ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-07  (läst 1645 gånger)

2000-02-01, 18:02
läst 1645 gånger

John Sidén

Hej Lotta!
 
Personakterna finns på landsarkiven om det övriga kyrkobokföringsmaterialet också finns där. I annat fall finns de på pastorsexpeditionerna. Om det är något speciell församling du undrar över kan du maila mig privat om det. Min mailadress har du väl kvar även om det var ett tag sedan du använde den :-)
Varma hälsningar
John i Veta

2000-02-01, 19:28
Svar #1

Lotta Johansson

Hejsan igen!
Jodå, jag har din mail-adress kvar. :-)
Tänkte bara att en del frågor, eller snarare svar, kan vara av intresse för andra.  
 
I mitt fall den här gången, rör det sig om Umeå sfs, och jag antar att det finns i Härnösand alltihop. När det gäller uppgifter man behöver inför en boutredning så måste väl uppgifterna ur personakten vara gratis? Eller?
Det rör sig om en morbror till min sambo. Morbrodern hade ett utomäktenskapligt barn, det vet vi, och nu har vi fått reda på hennes namn och var hon vistades 1989 när han dog. Däremot finns hon inte i telefonkatalogen och vi har inte hennes personnummer, och det måste vi väl få via landsarkivet och personakten vad jag förstår. Hon är alltså dödsbodelägare i egenskap av syskonbarn, så det är därför vi måste ha tag i henne.
 
Varma hälsningar tillbaka
Lotta

2000-02-01, 21:04
Svar #2

John Sidén

Hej Lotta!
 
Allt kyrkobokföringsmaterial för Umeå stadsförsamling till och med 1991-07-01 finns i Landsarkivet i Härnösand. Alltså finns även personakterna där. Nu är det inte helt säkert att din sambos morbrors dotter finns antecknad på hans personakt men likaväl ska det kunna framgå av det kyrkobokföringsmaterial som finns om honom att han är far till henne och därmed ska du från Landsarkivet kunna få de uppgifter du behöver för boutredningen. Det ska inte behöva kosta något, tycker jag, boutredningen kan ju inte göras om inte du får de här uppgifterna och det är ju lag på att boutredningar ska göras när någon har avlidit. Som du skrev är kanske mitt svar av värde för fler än dig och därför svarar jag dig också lite mer offentligt än jag från början tänkte. Hoppas det går bra.
Varma hälsningar
John i Veta

2000-02-02, 08:05
Svar #3

Utloggad Karin Edvardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 18:38
    • Visa profil
Lokala Skattemyndigheterna lämnar också ut uppgifter på personer om man ringer till den skattemyndighet som man vet att personen, eller personens föräldrar tillhört någon gång, när de flyttar upplyser myndigheten om den nya bostadsorten. Jag hade som ett exempel en kvinnas födelseår månad och dag och fick komplett personnummer på både henne och hennes bortadopterade son!!! Även vilket \skattekontor´ sonen tillhör idag. Fast jag inte var det minsta intresserad av det. Trodde faktiskt att våra personnummer var lite mera skyddade faktiskt.

2000-02-02, 11:41
Svar #4

John Sidén

Hej Karin!
 
Personnumren är det ingen sekretess på om inte en viss person begär att hans/hennes personuppgifter ska vara skyddade och då är personnumret i sig inte skyddat utan alla andra uppgifter om den personen, exempelvis hans/hennes adress och civilstånd, uppgifter som inte heller ligger under sekretess. Det finns en utbredd missuppfattning som jag tyvärr mött ganska många gånger att vet man personnumret för en person så vet man också allt om honom/henne men så är det verkligen inte. Om jag vet personnumret för en person är det just det jag vet och inte så mycket mer.
Med vänlig hälsning
John i Veta

2000-02-02, 12:42
Svar #5

Lotta Johansson

Hej!
Kan meddela att det lyckades över förväntan!
Härnösands landsarkiv tittade direkt i personakten, utan kostnad, det tog en halv minut ungefär.  
Tyvärr fanns inte uppgiften om dottern i akten. Men eftersom jag hade hennes namn så rådde landsarkivet mig att kontakta skattemyndigheten för en rikssökning. Jag gjorde så och där hittade man personen direkt, tack och lov för ovanliga efternamn. Man hittade även hennes mor, och för att jag skulle vara helt säker på att det verkligen var mor och dotter, så skulle jag ringa det lokala skattekontoret där dom bodde, där kontrollerar dom anhöriga.  
 
Landsarkivet sa även att om jag inte haft dotterns namn så skulle dom letat i kyrkböckerna bakåt på fadern för att försöka hitta dottern. Jag var så överväldigad och häpen över hjälpsamheten :-) så jag glömde alldeles fråga om kostnad för det.  
 
Mvh//
Lotta

2000-02-02, 23:37
Svar #6

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Idag pratade jag med en pastorsexpedition i det goa Göteborg. Jag fick mycket bra service. Ville bara säga det...

2000-02-03, 18:10
Svar #7

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:19
    • Visa profil
Pastorsexpeditionen i Stenungsund har också en god service.
 
Tag fram de goda exemplen så smittar de kanske av sig.

2000-02-22, 00:53
Svar #8

Fredrick Andreasson

Vilken service kan jag räkna med på en pastorsexpedion egentligen? Jag har skrivit till pastorsexpedionen i Sundborn för en månad sedan och frågat om de vet vad som hände min morfars morfars mor och har ännu inte fått ett svar. Jag saknar hennes dödsdatum för att min egen antavla skall bli komplett. Är min begäran orimlig eller?

2000-02-22, 05:29
Svar #9

John Sidén

Hej Fredrick!
Din begäran är inte orimlig om det endast är dödsdatumet du frågat efter. Inte heller är din begäran orimlig om du noga preciserat frågorna du vill ha svar på. Men nu, när du väntat en månad, skulle du kunna ringa pastorsexpeditionen och höra varför du inte får svar. Det är nämligen inte rimligt att de ligger på din förfrågan så länge som en månad.  
Med vänlig hälsning
John i Veta

2000-02-22, 13:22
Svar #10

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej John och alla ovanstående
 
Tyvärr har jag varit med om värre. I december skrev jag till pastorsexpeditionerna i Norra och Södra Finnskoga, samt Dalby. Från Dalby kom det ett svar - efter en och en halv månad! Från de övriga församlingarna har jag fortfarande inte hört något. Nu får de skynda sig att leverera kyrkoböcker från 1900-talet till landsarkiven, för jag är rent ut sagt jävligt trött (just det uttrycket, för det är jag) på alla dessa pastorsexpeditioner som endera inte svarar alls, eller tar orimligt lång tid på sig att svara. Undantag finns, naturligtvis, men det är dessa svarta får som ilskan att koka hos mig. Jag tänkte ta tillfället i akt och berätta en historia jag hörde för ett tag sedan. Enligt en person som tidigare varit praktikant på en pastorsexpedition (för att inte hänga ut personen nämner jag inte i vilken landsända) och talade om för mig att hon fått rädda brev från släktforskare från att gå i papperskorgen. Nu hoppas jag att det verkligen hör till undantagen att våra frågebrev åker i papperskorgen, men man undrar ju...

2000-02-22, 19:01
Svar #11

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Själv skrev jag till pastorsexpeditionen i Lidhult (Lidhult, Vrå, Torpa, Annerstad och Odensjö församlingar) i slutet av augusti. Mina frågor handlade om dödsdatum och var preciserade. Inget svar, så jag ringde i mellandagarna och frågade varför inget hände. Jag fick veta av en man som lät rätt besvärad att de hade annat som de måste prioritera och att de tar släktforskarbreven i ordning efter inkommelse. Dumt nog lät jag mig snällt nöja med hans försäkran om att det kommer ett svar. Jag skulle tro, att om de bara tog i tu med breven i samma vecka de kom, skulle det inte bli någon kö. Kan John Sidén svara på hur ofta det egentligen brukar komma brev angående släktforskning? Som tur är har jag nu kommit i kontakt med en släkting som redan hade dessa uppgifter, men för ett par veckor sen skrev jag ett argt klagomejl som de inte svarade på, där jag påpekade just de förordningar som jag läst om i denna debatt. Man får hoppas att de tar åt sig.

2000-02-22, 20:40
Svar #12

Malin Warnqvist

Hej!
 
Själv skickade jag ett brev med (preciserade) frågor till Ölme i november. För en månad se'n skickade jag ett nytt brev med samma frågor - ifall det första av misstag hamnat i fel hög, dvs papperskorgen. Jag har dock fortfarande inget hört... Dags för telefonen med andra ord...
 
Det är skillnad mot t.ex. Väse (grannen...), som skickat långa personliga brev med både info jag bett om och lite bonus!
 
/Malin (med en förfader från Veta... :-)

2000-02-22, 20:57
Svar #13

Marie Hillén

Hej!
Vill berätta om ett trevligt exempel. Jag har kanske skrivit 6-7 gånger till olika pastorsexpeditioner. Som längst har svaret tagit två månader. Det allra snabbaste svaret fick jag för säg 3/4 år sedan. Jag postade ett brev till en pastorsexpedition en kväll. Mellan kl 10 och 11 dagen efter ringer en vänlig kvinna till mig på jobbet: Hej, det är från Säffle. Jag har fått ditt brev!!!!
Vänliga hälsningar/Marie

2000-02-22, 21:14
Svar #14

John Sidén

Hej Sven och ni andra!
Det händer då och då att det kommer brev med släktforskningsförfrågningar till min pastorsexpedition men knappast varje dag, kanske inte ens en gång i veckan. Kanske kommer det 30 sådana brev per år. Större pastorsexpeditioner, exempelvis i städer, får naturligtvis fler brev. Det exempel Johan tar om hans vän som fick rädda släktforskningsbrev från papperskorgen vill jag väl av uppenbara skäl hoppas är mycket sällan förekommande. Men ibland har jag ju undrat vart mina förfrågningar tagit vägen. Eftersom jag har hållit på med det här ett tag känner jag igen både det positiva som Marie och Malin berättar om och det negativa som Johan och Sven förtäljer. Men när svaret dröjer bör nog telefonkontakt vara första steget. Sedan kanske det bör sättas in andra åtgärder. Ty offentlighetsprincipen och tryckfrihetsförordningen gäller.  
Med vänlig hälsning
John i Veta

2000-02-22, 21:37
Svar #15

Rune Edström

Hej
Det hör inte riktigt till pastorsexp, men om upplysningar ur kyrkans böcker.
 
Hade ju en flicka i Nästansjö, Vilhelmina som skulle vara 15 år när hon gifte sig. Men året 1807 verkar ändrat på microkortet, så det går inte säkert se om det är det.
 
Faxade Landsarkivet i Härnösand 4/1 2000 och ville dom skulle kolla originalet om det var en 7:a eller en 9:a. Uppgav Vilhelmina AIa:2 S60522 4/4 sid 148 1804-1820, som var kortet. Som jag tycker ska vara tillräckligt.
Första barnet kom ju inte förrän efter 4 år, vilket jag tycker verkar konstigt.
Den 13/2 2000 skicka jag samma förfrågan och undra om dom möjligtvis hade tid att kolla.
Men har ännu inte fått nåt svar än.  
Så länge brukar det inte dröja på svar från dem, i vanliga fall. Är det nåt särskilt med en sån förfrågan? som inte går använda microkorten för att finna svaret?
mvh
rune

2000-02-23, 20:31
Svar #16

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hejsan
Ja, här är en till som har lite funderingar på vilka krav som kan vara skäliga i kontakten med pastorsexp. Skickade brev för ca tre veckor sedan till två olika pastorsexp, valde att skriva eftersom jag hade flera konkreta uppgifter jag behövde ha hjälp med. När är det dax att ringa och påminna?  
Så måste jag ge en eller rättare sagt tre rosor till tre hjälpsamma damer på pastorsexp i Skön, Sundsvall och Selånger.  
Saken var den att jag var i Sundsvall hos min halvsyster förra veckan, och hon undrade då om jag inte kunde börja forska på  hennes fars anor.
Då vi inte visste hennes fars födelsedata tog jag chansen att ringa (fred 15.30)Pastors exp. i Skön där vi trodde uppgifterna fanns, men det gjorde de inte, damen sa då att vi kunde ringa Sundsvall där födelseboken för BB fanns, det gjorde jag och damen där var vänlig att gå och titta direkt och kunde tala om att vi skulle ringa Selånger, där fick jag lika trevligt bemötande trots att klockan då var stängnings dax och på tisdagen med posten kom de begärda uppgifterna. Detta kallar jag servic!!  
Bodil

2000-02-23, 21:09
Svar #17

John Sidén

Hej Bodil!
Den 2 oktober skickade jag en förfrågan till pastorsexpeditionen i Ljungby i Kalmar län. Svar har ännu ej kommit. Den 9 augusti skickade jag en förfrågan till pastorsexpeditionen i Lärbro på Gotland. Efter tre månader ringde jag dit. Svaret jag fick var att de svarar på släktforskningsförfrågningar i mån av tid. Tiil saken hör att det tar maximalt fem minuter att få fram svaren på mina frågor i båda dessa fall. Men inte heller från Lärbro pastorat har jag fått svar. Du Bodil har haft tur. Men ring gärna de pastorsexpeditioner du fått vänta på svar från.  
Med vänlig hälsning
John i Veta

2000-03-15, 22:42
Svar #18

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
I söndags (12/3) satt jag och skrev brev till fyra olika församlingar. Jag letade rätt på deras adresser i måndags på mitt arbete där jag har tillgång till hela landets telefonkataloger. Jag postade dem samma dag, med brevmärken (kan ta upp till tre dagar innan de breven levereras). Idag, onsdag har jag svar på ett av breven.
 
Tack, Överjärna för en fantastisk snabb behandling av mina frågor. Kan inte på några villkors vis kräva samma service från de andra tre församlingarna, bara glädjas åt den service jag fått!
 
Tack Postverket för att ni levererade brevet dagen efter trots brevmärket.
 
Självklart har jag skrivit ett tackbrev direkt till Överjärna församling, ville bara informera andra forskare...
 
Isa

2000-03-17, 16:09
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Själv tog jag en riktig rövare och RINGDE upp Enskede församling härom dagen, angående en släkting jag hittat i Sveriges Dödbok som död i Enskede 1982. Inga problem - en kvinna som var hur trevlig som helst gick ifrån en stund och kom strax tillbaka med akten framför sig och tog sig all tid i världen med att svara på allehanda frågor och följdfrågor från min sida. Ett verkligt föredöme!

2000-03-18, 09:37
Svar #20

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej!
Har läst de olika insändarna och kan tillföra med följand uppgifter. Väldigt många past. exp har nu lämnat i från sig sina församlingsböcker till den olika Landsarkiven och har då fått tillbaka dem som ficrofisch. Alla församlingar har inte köpt läsare till dessa. Jobbar själv på en exp. och vi fick tjata oss till en läsare. Det är ofta en fråga om man har tid att sitta och leta i fischen om det blir något svara eller ej. I våran församling är det nu tagit ett beslut att vi inte ska utföra forskning utan hänvisa till Landsarkivet i Uppsala. Jag tycker själv att det är synd då jag håller på med forskning. Det händer att jag tar med mig de brev och förfrågningar vi får och besvarar dem privat då jag vet att man blir väldigt glad för ett svar.

2001-03-09, 09:03
Svar #21

kristian

Hej!
Läser här om pastorsexp. och deras väntetider.
Jag har själv väntat 15 månader på ett svar nu. Har ringt flera gånger och frågat varför det dröjer. Får till svar att de inte har tid och att familjen flyttar hit och dit.
Är detta rimligt att behöva vänta så länge?Samtidigt har jag förståelse för att en del past. exp. har väldigt mycket att göra, förutom all forskning. Kan man verkligen kräva att de ska prioritera forskningen???

2001-03-09, 09:44
Svar #22

Karin Jirénius

Hej Kristian!
Har din pastorsexp lämnat ifrån sig materialet till Landsarkivet ännu? I så fall har de absolut ingen skyldighet att leta rätt på uppgifter åt dig. Ansvaret ligger på Landsarkivet då. Däremot bör de meddela dig det. För övrigt så har de flesta pastorsexpeditioner minskat sin personal i och med överföringen av folkbokföringen till Lokala Skatt, så att de inte har all tid i världen att serva släktforskare är helt klart.
 
Landsarkiven däremot har byggt upp särskilda avdelningar för hanteringen av folkbokföringsmaterialet. På vissa håll kan dock väntetiden vara lång där också, eftersom boutredningar m.m. går före vanliga släktforskarbrev av förklarliga skäl.
 
Det du bör tänka på när du skickar en förfrågan till ett landsarkiv är att ange hur mycket du är villig att betala för uppgifterna, eftersom de har en tidstaxa att gå efter.
Hälsningar
Karin

2001-03-09, 09:47
Svar #23

Johan R:son Sjöberg

Ja,
 
man kan kräva att de skall priotera forskningen och man skall kräva det. Det beror på att pastorsexpeditionerna (bortsett från de, som överlämnat sina 1900-talsböcker till landsarkiven) är arkivvårdande myndigheter, och dessa är förpliktigade att lämna ut allmänna handlingar på stället utan dröjsmål, vilket man kan och bör tolka som att de bör besvara forskarförfrågningar skyndsamt.
 
15 månader skall man definitivt inte behöva vänta. Vilken församling handlar det om?

2001-03-09, 10:35
Svar #24

kristian

Hej, Karin och Johan.
Past.exp. har inte lämnat sina böcker ännu.
Det är past. exp. för Gamleby, Odensvi och Lofta det gäller i Kalmar Län. Har förut fått svar på andra brev ganska snabbt. Och brevet jag väntar på omfattar antagligen mycket forskning. Tror familjen fick många barn, och de flyttar sen hej vilt hit och dit. Känns lite dumt att ställa krav på past. exp. när de varje gång säger att de har så mycket annat att göra. Dessutom är det ju ingen brådska med svaret. Men tråkigt att få vänta så länge!
Förklaringen är nog att att past.exp. här omkring har tre församlingar att ta hand om. Så jag förstår att det tar tid, och jag känner mig tjatig om jag måste ringa och fråga hur det går med mitt brev.
Skickade ett brev till Tjärstad exp. Östergötland i September 2000, har ännu inte fått svar, likaså gäller andra mindre församlingars exp. i Kalmar Län.
Många småförsamlingar är väldigt dåliga på att svara, har exempel på en exp. som inget hittade. Det tog fem månader innan jag skrev ett nytt brev, och då fick jag svar att de inget hade hittat och en ursäkt att de glömt att svara på mitt brev.  
De som är snabbast och bäst att svara, (som jag har bäst erfarenhet av), så är det församlingarna i Stockholms Stad och Län, även i Norrköpings trakten är de väldigt snabba. Även här i Kalmar län är de väldigt snabba, men det finns undantag.
 
När det gäller bouppteckningar så är det också något som, i alla fall jag drar mig för att beställa, pga att det verkar inte som om personalen på landets tingsrätter gillar släktforskare. Ringer jag till Stockholm finns det en del som vänligt tar emot mitt samtal och bouppteckningen finns i min brevlåda inom två dagar. Andra tingsrätter snäser lite och tycker det är allmänt jobbigt. Jag tycker att man i alla fall kan få bli bra bemött i telefon, men icke. Det här gäller ju inte alla tingsrätter utan många tingsrätter har ju en fantastisk service. Men när det gäller de tingsrätter som jag vet inte bemöter mig rätt i telefon, så har jag numera gått över till att skriva ett brev till dem om jag behöver en bouppteckning. På så vis slipper jag höra deras jobbiga röst som låter som om bouppteckningar är rena pesten.  
 
Landets lokala skattekontor, folkbokföringen, är däremot väldigt snabba med att svara på brev.
 
En tingsrätt som jag vill berömma så är det Linköpings Tingsrätt. Jag beställer ofta bouppteckningar där ifrån. Och trots att de har mängder med beställda bouppteckningar och massor annat att göra så tar det bara 2-4 dagar innan det kommer. Mycket bra tycker jag! Och kanske är de trötta på mig vid det här laget.
 
Vad gör ni andra när det tar väldigt lång tid innan ni får svar från past. exp, när ni blir avsnästa av tingsrättens personal???

2001-03-09, 10:38
Svar #25

kristian

Vill säga en sak till. Skicka ett brev i februari till Ringarum församling. Dagen efter det fått brevet hade jag mitt svar i brevlådan. Mycket bra service!!!

2001-03-09, 11:09
Svar #26

John Sidén

Hej Kristian!
Som Johan skriver så har pastorsexpeditionerna skyldighet att bevara släktforskningsförfrågningar så länge som kyrkoböckerna för tiden före 1991-07-01 finns kvar där. När kyrkoböckerna har levererats till Landsarkivet kan givetvis inte pastorsexpeditionerna besvara några förfrågningar om innehållet i ett material de inte längre har. När det gäller pastorsexpeditionen i Gamleby pastorat vet jag av egen erfarenhet att om man vill ha svar på sina förfrågningar om folk som bott i de tre församlingarna i det pastoratet får man bege sig till Gamleby och forska själv ty en viss dam som arbetar på pastorsexpeditionen där vägrar att befatta sig med släktforskningsförfrågningar. I vart fall var det så för några år sedan. Men en person som alltid är bra att kontakta i det här fallet är kyrkobokföringsinspektören i Linköpings stift, kyrkoherde Nils Henrik Sikström i Hjorted. Jag föreslår att du kontaktar honom tel 0490-60037 (arbetet).
Med vänlig hälsning
John

2001-03-28, 22:57
Svar #27

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jag kanske kommer med en dum fråga men är det så att man kan kontakta pastorsexpeditionen i stället för att gå till biblioteket och få hjälp med att skicka förfrågningar till SVAR? Jag tycker det verkar krångligt att läsa mikrokort, tror inte jag kan tyda dem. Ringde idag till Landsarkivet i Vadstena och blev hänvisad till biblioteket.  
 
En annan fråga är då hur vet man vilken pastorsexp. man skall kontakta? Platserna jag söker är Östra Skrukeby, Vånga, Törnevalla och Rystad i Östergötland.

2001-03-28, 23:11
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Pastorsämbetena har i allmänhet bara arkivalier som är yngre än ca 1895, och på många platser, t.ex. Norrland, har de inga arkivalier alls, utan de befinner sig på landsarkivet i Härnösand. I Östergötland har man börjat lämna in böckerna till  Vadstena.
 
Om du tycker detär krångligt med mikrokorten kanske du kunde gå en kurs hos något studieförbund eller gå med i någon lokal förening, så får du säkert hjälp, och så svårt är det inte.

2001-08-07, 13:26
Svar #29

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hur är egentligen tågordningen när det gäller pastorsexpeditionernas avhändande av kyrkoarkivalierna 1895/1900 - 1991 till landsarkiven?
 
Ingenting som rör Uppsalas, Härnösands eller Östersunds upptagningsområden finns alltså kvar i församlingarna längre, men just i Värmland och i Stockholmstrakten, där jag har rejält god tillgång till de arkiv som fungerar som landsarkiv för sitt distrikt, måste jag vända mig till pastorsexpeditionerna och eventuellt behöva vänta, vänta, vänta på svar, så fort jag har nått fram till skarven runt 1895/1900.
 
Tycker det är orimligt att det ska skilja så mellan olika delar av landet. Meningen måste väl vara att kyrkoarkivalierna ska in snarast till aktuellt landsarkiv överallt. Finns det någon tidsplan för detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna