ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Palmskiöldska samlingen  (läst 1970 gånger)

1999-01-09, 10:56
läst 1970 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Släktforskarnas årsbok ´98 har Olof Cronberg skrivet en innehållsrik artikel om Palmskiöldska samlingen som finns i original i Universitetsbiblioteket i Uppsala.  Många har säkert i likhet med mig sett namnet på samlingen, fantiserat om vad som kan finnas i den men tänkt - det där är omöjligt för mig att få tillgång till - för långt bort, för dyrt att resa. När jag läste Cronbergs artikel noterade jag att han på sidan 149 nämner ett släktnamnsregister. Detta ingav visst hopp. Bad en släktforskarvän i Uppsala att kila in på biblioteket och kolla registret (vilket hon nyligen meddelat att hon gjort). Igår kom en försändelse med 6 stycken avscanningar ur samlingen på namnen Bruun och Watz (jämför mitt intresse/mina frågor A, B, , D). Något av innehållet hade jag redan men en del nytt framkom. För detta debiterades jag minimidebiteringen 60 kr vilket det självklart var värt.
Tog också mod till mig och ringde till informationsdisken och fick ett ingående svar om att något mera om familjenamnen Bruun och Watz än det jag såg framför mig på de avscannade sidorna, finns ej i samlingen - och det känns betryggande att veta. Möjligen skulle jag frågat om man kan beställa avscanningar direkt utan att sända någon som kollar i registret...
Finns det fler än jag som har erfarenheter om denna samling eller om liknande samlingar i andra arkiv och om tillgängligheten till dessa? Här borde vi kunna hjälpas åt över landet - både med att tipsa hur man går tillväga och att ta fram uppgifter.
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-24, 21:08
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Palmskiöldska samlingen i Uppsala universitetsbibliotek skapades av riksarkivarien Elias Palmskiöld (1608-1687) som skrev av historiska handlingar och samlade in många äldre och samtida uppgifter, inte minst inom det genealogiska området. Den genealogiska biten uppskattas bestå av 600-700 sidor i samlingen. I Släktforskarnas årsbok '98, utgiven av Sveriges Släktforskarförbund, skriver den kunnige Olof Cronberg om Palmskiöldska samlingen. En ofta förbisedd guldgruva. (s 147-172) och bör läsas av den intresserade.  
 
Vid sökning i SVAR:s NAD-skiva (som tycks vara värdelös att söka i om man inte skriver exakt titel - ex. Palmskiöld gav ej sökresultat men däremot Palmskiöldska) kunde jag endast finna följande om denna eminenta handskriftssamling:  
 
Svarnr på mikrofich?: S05347  
Anmärkning: Den mikrofilmade versionen utgöres av sid. 217-262 ur vol 322 i Palmskiöldska samlingen, Nya Sverige uti America. En beskrivning av den holländska attack- en mot den svenska kolonin i Delaware. Detta är förmodligen den tidigaste skildringen av händelsen. Se även Johan Claesson Risinghs berättelse E 433. SVARnr S05341.  
 
Varför skriver de två olika mikrofich?nummer - SO5341 och SO5347 - är det felskrivning och vem är i så fall rätt?
Mer finns som mikrofich? av Palmskiöldska samlingen. Har nämligen en gång själv inköpt följande kort ifrån SVAR: UUB PALMSKIÖLD SLÄKT O-W  253 S 556 1/7 -  men dessa finns ej med på NAD, vars täckande innehåll jag nu starkt ifrågasätter.
 
Vidare vet jag att hela Palmskiöldska samlingen är mikrofilmad av mormonerna på följande mikrofilmer:
MI 116-131 , dvs på 16 rullfilmer!!!
- varför har inte SVAR någon referens till detta material på NAD-skivan och en hänvisning att det finns mer material förutom det som de tillhandahåller på mikrofich??  Ska inte NAD vara riksarkivets informatioskatalog ut till folket?
 
Är det så att SVAR och NAD har dålig koll på vilket material som en gång mikrofilmades och som ännu ej tagits med i mikrofich?konverteringen ? Kommer dessa att konverteras eller tiger de med vilja bort att vissa handlingar finns att tillgå på mikrofilm för att de saknar budget att konvertera dessa till fich??  
I så fall är det en katastrof för svensk arkivforskning. SVAR:s uppgift är att informera om arkivens innehåll och tillgängliggöra dessa. Att i sina mikrofich?kataloger skriva in att mer material finns att tillgå ss mormon mikrofilm är önskvärt likaså att de uppdaterar NAD-skivan.

2003-02-24, 21:18
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
De av mig inköpta korten återfann jag nu under arkiv: Uppsala universitestbibliotek, serie:  Palmskiöldska handskriftssamlingen  
 
Ytterligare ett indicium på att NAD inte håller en godtagbar arkivsökningsprestanda. Det ska inte vara så att man måste veta var en handling förvaras i en arkivdatabas för att kunna hitta den, för då har man förlorat meningen med att ha en indexerad databassökning.  Hoppas SVAR ser över detta inom en nära framtid.
 
 
Det som finns att tillgå på mikrofich? hos SVAR är alltså enbart följande ur Palmskiöldska samlingen:
 
Nya Sverige uti America, sid. 217-262 ur vol 322; mikrofich?kortnr: SVARnr S05341 alt. SO5347 (endera trol fel i katalogen)
 
Genealogica Danicae Förtecknar konungar och adelsmän, som är begravna i Ringsted m fl platser. 1500-tal;  mikrofich?kort: S00554  
 
Genealogica analecta A-N  ; mikrofich?kort: SOO555
 
Genealogica analecta O-W  ; mikrofich?kortnr: SOO556
Genealogica analecta Y-Ö Register i början av varje volym över medtagna släkter och personer; mikrofich?kortnr: SOO557
 
Fortfarande finns alltså merparten av  Palmskiöldska samlingen ej att tillgå på mikrofich? utan enbart på mikrofilm.

2003-02-24, 23:57
Svar #3

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
600-700 sidor består inte Palmskölds samling av, jag skulle snarare gissa att den består av ungefär 25 000 sidor, lågt räknat. Varje band kanske kan uppskattas bestå av 600-700 sidor. Den genealogiska samlingen består nämligen av cirka 50 volymer volymer med kankske 500 sidor i varje. Detta låter oerhört mycket, men jag skall kontrollera uppgiften i veckan.  
 
För övrigt finns en intressant topografisk del i Palmskölds samling.  
 
Som så mycket annat i Uppsala universitetsbibliotek är registret till Palmskölds samling upprättad redan i mitten av 1700-talet. Beklagligt är detta aldrig omgjort, men numera används en maskinskriven avskrift. Samlingen är sorterad efter släktnamn i bokstavsordning, och registret är mera att kalla en innehållsförteckning. Det skulle alltså behövas ett rejält register som tar upp alla namn som nämns i Palmsköld!

2003-02-25, 09:13
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Lars!
Du har har givetvis rätt, det föll bort text i en av raderna ovan. Enligt Olof Cronberg består Palmskiöldska samlingens genealogiska del av 62 volymer ? 600-700 sidor i kvartoformat. Samlingen omfattade totalt mot slutet av 1780-talet nästan 500 volymer, varav 20 volymer i folioformat och resterande 475 i kvartoformat (20x20 sm). Han skriver vidare om den genealogiska delen (a.a. s 149,se ovan): Materialet ligger ordnat i bokstavsordning efter släktnamn. Det finns en innehållsförteckning till hela samlingen. I denna förteckning ingår som en del ett släktnamnsregister. Personer utan släktnamn är insorterade på sina förnamn. Dessvärre finns bara förnamnet som sådant angivet i registret, varför det kan vara lätt att missa intressanta uppgifter om man bara ögnar igenom registret. Det finns dessutom 25 volymer med likpredikningar, ungefär tio stycken i var volym. Likpredikningarna är företrädesvis skrivna över kungliga personer och adelsmän men även enstaka ofrälse personer förekommer.

2003-02-25, 15:30
Svar #5

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Efter denna utmärkta redogörelse behöver jag inte kontrollera i Carolina :-)

2003-02-27, 17:20
Svar #6

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
S05341 och S05347 är två helt olika volymer. Det är helt rätt skrivet i SVAR-katalogen. Volymen S05341 tillhör Johan Claesson Risinghs samling hos UUB.

2004-01-15, 21:43
Svar #7

Annsofi Sterner

Har Elias Palmskiölds släktuppgifter om olika adliga ätter granskats av utgivarna till äldre utgåvor av Elgenstierna? Alla uppgifter i samlingen är ju minst lika gamla som Elias Palmskiöld varit död, alltså första tio åren av 1700-talet.

2009-03-14, 12:55
Svar #8

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
En avskrift i Upsala Academie och Stads-Tidning, Tisdagen den 5 martii 1793  detta brev ska enligt källan vara hämtat ur Palmskiölds biografiska handlingar. Rätteligen borde väl detta brev förekomma i riksregistraturen för år 1593. Jag har inte lyckats finna det. Kan det vara så att Palmskiöld lagt beslag på diverse originalbrev som sedan tillförts dennes egna samlingar?

2009-09-24, 09:25
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Finns det något publicerat prov på Elias Palmskiölds handstil? Skulle vilja identifiera vem som gjort senare tillagda biografiska och kulturhistoriska noteringar i en äldre handskrift. En av de huvudmisstänkta kan vara Elias Palmskiöld (eller möjligen den ökände Nils Rabenius (1648-1717), men det blir steg två i undersökningen). Har någon tillgång till text ur Palmskiöldska samlingen där Palmskiöld själv fört pennan ?
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2009-09-24 12:05)

2013-03-22, 13:20
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Severin Bergh har en intressant och redogörande artikel Elias Palmskiöld och hans samlingar i Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen , årg. II. 1915 sidan 81ff. Häri finns även texter med Elias Palmskiölds handstil.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna