilden.
 
Det är samma problem jag har, det gäller för både v. 1.02 och v 1.04. Det är ju enkelt att lösa med några klickningar, men ändå mycket irriterande.
 
Röda prickarna har nu kommit upp på min karta, hur det gått till vet jag inte.

2002-09-26, 10:49
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Christer och Kjell! Det här fenomenet har uppträtt vid några tillfällen, men det verkar inte finnas någon röd tråd. Christer har W2000 och ett annat fall jag hört rörde XP. I XP-fallet dök fenomenet upp vid uppgraderingen från 1.02 till 1.04, men för Kjell uppträdde det tydligen i båda versionerna.
 
Vad har ni för hårdvara? Grafikkort (med uppdaterad drivrutin?), processor? Det låter ju som om något är darrigt i Kjells dator eftersom prickarna nu kommit fram.

2002-09-26, 12:06
Svar #26

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Carl!  Prickarna kom fram när jag uppgraderade till XP, från W 98.  
Skärmbildsproblemet har jag haft en gång tidigare, det var med ett travprogram som hette Hippodromen. Det var nog W95 på den tiden. Det var olösligt den tid jag körde det.
 
 F.ö. har jag en 300 mhz prosessor 64 mgb minne och Matrox grafikkort. Ej uppdaterat eftersom jag in vet hur jag ska göra.

2002-10-10, 22:07
Svar #27

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej,
 
Beträffande skärmbildsproblemet så har jag precis samma fel på min WinXP-dator . Har även testat på en Win98-dator, och det var samma sak där. Vill minnas att problemet uppstod efter uppgradering till version 1.04. (Prickarna har dock varit synliga både före och efter uppgraderingen.)
 
Grafikdrivrutinerna är uppdaterade på båda datorerna. XP-datorn har en 1.4 GHz-processor och Win98-datorn en 850 MHz-processor. Båda har 256 MB RAM.
 
Hälsningar
Carin

2003-08-17, 12:18
Svar #28

Birgitta Almqvist (Baq)

Svenska Ortnamn - ursprung och betydelse
Det finns nu en bok om ortnamn och dessas betydelsbärande för-, mellan, och slutled. Den kostar uppemot 500 kr. Min önskan är att boken kunde överföras till CD. Kanske inte det första en släktforskare är ute efter, men vi är förvisso alla (?) intresserade av gamla socknar, gårdar och små orter. De ursprungsnamn en socken har innebär ju även en kortfattad beskrivning av hur namnet uppstått. Namnet på en ort kan säga mycket om livet på den orten, dess natur och andra särdrag.  
 
Boken är mycket vackert tryckt med fina bilder, men lite otymplig att bläddra i.
Många orts/stadsnamn kan härledas ur konungars och andra storheters namn.  
 
Ursprunget för tex Karlshamn är det väl inget tvivel om utom möjligen vilken kung Karl det var som gav staden sitt namn, liksom Oskarshamn eller Sofiero. Vad var det som gav Solna dess namn? Vad ligger bakom namnet Blidö? Vad gav upphov till ex Drälinge Därvidlag finns bl a denna förklaring: man 'drog lingen' /drä linge/ med den döde över åkrarna ner till ån där båten kunde forsla den döda kroppen vidare. Om den förklaringen är den riktiga säger det en del om befolkning och bebyggelse i trakten.
 
CDn Svenska Ortsnamn, som jag f ö själv har, är bra på sitt sätt, särskilt för en som likt mig själv alltid tycks ha varit frånvarande under geografilektionerna i skolan.
 
Birgitta som vill ha en CD med ortnamns ursprung

2003-10-08, 13:26
Svar #29

Carl Szabad (Carl)

Under sommaren tog CDn Svenska ortnamn 1999 slut och vi beställde en nypressning. Tyvärr kom det med ett par filer av fel generation på CDn så träffresultatet blir fel. Detta märks exempelvis om man bläddrar i söklistan för församling, då programmet hänger sig när man kommit till E.
 
Det hann inte gå ut så många CD innan vi upptäckte felet, men den som fått CDn under juni till augusti bör kolla så inte felet finns med på den. Vi skickar naturligtvis en ny som utbyte till den som fått en felaktig.
 
Carl Szabad, projektledare

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna