ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2008  (läst 1463 gånger)

2008-07-31, 10:05
läst 1463 gånger

Carl Szabad

I tysthet har släktforskarförbundets nästa projekt dragit igång. I tysthet eftersom det är till kyrkogårdsförvaltningarna som inbjudan adresserats, inte i första hand släktforskarna. Det gäller att få kyrkogårdsförvaltningarna att dela med sig av sina digitala gravböcker, och då uppgifter enbart om de gravsatta, inte om gravrättsinnehavare, som kan uppfattas som känsligt.
 
Tanken är att ett sådant register ska gagna både släktforskare och de som ansvarar för gravarna och deras omvårdnad. Många gravar saknar idag gravrättsinnehavare och på de här viset blir det lättare att få kontakt mellan släktforskarna och kyrkogårdsförvaltningarna.
 
Inbjudan skickades ut i början av juli. Kanske inte bästa tid om man vill få respons, men hittills har det under semestermånaden redan strömmat in 320.000 poster avseende 140 kyrkogårdar, förutom de 480.000 som redan finns avseende elva gravplatser i Stockholm.
 
Gensvaret har varit mycket positivt hos de som hittills svarat. Några mindre förvaltningar har inga digitala register, vilket i flera fall beklagats. Några citat ur svarsmejlen är ett bra initiativ, eminent projekt, skönt att det fungerar så enkelt, vilket bra initiativ och det är självklart att vi ska vara med.
 
En gravbok kan innehålla uppgifter om begravda långt bakåt i tiden. Vad vi hittills fått in, så här i början av projektet, är 3 st 1600-talsgravar, ett 50-tal 1700-tals-, drygt 4.000 1800-tals- och ca 60.000 från första halvan av 1900-talet. En närmare projektbeskrivning finns här.
 
CDn ska komma ut till jul och får betraktas som en första version. Om det blir ett lyckosamt resultat hänger förhoppningsvis flera pastorat på vid nästa utgåva.
 
Jag ser gärna att de släktforskare som har kontakt med någon kyrkogårdsförvaltning propagerar för projektet där så det blir så fullständigt som möjligt. Fast i inbjudningen har de fram till 31 augusti på sig och många har redan aviserat att de återkommer efter semestrarna.

2008-07-31, 12:25
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Carl! Jättebra intiativ och ska bli spännande att se resultatet men är tanken att detta ska vara ett komplement till Gravstensinventeringen?
 
MvH Helene

2008-07-31, 12:37
Svar #2

Carl Szabad

Helene! Nej, Gravstensinventeringen handlar om att registrera de fysiska gravvårdar som ännu finns bevarade. Det kan finnas sådana kvar på kyrkogårdarna som minner om avlidna som sedan länge är borta ur gravböckerna.
 
Sveriges gravbok handlar i stället om att ta vara på information i befintliga digitala gravregister hos församlingarna. Där finns nämligen uppgifter om begravda som inte har någon gravvård alls (från minneslundar) eller där en gravvård aldrig blivit rest över en vanlig grav.

2008-07-31, 12:45
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Bra initiativ! Den CDn ser vi fram emot.

2008-07-31, 12:52
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack Carl för svaret. Låter mycket positivt.
 
mvh Helene

2008-07-31, 15:15
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Instämmer med Helene och Chris att det är ett bra initiativ. Jag mailar till dig, Carl, och frågar om kyrkogårdsförvaltningarna i de pastorat jag är särskilt intresserad av har svarat. Om någon av dem inte har gjort det, ska jag göra ett vänligt försök att få dem att svara. Åtminstone min hemförsamling bytte upp sig till ett mycket bra gravregisterprogram härom året, så jag hoppas på positivt gensvar därifrån.  
 
I en grannsocken gick jag en sommarkväll förra året och sökte efter en barngrav från 1906, då den kyrkogården har mängder av gamla gravar. Tyvärr var så många stenar bevuxna med mossa och andra hade oläslig text, att jag inte fann vad jag sökte. Ett mail till församlingen har jag ännu inte fått svar på. Kanske jag får svaret på CDn!?
 
Mvh
Ingegerd

2008-07-31, 16:32
Svar #6

Carl Szabad

Ingegerd! Tack för stödet! Det var ungefär den reaktionen jag hoppades på när jag nu presenterar projektet i Anbytarforum.
 
Vad gäller din barngrav kan vi hoppas att den kommer med. Du kan också undersöka vilket kvarter på kyrkogården som skapades 1906 då nya gravar ofta lades efter varann. Så hittade jag min morfars mors gravsten på Sollefteå kyrkogård. Det fanns inte en färgflaga kvar i den inhuggna texten, men eftersom jag visste var de som begravdes 1929 låg, lyckades jag hitta henne ändå. Nu är texten på stenen ifylld med färg.

2008-07-31, 18:56
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Carl
 
Jag ser att lite av mina tankar i en annan tråd har kommit ut i verkligheten här, det är roligt (även om ni inte läst den?).  
Övriga ämnen » Döden » Sökta gravrättsinnehavare .
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-07-31, 22:22
Svar #8

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Carl, jag har haft kontakt med två landsortskyrkor i min närhet i och med hembygdsforskning. Jag tror inte någon av de
två kyrkorna har digitaliserat sitt register. Jag har i det ena fallet sett en pärm som fungerar som gravbok.
 
Finns det intresse av att vi som verkar här i bygden digitaliserar de uppgifter som den kommande CD'n skall innehålla?
 
Sen undrar jag, då jag inte är helt hemma på hur gravböcker fungerar, kommer CD'n bara innehålla information ur de gällande gravböckerna, för jag
antar att det bara är de som är digitaliserade? Om svaret är ja innebär det då att gravar där gravrätten upphört inte kommer att finnas med?
 
Mvh
 
Jonas

2008-07-31, 22:48
Svar #9

Carl Szabad

Jonas! Det material som inkommit hittills varierar beroende på pastorat. I vissa är gravrätten för evigt, men i andra tidsbegränsad. Det kan också skilja inom en församling. Således kan riktigt gamla gravar finnas med om församlingen varit ambitiös och registrerat även äldre gravböcker.
 
Visst är det av intresse att få en gravbok digitaliserad, men då måste det gå snabbt om det ska ske inom detta projekt. Det finns visserligen lite extra tid att ta till, men CDn ska ändå vara pressad och klar i början av december. Studera gärna inbjudningsbrevet, som finns via en länk längst ner på sidan med projektbeskrivningen.

2008-08-20, 09:53
Svar #10

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag tycker det här (Sveriges Gravbok) är ett jättespännande projekt där innehållet kommer bli väldigt användbart och jag ser fram emot slutresultatet.  
 
Däremot undrar jag om det finns någon länk någonstans på Röttersidan för att ta sig till projektsidan? Anledningen till att jag undrar är att många förmodligen missar att det pågår ett sådant projekt, om man nu inte råkar lägga märke till diskussionen i AF.  
 
Med vänlig hälsning,  
 
Henrik Törnqvist  
Örebro

2008-08-20, 10:01
Svar #11

Carl Szabad

Henrik! Jag ska skriva ihop lite text för Rötter.

2008-08-20, 11:11
Svar #12

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Carl, jag tackar för det svaret!
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-08-28, 12:01
Svar #13

Utloggad Karl-Erik Lerbro

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2008-12-29, 18:23
    • Visa profil
Finns det någon information tillgänglig här om vilka kyrkogårdsförvaltningar som i dag deltar med uppgifter?

2008-09-01, 12:18
Svar #14

Carl Szabad

Nej, tiden går för närvarande till att ta hand om allt material som kommit in. Jag har funderat på att lägga upp den typen av information, men just nu känns det inte prioriterat. Kanske i slutfasen av projektet, för att blåsa lite på de som är sena.

2008-10-26, 22:03
Svar #15

Carl Szabad

För den som är intresserad av hur projektet går kan jag meddela att databaserna från kyrkogårdarna strömmar in. I fredags passerades 4½ miljon poster från 2.000 kyrkogårdar. Under bara den senaste veckan har det flutit in 600.000 poster från 300 kyrkogårdar. Det är inte orimligt att det till slut landar omkring 5 miljoner, dvs lika många som i senaste versionen av Sveriges dödbok, även om det på den här CD:n finns gravar ända från 1600-talet.
 
Den kommer att finnas pressad och klar omkring 10 december.
 
Läs mer här: http://www.genealogi.se/forbund/gravbok.htm.

2008-10-26, 23:05
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det ska bli intressant att se vilken täckning det blir och vad som kommer att saknas, men det är väl svårt att veta innan de sista posterna rullat in.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-10-26, 23:17
Svar #17

Carl Szabad

Planen är (om jag hinner) att lägga upp en sida när CDn är nästan klar med de som då ännu ej kommit in, för att kanske lyckas locka ytterligare några. Eftersom den första gissningen om hur mycket material som skulle komma in rörde sig om 1-1½ miljon poster har förväntningarna överträffats flera gånger om.

2008-10-27, 07:07
Svar #18

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Carl!
 
Har det kommit in många poster ifrån församlingarna Fryksände, Sunne och Lysvik i Värmland?
 
MVH: Anita Karlsson

2008-10-27, 07:34
Svar #19

Carl Szabad

Fryksände och Sunne har levererat. Lysvik funderar ännu.

2008-10-27, 08:43
Svar #20

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
Har det kommit in poster från Dalby och Västeråker i Uppsala län?
mvh Solveig

2008-10-27, 09:12
Svar #21

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag ser verkligen fram emot den dag då jag kan sätta skivan i CD-läsaren. Förhoppningsvis kan jag sen hitta flera gravar som jag skulle vilja besöka.

2008-10-27, 09:21
Svar #22

Carl Szabad

Dalby och Västeråker tillhör Balingsta pastorat, som har lovat att skicka in, men ännu ej levererat.

2008-10-27, 09:54
Svar #23

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej Carl,
 
Hur är det med Norra Hagunda församling, har de levererat? Hur stor andel av de tillfrågade har levererat?
 
Mvh
 
Jonas

2008-10-27, 10:03
Svar #24

Carl Szabad

Norra Hagunda har levererat.
 
Om man räknar antalet kyrkogårdsförvaltningar så är det en bit över hälften som har skickat in sitt material. De som återstår är nästan alla små församlingar, så det allra mesta som finns digitaliserat torde ha kommit in.

2008-10-27, 15:07
Svar #25

Utloggad Marianne Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-09-01, 21:07
    • Visa profil
Hej Carl!
Har Arvika , Brunskog och Mangskog  skickat in än?
Mvh Marianne

2008-10-27, 15:09
Svar #26

Carl Szabad


2008-10-27, 16:15
Svar #27

Utloggad Birgitta Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2015-08-25, 22:29
    • Visa profil
Hur är det med Götene, Holmestad, Vättlösa och Ledsjö församlingar?
Mvh Birgitta

2008-10-27, 17:41
Svar #28

Carl Szabad

Götene pastorat, där alla församlingarna ingår, är inskickat.

2008-10-27, 18:13
Svar #29

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Följer med spänningen alla aktiviteter i det här projektet. Några spontana frågor:
 
- Kommer man hinna med deadlinen så att skivan kommer ut till jul?  
 
- Har man fastslagit vad skivan kommer kosta?
 
- Eftersom de flesta kyrkogårdsförvaltningars registerprogram har försetts med en export-funktion som innebär att man kan göra utdrag titt som tätt, kommer man skapa nya versioner med jämna mellanrum eller en internetbaserad betaldatabas eller dylikt?  
 
- Hur har församlingarna Ramsberg (T), Västanfors (U) och Skinnskatteberg (U) ställt sig? Har de skickat in någon information?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna