ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: CD-skivor för släkt- och hembygdsforskare  (läst 4442 gånger)

2005-01-31, 11:48
läst 4442 gånger

Carl Szabad (Carl)

Det var inga små önskemål!
 
Det tog ett antal registreringsbaser hos Svar och Arkion nio år för att registrera 1890 års folkräkning. Sedan några år pågår även registreringen av 1900 års folkräkning som beräknas vara färdig om något år.
 
Det är inte Namn åt de döda som kommer i mars utan Sveriges dödbok 1947-2003 (= ver 3). Namn åt de döda är en av de 24 databaser som ingår på den CDn.
 
Kungsholmen-CDn kommer troligen i slutet av april.
 
Under året planeras även den första utgåvan av Emibas, se länk från Rötters startsida. Det är inte omöjligt att den kan vara klar till släktforskardagarna.
 
Registrering av rotemansmatriklarna pågår kontinuerligt hos Stadsarkivet och nästa rote som planeras att bli färdig är Jakobsroten, någon gång i slutet av 2005.
 
Någon komplett utgåva av folkräkningarna 1870 och 1880 är såvitt jag vet inte inplanerad alls, och planen med DVD-er med bilderna av 1930 års folkräkning är för närvarande skrinlagd.

2005-05-12, 23:55
Svar #1

Utloggad Roger Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2012-08-16, 17:17
    • Visa profil
    • westervik.com
Hej Carl och alla andra!
När kan Sveriges befolkning 1990 och 2000 komma?
Det skulle vara jättebra verktyg för att hitta nyfödda släktingar.
Mvh Roger Olofsson

2005-05-13, 00:05
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Roger! Sveriges befolkning 1990 kan hypotetiskt skapas men det lär ta ett antal år innan vi kan få ut det materialet i så fall. Sveriges befolkning 2000 är teoretiskt omöjlig att skapa eftersom inga mantalslängder upprättats efter 1991.

2005-05-13, 01:02
Svar #3

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Måste man då använda sig av mantalslängder? Det finns ju en rad andra register, som t.ex. röstlängder, även om barn inte finns med där?
 
Ändå så hoppas jag på att nästa stora CD-projekt är Sveriges Befolkning 1930 eller 1950, det skulle täcka upp ett ganska så svårforskat intervall där det är många som kör fast direkt. Sådana skivor skulle vara till stor nytta för många människor, även bland emigrantättlingar som släktforskar som ofta har mycket svårt att tränga igenom dessa årtionden.
 
Eftersom de flesta människor som har satt spår efter sig i form av avkomlingar också har levt mer än 20 år, så känns 20-årsintervaller bättre än de tioårsintervaller vi har sett hittills. Jag förstår att det kan finnas en hel del problem med att göra dessa skivor, men helt klart är att det är där många forskare stöter på patrull därför att det är lite bökigt att få fram det materialet. I synnerhet om spåren är vaga och man inte vet var man skall börja.
 
I förlängningen så skulle det naturligtvis också vara roligt om man kunde knyta samman exempelvis skivorna 1970, 1980 och dödboken så att man kunde följa personerna med automatik. Eftersom personnumren finns så är kopplingen i en databas rätt så enkel. (Men datainspektionen kanske blir upprörd då)
 
Jag tror till och med att det skulle kunna gå att med sannolikhetsvillkor skulle kunna gå att knyta samman personer som finns i databaserna 1890 och 1900 med relativt stor träffsäkerhet.
 
Fördelen med det senare är ju att man dels kan köpa en all-in-one-skiva, dels så slipper man en massa extra sökningar. Kanske kan man också erbjuda det som ett extraprogram att sälja till de som redan köpt alla skivorna och har dem installerade på sin hårddisk?
 
I övrigt så finns det många andra register som borde kunna vara av intresse för släktforskare, och kanske skall man ta tillfället i akt att försöka rädda dem. Det är taxeringslängder för både juridiska personer och fastigheter. Att kunna se hur man bodde på 60 & 70-talet, och vad man tjänade. Det är ju helt offentliga uppgifter, så det enda att komma runt är tillstånd att databehandla dem. Kanske också bilregistret. Det vore väl kul att se vilka bilar farfar hade på 1960-talet?
 
Önska är lätt, men jag tror databaser som ställs samman och görs tillgängliga för släktforskare har en framtid.  
 
Bernt Bergkvist

2005-05-13, 08:20
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Bernt! Att manuellt sammanställa databaser som täcker hela landet är ett gigantiskt arbete. Av det skälet har vi börjat med digitalt material för de moderna skivorna. Svar/Arkion arbetade nio år för att få ihop databasen till Sveriges befolkning 1890 och då var det emellanåt bortåt 100 personer som arbetade med det. Kompletteringen av namn till Sveriges dödbok tog flera år och hundratals släktforskare var inblandade vilket till slut gav drygt 1,3 miljoner poster. I dag bor det nio miljoner personer i Sverige. Detta om proportionerna.
 
Däremot är det märkligt nog enklare att få tag på källmaterial om levande än om döda personer i nutid. De mantalslängder som legat som underlag för Sveriges befolkning 1970 och 1980 finns även i pappersutskrift på landsarkiven och Riksarkivet och är helt öppet och mycket mer utförligt material, så hypotetiskt kan man manuellt skriva in dessa i en databas. Det är dock naturligtvis inte realistiskt i praktiken.
 
Sannolikhetsforskning ska vi definitivt akta oss för, särskilt när det gäller så modern tid som för 100 år sedan. Där finns så mycket källmaterial att det inte är några problem med identifikation.
 
Vad gäller röstlängder så var dessa identiska med mantalslängderna fram till 1991. I dag torde det materialet ingå i Skatteverkets databas och är således oåtkomligt för oss.
 
Datainspektionen har inga synpunkter på våra CD-publikationer eftersom de lyder under tryckfrihetsförordningen.
 
det enda som du skrivit med citationstecken är en arbetsinsats på tio- eller hundratals manår. Det är tveksamt om det arbetet ger en motsvarande utdelning.

2005-05-13, 12:28
Svar #5

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Jag tror mycket väl att en del av dessa önskemål om CD-skivor någongång kommer att uppfyllas, men som det ser ut nu kommer det att ta lång tid.
 
Vad jag gärna hade sett i nuläget var en nystart av projektet Namn åt de döda, där man kunde adoptera församlingar kanske ända tillbaka till 1930. Även om SvDB4 kommer dröja, så vet jag många som är sugna på att sätta igång med att leta upp och skriva in avlidna före 1947.
 
Vad gäller materialet 1950-1970 som inte är kompletterat skulle de församlingar som finns kvar i många fall kanske brytas ner till mindra poster (tex 1950-55, 1956-60, 1961-65, 1965-70). Lite lättare att ta på sig än att ta på sig en hel församling 1950-1970 med 5000 poster..

2005-05-13, 13:24
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tydligen behövs det åter igen (för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på) påpekas för de ansvariga hos Släktforskarförbundet att CD-skivor inte lyder under tryckfrihetsförordningen. Att Datainspektionen (DI) inte har synpunkter på CD-utgivningar är däremot helt riktigt - det är inte deras bord, utan Justitiekanslerns.
 
Dock förvandlas inte det från Riksarkivet (och/eller andra myndigheter) erhållna materialet automatiskt till CD-skivor; det är mycket förarbete innan utgivningen (som Carl naturligtvis är väl medveten om, eftersom det är han som har ansvaret för det...), d.v.s. det sker en icke ringa behandling av personuppgifter hos Släktforskarförbundet - och det är i allra högsta grad DI:s bord.
 
För det som i övrigt finns att säga om diverse CD-skivor från Förbundet hänvisas till tidigare diskussioner under olika rubriker här i Anbytarforum.
 
(Detta skrivet med risk för att bli utsatt för nedlåtande kommentarer i diverse veckobrev, officiella förbundstidskriftsspalter och på förtroendemannakonferenser...)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-17, 12:03
Svar #7

Utloggad Roger Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2012-08-16, 17:17
    • Visa profil
    • westervik.com
Hej igen!
 
Tack för svaret på min fråga Carl om nya CD-skivor. Ser fram emot Sv. Bef. 1990. Jag har varit i kontakt med Skattekontoret idag och fick uppgifter om vilka barn en viss person hade. Det var tydligen en öppen tjänst för alla. Då fick jag en id?. Idag går det att skicka sms med ett registreringsnummer till bilregistret för att få uppgifter om ägaren. Skulle inte skattekontoret kunna ha en liknande tjänst. Tänk om man kunde skicka ett komplett personnummer och sedan få dennes familj tillbaka inom någon minut. Vissa saker vet jag är sekretess på tex foster/adoptivbarn. Så detta måste ju spärras. Du Carl eller någon annan har kanske någon som ni känner på skattekontoret som kan lägga fram detta förslag.

2005-05-17, 15:33
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Roger! Du kan skicka e-post till Skatteverket och få svar den vägen. Det torde vara enklare.

2005-05-20, 15:05
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Lugn bara lugn - snart får vi RFID-pass, och säkert kommer samma sak att gälla också för nya ID-kort inom en icke alltför avlägsen framtid!
 
Och då kan ju Släktforskarförbundet sälja avläsningsutrustning - och naturligtvis också kräva av våra kära politiker att det tillsätts en ny tillgänglighetsutredning för att ta fram ett lagförslag om att alla måste ha personnumret intatuerat i pannan, så att ingen kommer undan (genom att stoppa passet eller ID-kortet i ett metallhölje, t.ex. aluminiumfolie). Detta tatuerade personnummer kan sedan användas vid den av Roger föreslagna SMS-tjänsten hos skattemyndigheten. Tusan så behändigt!
 
För vad är väl personlig integritet värd jämfört med släktforskares legitima krav på att få veta allt om alla sjumänningars ingifta fastrars mormödrars övriga barnbarn - och alla andra mer eller mindre nära släktingar...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-31, 07:15
Svar #10

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Godmorgon,
 
Jag undrar hur det går med prisfrågan (eller rättare sagt PRISSKILLNADEN) på förbundets skivor.
Jag ställde frågan för ett bra tag sedan varför t ex det endast är 5 kronors skillnad mellan att köpa Dödskivan 3 hos förbundet (495 kr) och SVAR (500 kr) .
 
Det har kommit en ny prislista från förbundet, och där är priset på Dödskivan3 fortfarande det samma och likaså på SVAR. Och då blev jag ju nyfiken på hur det går med diskussionerna.
 
Jag fick ett tidigare svar av Ted att det skulle undersökas och rättas till?
 
Med vänlig hälsning,
Helena Thorman

2005-05-31, 20:46
Svar #11

Kurt Modig

Till Helena
 
Jag skall försöka ge Dig ett svar som Du kanske ändå inte är nöjd med.
Förbundet och SVAR köper varor av varandra till lite olika avräkningspriser. SVAR är alltså i vissa fall vår återförsäljare. Som Du vet får man enligt lag inte ange utförsäljningspris för en återförsäljare. SVAR har alltså full rätt att ta vilket pris dom vill (med en minskad vinst).
För att trygga framtida produktioner av andra kommande produkter måste Förbundet å sin sida ta ut 495 kr för Dödskivan.
Skillnaden är liten men tydlig, men jag hoppas att Du ändå gör Dina köp hos Förbundet

2005-06-01, 06:51
Svar #12

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Godmorgon Kurt,
 
Tack för ditt svar. Du har rätt  jag gillade det inte.  
Jag tycker det känns lite fräckt, eller hur jag ska säga, att Svar kan sälja för bara en femma mer.
MEN, det är mycket här i livet som är orättvist. Hoppas ändå att förbundet kan göra något åt detta i framtiden.
 
Mvh,
Helena

2011-04-12, 16:27
Svar #13

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Under min forskning har jag vid sökningar i olika databaser stött på en del konstiga saker. Nu när man tittar i folkräkningen på cd skivorna Sveriges befolkning står det i vissa poster: Döfstum Idiot, Sinnessjuk och ibland bara Idiot. Får man eller snarare fick man skriva såhär om personerna i församlingen. Tycker det låter lite kränkande. På en släkting stod det enögd vilket jag inte tog illa vid egentligen.  
 
Mvh Jesper J

2011-04-12, 16:39
Svar #14

Carl Szabad

Du kanske ska förtydliga att det handlar om de äldre befolkningsskivorna fram till 1900. 111, 121 eller 131 år gamla uppgifter betraktas inte som känsliga. De kommer från husförhörslängderna där det står samma sak. Sekretessen för den typen av uppgifter är maximalt 70 år.
 
Sen ska man vara medveten om att idiot på den tiden inte hade samma värdeladdning som i dag.

2011-04-12, 22:09
Svar #15

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Okej, tyckte bara att det lät inte snällt. Jag behandlar inte människor så och tar inte med sådana typer av uppgifter i min forskning.  
 
Mvh Jesper J

2011-04-12, 22:19
Svar #16

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Upplysningen att en person var mentalt handikappad (idiot, sinnesslö, fånig etc) kan ju vara användbar för att förstå den personens levnadsöde, anledningen till befrielse från skatt, värnplikt etc. Det handlar inte om elakhet eller snällhet.

2011-04-12, 23:01
Svar #17

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Håller med, Detta är inte alls elakt utan bara en beskrivning av personen. Jag har också mött notering om att någon är blind, en som förlorat en fot, enögd och så detta ni skrivit om här, idiot, sinnesslö, fånig etc.  För dem som skriv detta uppfattar jag det inte alls menat som nedlåtande och innebar inte alls att det var en mindre värd människa.  Bara en notering om personen.  
 
Den som tolkar det som stämpel för mindre  värde lägger dit sin egen förutfattade mening om ordens betydelse.  
 
Jag försöker skriva av så mycket som möjligt av vad som finns i originalhandlingen för att därigenom få så mycket information som möjligt för en bra bild av personerna och deras liv.  
 
Mvh
ANNIKA

2011-04-13, 09:09
Svar #18

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Håller helt med Annika att det är roligt när man hittar något mer personligt om en ana även om det skulle kunna tydas som negativt. Själv blev jag glad när jag fann att en förfader stammade. För att inte tala om passusen jag hittade i en dombok om en annan släkting där det stod av starka drycker svårt beskänkt kommit i handgemäng med stadsbetjänten.
Stig

2011-04-13, 14:00
Svar #19

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Jag verkar har dragit en fel slutsats att inte ta med uppgifter. Vill bara säga att när det handlar om enögd och döfstum har jag tagit med sådana uppgifter. Men när man läste ordet idiot så undrar man ju hur personen uppförde sig eftersom man ska beskriva honom/henne så. Jag får nog ta och forska lite i vad de olika orden betyder. Ordet idiot i slutet på 1800 -talet verkar tydligen inte ha samma innebörd som idag.  
 
Mvh Jesper J

2011-04-13, 16:56
Svar #20

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
Man får tänka på att ett ords mening och värde har ändrats över tiden. Med idiot menade man troligen att att den var mentalt störd på något vis, medans idag är ordet så negativt värderat så idag är en idiot mer en väldigt knäpp, kanske elak person.

2011-04-13, 22:28
Svar #21

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Ordet idiot har sitt ursprung i latinets idiota, som betyder okunnig, olärd, obildad människa. Sådant får man veta om man konsulterar SAOB: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

2011-04-13, 22:53
Svar #22

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Det räckte nog att vara döv eller synskadad, så att man inte kunde lära sig katekesen.  
Här är ett människoöde i slutet av 1800-talet:  
Tyra Ingegärd Larsson: Sångfågeln på Idiotanstalten  
 
mvh Margareta

2016-12-22, 22:26
Svar #23

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Är det möjligen någon förening som snart är på gång med någon skiva? Avskrifter, register eller liknande. Kanske privat regi?

Vänligen Patrick som önskar en God jul och Gott nytt år  :)
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna