ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges gravbok 2008  (läst 1657 gånger)

2008-10-27, 18:47
läst 1657 gånger

Carl Szabad

CDn ska finnas färdig omkring 10 december. Priset rår jag inte över, så det får du kolla med någon annan.
 
Nej, några nya versioner blir det inte mindre jobb med eftersom utdraget avser hela databasen och det största jobbet under hösten har varit att höja kvalitén på materialet. Jag ska tipsa programmakarna att de ska lägga in en kontrollfunktion i sina program så att folk inte kan vara avlidna innan de föds. Bara där har jag rättat tusentals poster. Dessutom finns ju ingen kvar på förbundet sen som kan jobba med ett så omfattande projekt.
 
Västanfors har levererat, Ramsberg har inte bestämt sig än och Skinnskatteberg för gravboken manuellt.

2008-10-28, 10:23
Svar #1

Utloggad Johan Skog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2016-04-01, 06:11
    • Visa profil
Hej Carl!
 
Ett lysande iniativ detta!
 
Har Hovsta/Axberg (T) skickat in?
 
Mvh
Johan

2008-10-28, 11:59
Svar #2

Carl Szabad

Axberg har levererat och därmed gissningsvis även Hovsta eftersom den är annex.

2008-10-28, 21:39
Svar #3

Utloggad Iréne Albinson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 16:51
    • Visa profil
Hej!
Har Nottebäck, Granhult och Sjösås lämnat uppgifter?
Mvh
Iréne

2008-10-28, 23:25
Svar #4

Carl Szabad

Nottebäck och Granhult, men inte Sjösås.

2008-11-13, 10:28
Svar #5

Utloggad Annika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2009-07-05, 16:57
    • Visa profil
Hur är det med Piteå landsförsamling, Piteå stad, Hortlax och Norrfjärden? Har någon av de skickat in?
Mvh Annika

2008-11-13, 10:42
Svar #6

Carl Szabad

Piteå land, stad och Hortlax har skickat in. Norrfjärden har meddelat att de inte vill vara med.
 
Det har hittills kommit in närmare 5,2 miljoner poster från 537 församlingar eller samfälligheter.

2008-11-18, 08:36
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var inte lätt att hitta hit, då Cd:n heter Begravda i Sverige.
 
Hur vet man att ens egen intresseförsamling finns med?  Jag är ju själv mest intresserad av gravplatser i Mo, Själevad, Hörnefors, Högsjö, Ångermanland.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-18, 09:05
Svar #8

Carl Szabad

Texten som jag skickade över till Rötter hade ändrats. Annars hade det varit solklart var du skulle söka.
 
Vilka kyrkogårdar som är med kommer att finnas som sökparameter på CDn. Vad gäller dina församlingar är Själevad och Mo med på CDn. Hörnefors skulle fundera men kunde aldig bestämma sig. Högsjö är under pågående digitalisering och har därför inte levererats.

2008-11-18, 09:38
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag frågade tidigare (på annat ställe) om möjligheten att lägga in bilder på gravar och fick svar att det hade man tänkt på. Kan man knyta bilder till gravposterna trots att de ligger på en CD/DVD eller kommer man också att tillgängliggöra registret online? Det vore bra med en lista (enkel textfil) över vilka kyrkogårdar som finns med på skivan.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-11-18, 09:52
Svar #10

Carl Szabad

Claes-Göran! När CDn är färdig kan en sådan lista läggas upp, men arbetet pågår fortfarande. Någon automatisk knytning mellan CDn och släktforskarförbundets gravstensinventering går inte att göra.

2008-11-18, 09:55
Svar #11

Carl Szabad

Eftersom CDns namn kommer att bli Begravda i Sverige medan insamlingsprojektets var Sveriges gravbok är det bättre att diskussionen fortsätter under den nyupplagda rubriken med CDns namn.

2008-11-18, 10:24
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Synd att inte Hörnefors bestämde sig, för där finns så många begravda från sågverkssamhället Norrbyskär. Min farfarsfars grav är överlämnad till kyrkogården (eller vad det heter), så den kan försvinna närsomhelst. Vad jag förstår, så har denna förteckning på begravda inte något med gravplatser, som försvinner att göra. D v s förteckningen på begravda finns kvar även om graven försvinner? Är det rätt?
 
Kommer denna CD att uppdateras i framtiden, så det är lönt att vända sig till Hörnefors, i mitt fall, och försöka få dem att ändra sig?
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 18 november, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-11-18, 10:35
Svar #13

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej igen!
Har Balingsta pastorat skickat in ännu?
mvh Solveig M

2008-11-18, 10:45
Svar #14

Carl Szabad

Som jag skrev här ovanför är det bättre att diskussionerna fortsätter under Källor > CD-skivor > begravda i Sverige.
 
Jag har skickat ut sammanlagt fem påminnelser till dem som inte skickat in något material och dessutom ringt upp drygt 400 församlingar, så alla har varit ordentligt informerade om projektet. Han man då fortfarande inte skickat in något datautdrag uppfattar jag det som ett medvetet ställningstagande.
 
Upphörda gravplatser finns vanligtvis kvar, men det varierar mellan kyrkogårdarna.
 
CDn kommer inte att uppdateras eftersom det är ett lika stort arbete med att göra en ny version som att göra den här första.
 
Balingsta har lovat att skicka, men har inte skickat in något.

2008-11-18, 10:48
Svar #15

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Eftersom CDns namn kommer att bli Begravda i Sverige medan insamlingsprojektets var Sveriges gravbok är det bättre att diskussionen fortsätter under den nyupplagda rubriken med CDns namn.
 
Eller så kan någon moderator byta namn på tråden.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-11-18, 10:51
Svar #16

Carl Szabad

Diskussionerna fortsätter under Källor > CD-skivor > Begravda i Sverige, som är CDns namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna