ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avgifter till arkiven  (läst 1667 gånger)

2001-02-22, 14:42
läst 1667 gånger

Jocke And

Jag undrar om det finns någon konsekvens när de gäller att ta ut avgifter. Jag har själv fått utdrag gratis från tex Landsarkiven, tillsammans med en lapp där det står att om jag vill ha ytterligare forskning utförd så kostar det si och så. Dessutom så har de ignorerat brev jag skickat angående begäran om uppgifter som är avgiftsbefriade och varit mycket ohövliga på telefon (inga namn nämnda) när man frågat efter precis så mycket att man slipper betala. De försöker hela tiden få pengar av en fast de egentligen inte har rätt till det!
 
Jocke And

2001-02-22, 17:59
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Enligt 34 ? 3 p. förordningen (1995:679) med instruktion för Riksarkivet och landsarkiven får arkiven i lämplig omfattning taga betalt för bl.a. efterforskning av uppgifter i arkivmaterial samt erbjudande av kopior och avskrifter av handlingar. Arkiven har taxor för detta, vilket man kan taga del av via Riksarkivets hemsida; vanligen ligger taxan för efterforskning av uppgifter på 180:- per påbörjade 30 min. Ju precisare uppgifter som en fråga innehåller, desto kortare tid åtgår för kontrollen.

2002-11-20, 07:23
Svar #2

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Enligt 34 ? 3 p. förordningen (1995:679) med instruktion för Riksarkivet och landsarkiven får arkiven i lämplig omfattning taga betalt
Detta är ett citat ur det tidigare inlägget.
Det kan kanske vara intressant för oss släktforskare att veta hur de olika Landsarkiven tolkar den paragrafen.
Själv har jag gjort samma förfrågan hos tre olika Landsarkiv, Härnösand,Uppsala och Jämtland.
Frågan har gällt personer jag haft namn,personnummer samt vilken församling de avlidit i.Min fråga har varit vilket datum dom avlidit och om det finns några uppgifter om barn och giftermål. Från Uppsala och Härnösand har jag fått svaret, samt uppgift att om jag vill ställa ytterligare frågor kostar det 90:-/påbörjad 15min,från Landsarkivet i Jämtland har jag fått svaret samt en räkning på 180:-.  
Jag reagerar inte på avgiften, det kan vara värt dom pengarna att komma vidare, eller få en familjebild fullständig,vad jag reagerar på är den olika tolkningen för samma tjänst på våra arkiv.
Vilket annat statligt verk tar olika avgifter för samma tjäns beroende på var i landet du frågar?

2002-11-20, 09:59
Svar #3

Mikael Wikman (Philippos)

Riksskatteverket är ett annat sådant verk. Skattemyndigheten i Gävle tager nämligen betalt för att besvara släktforskareförfrågningar. Alla andra skattemyndigheter och skattekontor, till vilka jag har sänt förfrågningar, har besvarat frågorna utan avgift.

2002-11-20, 11:02
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det upplägg som Uppsala och Härnösand använder verkar vara den policy som gäller även i Vadstena. För ett uppslag i födelsebok+födelsedata på föräldrarna fick jag detta gratis med besked att ytterligare uppdrag kostar 90 kr/kvart. Bodil, kan det vara så att du tidigare frågat Östersund om något, eftersom de nu utan att meddela i förväg tog ut två kvartars forskningstid? Det låter märkligt att du fick en räkning utan att först få besked om priset.

2002-11-20, 11:12
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Från Uppsala fick jag i år fyra bouppteckningar, totalt ca 30 A4-sidor utan kostnad.
 
Stadsarkivet i Malmö har vid flera tillfällen hjälp mig att söka uppgifter och kommit tillbaks med mycket trevliga och omfattande svar utan att de tagit betalt.
 
Det verkar vara lite upp till vem som sitter bakom spakarna, dvs vem som rent faktiskt gör jobbet på arkivet, om det skall trilla in en räkning eller inte.
 
Mvh
Lena A L

2002-11-20, 13:29
Svar #6

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej
Anders, de skickade mig ett mail och talade om avgiften så det var OK. Men från de andra ställena har jag fått uppgift att en fråga om år besvaras gratis vid fler frågor under samma år tar dom betalt. Jag har frågat i Östersund tidigare,men det var mer än ett år sedan och även då fick jag betala, det var inte frågan om någon gratis sökning.
Lena jag har fått svar både från Stadsarkivet i Malmö och Ystad gratis, men om Stads/kommunarkiv tar avgift så tror jag det är ett kommunalt beslut som ligger bakom, och då förstår jag att det kan vara olika, men länsarkiven är väl statligt finansierade och då tycker jag det borde vara lika. För den skull har jag inte sagt att det måste vara gratis, det är just den olika tolkningen jag reagerat på.
Bodil

2006-03-02, 13:24
Svar #7

Ann Lindgren

Hej,
jag tycker det är så märkligt med dessa avgifter som tex landsarkiven tar, det verkar var godtyckligt beroende på vem man träffar på.  
 
Min erfarenhet:
I Härnösand tar de avgift 100 kr för påbörjad forskning alltså 100 kr för fem minuter om de måste göra 2 uppslag. + 10 kr för frimärke i detta fallet. 110 kr totalt. (Ett uppslag gratis.)
I Uppsala skriver de att 2 uppslag är gratis.  
Och jag fick med en del information helt gratis som jag inte frågat om tom.
Bouppteckningar har skickats gratis från både Härnösand o Uppala.
Göteborg besvarade i princip inte min fråga överhuvudtaget utan skickade en beställning med
hänvisning till 100 kr kvarten!
Malmö stadsarkiv mycket fin service helt gratis.
 
Jag är helt införstådd med att det måste kosta för service men tycker att det borde vara samma pris för samma slags arbete.  
Vad har ni för erfarenhet av detta?  
 
//Ann

2006-03-02, 17:43
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Så här står det på Vadstena landsarkivs hemsida:
 
Av ovanstående framgår att tidsåtgången vid sökandet efter en bouppteckning kan variera högst avsevärt. Den enklaste formen, enstaka uppslag i register och bouppteckningsvolym samt kopiering, är naturligtvis avgiftsfri (förutom ev. kopiekostnad, fyra kronor per kopia), men tidskrävande sökningar måste vi ta betalt för. Avgiften är 100 kr per påbörjad kvart.  
 
Detta är gängse avgifter för Riksarkivet och landsarkiven. Många andra arkiv håller samma priser, men vill man veta exakt så måste man kontakta dem. Det är lämpligt att göra det före man beställer något.

2008-03-28, 09:27
Svar #9

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
I går kom brev från Landsarkivet i Lund. De kopior på bouppteckningar som vi beställt skulle kosta 4 kr per kopia plus 100:- per påbörjad kvart, och de beräknade att det skulle ta en timma. De hänvisade till instruktionen som talar om kvalificerade forskningsuppgifter. Dessutom tipsade tjänstemannen om att arkivets tjänstemän gärna åtog sig sådana uppgifter mot betalning på sin fritid!
Det hör till saken att beställningen innehöll exakta uppgifter vad gäller volym, sida etc. Uppgiften som betecknas som kvalificerad är alltså att hämta fram volymen, lägga den i kopiatorn, samt placera kopiorna i kuvert.
Det är inte rimligt.
Så okvalificerad kan knappast personalen vara, det vägrar jag tro.
Borde inte detta, att agera mot orimlig avgiftsbeläggning av arkivmaterial, vara en prioriterad fråga för våra föreningar och förbund?
Med vänlig hälsning
Britt Börjesson
medlem i HGF

2008-03-28, 12:21
Svar #10

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Det här låter som om en enskild tjänsteman vill skaffa  sig ett extraknäck. Jag tycker du skall anmäla detta till Landsarkivets ledning

2008-03-28, 14:39
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Både priset och tidsåtgången låter orimlig, tycker jag. Vidare borde väl arkiven ha någon gemensam policy för sådana här saker. Och orimligt att kalla det kvalificerade forskningsuppgifter!
 
När jag beställde en bouppteckning från Stockholms stadsarkiv fick jag ett inbetalningskort på 32 kr (8 kopior à 4 kr) tillsammans med kopiorna, ingen debitering för arbete eller porto.
 
När jag beställde en scannad bouppteckning per epost från Uppsala landsarkiv, kostade det ingenting. Jag frågade samtidigt som jag mailade ett tack för hjälpen  och fick svar att de inte fakturerar om beloppet understiger en viss summa (minns inte om det var 25 eller 50 kr).  
 
Mvh
Ingegerd

2008-03-28, 14:43
Svar #12

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Komplettering:
En gång beställde jag från jobbet handlingar som fanns i Stockholms stadsarkivs depå i Frihamnen. Då fick jag ett tjockt kuvert med ganska många kopior men inget inbetalningskort och ingen faktura, och vi har ännu inte - efter två år - blivit anmodade att betala något.
 
Mvh
Ingegerd

2008-03-28, 15:21
Svar #13

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Jag fick nyligen 8 kopior på maskinskrivna sidor från en bouppteckning i Göteborg av Landsarkivet där utan kostnad. Så här skriver dom när man beställer via nätet:  
 
Kostnader
4:- kronor/sida och beställning (om antalet kopior är 10 eller fler).
100:-/påbörjad kvart vid omfattande sökning (gäller dock ej ärenden som handläggs av bouppteckningsenheten).
Porto tillkommer.  
Vidimering 50:-.
 
Mvh Inga-Lill

2008-03-29, 00:06
Svar #14

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej,
 
Jag fick i onsdags kopior på bouppteckningar, från just Lunds Landsarkiv. Det var 2 sidor. Med sidorna följde ett inbetalningskort på 19 kr. Jag hade inte lämnat mer exakta uppgifter än namn, dödsdatum och dödsort (dvs vad jag fick fram i Sv Dödbok 1947-2006). Och det var tydligen inga problem med det. 19 kr tycker jag är helt OK, det torde väl täcka porto och kopiering.
 
Jag håller mer, anmäl det till ledningen.
 
Hälsningar,
Gunilla

2008-03-29, 09:03
Svar #15

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Vid landsarkivet i Östersund upplyste man mig i vintras, att kopior av bouppteckningar från 1900-talet lämnas helt kostnadsfritt, oavsett syfte eller ev. släktskap med den avlidne. Man uppgav att det är domstolsverket som står för kostnaden.
Jag utgår ifrån att detta gäller i hela Sverige.
 
Bouppteckningar kan beställas via internet från alla landsarkiv.
Min släkting i Minnesota beställde kopior från landsarkivet i Härnösand på detta vis och de levererades med post helt kostnadsfritt.
Christer Kalin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna