ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landsarkivet - besök  (läst 867 gånger)

2013-12-03, 21:04
läst 867 gånger

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Hej!
 
Jag ska besöka Landsarkivet i Göteborg och Lund om några veckor och har några frågor om var jag hittar olika saker.
 
1. Jag letar efter domar i brottmål i häradsrätt (Kinds härad), letar jag då i den allmänna domboken för det aktuella året (tex SE/GLA/11160/A I a/284) eller letar jag efter Protokoll vid urtima ting och vid ting med särskild domare för det aktuella året?  
 
2. Hittar jag hemmans- och fastighets försäljningar, tex försäljningspris, i de allmänna domböckerna? (jag har inte hittat dessa på lantmäteriets hemsida)
 
Hur fungerar det på landsarkiven, beställer jag böckerna av en bibliotekarie som sedan hämtar dem medan jag väntar? Kan jag beställa flera volymer på en gång?  
 
Skulle vara tacksam om någon ville ge mig lite information om hur det fungerar. Jag bor inte i de aktuella städerna och kommer inte kunna besöka dem på ett tag så jag vill få ut så mycket som möjligt av mitt besök. Jag har mailat landsarkivet i Göteborg men blev inte helt klok på hur det fungerar. :-)
 
Med vänlig hälsning,
 
Carl-Magnus

2013-12-08, 13:15
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Man beställer i expeditionen och får böckerna till sitt arkivbord. Vanligtvis har de fasta
hämtningstider, så det kan dröja en stund innan de kommer. En vanlig begränsning är 5 volymer
i taget.
 
Du letar normalt brottmålen i den allmänna domboken, och kollar först saköreslängden som
brukar vara sist, där man kan se vilka som blivit dömda, i första hand till böter.
Urtima ting brukar ske i första hand i brådskande brottmål, som en stortjuv eller självmord.
 
Fastighetsförsäljningar hittar du i lagfartsprotokollen, som normalt är en egen serie. Men det
kan bero lite på vilken tid det handlar om.
Ulf Berggren

2013-12-09, 22:21
Svar #2

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Tack för infon Ulf!  
 
Är lagfartsbok och fastighetsbok olika böcker? I fastighetsboken står väl oftast inte priset?
 
Vet du var jag kan hitta information om arvsskifte? Arvsskiftet skedde 1913.

2013-12-15, 13:05
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, det är olika böcker. Fastighetsboken är en sen källa, där det torde variera om priset
står med, ja.
 
Arvskiften hör ju ihop med bouppteckningarna. Så det bästa är nog att kolla där. Men det
beror nog fortfarande lite på var det är vid den tiden, det reglerades mer senare vad jag
förstår.
Ulf Berggren

2013-12-16, 21:26
Svar #4

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Ok, tack, var på landsarkivet i Göteborg idag och det gick bra. :-)
 
(Meddelandet ändrat av Stapel 2013-12-16 21:28)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna