ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-23  (läst 2474 gånger)

2005-05-20, 18:22
läst 2474 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som framgår av andra stycket i mitt förra inlägg är vi helt eniga om själva piratkopieringen - men nu var det inte detta som fick mig att ta till orda.
 
Visst kan man hävda att piratdamerna kom lindrigt undan när de fick sina skivor beslagtagna - men det gjorde också förbundsfunktionären, som också slapp polisanmälan och åtal!
 
Och detta handlar inte bara om att citera lagen. Om det är allmänt accepterat i samhället att man själv kan ta sig rätt, så går som sagt ingen säker - skyldig eller oskyldig - och lynchmobben lurar runt hörnet!
 
Självtäkt, om än i moralomslag, är alltid självtäkt!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-20, 20:18
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Självtäkten avsåg två brännbara CD till ett värde av högst 10:-. Jag har mycket svårt att tänka mig att någon åklagare anser sig ha resurser att driva ett mål rörande den summan. Vad de forskande damerna däremot hade stulit var värt hundra gånger mer.

2005-05-20, 21:28
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så när en åklagare förmodas inte ha resurser att driva ett mål rörande den summan, så är det fritt fram att själv ta sig rätt?
 
Är det Släktforskarförbundets officiella rättsuppfattning?
 
Var går i så fall gränsen för när det är fritt fram att också sätta citattecken runt piratkopiering?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-20, 23:31
Svar #3

Per Persson

Att man gör EN kopia av egen INKÖPT skiva som en säkerhetsåtgärd, kan jag anse vara ok.
 
Detta ÄR tillåtet enligt lagen:
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
(Url 26 g ? 2:a stycket)
 
Vad som sedan räknas som nödvändigt för den avsedda användningen av programmet kan förstås diskuteras.
 
 
Att kopiera program är att stjäla!
 
Inte i lagens mening. Kopiering av program är ett brott mot upphovsrätten, men inte stöld. Plockar man åt sig en CD-skiva utan att betala för den är det däremot stöld (eller snatteri) enligt Brottsbalkens 8 kap. ?? 1 och 2.

2005-05-21, 08:06
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jörgen
Vad jag menade med mitt inlägg var moral och etik.
Du nämner lagrum. Visst kan de drivas in absurdum.
Längst kommer man med vanligt bondförnuft som Ted refererade till i sitt veckobrev.
Bättre att stämma i bäcken än i ån. Jag håller med Carl att CD-skivans fysiska värde rör sig om en 5:a -10:a, men totalt rör det sig om mycket mer. Vi som producerar CD-skivor vill inte gärna att de piratkopieras. Forsätter detta får vi sätta in mer säkerhet om vi skall fortsätta med denna verksamhet.
Jan-Christer

2005-05-21, 10:54
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Piratkopiering av CD är ett stort problem som hotar hela skivbranchen. I fallet med Släktforskarförbundets CD-utgivning har det väl tre underliggande orsaker:
- Den rådande rättsuppfattningen: Man uppfattar inte kopiering som stöld. (Alla gör det. Det drabbar ingen.)
- Okunnighet. Nära släkt med ovanstående.
- Den tekniska utvecklingen gör det enkelt att kopiera.
 
Några möjliga åtgärder att fundera över:
 
1. Bättre upplysning. På en av de skivor jag köpt av Förbundet finns en 1.5 mm hög copyrightsymbol med årtal som enda indikation att materialet är skyddat. Sätt dit en stor, tydlig text: FÅR EJ KOPIERAS. både på skivan och omslagets framsida. Talet om säkerhetskopiering tycker jag är överdrivet. Jag slutade säkerhetskopiera inköpta programdisketter för minst tio år sedan. Jag har aldrig behövt använda en sådan säkerhetskopia.
 
2. Hur står det till med prissättningen av skivorna? Ett vanligt argument för piratkopiering, är att priserna är för höga. Om Förbundets skivförsäljning ger överskott som används till lokalinvesteringar i Sundbyberg, skall man inte bli förvånad över, att den majoritet(?) av medlemmarna som aldrig har tillfälle att utnyttja dessa lokaler, känner sig utsugna. Den nya Dödskivan har ju dessutom väsentligen åstadkommits genom frivilliga, oavlönade insatser av entusiaster runt om i landet. Om priserna upplevs som oskäliga, sänker det toleranströskeln.
 
3. Kopieringsskydd. Finns det någorlunda säkra kopieringsskydd, som åtminstone stoppar de icke hackerutbildade från kopiering? Jag skulle, visserligen knorrande, avstå från bekvämligheten med att ha skivan på hårddisken, om jag därigenom kunde bidra till en sanering av problemet.
 
4. Betaldatabas i stället för skivor. Detta känns inte särskilt attraktivt, men måste väl tillgripas om inget av ovanstående kan ge effekt. Det är i alla fall bättre, än att lägga ner verksamheten.
 
Per Thorsell.

2005-05-21, 11:35
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som jag skriver, så är vi överens om själva piratkopieringen, Jan-Christer. Men det här handlar om en mycket viktigare sak - rättssamhället!
 
Det är alltså inte bara en fråga om lagtexten, utan i allra högsta grad en fråga om moral och etik - och bondförnuft!
 
Är det accepterat att själv ta sig rätt? När i så fall - och vem avgör det? Får vi själva avgöra om vi ska ta lagen i egna händer?
 
Vem har bevisbördan - och vem avgör om bevisen håller? Den här gången berättade piratdamerna hur det hade gått till - men om de inte hade gjort det? Räcker det med en misstanke? Eller krävs det ett erkännande - och hur långt får man i så fall gå för att tvinga fram ett sådant?
 
Är det också OK att Förbundet eller andra CD-utgivare tar lagen i egna händer om man anser att någon inte har betalat en beställd och levererad skiva? Kanske anlitar någon privat indrivare - i stället för kronofogden (där kunden har möjlighet att bestrida kravet och få det prövat i rätten om man anser att fakturan är betald)?
 
Kort sagt: Vem går säker i ett samhälle där det är accepterat att man själv får ta sig rätt?
 
Det förbundsfunktionären gjorde sig skyldig till är alltså betydligt allvarligare än piratkopieringen - och det är i det sammanhanget totalt ointressant vad såväl de beslagtagna skivorna som originalen är värda i kronor och ören!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-21, 12:14
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Det är givetvis en orsak till att den största aktören i USA Ancestry.com helt(?) slutat publicera CD-skivor, och bara säljer abonnemang till sina databaser. Möjligen är detta vägen förbundet också tvingas gå i framtiden?
 
Handel, cracking och delning av passord blir säkert ett nytt problem, men ett abonnemangssystem gör det möjligt att sälja billigare korttidsabonnemang som står i proportion till den enskildes behov. Låg förbundets databaser på en abonnemangsserver så skulle givetvis alla uppslagsrubrikerna på Anbytarforum kunna stängas. Ett billigt helg- eller veckoabonnemang skulle då kunna sväljas även av en som bara behöver ett par tre uppgifter. Dessa uppslagsavdelningar är ju faktiskt också med att undergräva försäljningen av databaserna/CD-skivorna, om än i mindre skala än piratkopiering. Ett tankekors?
 
Men att driva en sådan abonnemangssite, med minumum downtime, ett professionellt betalningssystem, krypterad tillgång, och inte minst fungerande supportsystem, kostar givetvis också en slant. Vinningen får inte gå upp i spinningen ...
 
Fördelarna med enkel utbyggnad, uppdatering och rättelser är ju uppenbar. Tillgängligheten till internet ökar ju också i raketfart, det är nog inte många år förrän de allra flesta har ständig bredbandstillgång, kanske också mobilt från sin laptop. Många har det redan idag.
 
Per har många goda synpunkter tycker jag. Att våra CD-skivor är ett ideellt arbete, där försäljning av dessa är en förutsättning för utgivningen kunde förklaras bättre på omslagen är en sak. Tydlig varning för piratkopiering och rättsansvar är en annan.
 
Prissättningen kan man som Per också fundera över. Jag vet i mitt eget fall att jag köpt samtliga förbundets utgivelser, och många andra med ett enda undantag: CD-emigranten som jag tycker varit felaktigt prissatt. Där har jag istället utnyttjat hjälpsamheten med uppslag av deltagare på forumet.  
 
Om ökad försäljning vid t.ex. prisnivå 295 istället för 495 skulle väga upp inkomstbortfallet och minska piratkopieringen har jag ingen uppfattning om. Hur kan man egentligen veta det? Genom att testa det med en utgivning och jämföra försäljningsstatistiken?
 
Kopieringsspärrar är jag däremot mycket skeptisk till, de ger nog fler tekniska problem än önskat om man får tro skivbranchens erfarenheter. Men kanske utvecklas teknologin också här? Problemet här är väl kompabilitet med hårdvaran mer än något annat. Och de som hackar och lägger upp på fildelningsservrar stoppas väl inte?
 
Det är flera år sedan en tillfällig bekantskap på forumet berättade att han tankat ned samtliga förbundets CD på en sådan öppen server. Detta förekommer säkert också nu, men jag har inte kollat. (Räknar med att Carl och kansliet följer med på detta)

2005-05-21, 12:38
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jörgen
Konfiskera en piratkopierad skiva från Släktforskarförbundet i deras lokal är verkligen att stämma i bäcken. När Ted skriver i sitt veckobrev I datasalen, så lyfter han fram det verkliga problemet. Det är med andra ord låg etik och moral som belyses. Tänk om ngn skulle erbjuda mig en piratkopiering av en CD-skiva som jag utger. Tablå. Skulle jag inte reagera då skulle jag nog framstå som flat och naiv.  Att ta hand om stöldgodset uppfattar jag inte som att ta lagen i egna händer, som du skriver. Polisanmälan och åtal skulle ju avskräcka piraten , men det kan ju visa sig vara bättre det som skedde, samt att det blev lite offentlig belysning på problemet.
Jan-Christer

2005-05-21, 13:37
Svar #9

Per Persson

Piratkopiering av CD är ett stort problem som hotar hela skivbranchen.
 
Detta är inte sant. Minst 80% av fildelarna köper lika mycket eller mer musik än tidigare. Ofta upptäcker man bra musik på nätet. Men då är det sällan den musik som skivproducenterna satsar stora pengar på, utan mindre kända musiker.
Artikel hos IDG
Courtney Love does the math
 
 
Läs även vad Tydal skriver angående kopieringsskydd!
 
 
Mitt förslag för hur piratkopiering av skivorna skall stoppas är att faktiskt tillåta kopiering (Förslag till licens). I stället kan man erbjuda relaterade tjänster mot en avgift. Det fungerar för mjukvara såsom den svenskutvecklade databasen MySQL, så varför skulle det inte fungera för Släktforskarförbundets skivor?

2005-05-21, 14:06
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att ta hand om 'stöldgodset' uppfattar jag inte som att ta lagen i egna händer, skriver du, Jan-Christer. Nej, uppenbarligen inte - men det är just precis vad det är!
 
Och jag upprepar mina frågor: Var går gränsen för när det är OK att på detta sätt stämma i bäcken, som du du kallar det? Och vem sätter den gränsen? Och vem har bevisbördan?
 
Frågan är inte om man ska vara flat eller reagera - frågan är hur man ska reagera i en rättsstat!
 
Du menar alltså att det är i sin ordning att ta till olagliga metoder för att stoppa olaglig verksamhet - utan rättssäkerhet för den anklagade! En märklig metod för att komma tillrätta med låg etik och moral...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-21, 15:40
Svar #11

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jörgen
Du har din uppfattning. Jag har min. Och de kommer ej att mötas. Är det ett rättssamhälle in absurdum som du förespråkar, låt gå. Tycker du att att tjuven  skall ha större rätt så får det stå för dig. Den som stjäl, den orsakar oftast större skada än själva stölden. Polis och lag är inte alltid närvarande. Kan jag i framtiden komma tillrätta med säkerhet mot pirater så kommer jag att informera om detta.
(Var damerna personliga bekanta till dig eftersom du drar det i långbänk?)
Jan-Christer

2005-05-21, 15:59
Svar #12

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Citat från Jörgen Tollesson: Och jag upprepar mina frågor: Var går gränsen för när det är OK att på detta sätt stämma i bäcken, som du du kallar det? Och vem sätter den gränsen? Och vem har bevisbördan?
 
Gränsen går där en svensk domstol sätter gränsen. Om man inte blir anmäld och fälld i domstolen har man inte begått ett brott. I detta fall gäller det både släktforskarförbundets personal och de två damerna som ertappades med skivorna. Det är det rättssamhället vi lever i, ingen är skyldig till någonting förrän man dömts i en domstol.  
 
I det här fallet är alla nöjda, och en åklagare har sluppit lägga en massa tid och möda på en skitsak.

2005-05-21, 16:57
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om man inte blir anmäld och fälld i domstolen har man inte begått ett brott stämmer inte. Om jag smäller till Bernt på käften har jag begått ett brott oavsett om jag blir anmäld eller ej...

2005-05-21, 18:19
Svar #14

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Anders: Du har måhända begått en brottslig handling, men om jag tycker att jag förtjänat den smällen och väljer att inte göra en rättssak av det hela, så får väl udda vara jämnt, och så tjafsar man inte mer om den saken.  
 
Det finns utrymme i vårt rättssystem att inte göra rättsliga saker och lagföra allt som händer, precis som i fallet med de beslagtagna CD-skivorna.
 
Bernt Bergkvist

2005-05-22, 01:03
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Här haglar det goda argument, logiska och väl genomtänkta...
 
Jan-Christer: Var damerna personliga bekanta till dig eftersom du drar det i långbänk?
 
Svar: Så när man inte låter sig övertygas av dina argument, utan svarar, då drar man det i långbänk - men inte omvänt? Jösses... Kliv upp ur sandlådan!
 
Bernt: Gränsen går där en svensk domstol sätter gränsen. Om man inte blir anmäld och fälld i domstolen har man inte begått ett brott. [Svar på min fråga om var gränsen går för när det är OK att ta lagen i egna händer i stället för att polisanmäla, och vem som sätter den gränsen.]
 
Svar: Goddag, yxskaft!
 
Jan-Christer: Tycker du att att tjuven skall ha större rätt så får det stå för dig.
 
Svar: Det är ju en fullkomligt pervers förvrängning, som inte har en tillstymmelse till samband med vad jag har sagt! Så här skrev jag i mitt första inlägg i den här saken:
 
Ser man ett misstänkt brott ska detta anmälas till polisen, som beslagtar den misstänkta piratkopian. Vid en fällande dom kan rätten så besluta att förverka den då konstaterade piratkopian.
 
Om vi i stället har en ordning i samhället där folk själva tar sig rätt, så går ingen säker - varken på gator och torg, i Förbundets datasal eller ens i det egna hemmet. Det är helt enkelt den ordning som rådde i en grå forntid innan vi fick lagar och ting!Jan-Christer: Polis och lag är inte alltid närvarande.
 
Svar: Om det går att ringa GF:s ordförande och skvallra om vad föreningens medlemmar har gjort, så kanske signalen går fram till polisen också?
 
Bernt: I det här fallet är alla nöjda, och en åklagare har sluppit lägga en massa tid och möda på en 'skitsak'.
 
Svar: Om det är en skitsak, varför då beslagta skivorna? Och hur kan du säga att alla är nöjda, när piratdamerna protesterade mot belagtagandet? Det var alltså inte frågan om att låta udda vara jämnt, utan en förbundsfunktionär, med en kollega som moraliskt stöd, krävde att få skivorna trots protester - det gick alldeles utmärkt att göra så hävdade den självutnämnde polisen!
 
Bernt: Det är det rättssamhället vi lever i, ingen är skyldig till någonting förrän man dömts i en domstol.
 
Svar: Just det! Innan dess är man på sin höjd misstänkt. Och det är inga privatpoliser eller privatdomare som ska avgöra skuldfrågan! I det här fallet var det två på varje sida, två poliser och två tjuvar (dam 1 och dam 2, som hade lånat skivorna av den icke närvarande herr 3, som var den som utfört hembränningen); men det kunde ju lika gärna ha varit en ensam tjuv och ytterligare några moraliska stöd till polisen. Flyttar vi sedan ut det hela på gatan, t.ex. i ett område där man har tröttnat på ständiga inbrott och därför bildat ett medborgargarde... Ja, det behövs ju ingen större fantasi för att inse hur säker en fredlig, men främmande, nattflanör går på den gatan... Detta handlar alltså inte om CD-skivor, utan om viktiga principer för att vi ska ha ett rättssamhälle - det borde inte vara så svårt att inse om man tänker lite längre än näsan räcker!
 
Jan-Christer:Är det ett rättssamhälle in absurdum som du förespråkar, låt gå.
 
Svar: Rättssamhälle in absurdum... Den var ny. Den borde du nästen få ett pris för!
 
Jan-Christer: Du har din uppfattning. Jag har min. Och de kommer ej att mötas.
 
Svar: Helt riktigt! Du accepterar en lynchmobbjustis, medan jag avskyr det!
 
Och längre än så kommer vi nog inte i den här saken...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-22, 09:12
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej Jörgen
Ditt rättspatos är det inget fel på.
 
Tycker det liknar en ropandets röst i öknen.
Du talar om hur det SKA vara och borde funka, i den bästa av världar
Men om du tittar dej omkring i samhället, är du då så se nåt enda område som har perfekt rättstilllämpning.
mvh
rune

2005-05-22, 10:41
Svar #17

Ulrica Dahlqvist

Hejsan!
 
Jag vill med detta inlägg försöka att lätta upp denna diskussion och tillföra en historisk och nutida dimension på debatten.
 
I takt med samhällsutvecklingen förändras också lagarna. En ständig omvärdering görs av vad som är önskbart/icke önskbart beteende och vad som utgör ett hot i vårt samhälle. Här i Sverige sker dessa förändringar numera under mindre dramatiska former än förr. Enligt brottsbalken är ett brott en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet (1:1 BrB). Detta kallas för legalitetsprincipen och innebär i korthet Inget brott utan lag.  
 
Som ni vet förändras lagarna och en del handlingar som var brottsliga förr är numera avkriminaliserade och vice versa. Ett exempel som kan relateras till denna debatt är att en viss politiker nu i veckan hotade med lagstiftning om inte skivbranchen slutade med att kopieringsskydda sina skivor, då det är tillåtet att kopiera för eget bruk. Det återstår att se om denna lag blir verklighet eller ej. Skivproducenten vill ju naturligtvis skydda sin produkt så att investeringen lönar sig. Exempel på brott som har avkriminaliserats i Sverige är tidelagsbrott och häxeri. Dessa brott bestraffades vanligtvis med döden. För tidelagsbrottet dömdes inte bara förövaren utan även djuret som förövaren anklagades för att ha kopulerat med. På så sätt ville man förhindra eventuell avkomma. På den tiden (1600 och 1700-talen) trodde man att det fanns varelser som var till hälften djur och till hälften människor. De flesta av oss har idag nog svårt att förstå att dessa brott ansågs vara så farliga att de belades med dödsstraff.
 
Brott behöver inte vara alltigenom av ondo. Brott mot rådande lagstiftning och samhällsnormer är ibland en förutsättning för att samhället skall kunna utvecklas och förändras. Vi hade kanske inte haft våra fackföreningar, yttrande- och tryckfrihet eller rösträtt om inte vissa människor hade kämpat mot rådande lagar och normer. Det var nämligen inte ovanligt att dessa kämpar fick begå brott mot lagen för att uppnå dessa mål. Något jag tror att de flesta av oss är tacksamma över idag.  
 
Vänliga Hälsningar,
 
Ulrica Dahlqvist

2005-05-22, 11:03
Svar #18

Utloggad Dan Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 348
  • Senast inloggad: 2021-11-23, 14:02
    • Visa profil
Hej,
 
Angående den sk. piratkopieringen så är jag av den principen att man skall göra rätt för sig,
d.v.s betala för de skivor man använder.  
Sedan tror jag att förbundet nog inte förlorar så mycket på piratkoperarna då de ändå aldrig skulle köpa skivorna p.g.a snålhet eller möjligtvis ekonomiskt obestånd.
 
Gund

2005-05-22, 12:05
Svar #19

Christian Andersson

Förbundsordförande Ted Rosvall!
 
När skedde denna för alla parter så pinsamma händelse på Släktforskarcentrum i Sundbyberg? När informerade Du förbundsstyrelsen om det inträffade? Det framgår inte av Ditt kåseri på Förbundsrötter. Har förbundstyrelsen haft någon möjlighet att få Dina påståenden verifierade, t.ex. kunnat prata med de inblandade, åtminstone med berörd personal på kansliet och GF:s ordförande. Var styrelsen överens med Dig om att detta borde publiceras på Förbundsrötter? Har styrelsen givits möjlighet att granska och eventuellt påverka Ditt så kallade veckobrev före publiceringen? Det är ju allvarliga anklagelser Du riktar åt olika håll. Förvisso utan namns nämnande.  
 
Kommer även detta Ditt veckobrev av den 19 maj 2005 att publiceras vidare i förbundets olika skrifter? Kommer veckobrevet med styrelsens tysta medgivande och gillande att upphöjas till officiellt förbundsmaterial att delas ut vid kommande kurser och konferenser?  Såsom varande förbundets officiella hållning i frågor som dessa? Såsom skett med veckobrevet av den 17 oktober 2004. Någon till heder och alla andra till varnagel?
 
Christian Andersson

2005-05-22, 21:48
Svar #20

Lisskulla Engtröm

Hej!
 
Jörgen Tollesson har naturligtvis helt rätt.Det är oroande med tanken att ta sig rätt, och det känns mer oroande än piratkopieringen, som man faktiskt kan åtgärda med något av ovan nämnda förslag i olika inlägg. Men hur åtgärdar man  självutnämnda poliser och domare med straff efter behag??
 
Lisskulla

2005-05-22, 21:57
Svar #21

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Christian,
 
Händelsen ägde rum på eftermiddagen fredagen den 18/5 varefter en av våra medarbetare telefonledes meddelade mig vad som inträffat. Jag bad om att få en redogörelse skriftligen, vilket jag också fick samma dag via mail kl. 17:04. Klockan 19:41 samma dag vidarebefordrade jag redogörelsen till alla i förbundsstyrelsen.  
 
Dagen därpå författade jag mitt veckobrev, som Peter Karlsson sedan på mitt uppdrag lade in på Förbundsrötter.
 
Eftersom jag är redaktör för avdelningen Förbundsrötter är det jag själv som avgör vad som skall stå respektive inte stå där. Jag behöver alltså normalt inte fråga förbundsstyrelsen om jag får sätta in material i denna informationsdel av Rötter. Det skulle givetvis vara alldeles ogörligt om varje publicering på Rötter eller i Angeläget skulle behöva föregås av en diskussion i Förbundsstyrelsen. Så arbetar ingen styrelse någonstans.
 
Veckobrevet är inte att betrakta som förbundets officiella hållning - utan är mina personliga tankar och reflektioner. Om de i vissa lägen upphöjs till förbundsmaterial beror på om de i något avseende skulle vara relevanta i sammanhanget, som t.ex. vid en konferens där just detta ämne diskuteras.  
 
Ted Rosvall

2005-05-22, 23:49
Svar #22

Lisskulla Engström

Rune!
 
Perfekt rättstillämpning existerar troligen endast i Utopia. Visst - det är tyvärr sant. Men även om det inte står i mänsklig förmåga att uppnå hundra procent på detta område, får vi inte resignera. Vi måste helt enkelt ha som ledstjärna att tilllämpa lag och rätt på bästa sätt. Vad får vi annars? Den starkes rätt och anarki.  
Jag hoppas verkligen att de flesta av oss inte vill ha ett sådant samhälle.
 
Lisskulla

2005-05-23, 00:55
Svar #23

Christian Andersson

Ted!
 
Det var som jag befarade. Du hade inte tid att inhämta styrelsens samlade synpunkter innan Du var tvungen att ge offentlighet åt den här soppan. Du bara informerade. Du borde kanske tänka efter åtminstone lite grand innan Du rusar åstad.
 
Det är väl ändå så att det är förbundet som är arbetsgivare i det här fallet? Med den samlade styrelsen som ytterst ansvarig? Innefattande också ett ansvar för hur de anställda beter sig på sin arbetsplats. Att de följer lag och rätt i sin arbetsutövning?
 
Christian

2005-05-23, 08:48
Svar #24

Rune Edström (Rune)

Hej Christian
Ted må ha sina sidor, men Christian, din privata vendetta med honom kan du ju ta pr mail. Eller är det alldeles för frestande att få se sina inlägg offentliggjorda på AF. Det kanske blir uppbygglig litterärt stoff framöver. Minns jag inte fel ville du ha utdrag ur alla CD skivor som förbundet sålde. Utan att ange det viktigaste, ditt födelsenr. Annars hota du med rättsliga åtgärder. Har du lämnat in stämmningen? Nån gång hota du med att du inte skulle ha mer att göra med förbundet, om jag kommer ihåg rätt. Blir det så?
mvh
rune

2005-05-23, 11:29
Svar #25

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det är ju märkligt hur dem som säger ifrån om maktmissbruket i denna förening, alltid blir de jagade. Etiken har blivit omvänd verkar det som idagens svenska samhälle från tidigare.  
Nu när makten dummar sig, ska man tydligen s..... r..!!!
Men det finns ju tydligen människor med en egen integritet också här på AF och det inger hopp.
Jag är inte alltid enig med några av dessa personer iallt, men det är alltid skönt att några vågar opponera sig och diskutera saker öppet och ärligt (och med positiv respekt om bemötandet från meningsmotståndaren är respektfullt!) och inte bara säger Ja och amen!  
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara gräsbränder för det, utan det kallades öppen debatt och demokrati på gammal svenska...
 
M.V.H. Steve

2005-05-23, 13:14
Svar #26

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
På tal om ingenting:
Sidan sköts utomordentligt bra! Den bästa vi har på nätet. Men det skulle behövas ett extra forum; En Klagomur - där alla som vill gnälla kan skriva av sig. Det är alltför ofta det dyker upp gnäll och tjafs under forskningsrubriker.  
 
Solen skiner. Det är väl skönt? ;-)

2005-05-23, 13:35
Svar #27

Per Persson

Klagomur? Snarare sandlåda... Inte ens i ungdomsforum smutskastas det så mycket som här.

2005-05-23, 13:46
Svar #28

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Steve
 
Det är ju märkligt hur dem som säger ifrån om maktmissbruket i denna förening, alltid blir de jagade. skrev du ovan.
 
Bara en liten, men viktig, upplysning.
Sveriges Släktforskarförbund är inte någon FÖRENING!
Den är ett FÖRBUND där f.n. 156 FÖRENINGAR är de enda medlemmarna.  
Det är dessa 156 föreningar som har att yttra sig om det maktmissbruk som Du och flera andra privatpersoner tycker pågår inom förbundet. Problemet för er är att föreningarnas representanter inte delar er uppfattning i någon större utsträckning. Annars hade sittande styrelser i förbundet knappast valts om utan särskilt stort ståhej (undantagandes på Anbytarforum) vid de senaste fyra årsstämmorna.
Många frågor som varit uppe till debatt under Ordet fritt är både angelägna och intressanta. Men är verkligen ANBYTARforum rätt kanal? En bättre väg att gå för Dig som vill ha förändring är att diskutera med företrädarna i den förening där Du är medlem, så att de kan ta upp saken på ett föreningsmöte och efter eventuellt beslut där föra frågan vidare till årsstämman i förbundet. Det är så det ska fungera i en representativ demokrati om man skall följa spelreglerna.  
 
I det spelet ingår också att man skall acceptera majoritetens beslut. Man behöver självfallet inte hålla med, och har naturligtvis all rätt att ta upp frågan igen genom rätt kanaler vid nästa beslutstillfälle. Men kom inte och påstå att det pågår ett maktmissbruk i en organisation där styrelsen omvalts utan krus fyra år i rad. Det resonemanget faller på sin egen orimlighet och kastar bara ett löjets skimmer över den som säger det. Det kan knappast ha varit Din avsikt.
Mvh/
Hans Egeskog
Släktforskare, medlem i ÖGF

2005-05-23, 14:18
Svar #29

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hans Egeskog. Det är flera debatter varje vecka om ER Förbundsstyrelse och smutskastning på deltagare här på anbytarforum från ER förträfflige ordförande och därmed från er F?rbundsstyrelse i sin helhet (eftersom ni aldrig uttalar er om ni stödjer hans påhopp eller ej. Därför bl.a. är min kritik och de andra som kritiserar ordföranden och styrelsen för Sveriges Släktforskar FÖRBUND relevant!
 
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna