ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westrinska samlingen  (läst 1702 gånger)

2010-08-13, 09:06
läst 1702 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har varit i kontakt med Kalmar läns museum och fått följande svar ang läget med digitaliseringen av den Westrinska samlingen:
Det rullar på. 2500 dokument är skannade, nu diskuterar vi hur vi bäst skall lägga ut dem på Internet.
Vi har alltså något att se fram emot och kan väl hjälpas åt att hålla ett öga på när den kommer ut; Kanske tipsa Rötter-redaktören också...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-07-18, 21:54
Svar #1

Niklas Kant

Vilka personer finns med i Westrinska samlingen? Personer i hela Kalmar län?

2011-07-19, 08:38
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Naturligtvis är de flesta från Smålandsregionen, men det finns personer med från hela landet.
 
För flera år sedan kom Kalmar Läns Genealogiska Förening med ett förslag till Kalmar Läns Museum att vi skulle digitalisera samlingen, men mottogs med kalla handen. De hade dessutom börjat detta arbete själva. Det hela utförs av arbetslösa och det går mycket sakta.

2011-07-19, 10:09
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Westrinska handskriftssamlingen sammanställdes av landssekreteraren Adolf Westrin (1847-1913). Att den blir digitaliserad är mycket bra då den innehåller väldigt mycket svårtillgängligt genealogiskt material och kulturhistoria.
 
Frågan är hur Kalmar läns museum tänkt att den ska presenteras digitalt ? Min erfarenhet av bibliotek och museum är att det tyvärr saknas en klar bild av just detta - olika digitaliseringsprojekt sätts igång för att sysselsätta viss överskottspersonal utan att man har en klar och förnuftig lösning på hur bilderna ska presenteras på webben. Hur har det till exempelvis gått med Frigelianska samlingen som är färdigdigitaliserad - lyckades Kalmar museum lösa publiceringen (det strulade rejält med deras webblösning tidigare) ?    
 
I Kalmar läns museums Verksamhetsberättelse 2008 nämns följande:
Kulturarvs-IT /Digitaliseringsgruppen
Arbetet har under året fortsatt enligt de riktlinjer
som lades upp 2007. Övergången till en
större andel av glasplåt/negativskanning har
inneburit en större tidsåtgång. De negativa
bilderna förvaras oftast inte separerade från
varandra, varför de måste packas om en och
en i nya kuvert. Digitaliseringsverksamheten
har utvidgats från att omfatta enbart bilder till
även skanning av arkivalier. Hela den Frigelianska
samlingen (2500 sidor, varav 450 med
teckningar) är avklarad och ett sökbart register
över samlingen är upprättat. Det påbörjade
arbetet med den Westrinska samlingen avstannade
under året p g a medelsbrist. Medel har
sökts från Riksarkivets fonder. Högkvalitativ
skanning av Jenny Nyströms vykort avsedda
för en försäljningsdatabas på Kulturarvsportalen
har påbörjats.
Den ökade tidsåtgången för varje bild samt
att en medarbetare arbetat med arkivalier har
lett till att antalet inskannade bilder sjunkit.
Under året har drygt 6 000 nya bilder tillkommit.
Vid slutet av året fl yttade verksamheten in i
Ångkvarnen. Den ökade närheten till kollegor,
kompetens och arbetsmaterial innebär avsevärt
förbättrade förutsättningar för verksamheten.
 
Under 2009 har Stiftelsen Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur anslagit 100 000 kronor till Kalmar läns museum (Maria Malmlöf) för tillgängliggörande av den Westrinska samlingen.  Förhoppningsvis är dessa pengar väl använda idag...  men hur ser resultatet ut ?  
 
Frågor som bör lyftas fram är:  
Hur stor är den Westrinska handskriftsamlingen rent volymmässigt och objektsmässigt?    
Vilka argument har Kalmar museum för att inte använda sig av KLGF:s erbjudande om digitaliseringshjälp ?  Då det går relativt lätt att digitalisera om man jobbar rationellt och har kunskapskompetens bör en digitalisering kunna specificeras i tid. Hur ser Kalmar läns museums digitaliseringsplan ut för Westrinska handskriftssamlingen?
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2011-07-19 10:13)
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2011-07-19 10:32)

2011-07-19, 10:19
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är lite märkligt att man inte använder sig av någon av de leverantörer och/eller system som finns redan. Alla ska skapa sina egna weblösningar som ofta inte fungerar. Det är idag enbart frustrerade att försöka få fram något läsbart på Kulturarv Kalmars hemsida.
Även jag väntar med spänning på de Westrinska samlingarna.
 
Vet någon vad som finns i det arkiv med samma namn som finns på Vadstena LA enligt NAD?

2011-07-19, 19:56
Svar #5

Utloggad Jan Fredrik Kindstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 13:09
    • Visa profil
Det kanske förtjänar att noteras - om det inte redan skett - att det finns publicerat ett Namnregister till Westrinska arkivets genealogiska avdelning i Släkthistorisk Tidskrift, Band 1 (1949) sid. 58-64.
Mvh Jan Fredrik Kindstrand

2011-07-19, 20:51
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, jag har sett det och då blir man bara ännu mer frustrerad

2011-07-20, 08:44
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Vad jag förstår så tänker man publicera Westrinska samlingen på samma sätt som Frigelianska samlingen. Man tycker själva att det är en mycket bra lösning, men som användare så kan man bara göra tummen ner.  
Man blev mycket förnärmad när vi kom med vårt förslag och svarade oss att det är ju vårt material. Självklart hade vi tänkt att göra det i samarbete med museet, men vi blev totalt avvisade. Det ska sägas att vi inte diskuterade saken med museichefen, utan med en avdelningschef.

2014-03-16, 11:05
Svar #8

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
I min släktforskning har jag personer från Kalmar där det i litteratur hänvisas till Westrinska samlingen. Är samlingen digitaliserad nu? Och på vilken hemsida hittar man den i så fall?
 
MVH Andreas

2021-11-13, 23:40
Svar #9

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag har tjatat också under över ett halvår. De tycks ha fotograferat men kan inte bestämma hur de ska tillgängliggöra materialet. Jag har erbjudit mig att köpa delar av intresse för mig, men inte fått något svar på denna propå. Detta förslag bygger förstås på att jag får tillgång till något slags förteckning. Släkthistorisk Tidskrift, Band 1 (1949) sid. 58-64 innehåller ett namnregister, men det är bara en uppräkning av namn utan hänvisningar av något slag. Jag vet inte vad man 1949 ansåg att en sådan lista skulle ha för värde. I Håkanssons Kalmar och Kalmarbor från 1944 finns också en omfattande namnlista plus korta biografiska anteckningar om de omnämnda. I listan från 1949 står inte minsta notering om namn som inte nämnts i Håkansson.
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna