ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöbloms Arkiv  (läst 1526 gånger)

2003-02-28, 22:23
läst 1526 gånger

Stefan Lejon

Ursäkta en gröngöling men vad är Sjöbloms
Arkiv för något? Har sett att många anger detta
som källa, och nu vill jag gärna veta vad det är.
Var finns det?

2003-03-02, 05:28
Svar #1

Stefan Lejon


2003-03-02, 08:31
Svar #2

Jonas Kuschner (Jonas)

Det skulle underlätta om du talade om i vilket sammanhang du har sett hänvisningarna till Sjöbloms arkiv. Jag har själv aldrig hört talas om det. En sökning i NAD på nätet får dock fram Thorvald Sjöbloms samling i Landsarkivet i Lund. Beskrivningen i NAD lyder:
Samlingen omfattar Thorvald Sjöbloms släkt i rakt nedstigandeled inklusive syskon till anfader och anmödrar samt ingifta och ättlingar till dem. Härigenom omfattar samlingen uppgifter om ett mycket stortantal personer bosatta främst i nord- östra delen av Skåne (Ö. Göinge, Villands och Gärds härader) samt angränsande delar av Blekinge (Listers och Bräkne härad) samt Småland Kinnevalds härad). Samlingen omfattar tre pärmar samt ett större antal häften märkta A - D samt nummer. Uppdelningen i A - D har skett enligt följande: A 1:11:1 Jep Olsson B 1:11:2 Nils Ingemansson A 1:12:1 Olof Jeppson Elisabet Nilsdotter David Petersson C 1:12:4 A 1:13:1 Karl Olof Sjöblom Hulda Eva Davidsson f 1858 Kristianstad f 1868 Thorås Thorvald Sjöblom f 1891 Ronneby A omfattar således Thorvald Sjöbloms fädernesläkt i rakt nedstigande led.Utgångspunkten har varit den äldste kände anfadern som erhållit A 1, farfadern har då lagts på A 1:12:1 (12:e generationen), fadern på A 1:13:1. Manliga, gifta syskon till anfäderna i respektive generation harfått nummer A 1:13:2, A 1:13:3 osv men även senare, lediga nummer har använts t. ex. A 118:11:1. Thorvald Sjöbloms mormors släkt har lagts under B 1 och moderns släkt under C 1. En del av C 1-släkten torde ha utbrutits och lagts under D 1 (eventuellt av praktiska skäl, omfattar främst Tingsås som förvaras på Vadstena landsarkiv). Utgångspunkten för användandet av de tre pärmarna som innehåller alfabetiskt namnregister (för- och efternamnsregister) ochhänvisniingar till häftena. Två av pärmarna (A - L, M -Ö) hänvisar till häftena märkta A och B och den sista (A - Ö) hänvisartill häftena C och D. Dessa register har lagts på data av Håkan Bergstrand. 90-02-23 Käthe Bååth
En sökning i NAD ger ytterligare tre träffar på sjöblom, men ovanstående är det enda som tycks vara av huvudsakligen genealogiskt innehåll.

2003-03-02, 21:57
Svar #3

Stefan Lejon

Ref. till Sjöbloms Arkiv har jag fått av ett otal
släktforskare, då jag sökt mycket gamla rötter
från norra Skåne. Jag förmodade, och det gör jag
fortfarande, att det är en mycket känd och väl
utnyttjad källa för vår hobby. Det verkar som att
Jonas här ovan har träffat rätt. Alltså finns
detta på Landsarkivet i Lund. Nu undrar jag om
det finns i någon annan form (bok, cd etc.), så
att man kan gå igenom materialet hemma. Jag har
förstått att det är ett digert material, och  
det vore bra om det fanns möjlighet att gå igenom
det i hemmets lugna vrå.

2003-03-02, 22:49
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Stefan, tyvärr tror jag att det är svårt att få tillgång till Sjöbloms arkiv på annat sätt än på LLA och i en mikrokortuppsättning som finns på Osby bibliotek. Jag har själv efterlyst samlingen, men jag tror att tillgängligheten är något som Thorvald Sjöblom har reglerat i sin donation.

2003-03-03, 09:50
Svar #5

Stefan Lejon

Tack, Anders!
Jag får väl bege mig till Osby vid tillfälle.
Inte allt för långt härifrån.

2003-03-03, 12:36
Svar #6

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Den ska också finnas på biblioteket i Ö Göinge kommun, vilket väl bör bli i Broby. Det är ju möjligt att det är närmare för dig. Men ring och kolla först. Proffsforskare (dvs. som tjänar pengar på det) har dock ingen rätt att titta i materialet.
 
Hälsningar,
Mikael

2003-03-03, 14:31
Svar #7

Stefan Lejon

Tack för tipset!  
Jag klarar mig med marginal från att kallas Proffsforskare.

2006-03-27, 18:33
Svar #8

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
En glädjande nyhet för Göingeforskare!!  
Osby kommun har på sin hemsida lagt ut som Excelfil Thorvald Sjöbloms stora register med över 18400 personer som levt i nordöstra Skåne och gränstrakterna i Småland och Blekinge.  
 
Länken dit är www.osby.se. Klicka sedan på Kultur & fritid/Bibliotek/Släktforskning.  
 
Möjligt att spara ner på sin egen dator. Att den ligger som en Excelfil innebär goda möjligheter att sortera om data på det sätt som passar bäst. Sjöblom har t ex en kod för varje släkt som han har följt.  
 
God jaktlycka!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna