ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-27  (läst 1521 gånger)

2004-08-18, 12:29
läst 1521 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jag har en oväntat lång starttid. Först kommer en liten ruta med produktnamn mm, men sen dröjer det ca 15 långa sekunder innnan jag kan börja söka! Kör en modern dator (3 år gammal, P4 1.7 Mhz med Windows Me).

2004-08-18, 15:52
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag kan tänka mig att det har att göra med att den behöver 'dra igång' en del saker för att den skall kunna användas.. Den är visst gjord i Filemaker om det kanske är något som förklarar något för den insatte.
 När jag slår på den tar den en 8-9 sekunder kanske, men om jag stänger programmet och startar den på nytt (alltså utan att ha startat om datorn) går det på 3 sekunder. (Då ligger väl det som 'behövs' redan i minnet.)
 
Jag kör nu 2,4 Ghz med ett år på nacken, vilket kanske ungefär motsvarar skillnaden mellan 9 och 15 sekunder i ren processhastighet.
 
Finns det fler saker att rapportera så gör gärna det här - jag kommer väl så småningom kanske att lägga upp skilda underrubriker om det blir nödvändigt.

2004-08-18, 17:46
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Jag har testat CDn i en ur-Pentium 133 MHz med 32 Mb RAM och fick ungefär samma starttid. Det är dock lite lång tid om man är van vid förbundets hemskapade sökprogram, men det beror på att man inom Riksarkivet/Svar har som standard att använda FileMaker för den här typen av applikationer.

2004-08-18, 18:03
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Låter den sig installeras på hårddisken, och gör det i så fall någon skillnad på starttiden?
 
För oss som forskar mycket från en Laptop runt omkring i världen vore det lite dumt om man måste ha med sig skivan överallt ... Jag har hört att det visserligen finns fiffiga emulatorer som man kan lura sig runt detta problem med, men enligt uppgift kan man bara ha en CD installerad på just det trixiga sättet??

2004-08-18, 18:07
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Den ska installeras helt på hårddisken.

2004-08-19, 14:39
Svar #5

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Långa söktider på CD?
Jag har gjort tester med första CD:n Helge Nybergs, Medelpads familjeregister 1500-1800. Pentium 1,8 Mhz användes.  
Det är Windows-operativet som är boven.
W98 och ME lämpar sej inte att söka bland 30 000 filer.
Windows 2000 snabbade upp söktiderna från 40 sek - 4 sek. Släktforskaren Alvar Stockhaus, Matfors bevittnade förställningen som gjordes 2001.
Värt att prova kanske.

2004-08-19, 15:14
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Georg! Är det någon jämförelse med den rubricerade CDn du avser?
 
Jag glömde nämna att den 133 MHz-dator jag testade Rosenberg på hade Windows 98 som operativsystem och gav samma starttid som Sten-Stures med sin 1,7 GHz (ska det väl vara, inte MHz?).

2004-08-19, 23:19
Svar #7

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Carl, visst Ghz, jag blev visst lite fartbild!

2004-08-19, 23:20
Svar #8

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil

2004-08-20, 16:51
Svar #9

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Carl
Sten-Stures 1,7:a hade ju Windows ME, det är lika illa som W98. Vad händer om ni kör i Windows 2000 elle XP.

2004-08-20, 17:46
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Georg! Avser du fortfarande Medelpads-CDn? I så fall kanske du ska lägga upp en diskussion om den. Den vet jag inget om.
 
Vad gäller Rosenberg fungerade den som jag skrev bra i Windows 98. Den fungerar också bra i XP eftersom det är det OS som jag testat den i. Starttiden är 7 sek i min AMD 2,0 GHz med XP vilket kanske inte är särskilt snabbt, men inte långsamt heller.

2004-08-20, 23:27
Svar #11

sst

Varför jag har Windows ME? Av den konstiga anledningen att jag har en sk hem-PC med supportavtal köpt för snart 3 år sedan. Supporten utgår på 3-årsdagen. Gör jag någon ändring t ex uppgraderar till XP så gäller inte supporten!! Då kan jag inte sända in datorn på service om det skulle hända något tråkigt!!
Det var är Compaq, så deras regler får konstiga konsekvenser.

2004-08-21, 09:03
Svar #12

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Carl
Den första Medelpads CD:n är inte aktuell längre. Den hade extremt långa söktider. Det var nog många som inte  fick någon större glädje av den. Därför använde jag den för denna test för att visa skillnaden mellan OS.  
Detta var kanske inte rätt forum för mitt inlägg.
 
Starttiden 7 sek. är väl OK.  
Lycka till!

2004-09-06, 22:07
Svar #13

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Jag saknar möjligheten att använda musens rullknapp när texten inte ryms i Beskrivningsfönstret. Samma sak gäller i informationstexten ”Om Rosenberg” under knappen ”Rosenberg”. Det känns väldigt ”gammalmodigt” att behöva använda rullningslisten. Rör det sig om en miss i programmeringen som enkelt kan uppdateras eller finns det någon orsak till förhållandet? En annan egenhet inträffar om man råka klicka utanför något fält, då blir hela skärmen blåfärgad!

2004-09-07, 14:25
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Sigvard! Anledningen att det inte går att skrolla i fönstret med rullknappen om man har långa beskrivningar ligger hos FileMaker som sökprogrammet är uppbyggt runt. Däremot kan du skrolla mellan de olika posterna i en Träfflista eller Träffbild med rullen.

2004-10-14, 21:16
Svar #15

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Rosenberg startar inte! Har kört på min Window ME ett par månader, visserligen tog det lite tid att få igång programmet (har dock 1,7 Mhz och 256 Mb), men nu startar programmet inte alls!
 
Har avinstallerat och installerat på nytt. Har provat att ta bort katalogrester, men utan framgång.
 
Kanske något som ligger kvar i något register, men jag vet inte hur jag skall kolla.
 
HJÄLP!

2004-10-14, 23:03
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Sten-Sture! Det låter ju märkligt att det har fungerat men nu inte gör det.
 
Med Windows Me har vi dock fått reda på ett par fall som har svårt att starta. Pröva att använda filen RBG_FM.EXE i mappen DATA i stället och se om det fungerar tills vi lyckats få fram en annan lösning.
 
Och visst var det 1,7 GHz, inte MHz?

2004-10-16, 10:42
Svar #17

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil

2004-11-19, 06:51
Svar #18

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Prisfråga.
 
Jag har sett att Rosenbergs-skivan (den äkta) finns på Arkion och på SVAR för 345 kr.  
Hos Förbundet kostar skivan normalt 395 kr och medlemspriset är 345 kr.
Borde inte skivan vara något billigare i normalpris och medlemspris, liksom förbundet ändrade priset för Klaraskivan...?
 
Det samma gäller för flertalet av skivorna som förbundet säljer (Gamla Stan, Mantal, Sjöfolk m. fl).
Varje liten krona billigare i normalpris och medlemspris, gör ju att vi hellre handlar hos förbundet än vänder oss utsocknes (speciellt som det funkar så bra med att få skivan hem i brevlådan).  
Det i sin tur, borde göra att förbundet får in mer pengar till sin verksamhet och god resum?...
 
Med vänlig hälsning,
Helena Thorman

2004-12-27, 09:43
Svar #19

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Julpyssel med Rosenbergs handlexikon.
 
Jag har jämfört fyra versionerna av C.M.Rosenbergs handlexikon på CD-skiva.  
Regis2, juni 2001 är i det närmaste identisk med Regis1, mars 2001. Regis3,  
2004, bygger på de tidigare och är klart förbättrad.
 
Jag därför gjort min jämförelse huvudsakligen mellan SVAR(2004) och  
Regis3(2004). Vid jämförelsen har jag extraherat texten ur respektive databas  
och skrivit den som ren text med tabseparering av fälten inom en rad och NyRad  
som separator mellan poster. Hade inte antalet rader överstigit 64000 skulle  
texten kunnat läsas direkt in i Excel.
 
Jag har varit tvungen att ersätta alla tab-tecken och nyrad-tecken som fanns  
inom respektive databas med mellanslag. Jag har också tagit bort alla multipla  
mellanslag.
 
Lite vårdslöst kallar jag skivan från Svar och Släktforskarförbundet för  
SVAR(2004), eller ännu kortare, SVAR
 
I Regis3(2004) finns 65727 poster, i SVAR(2004) finns 66343. I en hopjämkad  
textfil finns 67117 rader. Detta beror både på att det i databaserna finns både  
avsiktliga och oavsiktliga dubbletter och på att det finns felstavade ortnamn så  
att min jämkningskod inte passade ihop motsvarande rader från respektive  
databas.
 
För SVAR hittar jag således 1390 rader som inte har motsvarande ortnamn i Regis.  
För Regis hittar jag 774 rader utan motsvarighet från SVAR.
 
Många av olikheterna beträffande ortnamnen kan hänföras till att SVAR-basen dels  
har avsiktliga dubbletter där samma ortnamn samtidigt ska tilldelas t ex mer än  
ett sockennamn eller häradsnamn, dels att där Rosengren och Regis som ortnamn  
anger t ex Aflången, Aflångsberg och Aflångshyttan så gör SVAR om detta till  
tre poster med likalydande text under de tre namnen Aflången, Aflångsberg  
och Aflångshyttan.
 
Av de 67117 raderna i den hopjämkade texten finns 50348 rader där både namn och  
text är identiska. 16769 rader är således icke-identiska. Räkna bort de 2164  
raderna med åtskiljande namn så återstår 14605 rader där texten skiljer sig.
 
Man ser att många av skillnaderna i texten är mycket triviala. Punkt i stället  
för komma eller tvärtom, borttappade mellanslag, extra mellanslag före  
kommatecken, gemen i st f versal, modern stavning såsom av i st f af. Men  
även icketriviala fel förekommer, t.ex: båtar i st f fiskebåtar.
 
I SVAR finns 4489 frågetecken, ?, i 2468 texter varav åtminstone de flesta  
uppenbarligen ska ersättas med något av 1/8, 3/8, 5/8 eller 7/8.
 
I SVAR finns ortnamn som Afvanäs i, Annestorp i och Lonnh ttan och några  
med avslutande skiljetecken: Afvatjärn. och Ageröd..
 
I Regis3 finns ca 200 ortnamn som avslutas med punkt. Det saknas bl.a. ett  
trettiotal orter mellan Hinnakull och Hisingen. För 40 ortnamn tycks hela  
textstycken ha fallit bort.
 
Finns det gemensamma fel i de båda? Om de finns så upptäcker jag dem bara med  
slumpens hjälp, t ex hufudön i st f hufvudön i texten under namnet Adelsö.
 
Om de båda texterna i grund och botten är baserade två av varandra helt  
oberoende avskrifter kan man hoppas att antalet identiska fel är relativt litet  
och att en syntes av de båda skulle kunna ge en väsentlig minskning av antalet  
avsteg från bokstavstrogenheten i avskriften.
 
God fortsättning på helgerna!
 
/ingemar

2004-12-27, 10:45
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

De frågetecken som uppstått i Svars version beror på att FileMaker inte kan hantera de bråktecken för 1/8, 3/8, 5/8 och 7/8 som under arbetets gång inlagts i Access, det program som användes vid framtagandet av de normerade härads-, tingslags- och sockennamnen. Det kommer en buggfix inpå nyåret som rättar till den saken. Det kanske även i det sammanhanget går att rätta till de stavfel som Ingemar varit vänlig att redovisa, liksom några dubblerade mellanslag. Vi tar tacksamt emot korrigeringar på fler punkter om du hittat några, gärna via e-post i så fall.

2004-12-27, 11:26
Svar #21

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Hej Carl!
 
Programmet jag skrev för att jämföra de båda texterna kan användas interaktivt  
för att korrigera dem. Programmet pekar ut varje olikhet mellan SVAR och Regis.  
 
Ska man vara noggrann bör man jämföra med pappersutgåvan för att veta om man ska  
korrigera på vänstra sidan eller högra sidan. Först när man betat av alla  
15000 skiljaktigheterna vet man att det är rätt så långt.
 
Att sitta hemma och trixa privat i texterna från de båda CD-skivorna är helt  
schysst. Jag frågar om det är invändningsfritt med hänsyn till upphovsrätten  
till de båda digitaliseringarna att SVAR/Släktforskarförbundet eller Regis  
använder konkurrentens material för att förbättra det egna.
 
Min åsikt är att den Rosenbergska texten från 1880-talet, borde deponeras hos  
projekt Runeberg för fri åtkomst. Texten i sig är på endast ca 9,5 Mbytes och  
skulle således av många utan besvär kunna laddas hem via Internet.
 
/ingemar

2004-12-27, 11:44
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Eftersom bokverket kom ut för över 120 år sedan är det naturligtvis fritt för vem som vill att använda efter eget önskemål. Och avsikten med texten i Svars/förbundets utgåva är att den ska stämma bokstavstroget med bokverket. Det är alltså böckerna som är facit, inte eventuella andra digitala utgåvor.
 
Vad Svar/förbundet sedan tillfört till själva brödtexten är tabeller med namnen normerade för att underlätta sökning. Vid det arbetet korrigerades dessutom en hel del fel i själva bokverket, där Rosenberg blandat ihop socken och tingslag eller härad, använt olika namn på samma tingslag samt lagt platserna i fel socken. Texten i beskrivningen är dock av källkritiska skäl inte rättad, bara de normerade sökfälten.

2004-12-27, 12:22
Svar #23

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Hej Carl!
 
Javisst är texten som sådan utan upphovsrättsligt skydd.
 
Men hur är det med digitaliseringarna. Nog har väl den som gjort  
digitaliseringen någon form av rättigheter till den?
 
Eller menar du att den också är helt fri? Skulle jag kunna ta din och SVAR:s  
digitalisering (naturligtvis befriad från SVAR:s tillägg) och lägga in på  
projekt Runeberg i eftermiddag?
 
/ingemar

2004-12-27, 12:33
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Ingemar! Den digitalisering Svar gjort är naturligtvis skyddad, även om avsikten varit att den ska vara bokstavstrogen. Rent hypotetiskt skulle dock en nutida text som till varje enskilt tecken hundraprocentigt överensstämmer med originalet knappast kunna vara skyddat, men så exakt blir det ju aldrig.
 
Översättningstabellerna är också upphovsrättsligt skyddade eftersom även de är framtagna manuellt i nutid.

2005-02-27, 14:43
Svar #25

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Klagade för ett tag sedan över att programmet startade så långsamt. Nu har jag bytt från Windows ME med 256 MB minne till XP med en GB. Nu är det helt ok.

2005-02-27, 18:07
Svar #26

Utloggad Barbro Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 11:58
    • Visa profil
Då är det bara att byta ut sin gamla dator då. För mig tar det också lång tid att starta programmet, jag har Win98, men jag brukar utnyttja tiden med att sätta på kaffe eller något annat som man kan vara i behov av.

2005-02-27, 19:46
Svar #27

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Så skall det förstås inte behöva vara; XP skall inte vara ett krav (som nämnts ovan vid flera tillfällen) - och absolut inte en 'gig' minne..  
 
Hinner man göra kaffe så är det nog något som är ännu äldre än W98 inblandat; vad är det för snurr på burken i övrigt..?

2005-02-27, 21:45
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Barbro! Jag har testat den på en 133 MHz-dator med 32 MB RAM och Win98 och det fungerar hyfsat där. Du måste ha något annat som slöar upp datorn.

2005-02-27, 23:17
Svar #29

Utloggad Barbro Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 11:58
    • Visa profil
Visst har jag Win98. Jag försökte hitta vad jag har för snurr på datorn och hittade 384 Mb RAM. Frågade sedan min son, som har installerat snurret, han tror det är Pentium 2, 300 MHz.
Det är bara Rosenberg som är långsam och ibland går det inte att öppna. Jag har läst vad som står här ovanför och startar med EXE-filen, då går det något bättre. Men trögt är det.
Jag skrev inte att kaffet blev färdigt!  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna