ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rotemansarkiv  (läst 1052 gånger)

2004-01-15, 18:47
läst 1052 gånger

Roger Johansson

Hej!
 
Jag vet att Rotemansarkiven inte är några kyrkböcker, men jag hittade ingen diskussion trots att jag letade och fann inget mer närliggande ställe för diskussionen än denna. ANbytarvärden får gärna flytta den om han vill...
 
Jag skrev en fråga på Gamlastanskivediskussionen härom dagen, men frågan berör eg inte den. Saken är den att jag beställde hem det jag trodde var Rotemansarkivet för vissa utvalda rotar i Stockholm och fick hem t.ex ÖÄ Kamrerareexp GIIa1:5/8, samt 17/1 och 42/15. Anledningen till att jag gjorde detta var att jag fått uppgifter angående en släkting till mig, med namn, födelsedatum, födelsesocken och flyttdatum. Dessa uppgifter hade kommit fr Gamla Stanskivan som jag uppfattat har Rotemansarkivet som källa. Dessutom ser jag i Kungsholmsrotemansarkivet som finns online att samma uppgifter som ovan finns även där.
 
Nu har jag gått igenom en av längderna och funnit min släkting där, med namn och födelseår. Detta var inte riktigt vad jag tänkt utan jag trodde jag skulle finna mer exakta uppgifter (som de jag skriver om ovan). Har jag beställt hem fel längder? Eller är det bara avskrifter jag fått hem och måstew ta mig till Stadsarkivet i Sthlm för att läsa orginalböckerna? Jag kanske har gjort helt och hållet fel och har beställt helt fel serier? Dessa var dock de enda jag fann på Rotemansarkiv i NAD på nätet...
 
Någon som är van att forska i Sthlm som kan förklara?
 
Mvh
Roger

2007-09-13, 19:02
Svar #1

Ingvald Svensson 350913-2811

Hej.
Jag har börjat släktforska. Min frus morfar, Johan August Malmgren, f.18821210, kom som liten från ett barnhem i Stockholm till Asa församling i Kronobergs län. Jag sökte honom på internet och fick ett svar från Rotemansarkivet, Stockholm, som har en person med samma id.(Kan det finnas flera?)  
Mejladressen till Rotemansarkivet funkar inte (Cachelagrad sida) Har ej heller hittat tel. Hur får jag kontakt med Rotemansarkivet? Jag vill ju veta mer uppgifter om föräldrar m.m. mvh.Ingvald Svensson.

2007-09-13, 19:51
Svar #2

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Hej Ingvald.
Här finns Rotemansarkivet:
2003 Stockholms stadsarkiv, Box 22063, 10422 Stockholm - Tel: 08-508 28 300 - Fax: 08-508 28 301 - e-post: stadsarkivet@ssa.stockholm.se. Org.nr:212000-0142
Roland Nilsson  
Kalmar
Jag hör av mig via e-post.

2007-09-13, 21:00
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ingvald
 
Jag vet inte vad Roland skriver till dig i mail men Johan August finns på Söder CD från stadsarkivet, som ju bygger på rotemansarkivet. Han var son till Sofia Wilhelmina Malmgren f 5/3 1858 i Katarina förs. Han fick en bror Oskar Julius den 2/7 1885. Sedan verkar de bo hos en Sofia Wilhelmina Malmgren född Jernberg 23/9 1826 i Botkyrka, hon dör 28/5 1889 i kroniskt magsår med inre blödning. Sofia Wilhelmina den yngre gifter sig med August Bernhard Jansson från Gottröra född 25/11 1866. Där finns en dotter Augusta Wilhelmina Albertina Jansson f 13/11 1890. Johan får namnet Jansson. Styvfadern, modern, Oskar och systern utvandrar till Brsilien 8/6 1891. Då sänds Johan till Danderyd, Modern och syskonen kommer tillbaka från Brasilien 6/11 1893.
Sofia får en oä son 20/1 1894. Hon står kvar i regsitret till det upphör 1926, men hon och yngste sonen försvinner till okänd ort 1896. Det står att maken finns i Brasilien, men han finns 1899 på Söder dit han kommit från Vanadisroten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna