ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2009  (läst 1433 gånger)

2009-09-16, 17:43
läst 1433 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Rent tekniskt hur har du löst det? Om man har ett namn uppe, finns det då ett domstolsprotokoll vid det namnet att klicka på. Eller kommer den texten upp direkt? Dumma frågor kanske, men det beror nog lite på att jag får inte in ihopkopplingarna hur det ser ut på skivan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-16, 18:30
Svar #1

Sven-Erik Johansson

Du har en viss person uppe och om då textlampan lyser finns det info där upp till 60.000 tecken och då klickar du på text och får upp allt som finns angivet.
 
Du kan också gå andra vägen om du känner ett visst domstolsprotokoll kan du om du har Anarkiv Pro version, skriva in detta domstolsprotokoll och då får du upp en lista på alla de personer som är nämnda i protokollet.
Det finns beskrivet hur man går tillväga, men jag är inte säker om jag har tagit det med över från den gamla hemsidan.
 
Anarkiv/Kråken har flera olika tabeller bl.a hemmanstabell om du då klickar på knappen hemman kan se när den personen som fanns på domstolsprotokollet var bonde på sitt hemman.
 
MVH
Sven-Erik

2009-09-16, 19:10
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Måste man alltså ha Anarkiv för att använda Kråken? Eller det kanske ingår?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-16, 19:24
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Synd att man måste ha pro för att utnyttja alla sökmöjligheter. Men de enkla sökmöjligheterna behöver man väl inte Anarkiv för?
 
Sökmöjliheterna ligger väl i Kråken?
 
Såg att frågan redan var upp nu
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2009-09-16 19:26)
Vänligen Patrick : )

2009-09-16, 19:25
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag har nu kollat och man köper alltså Anarkiv i olika versioner till olika priser när man köper Kråken.
 
Jag kollade även lite på Anarkivs sida.
 
Hittade även följande gamla diskussion:
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-16, 19:32
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
[Borttagen text]
 
 
(Inlägget är raderat då det inte handlade om Kråken CD som källa./Moderator Källor)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-16, 20:06
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Fast det står väl inte att man måste ha Anarkiv för Kråken på hemsidan, utan bara att den finns till försäljning i olika paket tillsammans med Kråken?
 
Hej Chris! Det är nog bara det att jag är så nyfiken och aldrig ger mig när jag upptäckt någon intressant.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-16, 20:14
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var bra Patrick - jag läser och lär  
 
Hyvää iltaa

2009-09-16, 20:17
Svar #8

Moderator Källor

Ett inlägg skrivet av Chris Bingefors har raderats då det inte höll sig till ordningsreglerna.
 
Mvh

2009-09-16, 20:17
Svar #9

Sven-Erik Johansson

Stefan
 
Anarkiv Light ingår och följer med databas Kråken
 
MVH
Sven-Erik
 
MVH

2009-09-16, 20:32
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Då svarar jag mer faktabaserat på inlägget av Stig-Lennart tidigare:
Min doktorsgrad (som var länge sedan) är i psykiatrisk hälso- och sjukvårdsforskning. Där jobbar jag med mycket stora, longitudinella individbaserade datamaterial, ungefär som släktbaser. I Sverige har vi ju närmare 9 miljoner och en av mina senare presentationer handlar om USAs befolkning. Därav intresset för metodiken i databas Kråken. Kan vi diskutera utifrån fakta om metodiken i fortsättningen?

2009-09-16, 20:36
Svar #11

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Noterbart att vissa ej förmår sig till att antyda inläggens ton med ens ett mvh el. dyl.
Nu, Stefan, och till de allvarligare (och som jag tillåter mig att ana) bakomliggande sakförhållandena.
 
1. Jag tror man gör såväl naturvetenskaplig som samhällsvetenskaplig forskning en björntjänst  
   genom att oreflekterat överföra metodik/kvalitetskrav från den ena till den andra disciplinen
a) Chris' forskningsområde tillhör väl det första (farmaci med krav på experiment och deras upprepningsbarhet;
   forskningsapparaturen det svåraste filtret - ideologiskt sett någorlunda neutralt.
b) Sven-Eriks det andra (genealogi, historisk hjälpvetenskap) med unika individer/händelser (det går inte  
   att upprepa någons födelse - än mindre dens död); källskaparna det svåraste filtret - ideologiskt färgade!
 
2. Släktforskarrörelsen är väl sprungen ur Riddarhuset med nära knytning till Helgeandsholmen och uppvisar kanske ännu idag  
   en slagsida åt gamla fina traditioner som utmanas av ett folkligt inflöde utan tidigare skådad omfattning och djup på grund av ny teknik...
a) såväl vad gäller databehandling och spridning som källåtergivning;
b) samt tillgänglighet för amatörforskare som älskar utforskandet mera än uppvisar ackrediterade forskarpoäng...
 
3. Jag misstänker (konspiration = andas tillsammans, vara samma andas barn) att  
   eftersom den ena sidan sällan beklagar sig över och attackerar det som är dåligt hos sig själv och andra databaser
   utan istället koncentrerar sig på det som är bra med Kråken (men dom ska vara bättre på), detta återspeglas i den årligt  
   återkommande Pamp/lona-rusning vi sett alltsedan journalisten i länken debatt ovan ondgjorde sig över kvalitén på grund av - stavfel;
   medan försvar för det goda i denna sak har en förunderlig förmåga att bli utstrukna ur släktforskarrörelsens annaler!
a) jag misstänker alltså att det ideologiska filtret har sin motsvarighet inom den tidigare organiserade genealogirörelsen -  
   och att detta alltmer utmanas underifrån;
b) samt att det är detta som möjligen upprör de som kan förlora på utvecklingen, samtidigt som det ger dom som sitter på en sån databas  
   något lite makt.  
 
Förmodligen är det så som de mera bildade klasserna vill mena: att kunskap (om folkets historia) är makt?
Då är det väl också frågan om hur den makten ska nyttjas: till att sitta på - eller för att utveckla forskningen...
 
Tycker, med de allra vänligaste hälsningar,
StigLennart
 
(Detta är en replik på det inlägg som Stefan Simander skrev 16 september 2009 - 19:32 och som jag har raderat. Jag låter dock svaret står kvar här eftersom jag inte anser att det bryter mot någon regel och dessutom ligger till grund för den fortsatta diskussionen som håller sig inom ämnet./Moderator Källor)

2009-09-16, 20:48
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hmmm, du kanske missade mitt sista inlägg? Jag forskar inte i farmaci eller med experimentella metoder (har inte satt min fot på ett labb på 30 år) utan med stora databaser över människor. Dessa har precis samma problem som du skriver i 1b och måste därför kvalitetskontrolleras med olika metoder. Därför var jag intresserad av den metodik som används i Kråken.
 
Släktforskar gör jag för att jag är intresserad av den lilla människans liv i historien och av att lösa problem. Det känns kanske besvärande att jag också har en akademisk grad i humaniora/samhällsvetenskap?
 
Vetenskapsteoretiskt finns en gemensam bas för all forskning förresten.
 
Nu väntar två dagar med filosofer och antropologer från hela världen, inte ett lab i sikte.
 
(Du frågade om avsaknaden av mvh, det använder jag på formella, myndighetsutövande skrivelser som t ex underkända tentamina. Tycker det är lite strikt med dagens språkbruk)
 
(Meddelandet ändrat av izla 2009-09-16 20:50)

2009-09-16, 21:13
Svar #13

Moderator Källor

Ett inlägg skrivet av Stig-Lennart Johansson 21:10 har raderats då det inte höll sig till ordningsreglerna.
 
Mvh

2009-09-16, 21:15
Svar #14

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack för förtydligandet av våra olika fasoner: jag frågade inte utan konstaterade - nu vet jag vad som gäller.
 
Mvh /StigLennart

2009-09-17, 07:09
Svar #15

Moderator Källor

Ett inlägg av Göran Stenberg har raderats då det inte handlade om Kråken CD.
 
Mvh

2009-09-17, 09:17
Svar #16

Moderator Källor

Ett inlägg av Stig-Lennart Johansson har raderats då det inte handlade om Kråken CD.
 
Jag ber er nu att hålla er till ämnet Kråken CD. Metadiskussionen om hur, när och varför man använder vissa hälsningsord anser jag vara avslutad (i denna tråd) i o m Stig-Lennarts inlägg 21:15 igår.
 
Mvh

2009-09-17, 14:49
Svar #17

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
hehe, underhållande det här! Skriver ett inlägg så jag får inläggen på mejl så att man hinner läsa vad som raderas..

2009-09-19, 02:17
Svar #18

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Trots att Chris här använt hela sin akademiska auktoritet för att opponera mot Kråken CD,
gör Moderator kanske rätt som raderar mitt inlägg om kvalitet och forskningsmetod till Kråken CD:s försvar.
Sådant hör förstås hemma endast under hittills obefintliga .
 
Med vänlig hälsning/hyvää yötä
StigLennart

2009-09-19, 10:07
Svar #19

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Då databasen Kråken är på tapeten men ingen information om själva innehållet tas upp så vill jag utifrån Sven-Erik Johanssons egna uppgifter lyfta fram dessa på Anbytarforum i denna samlade diskussion. Kvalitén i de inmatade och tolkade källuppgifterna (sekundär källa med andra ord) lämnar jag åt andra att bedömma.
 
Kråken har sin upprinnelse som arbetsnamn grundat på den plats där Sven-Erik varit bosatt (Kråkens by i Nordmaling socken, Västerbotten). Själva databas Kråken 9 innehåller uppgifter på 220.000 personer i regionen Ö-vik till Skellefteå. Kärnsocknarna som finns i Kråken är:
Nordmaling         ingår 1535-1927  
Bjurholm            ingår 1535-1923 (tillhörde Nordmaling före 1809)
Grundsunda        ingår 1535-1924  
Gideå                ingår 1600-1931 ((tillhörde Arnäs före 1809)
Trehörningsjö     ingår 1865-1921 (tillhörde Gideå före 1865)
Umeå lands        ingår 1700-tals delen inklusive Degerfors och Vännäs såväl som Sävar, Holmön som då tillhörde Umeå landsförsamling
-övriga Socknar som till stora delar ingår i Databas Kråken 9 är:
Lycksele, Örträsk, Lövånger, Bygdeå, Burträsk, Nysätra , Robertsfors, Sävar, Arnäs, Björna, Anundsjö , Själevad, Fredrika och Åsele.
Materialet är av upphovsmannen klassat som arbetsmaterial och baserar sig huvudsakligen på  husförhörslängder och ministerialböcker (födda, vigda och döda), men även uppgifter ur domböcker och skattelängder påstås finnas som referenser.

2009-09-19, 11:01
Svar #20

Sven-Erik Johansson

Hejsan Niclas  
 
Ditt påstående är helt korrekt  
 
Skillnaden mellan kärnsockenmaterial och arbetsmaterial är att kärnsocken material gått igenom en specificerad kontroll, men så icke arbetsmaterialet fullt ut.  
 
Se mitt tidigare inlägg  50  
 
 
MVH  
Sven-Erik

2009-09-19, 13:26
Svar #21

Moderator Källor

Jag kommer hädanefter (och även retroaktivt i denna tråd) gå in och radera delar av inlägg, något som jag undvikit tidigare. Detta på grund av att många inlägg i stort är seriösa men ofta innehåller enstaka gliringar och efterslängar som bryter mot forumets regler.
 
Mvh

2009-09-19, 13:38
Svar #22

Sven-Erik Johansson

Moderator  
 
Jag tycker att detta är en mycket bra ide att även radera delar av inlägg i framtiden som inte tillför debatten någonting.  
Jag hoppas dessutom också att du noterar var du gjort dessa del raderingar för att alla skall vara medvetna om raderingarna.  
Det gäller ju att få en så seriös debatt som möjligt, där sakfrågor styr.  
 
MVH  
Sven-Erik

2009-09-19, 20:44
Svar #23

Moderator Källor

Som synes har jag gått ganska hårt åt denna diskussion nu. Ämnet är så infekterat och det medför att inlägg som bryter mot Anbytarforums regler ideligen dyker upp. Ha i synnerhet dessa regler i åtanke:
 
-----
 
Tankeutbyte, inte agitation
 
Inlägg ska alltid syfta till utbyte av tankar, idéer och information, och får inte innehålla reklam, uppmaningar eller propaganda.
 
-----
 
Var alltid artig och vänlig
 
Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma på Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och idéer ska du alltid visa hänsyn och respekt.
 
-----
 
Den här tråden är ämnad för diskussion om Kråken CD som källa. Det är då tillåtet att diskutera och även kritiskt granska innehållet och hur man har tagit fram det (i vänliga och respektfulla ordalag).
 
Det är trist att det skall behöva bli så här men jag ser ingen annan lösning då det uppenbarligen inte går att tillåta en fri diskussion.
 
Mvh
Jonas Magnusson
Moderator Källor

2009-09-20, 14:31
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag nu läst de gamla debattinläggen på Rötter om källkritik.  
 
Hur är det med källorna i Kråken? Är det någon skillnad på de olika versionerna vad gäller tillgång till källorna?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-20, 15:33
Svar #25

Sven-Erik Johansson

Hejsan Stefan
 
Roligt att höra från dig
 
Om du går in på min hemsida (som inte får nämnas om jag förstått det hela rätt) och första sidan högra delen så hittar du längst upp svaret i 2:a meningen.
Båda varianterna levererades för bara någon vecka sedan till Uppsala och samma person
 
MVH
Sven-Erik

2009-09-21, 13:50
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Sven-Erik Johansson har via mejl till mig meddelat följande angående källorna:
 
Databas Kråken 10 som släpps i slutet av februari 2010 där kommer alla personer att ha fullständiga källhänvisningar i notisnoteringar dvs miljontals med direkta källhänvisningar förutom de  de källhänvisningar som dessutom även nu alltid ingår i databas Kråken under rubriken KÄLLA:
 
Källhänvisningar i Notistabell finns inte i någon databas i Sverige förutom Kråken.
 
Det verkar bra att källorna redovisas, tycker jag, därför denna faktaupplysning.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-21, 14:50
Svar #27

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Detta är ju jättebra, fast jag hade nog uppfattat att de redan var med. Denna skall jag nog ta och titta på när den kommer. Intressant att få se upplägget.
 
I och med att jag startade tråden så får jag tacka för informationen som framkommit.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-21, 15:33
Svar #28

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Stefan & Patrik (eftersom Sven-Erik avstängts, svarar jag): ni pratar om olika saker, vilket framgår om ni går in på hemsidan och tittar på någon av Antavlorna -  
vilka ändock inte återspeglar all information som finns om varje enskild person. Patrick har rätt i att gängse källhänvisningar finns och alltid funnits i rubriken Källa;  
Stefan att ytterligare sådana i form av särskild Notistabell redovisar alla förekomster av personen i främst mantals- och husförhörslängderna och i regel från vaggan till graven...
 
Lycka till
StigLennart

2009-09-23, 17:25
Svar #29

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Vid genomläsning av alla inläggen i lugn och ro slår det mig att vissa polemiska vinklingar  
måhända fördunklat det kanske viktigaste i nästan 10 års tid och ännu tämligen unika med CD Kråken.
 
Är det klart att vid införskaffandet (med bifogad hanterare) av denna släktrelationsdatabas,
så kan arbetet fortsättas i valfria delar av - eller i hela basen - som vore det egen forskning ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna