ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-28  (läst 2070 gånger)

2004-07-22, 12:54
läst 2070 gånger

Carl Szabad (Carl)

(Utbruten fortsättning efter ett inlägg här..) //Anbytarvärden
 
 
Ursäkta, men vem lånar ut förbundets CD-skivor?

2004-07-22, 13:09
Svar #1

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
En äldre släktings privatägda som jag fått överta. Hurså??

2004-07-22, 13:31
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Därför att det man köper är en personlig rätt att använda CDn, inget man kan överlåta på andra. Copyright på CDn har Sveriges Släktforskarförbund och Riksarkivet. Detta framgår av CDns omslag.

2004-07-22, 14:03
Svar #3

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Carl!
Nu har inte jag den där CD-skivan,utan jag kör med Arkion/år! Om jag hade skivan så skulle jag alltså inte få låna ut den till någon släkting eller någon nära o kära!
Jag tycker det är märkligt för den kostar ialla fall 495kr. för medlem och då är det väll jag som äger den och borde också få låna ut den?
 
Hälsningar Lasse i Norrköping.

2004-07-22, 14:04
Svar #4

Michaël Lehman (Philippos)

Men om man köper något, så har man väl över detta föremål så pass fri förfoganderätt, att man också har rätt att låna ut det eller sälja det - även om det är upphovsrättsligt skyddat? Annars skulle ju så gott som varje secondhandbutik och vartenda antikvariat bryta mot upphovsrättslagen. För att inte tala om alla, som säljer upphovsrättsskyddat material via auktions- och försäljningssidor på Internet.

2004-07-22, 14:14
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Nej, lika lite som ni kan låna ut lösenordet till Arkions sajt till någon annan kan ni låna ut CDn. Det har inget med priset att göra. Det är samma sak med vilken programvara som helst.

2004-07-22, 16:08
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Är det inte skillnad att låna ut och kopiera?

2004-07-22, 16:12
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Nej, eftersom den inte går att använda utan att installeras på en dator.

2004-07-22, 16:50
Svar #8

Jan Wallander

Detta är onekligen underligt:
-jag får inte låna en CD tex Folk 1890 av en släkting för att kolla några data, ej heller får släktingen köpa den för att skänka till mig men
-däremot får jag ställa en fråga rörande det aktuella problemet via Anbytarforum och då får släktingen gärna svara mig och några tusen andra genom att återge uppgifterna ur CD:n
 
Och Carl, om dina uppgifter om att ...det man köper är en personlig rätt att använda CDn, inget man kan överlåta på andra är korrekta så föreslår jag att SSf lägger ut denna information på Rötter och i Släkthistoriskt Forum som en tydlig varning inför julen. På det sättet räddar ni mången stackars vänlig själ från att bli brottsling genom att köpa en av förbundets CD för att ge bort som julklapp. Eller skall man, vid köpet, uppge namnet på den person för vilken man köper den personliga rätten att använda CD:n?
 
Vi är nog ganska många som gärna skulle vilja ha ett klargörande.
Mvh
Jan W

2004-07-22, 17:34
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Det här är inte så krångligt egentligen. Precis som alla andra tillverkares CD med programvaror levereras förbundets CD förslutna med cellofan. I och med att man bryter förpackningen får det anses att man har tagit på sig äganderätten. Bryter man förpackningen innan man ger bort den för att först installera den på sin egen dator eller göra en kopia av CDn har man brutit mot upphovsrätten. Jag tvivlar på att det är särskilt många som inte förstår detta om de tänker efter.
 
Detta var förklaringen enligt sunt förnuft.
 
Om inte detta räcker får jag hänvisa till lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, 2 kap, 12 ? som särskilt anger att man för enskilt bruk INTE får framställa exemplar av datorprogram eller framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
 
Anbytarforum är till för att hjälpa forskare med forskningsproblem. Om svaren kommer från egen forskning i primärkällor eller från ett dataregister av något slag är ointressant, men det hör till ordningen att man anger sin källa. Detta nämnt som svar på om man får lämna uppgifter ur CDn i forumet.

2004-07-22, 18:15
Svar #10

PeO Åstbom

Carl, ...Ursäkta, men vem lånar ut förbundets CD-skivor?..., detta är ett direkt citat hämtat från ett av dina inlägg.
Självfallet skapar denna fråga förvåning och förvirring. CD-skivan är ett lagringsmedia som naturligtvis ägs av köparen/licensinnehavaren - med eller utan cellofan. Användandet - hanterandet av skiva/program och innehåll - är däremot reglerat genom avtal.
...Det är samma sak med vilken programvara som helst.... är också ett citat.
Nej det är det inte. Det finns många olika exempel på licensieringar - för att inte tala om alla gratisprogram som finns.
Vänligen PeO Åstbom

2004-07-22, 18:17
Svar #11

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
för att klargöra kring förhållandet copyright och licens.  
 
Copyright/upphovsrätt och begreppet användarlicens är två helt olika begrepp och får ej blandas ihop. Upphovsrätten är liktydig och implicit för all produktion av verksnivå. Den kan inte enskild upphovsman tumma på eller manipulera. Den behandlar de vanlig begreppen kopiering, uthyrning och utlån. Vad gäller försäljning/överlåtelse (till skänks) av originalverk behandlar den emellertid ej.
 
Vill upphovsmannen ytterligare styra över användning/bruk av sitt verk sker detta ofta i fallet mjukvara i form en sk. användarlicens.
Osett anar jag att det är denna som Carl Szabad syftar på för denna CD ifråga. Att benämna denna personlig rätt att använda CDn finner jag missvisande, då jag associerar detta till en juridisk person. I detta fall skulle krävas uttryckligen något tryckt i anslutning till leverans/på CDn; att bruk av denna kopia enbart brukas får av Mr. Exxet Yson för hålla i en juridisk prövning.  
 
Vad jag istället tror Carl menar är begreppet enanvändarlicens, vilket betyder att produkten enbart får installeras på en dator. Detta emotsäger dock inte att produkten får installeras på flera datorer, så länge det bara är en i taget. Alltså, tidigare installationer är avinstallerade. På så sätt kan du således sälja vidare/överlåta en enanvändarlicensierad produkt utan att bryta mot dess licensvillkor, detta såklart förutsatt att du därmed själv avinstallerar produkten/mjukvaran innan avyttring sker.
 
För att undvika missförstånd framöver skulle jag gärna se att dylikt licens-avsnitt fanns tillgängligt på respektive försäljningställen i detta fall.

2004-07-22, 20:56
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jo, Thomas din tolkning verkar rimligare.
 
Skivans program får bara vara installerad på en dator i taget. Följer man den regeln kan man  skänka, eller sälja sin skiva. Men fortfarande inte låna ut?

2004-07-22, 21:05
Svar #13

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Det stämmer att man inte får kopiera dataprogram för enskilt bruk etc, men man får göra en säkerhetskopia (som enbart skall användas för detta ändamål. Med enskilt bruk avses även familj.
 
Därför att det man köper är en personlig rätt att använda CDn, inget man kan överlåta på andra.  
 
Betyder det att man ej kan ärva en CD med ett dataprogram? Likaså att jag ej kan få den i present av någon? (som t.ex. ej behöver den längre, kanske slutat med släktforskning)
 
Copyright på CDn har Sveriges Släktforskarförbund och Riksarkivet. Detta framgår av CDns omslag.  
Ursäkta, men vem lånar ut förbundets CD-skivor?  
 
Min fråga är - vems är CD som säljs fenom Släktforskarförbundet? I detta fall - Förbundets? eller även Riksarkivets (som ju har Copyright)?
 
Jag vill gärna ha klara besked i form av lagtext etc. betr att man ej kan ärva, få i present, köpa begagnade CD som förbundet ger ut.
 
Dessutom undrar jag lite över, om man nu ej får sälja förbundets CD - HUR - kan det få komma sig att under Marknaden - Säljes - finns annonser om att Sveriges Dödbok på CD är till salu? Hur kan Rötter ta in sådana annonser - är ju helt stick i stäv med vad Carl säger ovan. I och med att annonserna har införts och ej tagits bort, är det tillåtet att sälja förbundets CD:n vidare.

2004-07-22, 21:15
Svar #14

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Tusen tack Jan Wallander, Peo Åstbom och speciellt tack till Thomas Loo!
Ni besparade mig ett låååångt och besvärligt svar till Carl som jag inte hade alla de riktigt rätta orden till. Ni tre har klargjort allt jag ville säga på ett mycket bättre och tydligare sätt än jag hade kunnat gjort själv. Tack!
 
Kram till er alla tre. / Kristina

2004-07-23, 08:39
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Jag uttryckte mig uppenbarligen slarvigt vid det första svaret. Det mest korrekta hade varit att jag skrev Ursäkta, men vem lånar ut CD-skivor utgivna av förbundet?. Men om Kristina väntat 24 minuter med sitt inlägg hade frågan inte blivit aktuell eftersom ägandeförhållandet tydligen ändrats under den tiden.
 
Vad gäller utlåning vill jag således återknyta till den tidigare citerade lagen, men nu ? 19, som uttryckligen anger att utlåning av exemplar av datorprogram i maskinläsbar form är förbjudet.
 
Vi är omgivna av lös egendom som det finns restriktioner för hur man får äga och/eller använda. En nagelsax får man exempelvis inte medföra i kabinen på ett flygplan (då konfiskeras den, egen erfarenhet) och en cykel måste framföras enligt vissa lagar och förordningar, för att ta ett par exempel.
 
En CD får man inte heller förfara med hur man vill utan måste följa vissa regler, som det lagligt sett är en skyldighet för varje svensk att känna till.
 
Jag ska ändå försöka svara på Sonias frågor.
 
Det verkar fullt rimligt att man kan ärva ett dataprogram om ägaren är avliden. Då torde inte heller datorn som den första ägaren använde finnas kvar utan är skrotad eller såld, med innehållet på hårddisken raderat.
 
Jag tycker också det verkar rimligt att man kan överta ett program om förra ägaren bevisligen inte längre använder det och har raderat det i sin dator, även om jag nu är ute i en gråzon.
 
Copyright på CDn är delad mellan Riksarkivet och Sveriges Släktforskarförbund eftersom Riksarkivet administrerat och till viss del bekostat inmatningen av datamaterialet och förbundet bekostat framtagning av sökprogram och översättningstabeller för att man lättare kunna söka i materialet.
 
Att vi har andrahandsförsäljning av CD under Markanden är en redaktionell miss som jag ska ta upp med Rötter-redaktören. Det var obekant för mig.

2004-07-23, 12:51
Svar #16

PeO Åstbom

Carl; du använde ordet rimligt två gånger i dina svar på Sonias frågor. Om jag har uppfattat Sonia korrekt, så frågade hon om vad som de facto står i avtalet (på CDn) - vilket förmodligen intresserar flera än henne - och inte vad som är rimligt. I sitt inlägg så belyser och påpekar Thomas Loo att det finns varianter av användarlicenser och detta bör ju framgå av avtalet.
Att frågan om nyttjande-/ äganderätt av programvaror är komplex, torde framgå av denna utomordentliga uppsats av Niklas Nehlin.
 Datorprogram och licenser - Examensarbete 20 poäng [pdf-fil 135kb]
Vänligen PeO Åstbom

2004-07-23, 15:51
Svar #17

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Hur ställer sig frågan om jag har en bärbar dator som användes på arkiv och lignande fär jag inte instalerare min cd på den om cd endast får användas på en dator
mvh
Fritz

2004-07-23, 16:11
Svar #18

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Jag ser det som både rimligt och självklart att jag kan ge bort eller sälja min CD Svenska Ortnamn. Då ska den givetvis vara avinstallerad från min dator och ej vara kopierad på något sätt.

2004-07-23, 16:54
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Som jag skrev tidigare har varje svensk skyldighet att känna till Sveriges lagar. Några andra specialregler tillämpar vi inte.
 
Fritz! Även om lagen inte skulle tillåta det tycker jag dock det är självklart att man ska kunna använda en av förbundet framtagen CD både på egen stationär och egen bärbar dator.

2004-07-23, 21:49
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Carl
 
Vilka lagar är det då du hänvisar till (eftersom vi måste känna till dem) och var finns det beskrivet på objektet ( i detta fall Sveriges befolkning 1890) att detta inte är en vanlig enanvändarlicens, som får nyttjas av vem som helst så länge det inte sker samtidigt. Jag fick ingen info när jag köpte och jag hittar ingen text som beskriver något speciellt licensavtal.
Shrinkwrap tror jag inte är giltigt i detta fall, eller hur
 
Mvh
Mats

2004-07-23, 21:57
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej igen Carl
Relaterar till Att vi har andrahandsförsäljning av CD under Markanden är en redaktionell miss som jag ska ta upp med Rötter-redaktören. Det var obekant för mig.  
 
Vad är det för fel att vidaresälja en licens,  så länge det inte är piratkopierat. Naturligtvis är programmet avinstallerat när försäljning sker och då kan, mig veterligen, det inte föreligga några hinder. Din slutsats tidigare Därför att det man köper är en personlig rätt att använda CDn, inget man kan överlåta på andra tror jag inte du kan hitta stöd för.
 
Mvh
Mats

2004-07-24, 13:57
Svar #22

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Carl
 
Jag har noterat att det finns släktforskarförenigar som till sina medlemmar hyr ut de skivor man har iförenigen. Har dessa förenigar då specialavtal eller hur förhåller det sig med denna verksamhet.

2004-07-25, 11:52
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Mats! Jag har tidigare i mina inlägg hänvisat till två paragrafer, 12 och 19 i lagen om upphovsrätt, som anger att man INTE får göra en kopia av eller låna ut exemplar av datorprogram och exemplar i digital form av sammanställningar i digital form. Dessa är särskilt undantagna i de lagtexter om upphovsrätt som jag undersökt.
 
Kent! Om man tar betalt för att man utan rätt till det lånar ut en CD-skiva eller lånar ut den gratis torde inte göra någon skillnad. Vare sig bibliotek eller föreningar har rätt att låna ut de CD-skivor förbundet tagit fram. Vilka föreningar är det som lånar eller hyr ut de CD-skivorna?

2004-07-25, 23:37
Svar #24

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Carl
 
Jag vill inte peka ut någon här i Anbytarforum. Men söker man här på nätet på tex Sveriges Dödbok får man en del träffar där man hyr eller lånar  ut CD-skivan. Det finns Släktforskarförenigar som är anslutna till förbundet och enskilda släktförenigar som erbjuder denna service.

2004-07-26, 09:37
Svar #25

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
De CD:n som Sveriges Släktforskarförbund gett ut är
Sveriges Befolkning 1890 Typ; persondata
Sveriges Befolkning 1970 Typ: persondata
Sveriges dödbok 1950-1999 Typ:persondata (+ den tidigare versionen)
Svenska ortnamn: Geografiskt uppslagsverk
 
Ingen av dessa CD:n säljs under typ: dataprogram.
 
Vid försäljning av de CD:n som förbundet gett ut tillämpas inga avtal eller någon form av användarlicens.
Eftersom inga avtal eller licenser föreligger, så är det som gäller den gällande immaterialrättsliga lagstiftningen.
 
Om otillåtet enskilt bruk sker, som t.ex. kopiering av datorprogram eller digitala sammanställningar(kataloger, tidtabeller, databaser etc.), så riskerar man att få betala skadestånd t.ex. i form av utebliven licensavgift (dock ej aktuellt här eftersom inga licensavtal föreligger).
Det är tillåtet att begränsa kopiering för enskilt bruk genom avtal (föreligger ej för de CD:n som förbundet gett ut) eller genom tekniska spärrar (finns inga).
 
Eftersom det inte finns några licensavtal är köpet av förbundets CD-skivor en sk. exemplaröverlåtelse (faller under köplagen). Man kan alltå sälja exemplaret vidare, låna ut det. För datorprogram gäller enligt 19 § (1960:729) att man inte får låna ut till allmänheten.
 
Carl Szabad nämner ovan citat Jag har tidigare i mina inlägg hänvisat till två paragrafer, 12 och 19 i lagen om upphovsrätt, som anger att man INTE får göra en kopia av eller låna ut exemplar av datorprogram och exemplar i digital form av sammanställningar i digital form. Dessa är särskilt undantagna i de lagtexter om upphovsrätt som jag undersökt.  
 
Carl Szabad  underlåter dock av någon anledning, att tala om vad det står om utlåning, trots att han undersökt de aktuella lagtexterna.  
 
Den lag det handlar om är 1960:729.
I 19§ står det ”att tillhandahålla ALLMÄNHETEN … exemplar av datorprogram i maskinläsbar form genom utlåning (lag 1997:790).
 
Om en släktforskarförening lånar ut CD till sina medlemmar, så kan man väl inte påstå att de tillhör allmänheten. Medlemmarna ingår ju i en sluten krets.
 
Vidare skriver Carl Szabad  tidigare Därför att det man köper är en personlig rätt att använda CDn, inget man kan överlåta på andra.  
 
Ingenstans i lagtexter om upphovsrätt för dataprogram talas det om personlig rätt att använda CDn.
Om jag köper en dataprogram t.ex. Photoshop och installar programmet på min dator. Enligt Carl's definition så skulle endast jag och ingen annan i min familj, kunna använda programmet. Likaså att ingen i min familj eller vänkrets, skulle kunna titta på någon CD som jag har köpt av förbundet.
 
Så jag vill gärna veta var någonstans i lagtexter, förarbeten osv. det talas om personligt rätt att använda dataprogram som man köpt
 
Michaël Lehman skrev den 22 juli så här:  
Men om man köper något, så har man väl över detta föremål så pass fri förfoganderätt, att man också har rätt att låna ut det eller sälja det - även om det är upphovsrättsligt skyddat? ..  
Carl Szabad svarade samma dag så här:  
Nej, lika lite som ni kan låna ut lösenordet till Arkions sajt till någon annan kan ni låna ut CDn. Det har inget med priset att göra. Det är samma sak med vilken programvara som helst.
 
Även här vill jag få lagtext, förarbeten till att man inte kan sälja de dataprogram, som man en gång i tiden har köpt. Vi är många som köper nya versioner av dataprogram och som gärna kan tänkas sälja eller ge bort tidigare versioner. Och eftersom vi ju är skyldiga att känna till alla lagar i Sverige, men kanske inte kan hitta var detta finns - så kanske Carl som känner till lagrummen - kan vara snäll och informera oss andra som är okunniga. Så att vi inte pga. okunnighet gör oss skyldiga till lagbrott.

2004-07-27, 00:28
Svar #26

Utloggad Camilla Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 01:01
    • Visa profil
Hejsan Sonia!
 
Jag har intresserat följt diskussionen om de här skivorna ni pratar om eftersom min sambo tillverkar egna dataprogam och därför har vi också haft den här formen av diskussion här hemma hos oss.
 
Jag måste bara göra ett litet inlägg där du skriver: Om jag köper en dataprogram t.ex. Photoshop och installar programmet på min dator. Enligt Carl's definition så skulle endast jag och ingen annan i min familj, kunna använda programmet. Likaså att ingen i min familj eller vänkrets, skulle kunna titta på någon CD som jag har köpt av förbundet.
 
Jag tror nog att du missförstått Carl lite grand. Dina familjemedlemmar får naturligtvis komma hem till dig och titta på materialet i din dator, du får dock inte ge bort den till någon utan att du har tagit bort programmet ifrån din dator först.
 
Man kan ju fråga sig hur det gäller om man tar bort programmet från sin dator, ger bort den till någon annan som efter användandet tar bort den från sin dator, för att sedan återlämna den till första ägaren. Begår man någonting olagligt då?
 
Svårt är det iallafall med de här lagarna. Vad många inte tycks veta om, är att man inte bara kan installera ett program från någon skiva som någon annan har, utan att man begår ett väldigt allvarligt brott och att det är dryga böter på detta.
 
Ett exempel är att min sambo jobbar som nätverkstekniker på ett företag och när de skulla införskaffa ett ordbehandlingsprogram, typ Word, så fick man också köpa licencer till alla datorerna.  
 
Det räcker alltså inte att köpa en licens och sedan installera det på alla hemmets datorer. Oberoende om det är sonen, makens eller svärmors dator det gäller. Detta gäller alltså både privata och företag. Inga undantag.
 
Man kan nu bara hoppas att förbundet som ger ut de här skivorna har blivit lite visare och i fortsättningen verkligen anger reglerna om licensavtal. Kan verka självklart för den som tillverkat programmet. Vi ska dock inte glömma att det inte är så självklart för gemene man.
 
Hoppas bara inte att de ansvariga blivit avskräckta av den här diskussionen utan även i fortsättningen kommer att ge ut de här skivorna som hjälper oss så oerhört mycket i vår forskning.
 
Med vänliga hälsningar
 
Camilla i Ystad

2004-07-27, 19:36
Svar #27

Lisskulla Engström

Camilla,
 
De CD-skivor vi talar om är inte dataprogram jämförbara med Word, Excel eller dylikt. CD-skivorna är databaser = uppslagsverk och det föreligger inga licensavtal. Det är synnerligen viktigt att vi alla får ett klargörande vad som gäller och vilka lagtexter som är tillämpliga.
 
Lisskulla

2004-07-28, 21:11
Svar #28

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej!
 
Törs man beställa några CD skivor från Släktforskarförbundet?
 
Inte om man läser Carl Szabads inlägg.  
Har jag fel när jag tycker det verkar hotfullt?
Det vet väl alla att inte alla kan alla lagar!
Har Förbundet råkat ut bedrägerier i stor skala, undrar jag?
 
Det är väl i alla fall vårt Förbund och vi vill väl inte bli tillrättavisade som olydiga barn.
Särskilt inte med obegripliga formuleringar från överlägsna tjänstemän i Förbundet!  
 
Jag vill ha  en förklaring på ett normalt hyggligt språk.

2004-07-28, 22:13
Svar #29

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Är Kristina Estrins inlägg, skrivet tidigare idag 28/7, borttaget? Ser inte bättre ut. Det tycker jag var dåligt. Även om det var kritiskt, var det inte grovt jämfört med mycket annat man sett på detta forum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna