ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2008  (läst 1075 gånger)

2005-06-05, 06:53
läst 1075 gånger

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Per, har du missat den inflammerade debatten om fildelning?  
 
Branschorganisationen Antipiratbyrån har t ex senaste veckan polisanmält 200 fildelare. Den senaste musiken och de senaste filmerna finns snabbt ute.
 
Det är lätt att hitta också förbundets skivor där ute. Kungsholmsskivan har jag inte sett ännu, men väl Dödbok 3. Ingen vet hur omfattande fildelning/kopiering är, men försäljningen av tomma skivor kan kanske ge en indikation.

2005-06-05, 11:22
Svar #1

Per Persson

Nej, den debatten har jag inte missat.  
 
Nog har jag läst om hur Antipiratbyrån betalade en anställd hos Bahnhof att lägga in filmer och annat på en server så att Antipiratbyrån sedan kunde få till en razzia.
IDG: Antipiratbyrån styrde tillslaget
Bahnhof avslöjar Antipiratbyrån som pirat
Razzian mot Bahnhof - rättskandal eller inte?
 
 
Är verkligen piratkopiering dåligt?
Sångerskan Courtney Love om piratkopiering
 
 
Hur stor andel av sålda tomma CD-skivor används till piratkopierat material? Själv bränner jag mest säkerhetskopior av det jag har på hårddisken samt olika Live-CD med GNU/Linux såsom Knoppix.

2005-06-05, 11:48
Svar #2

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej!
 
Tänkte att jag skulle få rätta till lite fakta, och komplettera dem.
 
Antipiratbyrån har under hela sin verksamhetsperiod polisanmält c:a 200 fildelare. Några av dem på sistone, och då utan att först skicka ett varningsbrev till dem, så som man tidigare gjort. Antipiratbyrån uppger att man under sin verksamhetstid skickat ut c:a 400.000 varningsbrev till människor som man därmed gett chansen att sluta fildela eller på annat sätt sprida upphovsrättsskyddat material. Många branschbedömare ifrågasätter den siffran starkt, och skulle vilja stryka ett par nollor från den siffran.
 
Antipiratbyrån betalade tipspengar till en person för att komma åt en filserver som stod i Bahnhofs lokaler. Denne var dock inte anställd vid Bahnhof. Däremot fanns det en i personalen på Bahnhof som utan arbetsgivarens vetskap hade ställt upp en server i syfte att man skulle kunna ladda upp och ta hem upphovsrättsskydat material.
 
Data- och elektronikhandeln uppskattar själva att c:a 85-90% av alla CD- och DVD-skivor som säljs används för att bränna ned material som man inte har rätt att bränna. 5-10% används för säkerhetskopiering så att man kan ha skivor i bilen, båten eller husvagnen. Mindre än 5% används att bränna annat material på, mestadels semesterbilder och egna säkerhetskopior.
 
Inom B2B-handeln är det betydligt fler skivor som används till helt legala ändamål, främst säkerhetskopiering, distribuering av programvaruuppdateringar och drivrutiner, samt att skicka stora mängder data till exempelvis tryckerier.
 
I Sverige finns det en kassettavgift som man betalar för varje CD- eller DVD-skiva man köper. Just nu är det 1:- för varje CD-skiva och 3:25 för varje DVD-skiva. Dessa pengar samlas in av en organisation som heter Copyswede, som sedan fördelar dessa pengar till olika upphovsrättsinnehavare som en kompensation för kopieringen som sker. Riksdagen fattade nyligen ett beslut som gör det möjligt att kraftigt höja denna avgift. Jag skulle kunna tänka mig att Släktforskarförbundet kan få del av dessa pengar, även om det förmodligen inte är särskilt mycket pengar att slåss om.  
 
Olika beräkningar visar att mellan 3-8% av de som piratkopierat något skulle ha köpt det om det inte funnits att ladda hem. Det är den siffran som är intressant. Jag tror inte att alla som har laddat hem Sveriges Befolkning 1980 på fildelarsiterna skulle haft en tanke på att köpa den. Men för varje hundratal piratkopior går förbundet miste om att sälja 3-8 exemplar, och det är illa nog, för av släktforskarförbundets olika skivor finns det tiotusentals kopior totalt i Sverige.
 
Och den nya Kungsholmenskivan finns redan ute att ladda hem på olika fildelningstjänster.
 
Bernt Bergkvist

2005-06-05, 22:00
Svar #3

Per Persson

Varför drar du upp kassettavgiften? Den har ju inte har med piratkopiering att göra, utan kom till för att kompensera upphovsmännen för den kopiering som enligt lag är tillåten för enskilt bruk.
 
Copyswede om kassettersättningen
En centerpartists syn på kassettersättningen

2005-06-06, 06:55
Svar #4

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Jag tog upp den därför att antalet skivor som säljs är mycket stort. Det finns därför väldigt mycket pengar i den potten, som till viss del kan vara med och kompensera det bortfall av intäkter som piratkopiering innebär. Och det oavsett vad avgiften från början var tänkt för.
 
Jag tog upp den därför att Copyswede med motiveringen att det piratkopieras för mycket driver frågan om höjd avgift mycket hårt.  
 
Jag tog upp det därför att jag tror att släktforskarförbundet kanske kan få några kronor från denna pott.
 
Bernt Bergkvist

2005-06-07, 11:33
Svar #5

Per Persson

Okej. Lycka till!
 
 
Förbundets skivor kräver Microsoft Windows. Får man använda skivorna under andra operativsystem?

2005-06-07, 13:45
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

'Kräver' väl knappast i juridisk mening..  
 
-Kör man Mac och har tilläggsprogrammet Virtual PC skall de ju gå bra att köra - och jag kan inte tänka mig att det skule vara otillåtet.

2005-06-07, 14:50
Svar #7

Per Persson

Om man kör GNU/Linux då? Vet ni om de fungerar med WINE?

2005-06-07, 19:46
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu är du inne på överkurs för en avgående Tf redaktör - så jag bollar gärna frågan vidare..

2005-06-07, 21:25
Svar #9

Per Persson

Virtual PC för Mac är förresten inte precis gratis. Det kostar 2800 kr eller 3000 kr hos Dustin beroende på om det skall simulera Windows XP Home eller Pro.
 
 
Om databaserna inte fungerar under WINE, får man då undersöka hur de är uppbyggda så att man kan skapa ett eget program för åtkomst av informationen i dem? Och får man i detta fall föra över informationen till ett annat databasformat om det skulle underlätta programmeringen?

2005-06-07, 23:51
Svar #10

Måns Nilsson

Jag kräver att få reda på om programmen fungerar till mitt ADA system. Och om inte varför inte det? Kan ni inte tillhanda hålla program till alla släppta varianter av datorsystem. Och om inte det nu inte skulle gå med ADA, kan jag använda simulerad FORTH istället?

2005-06-08, 00:08
Svar #11

Per Persson

Det där får stå för dig, Måns. (Vet du ens vad Ada och Forth är?)  
 
Jag kräver inte mjukvara till samtliga system, men tycker att man skall kunna använda databasen i alla miljöer.
 
Vilket format ligger databaserna i? Om man fick reda på det kanske man kunde skapa sökprogram som fungerar under andra system än Windows.

2005-06-08, 00:43
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

På varje CDs (DVDs) sida i Bokhandeln framgår vilken miljö skivorna kan köras under. Förbundets CD är skapade för att köras under Windows eftersom det är det mest använda operativsystemet.

2005-06-08, 06:43
Svar #13

Måns Nilsson

Ja Per Pers jag vet vad både ADA och Forth är för något. Forth använder jag dagligen men inte i något system där man kan köra egna pc-program. Du förstod dock min andemening och besvarade den alldeles utmärkt. Nu tror jag inte att Carl Szabad vill ha programmet lika öppet som vissa Linus program, utan du får allt använda dig av de system som rekommenderas. Om du däremot privat tar kontakt med Carl och ni mot all förmodan bestämmer er för att utveckla programmet enligt dina önskemål och riktlinjer så gör väl sig detta bäst via privata mail mellan er. Då slipper ni ju alla dåliga kommentarer från personer typ mig!

2005-06-08, 12:40
Svar #14

Per Persson

Carl:  
Windows är det mest använda operativsystemet  
=>  
Många program finns bara till Windows  
=>
Folk som vill använda andra OS får problem
=>
De känner sig tvingade att köra Windows
=>
Windows är det mest använda operativsystemet
 
Förstår du problemet?
 
 
Måns:
du får allt använda dig av de system som påtvingas, menar du väl?

2005-06-08, 20:03
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Jag tänker inte gå in i någon debatt om vilket operativsystem som är bäst. När jag var liten slogs vi om Tommy eller Elvis var bäst. Elvis vann.
 
Och om det kan glädja någon, så är han död nu men Tommy lever mig veterligt fortfarande.

2005-06-08, 20:08
Svar #16

Per Persson

Har någon försökt starta en debatt om vilket OS som är bäst?

2005-06-08, 20:14
Svar #17

Carl Szabad (Carl)


2005-06-08, 21:02
Svar #18

Per Persson

Men inte har det väl skett i den här tråden?

2005-06-08, 21:52
Svar #19

Utloggad Sandra Albertus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-10-12, 20:59
    • Visa profil
Hej, en liknande diskussion ägde rum på Källor- CD-skivor- Macintosh-får vi inte vara med
 
Sandra

2006-01-16, 15:15
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Nu ligger det en länk under Nyheter i Rötterbokhandeln här till en sida där man kan uppgradera alla CD/DVD som förbundet säljer och som det kommit rättelser till sedan de släpptes. I många fall behövs ingen uppgradering men med hjälp av instruktionerna kan man få fram om så behövs.

2008-09-26, 19:20
Svar #21

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag sökte i sb1900 efter en person född i Ljusnarsberg i Örebro län men fick ingen träff. Då jag breddade frågan fann jag att det inte fanns en enda person född i Ljusnarsberg på skivan.
 
Finns det församlingar som saknas helt eller delvis? I så fall vilka?
 
/Kalle

2008-09-26, 20:20
Svar #22

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Carl-Johan,
 
Du får leta på Nya Kopparberg istället.

2008-09-26, 20:34
Svar #23

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Tack Jan
 
Då gick det bättre.
 
/Kalle

2008-09-26, 22:25
Svar #24

Carl Szabad

Nej, det är riktigt att ingen är född i Ljusnarsberg 1900. Församlingen hette nämligen Nya Kopparberg fram till 1926 och innehållet på CDn speglar den geografiska strukturen vid förra sekelskiftet. Man kan även se i plocklistorna bredvid respektive sökfält vilka alternativ som finns att söka på.
 
Man kan även söka på Ljusnarsberg i Socken-Sök i Rötter, där finns förklaring med tidigare namn på socknen.

2008-09-27, 00:05
Svar #25

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Ja, jag skulle nog ha kollat där först.
 
Då är det kanske mer ologiskt att man i sb1890 inte hittar en enda person född i Nya Kopparberg.

2008-09-27, 00:21
Svar #26

Carl Szabad

Helt riktigt !
 
Uppenbarligen har jag ändrat princip i översättningstabellen mellan de olika produkterna. För tittar man i den källtrogna bilden av födelseförsamlingen (under strecket i posterna) kallades tydligen församlingen redan tidigare för Ljusnarsberg, men för SvBef 1900 har alltså Kammarkollegiets beslut om församlingsnamnet varit avgörande.

2008-09-27, 00:38
Svar #27

Leif R. Blom

Sökte av en tillfällighet i Sv Bef 1890 o 1900 på Stadsarkivet i Stockholm igår och upptäckte att min farfarsfar Lars Johan (Johannesson)Blom uppges vara född i Hjälmared i Halland. Visserligen med ett frågetecken efter.
Han är emellertid väldokumenterad bl.a. i Familjer i Näsåker och är född i Hjälmseryd sn i Jönköpings län i Småland.
 
mvh Leif

2008-09-27, 08:51
Svar #28

Carl Szabad

Anledningen att han står som född i Hjelmareds förs i ? län, som det står i SCB:s folkräkningsblankett, är att samma sak står i husförhörslängden.
 
Det här är ett bra exempel på att födelseuppgifter kan förvanskas under resans gång och att man måste följa en person bakåt i husförhörslängderna för att få bekräftat att det verkligen handlar om rätt person.

2008-09-27, 13:43
Svar #29

Leif R. Blom

Varför då inte, som med Elgenstierna, ge ut en komplettering (i detta fall en CD ) med rättelser ?
Man skall väl inte behöva skicka ut felaktigheter i en dokumentation, med den reservationen att alla uppgifter naturligtvis måste kontrolleras ?
Vad skall man då ha en befolkningslista till om ändå alla uppgifter är osäkra ?
Meningen måste väl vara att ha uppgifter som man kan lita på ?
 
Mvh Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna