ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riksuppsättning av kyrkoböcker på mikrofiche  (läst 987 gånger)

2005-01-03, 12:04
läst 987 gånger

Jimmy Larsson

Hej
 
Är det någon som vet på vilka ställen i landet det finns en komplett rikstäckande uppsätning av kyrkoböcker på mikro-fiche?  
 
Finns det planer på att en sådan uppsättning ska komma att finnas på alla landsarkiv, eller t ex Lund som jag besöker ibland?
 
Mvh Jimmy

2005-01-03, 12:37
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Riksarkivet i Arninge norr om Stockholm är det enda stället, såvitt jag vet.
 
Mvh
Ingegerd

2005-01-03, 13:04
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Arninge har inte en rikstäckande samling som är komplett, eftersom de inte köpt in alla 1900-talets mikrokort som finns (vilka mikrokort som finns av de riktiga kyrkböckerna kan man se på www.nad.ra.se - Nationella Arkivdatabasen). Arninge har ofta nöjt sig med SCB-utdragen för 1900-talet även när de riktiga församlingsböckerna och födde-vigde-döde finns på mikrokort (de har en del församlingsböcker in på 1900-talet men inte komplett av mikrokort).
 
SVARs Forskarcentrum i Ramsele bör ha en rikstäckande samling.  
 
Släktforskarnas Hus i Leksand har väl lika mycket material som Riksarkivet/Arninge eftersom man även här har SCB-materialet så långt det går, men här har man om jag förstår rätt köpt in även församlingsböckerna (inte bara SCB-utdragen).  
 
Forskarcentrum Kyrkhult i Blekinge har möjligen ungefär lika mycket som Riksarkivet/Arninge repektive Släktforskarnas Hus.
 
När det gäller önskemål om en riksuppsättning till landsarkiven så lämnade Skånes Genealogiska Förbund in en motion om det till Riksstämman 2004 (Motion 4/04) men fick inte riktigt gehör - motionen modifierades därefter något. Läs motionen i Angeläget 2/04 och referatet från stämman i Angeläget 3/04 på Förbunds-Nytt, jag vill inte gärna förkorta resonemangen därifrån.
 
Hälsningar,
Eva

2005-01-03, 13:13
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tänkte just länka hit om detta - men Eva hann emellan..  
 
-Den sidan (och andra) behöver få sig en hel del uppdateringar inser jag nu också.

2005-01-03, 15:35
Svar #4

Jimmy Larsson

Tack för era snabba svar.
 
Tror ni det finns hopp om att tex LLA kommer att skaffa en riksuppsättning inom rimlig framtid? Eller måste man fortsätta att förlita sig på t ex genline när man söker anor i andra delar av landet?
 
Visst känner jag ju till att man kan både låna och köpa mikrokort från SVAR. Men tanken på att låna gör mig stressad, eftersom att lånetiden är ganska kort. Då jag har 30+ år fram till pension har jag inte obegränsat med tid att släktforska. Och att veta att man har mikrofilmer hemma men att man måste vara färdig med dom inom några veckor känns ganska stressigt.
 
Att köpa mikrokort är ju ett alternativ. Men här ser jag framför mig att jag (som nybörjare) kommer att ruinera mig på felbeställda mikrokort, mikrokort som jag har problem att tyda handstilar på osv osv. Att jag kommer att bli bankrutt helt enkelt.
 
Och på Genline finns inte många av de böcker jag är ute efter.
 
Jag kanske ska lugna mig med släktforskningen tills jag går i pension. :-)
 
/Jimmy

2005-01-03, 15:56
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Varför ställer du inte din fråga direkt till LLA? De borde kunna svara alternativt upplysa om vem som kan ge ett korrekt svar. Att tro ger ju inte så mycket.

2005-01-03, 18:38
Svar #6

Jimmy Larsson

Jag har ställt frågan till LLA, men har inte fått svar ännu. Jag lovar att återkomma med vad jag får för svar.
 
Mvh Jimmy

2005-01-03, 20:42
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack, Eva, för att du rättar till mina fadäser. Mitt huvud måste ha varit totalt urblåst i förmiddags. Jag satt själv i Släktforskarnas Hus för bara två veckor sen, och ändå var det totalt borta för mig för 8 timmar sen!!
 
Ingegerd

2005-01-04, 11:16
Svar #8

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Hej Jimmy!
ForskarCentrum i Kyrkhult har rikstäckande uppsättning av kyrkoböcker fram till 1933.  
Se länk dit i tidigare inlägg.
mvh  
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna