ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bruksarkiv  (läst 1313 gånger)

2005-12-04, 19:43
läst 1313 gånger

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Har aldrig kommit i kontakt med något bruksarkiv men i och med att jag har en hel del smeder bland mina anor så tänkte jag att man kanske kunde få fram en hel del spännande information kring deras tjänstgöring vid diverse olika bruk.
 
Frågan är, vilken form av information innehåller dessa brukarkiv ? Finns det några listor över vilka bruksarkiv som fortfarande är intakta (tänkte så att man inte letar ihjäl sig p.g.a något som inte finns) ?
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-12-04, 23:06
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Släktforskarförbundets årsbok ca 1992 som hette Bergsmän och bruksfolk finns en artikel av Erik Thorell om Jäders bruksarkiv, som innehåller uppgifter om vad som kan finnas i bruksarkiv.

2005-12-05, 08:34
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Henrik!
 
Vilka områden gäller det i första hand? Jag kanske kan ge några tips.
 
Mvh, Leif

2005-12-05, 15:35
Svar #3

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Till Elisabeth Thorsell:
 
Tack för tipset! Skall undersöka om den boken finns att låna på biblioteket nästa gång jag befinner mig där.  
 
Till Leif G:son Nygård:
 
Det rör sig om bruk i trakterna kring Gunnilbo, Hed, Ramsberg, Munktorp, Malma, Lindesberg, m.fl.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2005-12-05, 18:00
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Henrik,
 
I handlingar från Gisslarbo bruk kan du finna sådant som rör Odensvi, Hed och Malma. Det förvaras på  Värmlandsarkiv (i Karlstad) inom Riddarhytte AB:s arkiv (seriesignum F I).
 
Sedan har du även Riddarhytte AB och Riddarhyttans bruk (främst seriesignum F II) med omfattande samling arkivalier från Riddarhyttan, Ramsberg, Skinnskatteberg, Odensvi, Hed, Malma-området. Även så Arkivsumpen som rör detta område. Förvaras också på Värmlandsarkiv. Hör med dem om arkivförteckningar (översiktliga).
 
På  Arkivcentrum (i Örebro) kan du rekvirera arkivförteckningar rörande Rockhammar och Ramsbergs bruk. Dessa förteckningar ger dig i alla fall övesiktlig info om vad som finns och vilka volymer det kan vara värt att undersöka. Rockhammars bruks handlingar förvaras f ö i Lindesberg, på Kulturhistoriska arkivet (i biblioteket). Ramsbergs bruksarkiv förvaras på plats. Nuvarande ägare: Magnus Ericsson.
 
Ytterligare arkiv som berör Ramsberg är Gammelbo bruk. Detta arkiv har också inventerats av Arkivcentrum, översiktlig förteckning kan rekvireras därifrån. Arkivet, med övervägande handlingar från 1700- och 1800-talet, förvaras fortfarande på plats. Numera Gammelbo gård. Ägare: Peter Bergström.
 
Längre norrut, mot Malingsbo, har du också Baggå bruk. Det rör också Skinnskatteberg- och Riddarhytteområdet till viss del. Arkivet är omfattande och förvaras på ULA (Landsarkivet i Uppsala).
 
Ja, det här var några bruksarkiv från ditt område som det kan vara värt att undersöka.  
 
Mvh, Leif

2005-12-07, 19:19
Svar #5

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Till Leif G:son Nygård:
 
Ett stort tack för sammanställningen! Jag ska ta kontakt med Arkivcentrum i Örebro vid tillfälle!
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna