ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Geografiskt-statistiskt handlexikon öfver Sverige  (läst 2434 gånger)

2001-11-08, 20:01
läst 2434 gånger

Johnny Andersson

Är det någon som provat CD-skivan Geografiskt-statistiskt handlexikon öfver Sverige av Carl Martin Rosenberg. Jag läste i senaste numret av Släkthistoriskt Forum (nr 4/01 sid 25) om att den fanns på CD men funktionen var inte bra. Jag tycker att det vore suveränt att ha den på CD för att snabbt kunna söka en ort och sedan kopiera in texten i släktforskningsprogrammet.  
 
I tidningsartikeln fick den dock inte många pluspoäng. Jag var i kontakt med säljaren och han sa att den nya versionen var bättre men att sökfunktionen var lite slö.
 
Är innehållet samma som i böckerna? Hur är det med priset? I tidningsartikeln stod det att den kostar 300:- men jag fick uppgift om att den skulle kosta 495:-.
 
Hälsningar Johnny
j.ason@telia.com

2001-11-08, 21:26
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag blev idag lovad att få en ny version av Rosenberg på CD, och ska då prova den per omgående och rapportera i Släkthistoriskt Forum om den är användbar.
 
I princip ska den innehålla allt som finns i de tryckta böckerna, men det har inte tidgare gått att installera den, så jag vet inte om det är rätt.  
 
Databasen lär vara på ca 20 MB, så ett duktig sökprogram borde ju kunna vara mycket snabbt att ta fram träffarna, men vi får se.

2001-11-09, 09:39
Svar #2

Utloggad Ulrika Garälv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2016-08-22, 21:26
    • Visa profil
Hej!
Jag har provat skivan och inte haft något problem med att installera den. Jag håller med försäljaren om att sökfunktionen är slö ibland, men inte värre än att det går snabbare än att bläddra i boken om man skulle ha den. Kort sagt:  Jag är nöjd!
 
Hälsningar Ulrika

2001-11-09, 12:52
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Jag kan verifiera Elisabeths problem. Jag försökte själv installera CDn på fyra olika datorer, där den långsammaste var en Pentium II på 350 MHz med 64 Mb RAM, men installationen fungerade bara på en av dessa (1 GHz P III och 384 Mb RAM), och då gick sökningen långsamt. Vi fick ett tips till förbundskansliet där det stod hur man skulle utöka storleken på registret och det virtuella minnet (om jag minns rätt), men en enkel databas ska inte behöva kräva sådana resurser och konfigureringar.

2001-11-09, 13:02
Svar #4

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Hur lång i tid är långsamt? Gick alla sökningar slött eller var det bara vissa?
 
//Mv Niclas

2001-11-09, 14:12
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Tid är svårt att säja. Slött i jämförelse med andra betydligt mer omfattande databaser. Den här består ändå bara av innehållet i fyra böcker, totalt 2.200 sidor. SBL innehåller 29 stora band på totalt ca 25.000 sidor, ger betydligt snabbare respons vid sökning och kan köras i betydligt beskedligare datorer.

2001-11-24, 12:52
Svar #6

Johnny Andersson

Jag ville bara berätta att jag nu har köpt och provat CD-skivan Rosenbergs Geografiskt-Statisiskt Handlexikon 1881-1883 ver 1.1.0. Kostnaden för skivan var 495:- från Regis.
Den är lite slö men inte alls så mycket att det är störande. Troligen så är programmet också lite buggigt, om man skriver vissa typer av fel vid sökningen så stängs hela programmet av och måste startas om det igen. Texterna är troligen skannade och OCR-ade, diverse grafiska fel har då kommit med på en del texter men inte heller det så mycket att det är störande.  
Jag tycker att skivan i stort sett är bra och det är enkelt att kopiera eller skriva ut texterna. De flesta byar och andra samhällen i hela Sverige på 1880-talet verkar finnas med. Problemet är att de ibland stavas lite annorlunda mot idag.  
Troligen så kommer det än ny version av skivan längre fram och jag har då blivit lovad ett kraftigt reducerat pris vid uppdatering.
Texterna verkar också stämma med boken vad jag har kunnat kolla.
 
Hälsningar Johnny Andersson

2001-11-24, 17:18
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har fortfarande inte lyckats installera skivan på min nya dator, en med Pentium 4 och 128 MB internminne och Windows ME. Installationen startar, men så kommer det upp en skylt om att ett program wise.exe saknas, och  så blir det inget mer.
 
Däremot har jag lyckats installera skivan på en annan dator med 600 MHz processor och Windows 98. Där går det hyfsat snabbt att ladda in programmet, men titelbilden kommer i nedre högra hörnet, och sökfönstret i övre vänstra hörnet, och ingen av bilderna täcker hela skärmen, så det ser litet konstigt ut.
 
Sökning sker endast på ledorden, d.v.s. namn på en plats eller så, och då med gammalstavning. Det är Hvetlanda som gäller, inte Vetlanda. Det finns ingen fritextsökning, så det går inte att söka på t.ex. jernbruk eller så.  
 
Nu går det faktiskt att scrolla texter som är längre än ca 18 rader, men jag har inte hittat någon annan utskriftsmöjlighet än att markera hela texten med musen och sedan klistra in den i Word.
 
Ävenledes på en äldre dator, 486:a, med Windows 98 gick det att installera Rosenberg, men där tar programmet mer än 2 minuter på sig att ladda in.
 
Programmet omfattar bara ca 22 MB, men är fruktansvärt mycket långsammare än t.ex Sveriges dödbok, som har en avsevärt större databas att leta i.
 
Jag tycker fortfarande att detta är en kalkon, och borde ha kunnat göras mycket bättre, för id?n med Rosenberg på skiva är förstås helt OK.

2002-04-14, 22:09
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Är det någon som känner till något nytt om Rosenberg på CD?  
 
Id?n är ju jättebra, men utförandet under all kritik. Försökte åter installera den på min dator, en 1400 MHz, med 40 GB och Windows ME, men installationen går en bit, sen kommer ett meddelande om att en fil wise [möjligen unwise].exe inte  kan öppnas, och så var det kört igen.

2002-05-08, 00:57
Svar #9

Patrik Andersson


2002-08-11, 13:01
Svar #10

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Jag beställde min för ett par veckor sedan via email - info@regis.se

2002-08-18, 21:01
Svar #11

Utloggad Gunnar Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 20:56
    • Visa profil
    • www.vilg.se
Hej Elisabeth
 
Jag har just installerat Rosenberg och fick samma problem som du.  Det löste sig genom att först kopiera CDn till en temporär katalog på hårddisken, och sedan köra installationen därifrån.
 
Sen kollade jag på databasfilen och upptäckte att det var en Accessdatabas, så om man har MS Access är det bara att ladda in den för att kunna göra en fritextsökning.

2002-08-18, 22:30
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
OK, jag får väl prova detta, men jag tycker fortfarande att det är fel att släppa ut oprövade program till folk.
 
TACK! för tipset.

2003-01-30, 20:38
Svar #13

Johnny Andersson

Hej!
Jag tänkte här lägga in ett tips för alla oss som har skaffat Rosenbergs Geografiskt-Statisiskt Handlexikon från Regis på CD. Det är S Ingemar Johansson som har skapat ett program som heter Lexikon. Där man först får konvertera om den ursprungliga filen för att sedan köra det i det mycket bättre Lexikon-programmet för sökning, läsning och urklipp. Lexikon är mycket stabilare och snabbare och finns att hämta gratis på Ingemars hemsida  
http://www.sijohansson.com/program/lexikon/. Han är även öppen för förslag på ändringar eller tillägg till programmet.
OBS! Lexikon innehåller inte Rosenbergs text.
Mvh. Johnny

2003-09-12, 22:48
Svar #14

Olof Almkvist

Hej Elisabeth Thorsell  
 
Ett tips  
 
Går det att kopiera över programmet wise.exe i från windows 98 om denna fil finns i windows 98 till windows me. Om inte så får du väl använda den gamla datorn samtidigt. Det är så jag brukar göra då det inte går att fixa till detta problem.
 
mvh Olof Almkvist

2003-09-12, 23:37
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Olof, tack för tipset, men jag lyckades i våras importera själva datafilen till Acess, och det räcker för mig. W98-datorn har vandrat vidare till en av familjens ungdomar, som roar sig med annat än Rosenberg.

2013-01-20, 11:31
Svar #16

Utloggad Evert Strandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 17:18
    • Visa profil
    • Backapojkarna.n.nu
Jag har också köpt skivan Rosenbeg's Geografiskt - Statistiskt Handlexikon öfver Sverige 1878 - 1880.
Den gick bra att använda på Windows XP. Sedan köpte jag en ny dator, med Windows 7 i, och det funkar inte alls. Jag har försökt på flera olika sätt, att lägga in den, men det går inte. Inte skall vi väl behöva köpa en ny skiva för att vi byter operativprogram?
När vi en gång har betalat den borde den fungera. Det vore kanske skillnad om det vore frågan om någon uppdatering eller liknande.
Men det är det ju inte tal om i det här fallet.  
Finns det någon som har förslag på andra tillämpningar?
Mvh: evan

2013-01-20, 12:13
Svar #17

Carl Szabad

Det finns två olika utgåvor, en som gjorts av Riksarkivet SVAR och en av Regis (se under rubrikerna Rosenberg vid sidan av den här). Regis känner jag inte till, men SVARs fungerar bra om man bara använder programfilen RBG_FM.EXE i undermappen `Data i stället för den ursprungliga.
 
Sen kan ju ingen programmakare förutspå vilka nya operativsystem som ska komma många år senare och vilka problem som eventuellt kan uppstå då. Den här skivan kom 2004, vilket innebär att en programmakare idag, med det resonemanget, ska garantera att en nytillverkad produkt ska fungera ännu år 2022.

2013-01-20, 12:27
Svar #18

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Hej.
Jag hade inga problem att nyinstallera skivan i Windows 7 (förrut XP). Jag gjorde en ny mapp för mina dataskivor, och sparade där.  
Mvh Siv

2013-01-20, 12:32
Svar #19

Carl Szabad


2013-01-20, 12:36
Svar #20

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se

2013-01-20, 12:43
Svar #21

Carl Szabad

Det låter inte bekant. Förmodligen Regis då. SVARs utgåva är rätt anonym, men under hjälptexten får man fram att det är ett samarbete mellan SVAR och Sveriges Släktforskarförbund.

2013-01-20, 12:47
Svar #22

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Nix, SVARs utgåva - fått direkt därifrån, i samband med att SVAR startade Arkion (arbetet med att digitalisera folkräkningen 1890) på min ort.
Mvh Siv

2013-01-20, 12:55
Svar #23

Carl Szabad

Då är det väl programversion 1.1 du avser.

2013-01-20, 12:59
Svar #24

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna