ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örnbergska samlingen  (läst 890 gånger)

2008-04-28, 21:05
läst 890 gånger

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Örnbergska samlingen på Vadstena landsarkiv är numera digitalisterad och finns tillgänglig i SVARS:portal. Har man tur kan man hitta kompletterande material till det som Örnberg publicerade i Svensk slägtkalender/Svenska ättartal, tex korrespondens, anteckningar mm. Har man otur hittar man inte ens det publicerade materialet
//Michael Lundholm

2022-02-16, 22:04
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag har gått igenom sida för sida i Örnbergska samlingen under 7) Släkter på A och hittade där en sida (bild 291) med personer som var födda eller döda i Kungsbacka! Jag blev mycket förvånad då jag trodde att anteckningarna i samlingen endast gällde Östergötland.

Kan någon förklara vad sidan har för samband med övrigt innehåll?

Det gäller bl a släktnamn som Weidman, Hallandberg, Uggla, Rampe och Eksköld. Alla bodde i Kungsbacka.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/V0000007_00291



Tillägg:
Jag hade inte riktigt uppfattat syftet med samlingen men förstår nu att det handlade om släkter i Sverige. Visste inte vad Svensk Släktkalender var.


Saxat från nätet:

   Vad är Svenska Släktkalender?
Svenska Släktkalendern (SSK) är ett uppslagsverk som tillhandahåller grundläggande genealogisk-biografisk information om släkter i Sverige. Kalendern utkommer sedan 1885 med några års mellanrum mellan varje utgåva, numera vartannat år. Utgivare är Föreningen Svenska Släktkalendern, en ideell förening. Seriens benämning var tidigare Svensk Slägtkalender 1885–88 och Svenska Ättartal 1889–1908 samt har varit Svenska Släktkalendern sedan 1912.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna