ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carolina Rediviva  (läst 655 gånger)

2004-06-25, 08:42
läst 655 gånger

Annsofi Sterner

De arkiv som finns hos Carolina Rediviva, bl a Palmskiöldska samlingen och Westinska samlingen samt Handskriftskatalogen är inte i original utan består av avskrifter med källhänvisning men utan arkivhänvisning. Ändå fick jag det beskedet att man inte får digitalfotografera dessa handlingar. Arkivarien jag talade med sa att dom ännu har kvar dom gamla bestämmelserna om att ingenting får fotograferas, inte ens med digitalkamera utan blixt. Trots att dessa handlingar till stor del inte finns på mikrokort. Visserligen får man ta del av handlingarna, men om jag ska titta i uppgifter om en gammal anrik släkting, biskop Johannes Matthiae, får jag betala fyra kronor per A4 för en halvtaskig kopia. Det slår inte högt om uppgifterna består av över 20 sidor med biografier och ägarlängder på över 50 sidor. Om man som besökare avfotograferar handlingar som tidigare inte finns på mikrokort eller är i dåligt sådant skick, kommer i alla fall jag överlämna råkopior, i TIFF-format och av bästa kvalitet, till arkivet på en CD. Det får man väl hoppas att dom tacksamt tar emot, med tanke på hur undermåligt just den delen av arkivhantering har skötts inom arkivväsenden runt om i Sverige.

2004-06-25, 09:29
Svar #1

Annsofi Sterner

Man bör dessutom vara källkritisk när man bedömer innehållet i ett arkiv som består av avskrifter. Det är inte säkert att hela originalet är avskrivet, utan godtyckliga delar av originalets innehåll kan ha utelämnats.

2004-06-25, 10:11
Svar #2

Jonas Kuschner

Att exempelvis Palmskiöldska samlingen inte är originalhandlingar är i och för sig inte ett argument för att man skulle kunna vara mindre aktsam med den, eftersom en del av de avskrifter som finns däri inte finns bevarade i original.  
 
Dessutom är frågan om vad som är en originalhandling eller en primärkälla inte så enkel, utan beror på vilken frågeställning man har. För den som exempelvis skulle vilja göra en undersökning av Elias Palmskiölds antikvariska och topografiska intressen, är det just hans samling som är originalet.
 
Jag håller med dig om att det vore bekvämt om Carolina, liksom många andra institutioner, kunde tillåta besökare att fotografera handlingar, under kontrollerade former och kanske under vissa restriktioner för att inte störa andra besökare i specialläsesalen. Men jag jobbar ju inte där och vet inte vilka dåliga erfarenheter handskriftsbibliotekarierna eventuellt kan ha haft  av vårdslösa besökare. Kanske är regelverket bara en rest av den fördigitala perioden, eller så vill Carolina dra in pengar på det sättet för att få mer resurser till sitt arbete. Det senare kan jag i så fall förstå, även om det svider i fickan när man skall betala de där 4 kr/kopia; det finns åtskilligt i handskriftssamlingen som borde katalogiseras, digitaliseras eller konserveras, och om biblioteket får mer resurser till sådant gagnar det i slutändan användarna.
 
Åtminstone tidigare var det billigare att beställa mikrofilm av vissa saker än vanliga papperskopior. Jag är inte säker på prisläget nu, men har du frågat om det?

2004-06-25, 13:17
Svar #3

Annsofi Sterner

Nej, det har jag inte. Däremot har jag hittat en sida med prisuppgifter  
http://www.ub.uu.se/biblgem/repris.cfm
Vad jag hittade är följande vid mikrofilmsbeställning som troligen avser svartvit fotografering eftersom inget annat anges. En avfotografering i färg kostar med moderna maskiner inte mer än svartvit i dag och skulle ge mer i kvalitetsmässig återgivning. Dessutom markeras att denna tjänst är avsedd för kommersiella kunder, så man får uppfattningen att man som icke-kommersiell släktforskare inte innefattas av denna grupp kunder:
 
Kommersiella kunder
 
ELEKTROSTATISKA KOPIOR (xeroxkopior):  
Ur bibliotekets samlingar 60,00  
Från bibliotek inom Norden 100,00  
Från övriga länder 150,00  
 
 
REPROFOTOGRAFIER:  
Reproduktion 65,00  
Mikrofilm (minimipris 30,00)  
per ruta 2,00  
Mångfaldigande av mikrofilm  
Per meter 30,00  
Bladfilm:  
9x12 cm 125,00  
Diapositiv:  
35 mm 50,00  
4.5x6, 6x6 cm 75,00  
9x12 cm 250,00  
Montering av diapositiv: 6,00  
 
 
FOTON (MATTA/BLANKA):  
Format Kopiepris Inkl. reprod.  
9x12, 13x18 cm 35,00 100,00  
18x24cm 65,00 130,00  
24x30cm 95,00 160,00  
30x40 cm 135,00 200,00  
40x50 cm 185,00 250,00  
Minimipris   150,00  
Bankavgift (ej Sverige)   20,00  
 
SKANNING:  
 
Dokument:  
 
72 dpi
 5,00/st  
200 dpi 30,00/st  
300 dpi 40,00/st  
400 dpi 60,00/st  
600 dpi 150,00/st  
Bokskanner sv/v (till papper eller fil) 4,00/st  
 
Film:
 
24 x 36 mm
 50,00/st  
4,5 x 6 cm 100,00/st  
9 x12 cm 200,00/st  
 
CD-bränning (inkl. CD-skiva)  
150,00/st  
 
 
   
 
 Informationsansvarig för denna sida  
--------------------------------------------------------------------------------
? -2004 UPPSALA UNIVERSITETSBIBLIOTEK | Kontakta | Cookies |  
Reprosektionen | Dag Hammarskjölds v. 1 | Box 510 | 751 20 UPPSALA | Tel: 018 - 471 39 51 | Fax: 018 - 471 39 50 | E-post: photo.uub@ub.uu.se | Föreståndare: Bo Jaensson

2004-06-25, 15:37
Svar #4

Ingrid Bergström

Det finns en annan prislista för privata kunder. Jag har den inte kvar, men betalade 95 kr för en bild (tif) på CD-skiva i färg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna