ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fögderiers arkiv  (läst 795 gånger)

2010-02-26, 12:26
läst 795 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Med anledning av diskussionen kring länsmän i Jokkmokk samt att jag för stunden pluggar förvaltningshistoria så har jag frågor kring fögderiers arkiv.
 
Länsmännen var underställda fögderierna (kronofogden/häradskrivaren) som i sin tur var underställda länsstyrelsen. Om man nu vill söka efter korrespondens kring tillsättandet av en länsman i Jokkmokk så borde man alltså kunna leta i gällande fögderis arkiv.
 
Efter 1918 tillhör Jokkmokk Gällivares fögderi och det beståndet finns att finna via NAD. Jag har försökt finna information om fögderitillhörighet innan 1918 men gått bet. Vet någon här hur det ligger till med den saken?
 
Man kan även söka information om tillsättandet i en högre instans än fögderiet, d v s länsstyrelsen i Norrbottens län i detta fall. Söker man på länsstyrelsen norrbottens län i NAD får man bara träffar från senare tid (1900-tal). Landskapshandlingarna som innehåller fögderiernas material sträcker sig fram till 1630. Var finner jag materialet för perioden där emellan?

2010-02-26, 13:38
Svar #1

Bertil Johansson

Hej Jonas,
Enligt Riksarkivets register över fögderiindelningen skall Jokkmokk före 1918 ha ingått i Luleå fögderi. Bäst att fråga Landsarkivet i Härnösand om arkivets status.
 
MVH
Bertil Johansson

2010-02-26, 15:16
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Tack för svaret Bertil! Finns det registret att finna någonstans på nätet?
 
Jag får hoppas på att någon annan där ute kan svara på min andra fråga!  
 
Mvh

2010-02-26, 15:33
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Med hjälp av informationen från Bertil hittade jag följande volymer i NAD:
 
Referenskod :   SE/HLA/1100019/Vol/79 [till 82]
Tillhör arkiv :   Häradsskrivarens i Luleå fögderi arkiv
 
Volymerna 72-82 rör Jokkmokk men de fyra sista är inte daterade som de andra så det går ju inte utifrån den informationen tala om ifall det berör perioden för tillsättandet av länsmannen. Men det är en möjlig källa till information för den intresserade.

2010-02-27, 13:05
Svar #4

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
I sin avhandling Kronofogde, häradsskrivare, länsmän. Den svenska fögderiförvaltningen 1810 - 1917 (1965), s. 264 ff, redogör Bo Westerhult för reglerna för tillsättning av bl.a. länsmän. Kort sammanfattat säger han att det alltsedan mitten av 1600-talet var landshövdingen som efter eget gottfinnande utsåg länsmän; förhållandena vid tillsättningen torde ha varierat mellan olika län; det kunde ske med eller utan ansökan och med eller utan kronofogdens hörande. Primärt kanske man därför bör leta i Länsstyrelsens arkiv. Jag vet dock inte om det är landskontorets eller landskansliets arkiv som ligger närmast till hands.
Vänligen
Ingemar Wickström

2010-02-27, 15:23
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Tack för den infon Ingemar. Jag tror nog att även om landshövdingen själv utsåg länsmän så har nog kommunikationen om tillsättandet skett åt båda håll via fögderiet och därför bör man ha båda instanserna i åtanke vid sökandet.

2010-02-27, 16:09
Svar #6

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Om man söker på Orter och Jokkmokk på NAD får man ju en förträfflig förteckning över hur Jokkmokk har varit insorterat historiskt. Där ser man att för den aktuella perioden (mitten 1700-tal) tillhör Jokkmokk Södra Lappmarks fögderi.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna