ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Arkiv för Svensk Släktforskning""""  (läst 3624 gånger)

2003-08-04, 23:11
läst 3624 gånger

Mats Sjödén

Någon gång runt 1950 lät en kusin till min far göra en släktutredning. Den utfördes av något som heter Arkiv för Svensk Släktforskning i Malmö. Min far fick ett exemplar. Nu har jag ärvt
en kopia av släktträdet men där finns ingen uppgift om adress, ej heller när utredningen gjordes. Jag släktforskar själv och har fastnat på en oäkta dotter. I kyrkböckerna står ingen far, men i den nämnda släktutredningen finns en far, med anor, angiven.
Jag vill gärna kontrollera källan.  
Finns Arkiv för Svensk Släktforskning kvar, eller i någon ny skepnad? Eller vet någon om det finns dokumentation från AfSS.

2003-08-04, 23:47
Svar #1

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Mats,
 
se nedanstående urklipp ur Håkan Skogsjö's mycket användbara 'Vem är vem inom släktforskningen'
 
Brenner, S. Otto  
Född 1899 3/8 i Köpenhamn, död 1971 7/5.  
Stiftade Personalhistorisk Institut i Köpenhamn och var dess direktör 1920-1955, grundade därefter Arkiv för svensk släktforskning i Malmö och blev dess direktör.  
Ordf. i Skånes GF 1962-1963, kassör 1957-1966.
 
Tommy

2003-08-05, 00:10
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Ditt inlägg får mig att tänka på en diskussion i ett liknande ämne.
 
Du hittar diskussionen under Ordet är fritt och Firman Svensk Släktforskning i Örebro, Jacobsson.
 
Kanske du kan få hjälp från någon därifrån eller en infallsvinkel?
 
Lycka till!
 
Hälsar
/Leif

2003-08-05, 08:26
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
S. Otto Brenners efterlämnade papper finns på Universitetsbiblioteket i Lund, senast jag tittade i dem (för ett antal år sedan) var det på handskriftsavdelningen. Enligt NAD-skivan består Brenners genealogiska samling av 87,6 hyllmeter.
Niklas Hertzman

2003-08-05, 18:56
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Niklas
och Brenners papper är genomgångna en  
släktforskare som sysslar med migration
Danmark-Sverige. Minns inte hans namn just nu.
Hur långt i sin beståndsförteckning han har
hunnit klara av vet jag inte.Det var några
år sen vi bestämde träff i Lund för att titta
på Brenners material.
Dödskallemärkningen av Brenner tar jag inte
ställning till. Men det är ett omfattande
material.
 
Det lönar sig att kontakta LUB
hälsning Gustaf

2015-02-07, 17:36
Svar #5

Utloggad Tormod Martinsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2015-02-08, 23:20
    • Visa profil
Hei igjen
 
Jeg vet ikke noe om hvilke arkiv / søkemetoder men kan benytte i Sverige.
I Norge er ikke alle kirkebøker digitalisert, og man er avhengig av å
selv ta seg fram. Med datidens håndskrift byr dette på problemer!
 
Jeg har et kortvarig abonement på Anbytaforum, men men jeg vet ikke
i hvilke og hvordan man kan søke i disse arkivene. Jeg tar gjerne i mot
tips om hvordan jeg best kan utnytte de aktuelle arkivene.
 
m.v.h Tormod

2015-02-08, 13:26
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Tormod
 
För att få tillgång till de svenska kyrkböckerna och andra arkiv tar man ett abonnemang hos t ex Arkiv Digtal eller SVAR.  
http://www.arkivdigital.se/
http://sok.riksarkivet.se/svar-digitala-forskarsalen
 
På Anbytarforum krävs inget abonnemang, bara att du har registrat dig.
 
Det som diskuteras under denna rubrik är något helt annat.

2018-09-11, 23:04
Svar #7

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Jag har också ärvt en släkttavla med många fina anor i som är baserad på Brenners uppdragsforskning. Det är speciellt en oäkting som visar sig ha mycket fina anor. Har i flera månaders tid försökt hitta en källa till denna oäktings fader men hela tiden gått bet på det.

Det som står om Brenner på danska Wikipedia både skrämmer och fascinerar mig.
https://da.wikipedia.org/wiki/Sixten_Otto_Brenner

Där det står att han verkar i princip ha försörjt sig på att lura människor att leta upp adliga och kungliga anor till dem när han var verksam i Danmark. Men samtigt står det där att sedan han flyttade till Sverige 1955 håller hans verk god kvalitet.

Min ärvda utredning är utförd 1950 i Malmö, så om det är bra eller dåligt vet jag inte. Dock är upplägget sannolikt av skojartyp eftersom han Brenner lägger upp forskningen i en tvåstegsraket för att få extra betalt för att leta vidare och försöka säkerställa de allra finaste och kändaste anorna, som givetvis är anor till den oäkta pigdottern utan känd far.

2018-09-11, 23:41
Svar #8

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Hej !
S. Otto Brenners efterlämnade papper finns på Universitetsbiblioteket i Lund, senast jag tittade i dem (för ett antal år sedan) var det på handskriftsavdelningen. Enligt NAD-skivan består Brenners genealogiska samling av 87,6 hyllmeter.

Heh 87 hyllmeter, det läser man inte igenom på en kvart. Skulle ju vara intressant att kontrollera det han skrivit om ens egen släkt men var ska man ens börja när det är 87 hyllmeter? De skrivelser jag sett signerade Brenner saknar ju alla källhänvisningar. Hoppas registret är bra hos LUB bara. Eller ska man avsätta detta uppdrag till dess att man blir pensionär om 30 år kanske?

2018-09-12, 10:14
Svar #9

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/

Hej !

Hela arkivförteckningen på vad som finns i S. Otto Brenners samling på Handskriftsavdelningen i Lund finns att hitta i Alvin, http://www.alvin-portal.org/alvin/home.jsf?dswid=604
Skriv in S. Otto Brenner i Sökrutan och du får två träffar. Välj Otto S. Brenners genealogiska samlingar eller om direktlänken funkar:
https://www.alvin-portal.org/alvin/view.jsf?dswid=604&searchType=EXTENDED&query=s.+otto+brenner&aq=%5B%5B%7B%22A_FQ%22%3A%22s.+otto+brenner%22%7D%5D%5D&aqe=%5B%5D&af=%5B%5D&pid=alvin-record%3A67366&c=1#alvin-record%3A67366

Ute till höger finns Bilagor som är PDF-filer med förteckning över de utredningar som finns i hans samling gjorda av en Whilly Roos.

Om jag kommer ihåg rätt så var det ganska enkelt att beställa fram just den kartong som den aktuella utredningen fanns i. Där kunde finnas brevkorrespondans mellan uppdragsgivaren och Brenner eller brev som han skrev för att försöka sälja sina tjänster. Men även de uppgifter som han hittat. Huruvida det fanns källor kommer jag inte ihåg.

Tag kontakt med de som jobbar på Handskriftsavdelningen så kan de säkert hjälpa dig med kopior.
Niklas Hertzman

2018-10-24, 07:16
Svar #10

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil

Hej !

Hela arkivförteckningen på vad som finns i S. Otto Brenners samling på Handskriftsavdelningen i Lund finns att hitta i Alvin, http://www.alvin-portal.org/alvin/home.jsf?dswid=604
Skriv in S. Otto Brenner i Sökrutan och du får två träffar. Välj Otto S. Brenners genealogiska samlingar eller om direktlänken funkar:
https://www.alvin-portal.org/alvin/view.jsf?dswid=604&searchType=EXTENDED&query=s.+otto+brenner&aq=%5B%5B%7B%22A_FQ%22%3A%22s.+otto+brenner%22%7D%5D%5D&aqe=%5B%5D&af=%5B%5D&pid=alvin-record%3A67366&c=1#alvin-record%3A67366

Ute till höger finns Bilagor som är PDF-filer med förteckning över de utredningar som finns i hans samling gjorda av en Whilly Roos.

Om jag kommer ihåg rätt så var det ganska enkelt att beställa fram just den kartong som den aktuella utredningen fanns i. Där kunde finnas brevkorrespondans mellan uppdragsgivaren och Brenner eller brev som han skrev för att försöka sälja sina tjänster. Men även de uppgifter som han hittat. Huruvida det fanns källor kommer jag inte ihåg.

Tag kontakt med de som jobbar på Handskriftsavdelningen så kan de säkert hjälpa dig med kopior.

Igår var det dags att ta tjuren vid hornen. Jag sökte igenom arkivet och den mapp som gäller utredningen jag ärvt ingår i. Läste 100% av materialet som består mest av olika skrivelser mellan Brenner och min släkting samt förfrågningar till olika pastorsexpeditioner och landsarkiv. Det som sticker ut i min mening är:

1.  Min farmors mors finstämda brev till Brenner.

2. Brenners svarsbrev som anger att han mot ytterligare betalning hoppas kunna gå djupare än 1600-talet och anspelar på att t.ex. släkten Möller i Ystad (väldigt vanligt namn runt Sydvästskåne/Danmark, känns lagom ospecificerat) är via dansk lågadel släkt med Karl den Store och de stora norska/danska/svenska kungahusen och att han gärna skulle kunna ta reda på om min farmors mor även har det arvet.  Till detta kan ju tilläggas att min farmors mor kommer från Ystad och har anor därifrån sedan åtminstone 1700-talet med diverse Möllrar som förekommer lite sporadiskt, men det visste hon sannolikt inte vid tidpunkten. Upplagt för lurendrejeri alltså.

3. Att Brenner i ett annat brev till min farmors mor anger att det anges i källorna att en oäkting som  är angiven utan fader i födelseboken, har sin ingifta morbror till pappa och därigenom får en hel radda med potentater och fina namn längre bak i släkten bland annat diverse danska riksråd, adelsmän och en borgare i norra Skåne vid namn Luther. Som Brenner givetvis direkt antar att den är släkt med reformatorn Martin Luther, helt utan bevis eller ledtrådar.  Inte heller i HFLer, eller några andra kyrkliga källor eller bouppteckningar finns uppgifter om denna morbror. Barnet anges när det är äldre med ett efternamn efter en man som hennes mor träffar sex år senare.

Efter nogrannt igenomläsande av materialet så finns det verkligen inget i Brenners egna papper på Universitetsbiblioteket som ens antyder att den ingifta morbrorn är far till oäktingen jag är släkt med! Inte heller mina studier i ämnet de senaste 18 månaderna av verkligen alla halmstrån till antydelser i ämnet kan leda mig till den slutsatsen.

Jag vet ju inte hur heltäckande detta arkiv är och har inte 100% av alla fakta framför mig men mitt intryck är ju klart att Brenner verkar ha fortsatt sina skumraskaffärer i Sverige efter flytten hit. Även om han stundtals var en skicklig släktforskare är det ju lätt att tänka att även fast man är duktig på sådant kan det ju vara svårt att helt livnära sig på det utan att ta till ojustea medel. 

Själv känner jag mest tomhet för nu finns det vad jag vet inget ytterligare kvar att kontrollera och min antavla i sex generationer får avslutas med en tom ruta och en fader okänd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna