ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anno 1890 (Västerbotten) - är den 100 %?  (läst 1075 gånger)

2006-09-10, 13:13
läst 1075 gånger

Erika Gidlund

Hej
Jag har ett problem. En kvinna från min by har under 1980 talet sammanställt släkterna i byn. Men av en händlese när jag var på Anno 1890 västerbotten så upptäckte jag att de där hade satt en annan kvinna som min farfars mormor än vad som står i boken. I boken nämns samma kvinna som gifte nr 2. Men på anno är hon gifte nr 1. Jag vet att farfars morfar är rätt.  
 
Så... är ANNO 1890 100%? Kvinnan som sammanställde boken är inte längre vid liv så jag kan inte fråga henne. Hon använde sig i alla fall av rikiga källor så som kyrkoböcker och så men vad jag fundear över är om jag ska gå efter ANNO 1890...
 
Min farfars mor hette Anna Carolina Sjögren f. 1883.
Min farfars morfar : Johan August Sjögren f.1851 (i Sundö, Degerfors)
Min farfars mormor alternativ 1 (som är boken) Maria Karolina karlsdotter f 1854
Min farfars mormor alternativ 2 (som är ANNO 1890) Emma Charlotta Eriksdotter f. 1859 ( och denna kvinna står alltså som Johans gifte nr 2 i boken. )
 
Jag hoppas att det finns nån som vet hur jag bör göra.
 
Mvh Erika Gidlund

2006-09-10, 13:34
Svar #1

Utloggad Anna Lövgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2011-12-04, 21:28
    • Visa profil
Vara letar du inte själv i kyrkoböckerna? Då bör du se vem som har rätt. Jag tycker alltid att man ska kolla upp andra hands uppgifter och inte bara föra vidare det som andra har skrivit eller tolkat.

2006-09-10, 14:08
Svar #2

Gun Jonsson

Erika
 
I folkräkningen 1880 heter J A Sjögrens hustru Maria Karolina Karlsdotter.  
I födelse-/dopbok bör du få fram uppgifterna om Anna Karolinas föräldrar. Eftersom det gäller slutet av 1800talet så kan även föräldrarnas respektive födelsedatum och vigseldatum framgå där.

2006-09-10, 15:52
Svar #3

Gun Jonsson

När det gäller Folkräkningarnas tillförlitlighet, som du ju också frågade om, så är de avskrifter av husförhörslängderna, dessutom tolkade ytterligare en gång, då de gjorts tillgängliga som t ex Anno 1890 - på nätet. Dessa omtolkningar innebär risk för att fel uppstår. Folkräkningarna visar bara vad som gällde vid ett visst tillfälle, vart 10e år. Familjerelationer kan således vara felaktiga som t ex vid omgiften. Själv har jag försökt rapportera in ett tolkningsfel som jag upptäckt. Men det verkar omöjligt att få det felet rättat, samma fel upprepas bara, nu senast i 1900års... En annan anledning till fel i folkräkningarna är att personer flyttar mellan olika socknar och blir noterade som födda i fel socken. Jag har flera exempel på sådana fel.  
 
Folkräkningarna fungerar många gånger bra som tips att undersöka närmare. Men jag är tveksam till att använda dem som källa, utan kontroll, för att styrka släktskap.
 
På Rötter?s startsida finns (i spalten till vänster), den något märkliga rubriken: För nybörjare! - man hittar mkt matnyttigt om hur man går till väga med släktforskningen där.

2006-09-10, 16:23
Svar #4

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Erika, jag gick in och kollade i Genline.
 
 
Enligt Degerfors AI:10A, Husförhör, 1877-1889 och scb-utdraget av dödboken för 1888, så dog Maria Karolina Karlsdotter 1888-01-05.
 
 
Jag bifogar urklippen av det som jag hittade i Genline.
 
 
Bifogar även scb-utdraget av födelseboken ang. Anna Karolina.
 

 
 

 
 

 
 
Jag hoppas att det är rätt familj som  
jag hittat.    
 
 
Mvh,
Kina.

2006-09-10, 16:58
Svar #5

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Erika, som du kan se ovan så dog ju Maria Karolina Karlsdotter 1888, det är därför hon inte finns med i folkräkningen 1890. 1890 hade förmodligen Johan August Sjögren gift om sig med Emma Charlotta Eriksdotter. De barn som är födda före 1888 är alltså Maria Karolinas barn tillsammans med Johan August. Alltså är Anna Karolinas mamma Maria Karolina Karlsdotter.
 
MVH
Annki

2006-09-11, 09:50
Svar #6

Erika Gidlund

Tack så hemskt mycket för era svar.  Nu förstår jag hur det ligger till.
 
MVH  
Erika

2007-12-17, 12:54
Svar #7

torbjörn alfredsson

Nej, 1890 Innehåller En Del Fel Liksom 1900 Att Söka Själv Är Ett Måste . Mvh Tobbe

2010-03-14, 07:20
Svar #8

Sten Magnusson

Med anledning av ovanstående debatt m.m. skulle jag här vilja tillägga att sedan föregående inlägg gjordes har SVAR skannat Folkräkningarna så nu är tydligen samtliga Folkräkningar 1880, 1890 och 1900 tillgängliga för alla landskap/län. Här har man också möjlighet att skicka in rättelser om man upptäcker att avskriften är felaktig. Se mer på SVAR angående detta.
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna