ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Recensioner av arkiv  (läst 1672 gånger)

2003-08-09, 14:55
läst 1672 gånger

Leif Mörkfors

Jag tycker att kunde vara intressant att ha en rubrik där resvana forskare recenserar sina besök utifrån någon slags drömbild. Det kan vara betygssättning på exempelvis engegemang/kompetens hos personalen, microfichebestånd, databaser/register, ordning och reda bland skriftliga register..... Naturligtvis blir bedömningarna objektiva men det bör ju vara forskare som besökt ett antal arkiv och har någon slags optimalbild.
 
Besökte exempelvis Landsarkivet i Lund förra veckan och en betygssättning skulle efter detta ebsök kunna se ut så här med en betygsskala 1-5 (enligt de gamla skolbetygen).
 
Personlens engagemang = 5
Personalens kompetens = 4
Microfichebestånd = 1
Databaser = 2
Skiftliga register = 2
 
Sammanfattning: Arkivets personal var mycket välvillga och i huvudsak kompetenta. Det var semestertider och låg bemanning. Microficher SAKNAS efter ca 1895 ej heller SCB utdragen finns därefter = dåligt ! Eftersom många kyrkböcker efter denna tid fortfarande finns på församlingarna så blir det STOPP där.
Databaserna är få och ofta ofullständiga. Det är länge sedan någon arbetade med de skriftliga registrerna och det känns svårt att få en överblick på vilket material som kan vara intressant för just dig.
Totalbetyg: 3 (omodernt men välvilligt)

2003-08-10, 12:49
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Intressant idé!  
Men nog är väl omdömet subjektivt ändå?!
 
Vilket påminner mig om ett gammalt replikskifte:
- Allting är relativt o subjektivt!
- Tycker du jag!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-08-10, 13:45
Svar #2

Karin Björkholm (Karin)

Leif Mörkfors,
 
Du skriver lördag den 09 aug 2003 kl. 14.55 ang. Landsarkivet i Lund att ----
 Microficher SAKNAS efter ca 1895 ej heller SCB utdragen finns därefter.----
 
Är detta på riktigt? Stämmer det?

2003-08-10, 15:06
Svar #3

Leif Mörkfors

Karin Björkholm. Ja det stämmer, skulle titta i hfl eller SCB-utdrag för Ullstorps församling från år 1900 men de fanns inte. Enligt arkivarien har man inte prioriterat inköp av dessa då de fanns att beställa från SVAR.
Stefan: Jovisst blir det subjektivt men några fasta ramar kan man ju ställa upp. Att ex ha hfl fram till 1920-tal för de egna församlingarna borde väl vara självklart. Landsarkivet har i det avseende ett betydligt högre betyg.
 
En recensionsrubrik i Anbytarforum kanske också skulle utöva ett slags påtryckningsmedel på respektive arkiv att bli bättre/gå på charmkurs men också glädja och sporra bra arkiv att bli ännu bättre !!!
Leif

2003-08-10, 17:00
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Kanske ett nomenklaturproblem. Husförhörslängderna, serie AI:, upphör omkring 1895. Därefter finns Församlingsböcker, serie AII:..
 
Per Thorsell.

2003-08-10, 18:28
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Till den artikel som jag skrivit till Släkthistoriskt Forum (publicerad i nr 3/03 med fortsättning i nästa nummer) om forskning i 1900-talets källor så kontaktade jag samtliga landsarkiv med ett antal frågor, bl.a. om de hade SCB-materialet för 1900-talet. De fick kort tid på sig att svara på denna minienkät, eftersom jag kom på just den id?n ganska sent innan manusstopp, men alla utom Malmö Stadsarkiv svarade.
 
Det är bara Värmlandsarkiv som har SCB-material t.o.m. 1932 för sitt distrikt. De övriga svarade att de inte hade SCB-materialet efter ca 1895/1897/1899. Lunds landsarkiv är alltså inte ensamma om att sakna materialet efter 1895 i någon form. Som jag skriver i artikeln så behöver ju inte de landsarkiv som har allt material fram till 1991 heller ha SCB-materialet.
 
Lunds landsarkiv har fått en del material inlämnat redan i förtid (ca 80 församlingar, vilka framgår av deras hemsida), men räknar annars inte med att ha sitt område klart förrän 2013. Lunds landsarkiv och Malmö stadsarkiv är de som sist får kyrkböckerna överflyttade.
 
SCB-materialet finns på mikrokort på Riksarkivet i Arninge (med utdrag ur F-V-D t.o.m. 1949, slutåret för utdrag ur församlingsböckerna minns jag inte nu), och förmodar jag på SVAR/Ramsele. Släktforskarnas Hus i Leksand har en hel del SCB-material t.o.m. 1932 (i stor utsträckning, enligt deras hemsida). Vad Kyrkhult har vet jag inte. Mikrokorten går att låna eller köpa från SVAR (dock bara om de är äldre än 70 år).
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-11, 00:12
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Göteborgs landsarkiv har heller inte fått 1900-talets kyrkoböcker ännu; det lär ta ett antal år innan det sker. Och också GLA:s mikrokort av kyrkoböckerna går bara fram till c:a 1895, d.v.s. man har mikrokort för samma tidsperiod som man har originalen (fast mikrokorten innehåller ju SCB-utdragen av födda, vigda och döda fr.o.m. 1860). Förklaringen är väl helt enkelt att landsarkivets mikrokort i huvudsak är till för att skydda originalen från slitage.
 
Att man sedan inte också som en service till forskarna har SCB-utdragen fram till 1932, beror nog i huvudsak på den besynnerliga (o)ordningen att man tvingas att köpa korten från SVAR, trots att man tillhör samma arkivverk. Det är t.o.m. så att om arkivet självt filmar sina originalvolymer och skickar upp filmen till SVAR så att de kan göra mikrokort av den, så tvingas arkivet att betala också för de mikrokorten! Och är det något man inte har gott om, så är det pengar...
 
Personligen ser jag hellre att man satsar pengar på bra öppettider (som man har). SCB-utdragen efter 1895 (åtminstone för Göteborgs och Båhus län) kan man alltid läsa på Göteborgs stadsbibliotek som bara ligger ett kvarter bort.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-11, 07:19
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej
Jörgen kommer med en nyhet från paragrafernas underbara värld.
Dessutom visar den med ett exempel på interndebiteringens välsignelser, när varje enskild verksamhet ska klara sina egna kostnader.  
mvh
rune

2003-09-03, 23:43
Svar #8

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Genealogiska Föreningen.
Jag bor i Norrköping och var nyligen på Genealogiska Föreningens Arkiv i Katarinahuset i Stockholm.  
Ville kolla arkivet om det var nån id? att gå med i föreningen. Fick betala 40:- i inträde en dag, vilket väl inte var något att tala om.
Men trodde väl att man skulle få nån info om föreningen, ett nummer av medlemsbladet eller så.
Men det var bara för medlemmar!!
Arkivet var inte lite svårt att hitta i!  
Bäst var nog bouppteckningsarkivet för Östergötland.
Några spridda skolkataloger fann jag också.
Och ännu mer spridda matriklar över diverse yrken.
En skolkatalog i Norra Latins, eller kanske var det i en annan skolas serie, saknades. Av en slump hittade jag den på en hylla för ett svenskt landskap i ett annat rum. När jag påpekade detta fick jag till svar att placeringen var en biblioteksfråga!  
En fördel med den obefintliga servicen var att man kunde botanisera fritt bland hyllorna.
 
Arne Forsman, besviken arkivbesökare.

2003-09-04, 00:37
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Arne,
 
jag sitter i Genealogiska föreningens styrelse och blir väldigt ledsen för Din skull när jag läser Ditt inlägg.
 
Jag beklagar verkligen att Du kände Dig så dåligt bemött och att Du inte tyckte Du fick tillräckligt med service.
 
Vi tar ut en forskaravgift på 40 kronor per dag för icke medlemmar. Det kostar oss väldigt mycket att vårda och utöka våra samlingar och dessutom göra dem tillgängliga för besökare och på något sätt måste vi ta igen lite av den kostnaden. Men som jag förstått det så tyckte Du att det var helt okej vilket var skönt att höra. Alla medlemmar kan dock forska hur mycket och hur länge de vill alldeles gratis.
 
Jag vet inte vem det var Du stötte på där uppe och som uppenbarligen inte bemötte Dig på korrekt sätt. Du skall dock veta att många där uppe gör ett hästjobb och många arbetar mer eller mindre helt ideellt. Men självklart skall man som besökare ändå känna sig välkommen och få den hjälp man ber om.
 
Alla besökare som vill får alltid information om föreningen och en möjlighet att bli medlemmar direkt på plats och därmed också få med sig hem det senaste av våra publikationer. Vill man inte bli medlem finns ju Släkt och Hävd att tillgå i hyllorna för var och en och att bläddra i dem behöver man inte be om lov för. Medlemsbladet Du talar om är förmodligen vår lilla GFa, vilken också finns att läsa på GF för medlemmar såväl som icke medlemmar.
 
Att det var svårt att hitta kan jag kanske hålla med om, men normalt sett får alla hjälp med letandet. Vi har dessutom en stor och omfattande databas där Du direkt kan söka på namn för att få veta var i arkivet det finns mer material om just det namn som intresserar Dig. För mig förefaller det märkligt att Du inte fick hjälp med att söka där.
 
Jag hoppas Du kan se det hela som ett olycksfall i arbetet och inte skrämmas bort för evigt. Generellt sett tror jag vi har rykte om oss att ta god vara på våra besökare. Du får gärna höra av Dig till mig så kan vi tala om saken och jag ställer gärna upp och lotsar Dig igenom samlingarna när och om Du känner för att ge oss en ny chans.
 
vänliga hälsningar
Lena A Löfström

2003-09-04, 12:50
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Har endast besökt Katarinahuset vid ett enda tillfälle och kan inte uttala mig om servicen. För de som planerar ett besök kan jag rekommendera att man förbereder detta genom att gå till föreningens hemsida www.genealogi.net och orienterar sig digitalt bland alla böcker och kartonger. Kanske det kan göra att man hittar något lättare.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-04, 20:30
Svar #11

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tycker nog att redan hemsidan är rörig och svår att hitta på.
 
Men verkligt svårt och rörigt eller nästan omöjligt är det att söka i databasen.
 
Efter många försök gav jag upp.
 
Arne Forsman i Norrköping

2003-09-04, 21:32
Svar #12

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej igen Arne,
 
på hemsidan första sida i högerspalten så återfinns rubriken söka i register, klicka på den så kommer Du till söksidan och den kan Du väl knappast kalla rörig eller omöjlig, den innehåller ju bara ett fält som kan fyllas i och en knapp att trycka på.
 
Jag fyllde i Ditt namn dvs. forsman varefter jag klickade på knappen märkt search.
 
Resultatet kan Du väl heller inte uppfatta som rörigt. Det framgår att det blev 12 träffar och alla består av en kort beskrivning samt länk till mer information.  
 
Du får  t ex veta att namnet forsman förekommer i: Släktböcker. Hylla 7 och 8 i forskarsalen. Om Du så klickar på länken får Du veta följande:  
Hylla 7
......
Bur?n, Haldo: Fältjägaren i Mjödvattnet och nybyggaren i Backviken, Burträsk, Pehr Pehrsson Curfurste och dennes ättlingar. 1982. 350 sid.  
 
Släktnamn: Andersin, Asplund, Berggren, Bergström, Björk, Boman, Boström, Brännström, Bur?n, Burman, Burström, Bygdemo, Degerman, Edström, Eklund, Ekman, Engström, Forsberg, Forsgren, Granberg, Granström, Grönqvist, Forsman, Hasselryd, Hassemyr, Hedlund, Hjerth, Holmberg, Holmström, Häggmark, Hällgren, Lindberg, Lindgren, Lindmark, Lindqvist, Lindström, Lundberg, Lundgren, Lundmark, Lundström, Lundvik, Löfgren, Marklund, Molin, Norberg, Nordin, Nordlund, Nyström, Rochard, Rönnberg, Rönnblom, Rönngren, Rönnlund, Sagebro, Sandström, Sjödin, Sjöström, Sundqvist, Söderström, Teglund, Tjernström, Wedin, Widegren, Wiklund, Wikström, Zingmark, Åberg, Ågren, Åström, Österberg.
 
Det kan väl sedan inte vara så svårt att hitta hylla 7 i forskarsalen. Eller?
 
Om Du är intresserad av de 11 andra träffarna och vilken information som gömmer sig där får Du gärna höra av Dig.
 
Jo visst ja, matriklar rörande elever i Sthlms skolor återfinns på den s k Stockholmshyllan. Och det var ju där Du fann den eller hur?
 
Mvh
Lena A L

2003-09-05, 10:52
Svar #13

Joakim Bång

Hej Lena,
 
Varför står det på er hemsida att medlemsavgifterna gäller för 2001/2002? Det intressanta är väl att få veta vad avgiften är i år! Det märkliga är att jag påpekade detta redan i våras utan att något har hänt. Klickar man på Verksamhetsberättelse så gäller den för år 1999... Har ni inte haft någon verksamhet sedan dess? Det kanske viktigaste sättet för en förening att synas utåt och locka nya medlemar nu för tiden är att ha en bra och snygg hemsida, med aktuella uppgifter på. Jag är medveten om att det ligger mycket frivilligt arbete bakom, men GF är väl ändå så stor att det borde finnas någon som åtminstone kan uppdatera hemsidan en gång om året.
 
Fast ni skall också ha beröm för den utmärkta och snabba servicen när man beställer kopior på artiklar ur ert arkiv.
 
mvh
Joakim Bång

2003-09-05, 15:51
Svar #14

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Såg rubriken Recension av arkiv och tyckte det lät intressant. Intresset svalnade dock rätt snabbt. Denna rubrik synes mig endast vara till för kverulanter.
 
Jag besöker själv sedan många år ett av landsarkiven i Sverige. Jag anser att jag inte har kunskapen att bedöma/kritisera de anställdas kompetens. Omfattningen på materialet är också svårt att bedöma, vem har överblicken? Inte jag.
Engagemang från de anställdas sida har jag dock aldrig saknat.
 
Till Anbytarvärden: Lägg ner denna rubrik eller ändra den till Griniga släktforskare.
 
Mvh
Jan-Inge

2003-09-05, 16:24
Svar #15

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
AHej!
Jag sökte bl.a. i databasen på Sabbatsberg och Sabbatsbergs Sjukhus men fick inget vettigt svar.
På den ena frågan kom Genealogiska Föreningens Verksamhetsberättelse upp och på den andra ett helt ovidkommande släktarkiv!
Arne Forsman

2003-09-05, 16:41
Svar #16

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Arne!
 
Om du söker på något som inte finns i databasen kan du inte heller räkna med att få ett vettigt svar.  
Söker du på Sabbatsberg så får du upp det som finns i databasen som innehåller just det ordet. Söker du på Sabbatsbergs sjukhus och valet i sökfunktionen står på Any term så hittas dokument som innehåller antingen ordet Sabbatsbergs eller ordet sjukhus. I det här fallet var det sjukhus som gjorde att du fick upp Sandegrenska samlingen som svar på sökningen.
 
Mvh//
Lotta

2003-09-05, 18:13
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jan-Inge Friberg!
 
Ta en titt på den sista punkten i det första inlägget på den här sidan.
 
Förklara gärna också varför du själv inte ska kallas just kverulant eller grinig släktforskare när ditt enda budskap är att du ogillar att en viss fråga över huvud taget diskuteras. Varför inte bara surfa vidare till en sida som du finner mer intressant och låta andra diskutera det som intresserar dem?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-09-05, 18:35
Svar #18

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Joakim,
 
jag är medveten om bristerna på uppdatering av hemsidan. Vi har dock varit mycket olycksdrabbade det senaste året med såväl dödsfall som allvarlig sjukdom bland personal och funktionärer. Detta har medfört att hemsidan inte kunnat uppdateras som den borde.
 
Men just nu ser vi en liten ljusning. Verksamhetsberättelse kan Du hämta här http://www.algonet.se/~lal/gf/ (temporär lagringsplats)i avvaktan på att den ordinarie sidan uppdateras.
 
Mvh
Lena A L

2003-09-05, 22:36
Svar #19

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jag har bara positiva erfarenheter från besök på Genealogiska Föreningen!! Och har gjort fynd, för min del främst i klipparkivet.

2003-09-06, 16:37
Svar #20

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
CQ
Det var som attan vilket engagemang för mina bemödanden på Katarinahuset!
Sån service får man nog leta efter på andra arkiv för släktforskare, som den på Genealogiska Föreningens Släktarkiv på Katarinahuset.
Jag bockar och bugar.
Jag tvekade innan jag skickade in mitt första inlägg, men tänkte att ett första intryck kanske kunde vara av intressera.
Jag sökte egentligen några personer (mor och dotter) som troligen gått på utbildning av något slag på Sabbarsbergs Sjukhus omkring sekelskiftet 1800 - 1900.  
Se inlägg under Borås i Västergötland.

2003-09-06, 16:46
Svar #21

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Arne!
 
Sabbatsbergs sjukhus arkiv finns på stadsarkivet i Stockholm. http://www.ssa.stockholm.se/index.htm.
 
Mvh//
Lotta

2003-09-08, 09:01
Svar #22

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Jörgen Tollesson
 
Har läst det du refererar till. Naturligtvis har du rätt, i båda de två sista meningarna. Dels bör jag ju bara gå vidare till någon annan sida utan att kverulera, dels är det nog lite önskedrömmar från din sida.
 
Bakgrunden från min sida är att jag på senare tid upplevt att så många är negativa mot allt och alla. Det känns inte längre lika roligt att gå in och läsa här. Har upplevt liknande på andra ställen på internet, som blivit populära. Efter ett tag minskar den öppna, intressanta och stundtals roliga debatten och övergår i klagomål.
 
Instämmer helt i din tidigare beskrivning av GLA. Det är det arkiv jag har erfarenhet av, förutom kortare besök i Arninge, Krigsarkivet och Stockholms Stadsarkiv. Jag vill ge GLA ett högt betyg. Resursbrist drabbar alla arkiv och GLA gör, i mina ögon sett, en riktig prioritering i sitt öppethållande.
 
Mvh
Jan-Inge

2003-09-08, 12:42
Svar #23

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Tack Lotta för din hänvisning till Stadsarkivet!
Det visste jag inte.
För att ge lite mer innehåll åt detta inlägg kan jag meddela att jag blev opererad 1933 eller -34 på Sabbatsberg och fann ett foto på Katarinahuset
av kirurgen Clarence Crawford.
 
 Hälsningar Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna