ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Kopparbergs bruksarkiv i Falun  (läst 1174 gånger)

2002-02-06, 21:42
läst 1174 gånger

Leif Mörkfors

Jag vet inte hur känt eller hur väl använt detta arkiv är men vid ett besök där fann åtminstone jag material som jag inte tror mig finna någon annanstans, mycket av genealogisk natur. Vad sägs om följande ägarbeskrivning för torpet Ljusnarsnäset i Ljusnarsbergs socken:
 Per Smed inkommer från Finland och förste bebyggare satt här redan 1636, dog 1676. SOn Markus Persson var 1697 en torpare och avled 1706 i en ålder av 105år. Delade efter honom sönerne Mats och Jonas. Mats Markusson var 75 år gammal då han 1738 dog. Son Jonas Matsson efterfäljde, blef död 1754. Enkan omgifte sig med Jacob Jacobsson kommen nedifrån landet som derpå satt vid torpet till sin död 1763 då åter sterbhus skrivs samt omsider 1768 Jonas Matssons son Mats Jonsson vilken 1776 den 21 september sålde denna lägenhet ill acessor Victorin.
Jag har själv ingen koppling till Ljusnarsberg men denna släkthistoria över flera torp i socknen torde väl vara både unika och mycket intressanta !?

2002-02-06, 22:39
Svar #1

Jonas Kuschner (Jonas)

I Släkt och Hävd 2001:2-3 (festskriften till Pontus Möller), s. 254-69, skrev Rune Ferling, tidigare chef för arkivet, en artikel, Brev från en Uppsalastudent, som utgick från en samling brev från 1773 från Carl Jacob Lundström (1755-1800) till hans far bergmästaren Anders Lundström. Dessa brev ingår i Anders Lundströms stora samling i Stora Kopparbergs arkiv, som att döma av vad Otto Walde skriver om det i sitt register över enskilda arkiv (UUB, KB m.fl.) innehåller mycket annat av intresse. (C. J. Lundström blev senare assessor i Bergskollegium, Par Bricole-broder och vän till Bellman som dedicerade Fredmans epistel nr 71, Ulla min Ulla till honom.)

2002-02-07, 09:40
Svar #2

Göran Fredriksson

Hej Leif!
 
Det du nämner om Ljusnarsberg är skrivet av bergmästaren Eric Odelstierna 1780 och heter Bergsjordebok öfver Nya Kopparberget. Den finns även på Riksarkivet.
 
Mvh
Göran Fredriksson

2003-01-28, 09:03
Svar #3

margareta thorsell

Jag vet inte om jag hamnat rätt men jag söker efter förfäderföräldrar till Gunnar Thorsell född i Kristine Falu socken 25/12 1896 han hade minst 2syskon en bror som emigrerade och en syster som påstas ha fått ett barn tillsammans med Carl Larsson.
Jag har tidigare sökt under efterlysning och blev där ombedd att gå in till något som heter SVAR men där fanns mycket kritik mot detta företag så jag undrar om det finns någon annan väg att gå.
Tack på förhand

2003-01-28, 12:38
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Diskussionen om SVAR skall du inte bry dig om - Elisabeth Thorsell avsåg det SVAR (Svensk Arkivinformation) där man alltså kan beställa bl.a mikrokort för egen forskning (Svarkatalogen).
Vill du börja med att se om någon kan hjälp dig direkt här först så skall du fråga under rubriken Landskap: Dalarna: Socknar: Falu Kristine i detta fall.. (Ja, nu såg jag att kollen i Kristine redan var gjord under Dalarna: Efterlysningar: Thorsell Erik.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna