ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-30  (läst 1356 gånger)

2004-11-30, 15:39
läst 1356 gånger

Ingmarie Fridlund

När kommer nya cd-skivan med döda??????
 
Är det någon som vet det.
 
Tacksam för svar
 
Ingmarie

2004-12-01, 00:14
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Den kommer i januari eller februari.

2004-12-01, 07:20
Svar #2

Utloggad Stig Nordström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-02-12, 23:50
    • Visa profil
Hej Carl
 
Men de församlingar som är lediga på listan för alla församlingar...vad händer med dem?  
 
Hälsningar Stig

2004-12-01, 08:32
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Det är version 3 av dödboken som kommer nu. Det blir väl en 4 med tiden också. För den som är intresserad finns drygt 300.000 poster kvar att komplettera med namn.

2004-12-01, 21:43
Svar #4

Utloggad Lisbeth Fritze

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2011-11-19, 19:08
    • Visa profil
Hej Carl!
Är det något som man kan uppdatera i min 2 version
eller måsta jag köpa en helt ny?
 
Mvh Lisbeth.

2004-12-01, 22:34
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Nej den går inte att uppdatera. Detta har att göra med den stora mängd data som ingår.

2004-12-07, 19:46
Svar #6

Marit Nyhus

Hva vil denne cd inneholde som ikke 1950-1999 inneholder?
Vil den inneholde navn fra 1950-1970 og døde etter 1999???

2004-12-08, 00:06
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Marit! Den innehåller även:
alla avlidna i Sverige 2000-2003,
2/3 av alla som avlidit i Sverige 1947-1949,
namn, adress och födelseförsamling tillagt på 70-80 % av de som avlidit 1950-1970 (i version 2 saknas dessa uppgifter på alla),
alla svenskar som var skrivna utomlands och avlidit efter 1990.

2004-12-08, 09:31
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kompletteringen 1950-1970 kan man läsa närmare om under projektet Namn åt de döda.

2004-12-08, 12:09
Svar #9

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Men det är rätt dålig uppdatering på den rätta sidan. Nog måste det väl ha hänt något som det går att informera om sedan 2004-09-13 ?!

2004-12-08, 14:23
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Annelie! Vad är det för information du saknar där och som inte heller finns i tidigare inlägg i den här diskussionen?

2004-12-08, 15:43
Svar #11

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Carl: Hade gärna sett att det på sidan under nyheter rapporterades kort hur arbetet går framåt, även om det inte är några större händelser.. Vad som görs just nu, när CD'n planneras att vara klar, etc.

2004-12-08, 16:05
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Anna-Lena Hultman ansvarar för sidan Namn åt de döda, men jag vet att bl.a. hon sliter fullt för att det skall bli en skiva, så siduppdateringar har haft mycket låg prioritet. (Detta påverkar även Emigrantforum som hon också har hand om.)

2004-12-08, 16:56
Svar #13

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Jag ber om ursäkt. Ser nu att min formulering var ganska klumpig.
 
Jag saknar ingen information, jag har fått det jag behöver. Min kommentar menade snarare på att den 'rätta sidan' borde innehålla den information som även finns här. T.ex. det som Simon här efterfrågar.
 
Jag vill dock inte att Anna-Lena ska behöva jobba ihjäl sig. Finns det inte tid till uppdateringar så finns det inte. CD-skivan är naturligvis viktigare.

2004-12-08, 17:26
Svar #14

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. Eller........
mvh Solveig

2004-12-08, 17:53
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Simon Olsson
Carl skrev 1/12 under denna rubrik att skivan kommer i jan-feb. Carl skrev 8/12 under denna rubrik vad skivan innerhåller utökat. Dessutom har det tidigare under andra rubriker sedan forskardagarna i Östersund i augusti, skrivits mkt o informativt om denna skiva. Jag tycker att Carl har informerat mer än möjligt om detta, så varför din kritik av dålig info?
Jan-Christer

2004-12-08, 20:14
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Visst, håller med dig Jan-Christer, men mer än möjligt, låter onekligen som ett roligt misstag eller avsiktlig lustifikation i formuleringsverkstaden, om omöjlig överskottsinformation!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-09, 23:04
Svar #17

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Jan-Christer: Den informationen finns att läsa här på anbytarforum och jag håller koll på vad som skrivs här. Så jag viste svaren på frågorna när jag skrev dem.
 
Någon dålig information är det inte tal om. Min mening var att säga att informationen även borde ligga på Namn åt de döda-sidan.
 
Men jag har samma åsikt som Annelie och vill inte att Anna-Lena ska jobba ihjäl sig. Att göra klart CD'n prioriteras mer än att uppdatera sidan.

2004-12-10, 22:12
Svar #18

Lars Gunnar Sandström

Hej! Nog borde väl   n å g o n   orka med att lägga in den mest nödvändiga informationen under Namn åt de döda - Att Dödskivan 3 kommer i ... 2005. Många med mig har sett fram mot att ha tillgång till den i slutet av 2004!

2004-12-11, 11:52
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

När CDn ska komma har varit förespeglat sedan i somras. Jag har hela tiden haft för avsikt att den ska kunna vara klar strax efter årsskiftet, även om projektet NÅDD därefter senarelagts i ett antal steg. Det sista materialet därifrån har jag ännu inte fått, men blivit utlovad nu i dagarna.
 
I förrgår tillkom dock en faktor som kommer att senarelägga CDn. Förbundsstyrelsen har beslutat att den även ska innehålla en engelsk version av sökprogrammet vilket innebär att manualen och alla hjälptexterna måste översättas samt att en ny layout behövs. Det gäller också att på ett korrekt sätt beskriva administrativa begrepp som med största sannolikhet inte förekommer i andra länder.
 
Hur lång tid det tar är svårt att säja, men om allt flyter som det ska kanske den ändå kan kunna komma ut under februari, dock är tidsplanen nu betydligt mer osäker.
 
Carl Szabad, projektledare

2004-12-11, 12:30
Svar #20

Jan Ek (Janek)

Om problemet är så stort att uppdatera projektets egen hemsida på Rötter med lite färska uppgifter, kanske ett enkelt grepp vore att tillfälligt suspendera texten på förstasidan, och bara lägga en stor och tydlig link till denna diskussion.
 
Då skulle också de som inte noggrant följer Anbytarforum kunna få en riktig och realistisk beskrivning av förväntad tidsplan. Jag är enig med andra som skrivit i tråden att detta kan vara viktigt för hur man prioriterar och lägger upp sin egen forskning, eventuella arkivbesök etc.
 
Som det nu är får den som surfar in på projektet också en väldigt märklig bild av situationen för projektet, där folk till och med uppmanas att adoptera nya församlingar inför den kommande version 3 ... med utgivning under 2004.

2004-12-11, 12:49
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Jag tror det föreligger en missuppfattning här. Projektet Namn åt de döda är bara en komponent omfattande ca 1/4 av innehållet i Sveriges dödbok version 3. CDn kommer, liksom alla andra produkter förbundet gett ut, att få sin egen sida, åtkomlig bland annat från Bokhandeln, när den väl är färdig för distribution.
 
Möjligheten att adoptera kvarvarande församlingar i projektet NÅDD fortsätter som tidigare för komplettering i version 4 som förhoppningsvis kommer om några år. Där finns inget annat beslut.

2004-12-11, 14:31
Svar #22

Jan Ek (Janek)

Carl,
 
Jag tror inte missuppfattningen hos de som hittat fram till denna diskussion på Anbytarforum är så stor som hos de som bara förhåller sig till presentationssidan för projektet Namn åt de döda via huvudsidan Rötter.
 
Nu har Sveriges Släktforskarförbund startat projektet Namn åt de döda med syfte att fylla luckorna i materialet inför nästa version av dödboken, vilken beräknas utkomma under 2004. Välkommen du också att delta i projektet!
 
Detta, och resten av informationen som ligger där, kan knappast leda till annat än missuppfattningar och förundran. Några få meningar om att insamlingen inför version 3 nu är avslutad, att senaste nytt om utgivningen av CDn finns här på anbytarforum (med direktlink), och att själva projektet fortsätter med syfte att ge ut en fullständig version 4 om några år, är allt som skall till för att leda folk på rätt spår i sina funderingar.
 
Jag tror kanske också att du missar poängen i en stor del av frågorna ovan för att du ser dem med ögonen av den som kanske är bäst insatt av alla. För släktforskaren x i z-by kan detta omöjligt vara så klart efter ett sök på Rötter ...

2004-12-11, 15:29
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det tog ett tag innan poletten föll ned vad Carl pratade om när han skrev projekt NÅDD. Säkert känt för de insatta, men inte för vem som helst.
 
Lärdomen för framtiden är kanske att inte ha delar av Rötter liggande utanför redaktionens kontroll och utan möjlighet för redaktören att göra ändringar. Namn åt de döda ligger under vad som verkar vara familjen Hultmans personliga hemsida.

2004-12-11, 16:15
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Jan! Efter visst funderande har jag kommit fram till att du kanske har en poäng med sista stycket. Det är möjligt att läsarna är mer intresserade än man tror av själva processen också. Men ofta består den av ett evigt felsökande, rättande och letande efter strukturer och nya fel. Det känns inte så sexigt (ursäkta uttrycket).
 
Nu är det kanske lite sent att lägga upp en särskild nyhetssida för den här versionen, vi är ändå inne i ett slutskede. Programmering pågår och skulle vara klar till nyår, men när även en engelsk version ska ingå lär det ta ett tag till. Sedan brukar följa några intensiva dagar med testkörning för att hitta buggar.
 
Hjälptexter och manual brukar tas fram i det här skedet, när man märker vad som är oklart. Manualen till den förra versionen går naturligtvis att återanvända till stora delar men en hel del nya begrepp måste tillföras. Därefter ska även de engelska texterna tas fram, något som visade sig inte vara helt enkelt vad gäller Sveriges befolkning 1890, som snart kommer i en engelsk version, men något av de texterna går säkert också att återanvända.
 
Layout till omslaget (fram-, bak- och insida) samt själva CDn ska tas fram. Sedan ska den godkännas av presseriet.
 
Pressning brukar ta ungefär två veckor. Och efter det är vi förhoppningsvis fortfarande kvar i februari.
 
På den här versionen kommer några nyheter jämfört med den förra. Sökning på civilstånd ska bli möjlig och den utvidgade wildcard-sökning som är införd i Sveriges befolkning 1980 kommer även att fungera på den här CDn. Även sökning på landskap är tillfört och eftersom även svenskar skrivna utomlands finns med finns en knapp för land. Ungefär 4.710.000 avlidna kommer att finnas med varav 313.000 fortfarande saknar namn.
 
NÅDD är mycket riktigt arbetsnamnet för Namn åt de döda som blir otympligt när man säjer det för femtionde gången.

2004-12-12, 11:09
Svar #25

Lasse Berglund

På version 2 så finns det ett par tusen namnlösa poster från åren 97-99 med enbart källan RTB 9x, kommer dessa att vara kompletterade i denna versionen? På avlidna från första åren från 70-talet (71-77?) finns adresserna härledda i källan MTL-71 eftersom aktuella adresser belades med sekretess av riksarkivet, varför?

2004-12-12, 11:22
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Varför Riksarkivet belade gatu- och postadresserna, men inte själva postnumren(!) med sekretess kan man bara svara på där, men eftersom uppgifterna kommer från SCBs material är de ändå oåtkomliga i dag. Statistiksekretessen förstärktes nämligen genom en lagändring våren 2001 så att inget material från SCB är åtkomligt längre.
 
För de namnlösa som avlidit efter 1970 kommer uppgift om namn och adress 1970 att vara kompletterade via en ny körning mot 1971 års mantalslängd.

2004-12-12, 13:20
Svar #27

Torsten Åhman (Torman)

Kommer alla kolumbarier i Stockholm med på den nya CD-skivan ?
torsten.ahman@comhem.se

2004-12-12, 14:38
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

CDn innehåller ingen information om var personer är begravda. Den innehåller uppgifter om avlidna och var de varit skrivna.
 
 
 
Se även Anbytarforum: Ordet är fritt!: Namn åt de döda
//Anbytarvärden

2004-12-30, 18:42
Svar #29

Marit Nyhus

Hei Carl Szabad. Tusen takk for svar på min forespørsel fra 7/12. Beklager sent svar, har ikke vært inne på denne delen av siden på en stund. 
 
Hilsen Marit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna